فارکساخبار اقتصاد جهان

واکسن می آید، سهام رشد می کنند! تحلیل هفتگی بازار فارکس (۱۴ دسامبر ۲۰۲۰)

بازار فارکس همچنان در نوسان است و اخبار مربوط به تولید واکسن کرونا تاثیر بسزایی بر آن گذاشته است. پیش بینی می شود سهام ایالات متحده این هفته را بهتر شروع کنند زیرا معاملات آتی سه شاخص معیار پس از یک هفته نزولی دوباره به حالت اول برگشتند.

بعد از اینکه آمریکا واکسن کرونای تولید شده توسط Pfizer و BioNTech را به طور رسمی تایید کرد، احساسات سرمایه گذاران افزایش یافت. فعالان بازار همچنین منتظر بسته محرک دیگری هستند که ماه ها در مورد آن بحث شده است.

در زمان نوشتن این مطلب، معاملات آتی داو جونز ۰.۵۵٪ افزایش یافته و معاملات آتی S&P 500 و Nasdaq به ترتیب ۰.۴۳٪ و ۰.۲۴٪ افزایش یافته اند.

هفته گذشته در قلمرو منفی به پایان رسید زیرا نمایندگان مجلس نتوانستند در مورد بسته محرک بعدی توافق کنند. S&P 500 برای اولین هفته نزولی خود در سه هفته گذشته بیش از ۱٪ از دست داد در حالیکه Nasdaq برای اولین هفته منفی خود در یک ماه ۰.۷٪ از دست داد.

انتظار می رود ارزش سهام در هفته جاری با خوش بینی پیرامون واکسن Pfizer که روز جمعه توسط FDA تأیید شد، عقب نشینی کند. همچنین با نشست فدرال رزرو برای به روزرسانی سیاست های پولی، نوسانات افزایش می یابد. این در حالی است که تسلا روز جمعه رسما به شاخص S&P 500 می پیوندد.

واکسن Pfizer درست در زمانی که ایالات متحده با افزایش سریع تعداد موارد ابتلا و مرگ و میر روبرو است، پخش می شود. در روز جمعه، بیش از ۳،۳۰۰ نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند و بیش از ۲۳۰۰ مرگ در روز شنبه ثبت شد.

در آخر هفته، FedEx و UPS حمل ۲.۹ میلیون دوز واکسن Pfizer را به بیمارستان ها، کلینیک ها و سایر اماکن در سراسر ایالات متحده آغاز کردند.

در آسیا، سهام در اوایل معاملات روز دوشنبه صعودی بوده و برخی از ضررهای قبلی خود را که علیرغم خوش بینی واکسن بود، جبران کردند.

در زمان نوشتن این مطلب، بورس شانگهای ۰.۵۰٪ و واحد شنژن ۰.۴۸٪ افزایش یافته است. سرمایه گذاران در انتظار گزارش تولید صنعتی چین و اطلاعات خرده فروشی ماه نوامبر هستند که قرار است فردا اعلام شود.

Nikkei 225 ژاپن ۰.۳۰٪ بالاتر بسته شد. KOSPI کره جنوبی ۰.۲۸٪ کاهش دارد.

در استرالیا، ASX 200 حدود ۰.۲۶٪ بالاتر بسته شد. بانک رزرو استرالیا در آستانه انتشار صورتجلسه آخرین جلسه سیاستگذاری فردا است.

شاخص Hang Seng در هنگ کنگ ۰.۵۸٪ از دست داده است.

اخبار واکسن ها در کانون توجه است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به همراه معاون مایک پنس و سایر مقامات آمریکایی اعلام کردند که از امروز واکسن ارائه می شود.

در اروپا، احتمالاً سهام با انشار اخبار واکسن رشد خواهند داشت زیرا معاملات آتی یورو استاکس و DAX آلمان در سطح سبز قرار دارند.

روز شنبه، AstraZeneca انگلیس، که واکسن COVID را نیز تولید می کند، با خرید داروی آمریکایی Alexion Pharmaceuticals با قیمت ۳۹ میلیارد دلار موافقت کرد. این بزرگترین معامله تاکنون برای شرکت انگلیسی است.

در بازار کالاها، قیمت نفت روز دوشنبه صعودی است و برنت از مرز ۵۰ دلار بازگشت. قیمت ها از ابتدای مارس تاکنون در بالاترین سطح خود قرار دارند. WTI و Brent تاکنون بیش از ۱.۱ درصد رشد داشته اند. قیمت ها در میان تأیید واکسن Pfizer در ایالات متحده و انفجار یک تانکر در عربستان سعودی جذاب شده اند.

از دیگر سو، قیمت طلا در حال کاهش است. سرمایه گذاران همچنین انتظار دارند که ایالات متحده بزودی بسته محرک دیگری را تصویب کند. معاملات آتی طلا با افت ۰.۴۰٪ به ۱۸۳۶ دلار رسید.

در FX، دلار آمریکا نزولی است که علاقه به پناهگاه امن در میان انتشار اخبار واکسن Pfizer در حال کم شدن است، در حالی که انتظار می رود فدرال رزرو برنامه خرید اوراق را افزایش دهد. شاخص USDحدود  ۰.۲۶٪ کاهش یافته و به پایین ترین سطح سال گذشته یعنی ۹۰.۶۸۸ رسیده است. EUR / USD با ۰.۲۴٪ افزایش به ۱.۲۱۴۲ رسیده است.

پوند انگلیس از پایین ترین سطح ماهانه خود بازمی گردد، زیرا انگلیس و اروپا روز یکشنبه موافقت کردند که مذاکرات Brexit را تمدید کنند.

منبع: fxstreet

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا