آموزش ارز دیجیتالارزهای دیجیتال

از وام دهی با پشتوانه ارز دیجیتال چه می دانید؟ + مزایا و معرفی دو پروژه‌ اعطای وام

۱. کاربرد

بازپرداخت وام‌های با پشتوانه رمز ارزها آسان‌­تر است و می‌تواند در زمینه‌های مختلفی استفاده شود، که وام دهندگان سنتی از آنها دلسرد هستند. در وام دهی سنتی، وام گیرنده مجبور است با جزئیات تمام شرح دهد که پول دریافتی را صرف چه کاری خواهد کرد. در برخی از فعالیت‌ها وام دهی سنتی جواب نمی‌دهد و کمکی به آنها نمی‌کند. برخی از کاربردهای وام‌های با پشتوانه رمز ارزها عبارتند از:

  • تامین مالی مجدد بدهی‌­ها
  • تنوع در سرمایه گذاری، خصوصا در سبد سهام سرمایه گذار
  • تامین مالی معامله تجاری دیگر
  • سرمایه­ گذاری در دارایی‌های واقعی
  • پرداخت هزینه‌های مسافرت با استفاده از رمز ارزها

۲. تعهدات مالیاتی

به هنگام ثبت نام برای وام با پشتوانه رمز ارزها، این دارایی‌ها برای فروش و حراج در نظر گرفته نمی‌شوند و در نتیجه، مالیات‌ها در طول تراکنش‌ها حذف می‌شوند. در این صورت، وام گیرنده می‌تواند پول فیات را به عنوان وام دریافت کند و بهره کمتری نسبت به مالیات بر دارایی‌های سرمایه‌ای پرداخت کند. دو عامل می‌تواند منجر به تغییر در تعهدات مالیاتی مربوط به وام‌های با پشتوانه کریپتو گردد.

  • رمز ارزها می‌توانند به عنوان دارایی برای مالیات‌بندی شدن، تلقی شوند. در مقایسه با وام دهی سنتی که در آن اموال به عنوان وثیقه در نظر گرفته می‌شود، وام‌های مبتنی بر رمز ارزها شامل مالیات بر سرمایه نمی‌شوند.
  • بسته به هدف وام، مالیات‌ها می‌توانند از سود به دست آمده برداشت شوند. برای نمونه وامی که برای سرمایه گذاری در املاک و مستغلات گرفته شده است، قابلیت این را دارد که مالیات از آنها کسر شود. این در حالی است که وام‌هایی با استفاده‌های شخصی، معاف از مالیات هستند.

۳. فرآیند وام ­دهی

در وام‌های با پشتوانه کریپتو، وام گیرنده و وام دهنده هر کدام با نیازهای خود با یکدیگر مواجه می‌شوند؛ وام دهنده پول فیات را به حساب وام گیرنده واریز می‌کند و وام گیرنده نیز رمز ارزها را به کیف پول دیجیتال وام دهنده واریز می‌کند.

با بهره توافق شده، وامی به ارزش ۷۰ درصد قیمت بازار کریپتو به وام گیرنده ارائه می‌شود. با پایان یافتن دوره وام، وام گیرنده پول را به همراه سودش بازپرداخت می‌کند و در این حین نیز وام دهنده رمز ارز وثیقه گذاشته شده را به حساب وام گیرنده باز می­‌گرداند.

علاوه بر این، در فرآیند وام دهی یک تیم دخیل است که کارکرد وام را بررسی کرده و در طی ۲۴ ساعت به وام دهنده گزارش می‌دهند. این تیم به هر دو طرف وامی پیشنهاد می‌کند که در بر دارنده موارد زیر است:

  • شرایط و ضوابط توسط شخص تعیین می‌شود
  • نرخ‌های سود از ۸ درصد شروع می‌شود
  • کارمزد ایجاد وام
  • نرخ درصد سالانه، ارزش کلی را در طول یک سال نشان می‌دهد
  • وام دهنده اطلاعات دقیق و اساسی کریپتو را در اختیار دارد تا بتواند بر علیه عدم بازپرداخت وام اعاده حق کند.

پس از این که تفاوت‌های تراکنش‌های وام‌های با پشتوانه کریپتو را متوجه شدیم، باید از خود بپرسیم که آیا این نوع از وام دهی به نفع هر دو طرف هست یا نه.

در وام دهی سنتی، وام دهنده و وام گیرنده باید قراردادی را که توسط وکیل یا شخص ثالث امضا شده است را تنظیم کنند. در مورد وام کریپتو، این تراکنش در یک بازار دیجیتال انجام می‌شود و فقط پول فیات و کریپتو مبادله می‌شوند.

با این وجود، وام‌هایی با پشتوانه کریپتو تفاوت‌های منحصر به فردی دارند که آنها را برای هر دو طرف وام گیرنده و وام دهنده سودمند می‌سازد.

مزایای این نوع وام دهی برای وام دهنده

وام ارز دیجیتال

  • از آنجا که در این روش بازپرداخت وام به طور کامل انجام می‌شود، برای وام دهندگان، ریسک از دست دادن پول بسیار ناچیز خواهد بود. این به سمت سیستمی خودکار عظیمی حرکت می‌کند که تراکنش‌های مستقیم بانکی را تضمین می‌کند. به خاطر این سیستم خودکار، نظارت وام دهنده بر نحوه استفاده از وام بسیار راحت‌تر خواهد شد.
  • یک سیستم شبکه‌ای جهانی وجود دارد و از این‌رو وام دهنده می‌تواند به وام گیرندگان در سراسر جهان دسترسی داشته باشد. این سیستم، وام با پشتوانه کریپتو را تبدیل به یک سرمایه گذاری بین المللی کرده است.
  • وام‌های کریپتو در قالب انواع ارزهای رایج وجود دارد. وام دهنده می‌تواند هر گونه ارزی را به حساب وام گیرنده واریز کند و بانک مورد نظر تبدیل آن ارز را تسهیل خواهد کرد.
  • هیچ سقفی برای مقدار وام وجود ندارد؛ به شرطی که بودجه لازم برای آن موجود باشد و وام گیرنده بتواند ضمانت کافی و مناسب ارائه دهد.
  • هر فرد یا شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند در این بستر در نقش وام دهنده حاضر شود؛ زیرا هیچ گونه محدودیت در خصوص پیش نیازهایی مانند گواهی‌های تجاری وجود ندارد.

مزایای این نوع وام دهی برای وام گیرنده

  • در صورتی که وام گیرنده نتواند کل مبلغ وام و بهره آن را برای بازپرداخت جور کند، دارایی‌های کریپتویی می‌تواند توسط وام دهنده حفظ گردد. کریپتو نمی‌تواند توسط وام دهنده فروخته شود؛ چون اصلا چنین الزامی وجود ندارد.
  • در پیاده سازی ضوابط و شرایط وام، انعطاف پذیری وجود دارد تا شرایط برای هر دو طرف وام متناسب باشد.
  • هیچ گونه الزامات اجباری برای بررسی اعتبار وام گیرنده و سوابق بازپرداخت او وجود ندارد. این موضوع به نفع وام گیرنده است؛ زیرا آنها می‌توانند بسته به ارزش وثیقه خود به وام‌ها دسترسی داشته باشند.
  • وام گیرنده می‌تواند از رمز ارزهایی مانند بیت کوین، اتریوم و لایت کوین به عنوان وثبقه برای وام استفاده کند.
  • تراکنش می‌تواند از طریق هر بانکی در جهان انجام شود. لزومی ندارد که وام گیرنده درباره نوع بانک برای واریز و برداشت نگران باشد.

همانطور که گفته شد وام با پشتوانه‌ی ارز دیجیتال مدل کسب‌وکار جدیدی است که به‌تازگی شکل گرفته و با سرعت زیادی در حال رشد است. دو پروژه‌ی اعطای تسهیلات در تلاش برای برتری یافتن در صنعت وام‌های نقدی با پشتوانه ارز دیجیتال به شرح زیر است:

Unchained Capital

این شرکت به کسب‌وکارها و افراد عادی وام‌های نقدی ارائه می‌دهد و در ازای آن به‌عنوان وثیقه Bitcoin Core دریافت می‌کند. بنیانگذاران این پروژه بر این باورند دارندگان ارز دیجیتال باید بتوانند به‌جای اینکه دارایی‌های دیجیتال‌شان را بفروشند، با استفاده از آنها تسهیلات دریافت کنند. نرخ بهره‌ی Unchained Capital بین ۱۲/۵ تا ۱۴ درصد است و وجوه به هر حساب بانکی که خود مشتری انتخاب می‌کند واریز می‌شود. مشتریان باید اقساط وام را ماهانه پرداخت کنند و می‌توانند پس از بازپرداخت کامل وام دریافت‌شده ارز دیجیتالی را که به‌عنوان وثیقه قرار داده‌اند پس بگیرند.

Unchained Capital

علاوه‌براین، افراد می‌توانند بدون بررسی اعتبار تا سقف ۱,۰۰۰,۰۰۰ دلار وام دریافت کنند و نسبت اختصاص وام ۵۰ درصد است.

اگر ارزش ارزهای دیجیتالی که افراد به‌عنوان وثیقه قرار می‌دهند تا ۲۵ درصد افت کند، Unchained Capital می‌تواند از متقاضی بخواهد مبلغ وثیقه را افزایش دهد. اگر دارایی دیجیتال تا ۴۵ درصد کاهش یابد، این شرکت می‌تواند مجددا مالکیت سرمایه را به‌منظور جبران اصل سرمایه و بهره‌ی از دست رفته به‌دست آورد. Unchained Capital وام‌ها را به‌صورت دلار به افراد و کسب‌وکارهای مقیم آمریکا می‌دهد. وام‌گیرندگان پس از پایان دوره‌ی بازپرداخت وام می‌توانند آن را تمدید کنند. این نوع وام هم برای افراد عادی و هم برای کسب‌وکارها بسیار به‌صرفه است چرا که به آن مالیات تعلق نمی‌گیرد. (بر خلاف سود حاصل از سرمایه که باید برای آن مالیات پرداخت شود.)

Salt Lending

پروژه‌ی Salt Lending نیز وام نقدی با پشتوانه‌ی ارزهای دیجیتال اعطا می‌کند و برنامه‌ی آن مبتنی بر بلاک چین اتریوم است.

توکن‌های Salt از شاخه‌ی ERC-20 ایجاد می‌شوند. این پلتفرم بیشتر از Unchained Capital به مفهوم همتا به همتا نزدیک‌تر است؛ چرا که برای وام‌دهی به متقاضیان از گروه بزرگی از وام‌دهندگان استفاده می‌کند.

Salt Lending

پلتفرم Salt Lending از زمان راه‌اندازی تا کنون، معادل بیش از ۴۰ میلیون دلار به افراد و کسب‌وکارهای مختلف وام پرداخت کرده است. علاوه‌براین، این پلتفرم توانسته است در کمتر از یک سال بیش از ۶۵۰۰۰ عضو به‌دست آورد. شیوه‌ی کار Salt Lending نیز درست مشابه Unchained Capital است و وام‌گیرندگان می‌توانند پس از تسویه‌ی کامل وام دوباره ارزهای دیجیتالی را که به‌عنوان وثیقه قرار داده‌اند پس بگیرند.

براساس قوانینی که Salt از آن پیروی می‌کند، همه‌ی وام‌دهندگان باید سرمایه‌گذارانی معتبر باشند که «آزمون صلاحیت اعطای وام» را گذرانده‌اند. وام‌دهندگان به روش‌های مختلف می‌توانند در سامانه‌ی Salt Lending شرکت کنند و درخواست‌های وام براساس قوانین بازارهای مالی سنتی مورد بررسی قرار می‌گیرد. کاربران این پلتفرم می‌توانند مبالغ بین ۱۰,۰۰۰ دلار تا ۱,۰۰۰,۰۰۰ دلار وام بگیرند و نیازی به بررسی اعتبار نیست.

منبع:

coinfunda
investopedia

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا