اخبار بورس و اقتصادبورس

بهره برداری سیاسی از بورس برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰؟

ماجرا از وقتی شروع شد که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی زنده در صداوسیما صحبت‌هایی راجع به بورس و وضعیت اقتصادی کشور مطرح کرد.

 او در صحبت‌هایش مطرح کرد که «بورس باید نظارت دقیقی انجام دهد. با اقدامات امنیتی مخالف هستم. با تمام حقوقی‌های بورس در ارتباط هستیم. از حدود ۱۰۰ حقیقی هم نظرخواهی کردیم.» او همچنین این سوال را مطرح کرد که «۲۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی روانه بورس شد، این پول الان کجا رفته است؟» موضوعاتی که رئیس مجلس در صحبت‌های خود مطرح کرد باعث شد بسیاری از کاربران نسبت به آنها واکنش نشان دهند.

عده‌ای از کاربران نسبت به مسائل مطرح شده از سمت قالیباف و همچنین پیگیری‌های دیگر نماینده‌های مجلس در رابطه با وضعیت بورس، خوش‌بین بودند. آنها این موضوع را مطرح می‌کردند که سبزپوش بودن بورس، رشد شاخص، برخورد با متخلفان بورس و… نتیجه پیگیری نماینده‌های مجلس در چند وقت اخیر است. این دسته از کاربران می‌نوشتند که اگر سرمایه‌داران و سهامداران دغدغه بورس را دارند باید به دور از بازی‌های سیاسی و دعواهای جناحی به این موضوع نگاه کنند. به اعتقاد این دسته از افراد بازی‌های جناحی نباید در تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های فعالان بازار جایی داشته باشد.

اما در مقابل چنین نگاهی، افرادی بودند که به صحبت‌های محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس خوش‌بین نبودند. آنها این صحبت‌ها را دخالت مستقیم در بورس معرفی می‌کردند. به اعتقاد این افراد نه رئیس دولت و نه هیچ شخص دیگری نباید در بورس که محل انباشت سرمایه‌های مردم است دخالت داشته باشند. این افراد می‌نوشتند که در فضای جامعه ایران که همه چیز در آن سیاسی و جناحی است، دخالت افراد صاحب قدرت باعث می‌شود که بازار دچار دودستگی شود و واکنش منفی نشان دهد. برای همین توصیه‌ای که به دیگر سهامداران می‌کردند از این قرار بود که در نوشته‌هایشان این موضوع را مطرح کنند که سیاستمداران در اقتصاد دخالت نکنند.

اما گروه سومی هم در این مساله حضور داشتند. افرادی که بیشتر در گروه‌های پیام‌رسان تلگرام فعالیت دارند. این دسته از افراد به این مساله می‌پرداختند که صحبت‌های رئیس مجلس رنگ و بوی شعار و تبلیغات داشت. به اعتقاد این افراد در ماه‌های آینده چنین صحبت‌هایی بیشتر هم می‌شود و برای همین فضای بورس غیرقابل پیش‌بینی می‌شود. افرادی که چنین نظری داشتند، مساله دیگری که مطرح می‌کردند از این قرار بود که بورس در حال تبدیل شدن به ابزاری برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ است. نکته‌ای که در ماه‌های گذشته در همین ستون به آن اشاره کرده بودیم.

به ادعای این افراد از آنجا که سرمایه‌های مردم به واسطه سیاست‌های دولت با بورس گره خورده است، حالا کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به فکر بهره‌برداری سیاسی از این موضوع هستند تا هم میزان مشارکت در انتخابات بالا برود و هم بتوانند خود را منجی حفظ سرمایه‌های مردم معرفی کنند. هرچند در مقابل چنین نگاهی برخی از افراد این موضوع را مطرح می‌کردند که برای نتیجه‌گیری درباره چنین رویه‌ای در فضای سیاسی کشور زود است اما افرادی که این نگاه را مطرح می‌کردند با تحلیل‌هایی که ارائه می‌دادند سعی می‌کردند توجه دیگران را جلب کنند که همه موارد دست به دست هم داده است که بورس تبدیل به ابزاری برای انتخابات سال ۱۴۰۰ بشود.
منبع:اقتصاد نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا