فارکسآموزش و دانلود اندیکاتور

آشنایی با اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku Kinko) + آموزش تصویری سیگنال گیری

Ichimoku Kinko Hyo نام اختصاری one look equilibrium chart می باشد. اندیکاتور ایچیموکو یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که در دسته اندیکاتورهای روند نما Market Trend جای می گیرد. اندیکاتور ایچیموکو برای اولین بار توسط روزنامه نگار ژاپنی به نام Goichi Hosoda در سال ۱۹۳۰ کشف شده است.

ایچیموکو را می توان به عنوان «چارت تعادلی» و یا «نمودار ابری» تفسیر کرد. اگرچه که ایچیموکو یک اندیکاتور است اما در واقع می توان گفت نوع پیشرفته ای از نمودار است که بازار را در ابعاد مختلف به نمایش می گذارد. در نتیجه در نظر داشته باشید که ایچیموکو بیشتر یک نوع نمودار است تا اندیکاتور. تحلیلگران با نگاه کردن به نمودار، به راحتی می‌توانند روند را شناسایی کنند و به دنبال سیگنال‌های خرید و فروش باشند.

از سایرکاربردهای اندیکاتور ایچیموکو می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. شناسایی روند سهم
  2. بررسی نقاط حمایت و مقاومت
  3. شناسایی جهت و قدرت روند
  4. به دست آوردن اطلاعات مهم از سهم در بازه زمانی کوتاه
  5. سیگنال های مبنی بر ورود و خروج از سهم
  6. مشخص نمودن حد ضرر
  7. شناسایی نقاط برگشت قیمت سهم

اجزای تشکیل دهنده ایچیموکو

اندیکاتور ایچیموکو

Kijun Sen (خط آبی): به این خط، خط استاندارد نیز گفته می شود. نحوه محاسبه به این صورت است که میانگین بیشترین قیمت را با کمترین قیمت در دوره زمانی ۲۶ روزه محاسبه می نماید.

Tenkan Sen (خط قرمز): این خط به خط برگشت شهرت دارد. نحوه محاسبه به این صورت می باشد که میانگین بیشترین و کمترین قیمت را در بازه زمانی ۹ روزه محاسبه می کنند.

Chikou Span (خط سبز): این خط به خط تاخیری شناخته می شود و نحوه محاسبه آن به این صورت می باشد که قیمت بسته شدن امروز نمایانگر قیمت ۲۶ روز گذشته می باشد.

از Chikou Span دراندیکاتور ایچیموکو درشناسایی روند معاملات و مشخص کردن نقاط حمایتی و مقاومتی سهم مورد استفاده قرار می گیرد.

اندیکاتور ایچیموکو

نمودار بالا سهم رکیش در تایم فریم روزانه است. سیگنال هایی که از خطوط مختلف در تصویر بالا به دست می آید به شرح زیر می باشد:

Kijun Sen: از این خطوط برای شناسایی سرعت تغییرات روند سهم در آینده استفاده می گیرد. به این صورت که اگر قیمت بالاتر از خط آبی قرار بگیرد به این معنا می باشد که روند سهم صعودی خواهد شد و هرگاه که قیمت پایین تر از خط Kijun Sen قرار بگیرد احتمال اینکه روند سهم نزولی شود وجود دارد.

Tenkan Sen: از این خط بیشتر برای شناسایی روند استفاده می شود. زمانی که به سمت بالا و پایین حرکت می کند به این معنا است که در بازار روند وجود دارد و هرگاه که به صورت افقی درآمد، در بازار شاهد روند خاصی نخواهیم بود و به صورت رنج درآمده است.

شناسایی روند توسط Kijun Sen و Tenkan Sen

روند صعودی: هرگاه Tekan sen، خط Kijun sen را به سمت بالا قطع کند شاهد صعودی شدن روند خواهیم بود. به مثال ذیل توجه نمایید:

اندیکاتور ایچیموکو

روند نزولی: هرگاه Kijun sen، خط Teken sen را به سمت بالا قطع کند شاهد نزولی شدن روند سهم خواهیم بود . به مثال ذیل توجه نمایید:

اندیکاتور ایچیموکو

Chikou Span (خط سبز): سیگنال هایی که با استفاده از این خط می توان استفاده کرد شامل موارد زیر می باشد:

  •  زمانی که خط سبز نمودار قیمت را از پایین به سمت بالا قطع کند سیگنالی مبنی بر خرید محسوب می گردد.
  • زمانی که خط سبز نمودار قیمت را از بالا به سمت پایین قطع کند سیگنالی مبنی بر فروش شناسایی می گردد.

ابرکومو همراه با اندیکاتور ایچیموکو

اندیکاتور ایچیموکو

تصویربالا هم نمونه ای از روند صعودی است که توسط ابرکومو صعودی مورد تایید قرار گرفته است.

ابر کومو از دو خط تشکیل شده است:

  • Senkou span A: که از طریق بدست آوردن میانگین Tenkan sen و Kijun sen طی دوره زمانی ۲۶ روزه به دست می آید.
  • Senkou span B: از طریق بدست آوردن میانگین بیشترین و کمترین قیمت در بازه زمانی ۵۲ روزه بدست می آید.

سیگنال های خرید و فروش همراه با اندیکاتور ایچیموکو

سیگنال خرید

اندیکاتور ایچیموکو

زمانی که خط قرمز (منظور Tekan sen) بالای خط آبی (kijun sen) قرار می گیرد و هم زمان هر دو خط در بالای ابر کومو قرار می گیرند، نشانی از صعودی شدن روند سهم می باشد.

سیگنال فروش

اندیکاتور ایچیموکو

اگر خط آبی (kijun sen) بالای خط قرمز (Tekan sen) قرار بگیرد و هم زمان هر دوی این خطوط در پایین ابر کومو قرار بگیرند، نشان از تایید روند نزولی سهم دارد.

سیگنال خنثی

اندیکاتور ایچیموکو

زمانی که قیمت در داخل ابر کومو قرار داشته باشد، اقدام جهت خرید یا فروش سهم نباید صورت بگیرد. چون در این شرایط  روند سهم به خوبی مشخص نمی باشد.

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

    1. بله ایچیموکو اندیکاتور بسیار کاملی است که به عقیده خیلی ها هنوز نیمی از توانایی های ایچیموکو پنهان مونده و کشف نشده

  1. به نام خدا و با سلام و عرض ادب خدمت مدیرمحترم سایت که این اطلاعات و آموزشهای بسیار ارزنده رو رایگان در اختیار عموم قرار میدن یه سوالی که برام مونده اینه که اساتید پرایس اکشن میگن هنگام ترسیم خطوط حمایت و مقاومت باید چارت در حالت بدون تعدیل باشه و اساتیدی که اندیکاتورها رو آموزش میدن میگن هنگام استفاده از اندیکاتورها چارت باید در حالت تعدیل شده باشه با توجه به این که ایچیموکو یک اندیکاتور خیلی قوی و عالی هستش و از طرفی هنگام استفاده از اون باید خطوط حمایتها و مقاومتها رو ترسیم کرد اینجا یه تناقض پیش میاد من بالاخره نفهمیدم هنگام استفاده از ایچیموکو چارت رو در حالت بدون تعدیل قرار بدیم یا تعدیل شده؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. باتشکر

    1. اصولا بحث تعدیل شده و نشده فقط برای بورس ایران کاربرد داره که اونم بهتره از نمودار تعدیل شده استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا