فارکساخبار اقتصاد جهان

پیش بینی نهادهای وال استریت از رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱

همه گیری ویروس کرونا سبب شد تا اقتصاد جهانی با عقب ماندگی و رکود بی سابقه ای مواجه شود. این ویروس منحوس که همه کشورهای دنیا را درگیر قرنطینه و تعطیلی اجباری کرده است گویا قصد از بین رفتن ندارد. در همین حال بزرگ‌ترین نهاد‌های وال‌استریت پیش‌بینی می‌کنند که اقتصاد جهانی در ابتدای سال ۲۰۲۱ و قبل از واکسیناسیون جهانی و اعمال محرک های مالی، ممکن است به آرامی رو به بهبود برود. اما می توان گفت که آنها به نیمه دوم سال خوش بین تر هستند.

در بین بانک‌های بزرگ آمریکایی، خوشبین‌ترین تحلیلگران متعلق به مورگان استنلی هستند که پیش‌بینی می‌کنند اقتصاد در سال آینده رشد ۴/ ۶ درصدی داشته باشد و اعتقاد خود مبنی بر بهبود اقتصادی بسیار سریع را حفظ کرده‌اند.

اقتصاددانان شرکت سیتی‌گروپ با خوش‌بینی کمتر، رشدی ۵ درصدی را پیش‌بینی می‌کنند. با توجه به انقباض ۴/ ۴ درصدی سال ۲۰۲۰ که توسط صندوق بین‌المللی پول گزارش شده، وقوع هردوی این پیش‌بینی‌ها بهبود چشمگیری ایجاد خواهند کرد. مساله‌ای که بر سر آن اتفاق‌نظر وجود دارد این است که حتی در صورت بهبود و بازگشت اقتصاد، اشتغال و تورم در اکثر نقاط جهان تحت فشار خواهد بود و بانک‌های مرکزی را ملزم می‌کند که مواضع انبساطی خود را در طول سال آینده حفظ کنند. برجسته‌ترین بانک‌های آمریکایی اخیرا چشم‌اندازهایی از اقتصاد در سال ارائه داده‌اند که این پیش‌بینی‌ها بر اساس برابری قدرت خرید انجام شده است.

تحقیقات جهانی بانک آمریکا

پیش‌بینی رشد ۴/ ۵ درصد: این موسسه انتظار دارد سال جدید آغاز سختی داشته باشد. زیرا بسیاری از کشورها به شدت در حال مبارزه با شیوع بیماری کرونا هستند. با این حال، موسسه تحقیقات جهانی بانک آمریکا معتقد است ترکیبی از محرک‌های مالی و توزیع گسترده واکسن احتمالا رشد را تا اواسط سال افزایش می‌دهد.

موسسه تحقیقاتی این بانک عنوان می‌کند به‌رغم بهبود، تورم جهانی احتمالا پایین خواهد ماند و همچنین بسیاری از نرخ‌های سیاستی نیز نزدیک به صفر باقی خواهند ماند.

شرکت سیتی‌گروپ

پیش‌بینی رشد ۵ درصد: تحلیلگران این شرکت اشاره می‌کنند که روند ناهماهنگ ریکاوری بخش‌های مختلف اقتصادی برای بازگشت به تولید ناخالص داخلی پیش از کرونا، یک مانع برای رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۱ است. اما از طرف دیگر، متخصصان شرکت سیتی‌گروپ تاکید می‌کنند پروژه‌هایی که به نظر می‌رسد به ثبات رسیده‌اند، همراه با کشف واکسن، به‌طور بالقوه زمینه خوبی برای رشد پیش‌رو را فراهم می‌کنند.

با این وجود حتی در این صورت، چشم‌انداز سیتی‌گروپ انتظار آن را ندارد که جهان دوباره به تولید ناخالص داخلی از دست‌رفته در کرونا دست یابد. سیتی‌گروپ معتقد است کشف واکسن دلیل صعود اقتصادی خواهد بود، اما این اثر تا سال ۲۰۲۲ بروز نخواهد کرد. این مساله تا حدی به دلیل تاخیرهای پیش‌بینی شده در استقرار بازارهای کشورهای در حال ظهور است.

شرکت گلدمن ساکس

پیش‌بینی رشد ۶ درصد: درست همان‌طور که اقتصاد جهانی به سرعت (البته نه به‌طور کامل) از وضعیت قرنطینه بهار بازگشت، شرکت گلدمن ساکس انتظار دارد در پایان محدودیت‌های کرونایی اروپا و گسترش دسترسی به واکسن، ضعف فعلی در اقتصاد جای خود را به رشد بسیار قوی‌تری بدهد. گلدمن ساکس پیش‌بینی‌ می‌کند بانک‌های مرکزی کشورهای توسعه‌ یافته طی چند سال آینده اقتصاد را با سیاست‌های انبساطی هدایت کند تا بتواند رشد اقتصادی را تحریک کند. از دیدگاه کارشناسان گلدمن ساکس، حتی تحت پیش‌بینی رشد چشمگیر و پرسرعت اقتصادی نیز، شرایط بازار کار به تدریج عادی خواهد شد و همچنین به نظر می‌رسد تورم پایین‌تر از هدف بانک‌های مرکزی‌ باقی خواهد ماند.

شرکت جی‌پی مورگان چیس

پیش‌بینی رشد ۸/ ۵ درصد: طبق پیش‌بینی جی‌پی مورگان چیس، با توجه به کوچک شدن حجم تولید ناخالص داخلی ایالات متحده و اروپا در پایان سال جاری، انتظار می‌رود حرکت رشد جهانی به شدت کند باشد. اما دیدگاه این موسسه نسبت به چشم‌انداز سال آینده روشن است، زیرا آزمایش‌های موفقیت‌آمیز واکسن به زودی امید در مورد مهار ویروس و قطع زنجیره همه‌گیری را افزایش خواهد داد.

مورگان استنلی

پیش‌بینی رشد ۴/ ۶ درصد: محققان بانک مورگان استنلی معتقدند در یک بازگشت سریع پس از افول ناگهانی سال جاری، اقتصاد جهانی تا سه ماه دوم سال ۲۰۲۱ به مسیر پیش از کرونا باز خواهد گشت. مورگان استنلی پیش‌بینی می‌کند حتی در شرایطی که اقتصاد در مسیری صعودی شتاب گیرد، سیاست‌ها منطبق با شرایط رکودی باقی خواهد ماند و زمینه را برای افزایش تورم فراهم خواهند کرد.

برای خواندن تحلیل و پیش بینی کارشناسان از جهان پس از کرونا و تغییر و تحولات احتمالی در اقتصاد جهانی، می توانید به این لینک مراجعه کنید.

منبع: اقتصاد آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا