فارکسآموزش و دانلود اندیکاتور

آشنایی با اندیکاتور CCI

اندیکاتور CCI که نام اختصاری Commodity Channel Index است. این اندیکاتور توسط دونالد لمبرت ابداع شده است که در زمره اسیلاتور ها یا نوسان نما قرار دارد. دونالد لمبرت یک تحلیلگر تکنیکالی است که برای اولین بار این اندیکاتور را در مجله Commodities در سال ۱۹۸۰ منتشر کرد. اسیلاتور CCI نشان دهنده ی انحراف قیمت از میانگین متحرک بازه است.

معامله گران در اغلب موارد از اندیکاتور CCI در چارت های بلند مدت برای شناسایی روند های مهم و در تایم فریم های کوتاه مدت برای ایجاد پولبک ها و سیگنال های معاملاتی استفاده می کنند.

اندیکاتور CCI نیز همانند سایر اندیکاتورهای گروه اسیلاتور مانند MACD و RSI و غیره درجه بندی دارد که خط میانی آن ۰ است و حد پایین آن -۱۰۰ و حد بالای آن +۱۰۰ است که بیشتر نوسانات اندیکاتور در این محدوده می باشد و نوسانات خارج از این محدوده ها نمایانگر اشباع خرید و فروش است.

کاربرد اندیکاتور CCI برای یک معامله گر:

۱. به معامله گر کمک می کند تا نقاط اشباع خرید و اشباع فروش را در روند سهم به خوبی شناسایی کند.

۲. تغییرات مسیر حرکت قیمت دارایی را بررسی می کند.

۳. اندیکاتور CCI زمانی که بازار صعودی است, مثبت است و هنگامی که بازار نزولی است، منفی است به جز در مواردی که در روند سهم واگرایی وجود دارد.

از این اندیکاتور می توان در بازارها و تایم فریم ها مختلف استفاده کرد. معامله با بکارگیری چندین تایم فریم می تواند برای معامله گرانی که فعالانه خرید و فروش می کنند سیگنال های خرید و فروش بیشتری ایجاد کند.

سیگنال های خرید و فروش در اندیکاتور CCI

سیگنال خرید در CCI زمانی صادر می شود که نمودار بالای حد +۱۰۰ برود و به امید ایجاد روند صعودی قوی این سیگنال صادر می شود.

سیگنال فروش در CCI زمانی صادر می شود که نمودار از حد پایین یعنی ۱۰۰ پایین تر رود و از پیش بینی ایجاد روند نزولی قوی صادر می شود.

واگرایی در اندیکاتور CCI

واگرایی در اندیکاتور CCI بسیار قدرتمند است. واگرایی ها نشان دهنده ی تایید و ادامه روند و یا بازگشت روند است که برای معاملات بسیار مهم است.

واگرایی مثبت:

واگرایی مثبت هنگامی رخ می‌دهد که قیمت یک دارایی (کالا،سهام،ارز) یک کف جدید پایین تر از کف قبلی ایجاد کرده باشد اما اندیکاتور آن کف را تایید نکند و کفی بالاتر از کف قبلی خود تشکیل دهد و صعود داشته باشد (واگرایی مثبت سیگنال خرید محسوب می‌شود).

واگرایی منفی:

واگرایی منفی زمانی رخ می‌دهد که قیمت یک دارایی سقفی بالاتر از سقف قبلی خود ایجاد کند اما اندیکاتور آن سقف را تایید نکند و یک سقف پایین تر از سقف قبلی خود بسازد که این واگرایی منفی یک سیگنال برای فروش محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام وخسته نباشید ممنون از زحماتتون.خواستم اینو بگم با استفاده ازمطالب فوق آیا برداشت بنده درست هست یا بد متوجه شدم،هرزمان CCI بالای صدرفت سیگنال خرید وهرزمان منفی ۱۰۰شد سیگنال فروش

  2. عالی من واقعا عاشق تکنیکالم حتما همه سخنان را تبدیل به ورد میکنم و نام شما را هم میبرم
    واقعا عالی و مختصر
    با تشکررررررر…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا