اخبار اقتصاد جهانفارکس

مذاکرات برگزیت به زمان بیشتری نیاز دارد + جزئیات

در حالی که روز یکشنبه (۲۳ آذر) آخرین روز مذاکرات برگزیت اعلام شده بود اما هر دو طرف مذاکره یعنی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و اورسولا فاندرلاین رییس کمیسیون اروپا با تمدید مذاکرات موافقت کردند. بر اساس اخبار منتشر شده هر دو طرف در یک تماس سازنده در خصوص موضوع‌های عمده حل نشده به گفت‌وگو نشستند.

در این تماس تلفنی همچنین دو طرف توافق کردند تا مذاکره کنندگان به گفت‌وگوها ادامه داده و بررسی کنند که اگر توافقی حتی با این میزان تاخیر در ایجاد توافق قابل دستیابی خواهد بود یا خیر؟ اگرچه در ادامه این خبر اشاره نشده که گفت‌وگوها تا چه زمانی می‌تواند ادامه یابد اما در حال حاضر مهلت نهایی ۲۱ دسامبر تعیین شده که زمان کافی برای شکل گیری توافق میان اتحادیه اروپا و انگلیس به نظر می‌رسد.

میشل بارنیه مذاکره کننده اصلی اتحادیه اروپا در این باره به سفرای ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا اطلاع رسانی مختصری انجام خواهد داد. مهمترین مسائلی که تا به امروز مانع از ایجاد توافق شده شامل حقوق ماهیگیران، شرایط بازی برابر برای فعالیت مشاغل و نوع توافق میان طرفین بوده است.

در این راستا یکی از حاضران در جلسه به خبرنگار سرویس سیاسی بی‌بی‌سی گفته است که هر اندازه مذاکرات روند طولانی‌تری داشته باشد و به جزییات بیشتری وارد شود، مشکلات دیگری فراتر از قوانین ماهیگیری و تجاری ظهور خواهد کرد.

لازم به توضیح است که انگلیس و اتحادیه اروپا از ماه مارس مذاکرات خود را برای ایجاد یک توافق تجاری در قالب برگزیت آغاز کرده و تلاش دارند تا پیش از پایان دوره انتقال (۳۱ دسامبر) زمانی که دو طرف به قواعد سازمان تجارت جهانی WTO منتقل می‌شوند به توافق کاملی دست یابند.

بدون ایجاد یک توافق تجاری، تعرفه‌ها –هزینه کالاهای خریداری شده و به فروش رسیده میان طرفین- می‌تواند روابط دو طرف را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت منجر به افزایش قیمت برخی از کالاها شود.

در همین رابطه روز گذشته اورسولا فوندرلاین ضمن خواندن یک بیانیه مشترک میان طرفین ابراز کرد:

با وجود طولانی شدن مذاکرات در تقریبا یک سال گذشته، علیرغم اینکه مهلت قانونی بارها و بارها مورد تمدید قرار گرفته است باز هم ما بر این باوریم که نیاز به زمان بیشتری برای حصول توافق داریم.

جانسون هم بعدتر در اظهارنظری در این رابطه عنوان کرد: جایی که زندگی وجود دارد، امید هم وجود دارد و انگلیس مطمئنا از مسیر مذاکرات دور نخواهد شد. اما محتمل‌ترین چیزی که می‌توانم امروز به آن فکر کنم این است که باید برای شرایط WTO آماده شویم. تا جایی که من می‌بینم موضوعات جدی و بسیار دشواری میان طرفین مطرح شده که در حال حاضر انگلستان را از اتحادیه اروپا دور نگه می‌دارد و بهترین اقدامی که در چنین شرایطی می‌توان انجام داد آماده شدن برای شرایط WTO است.

این در حالی است که راشل ریوز از حزب کارگر از ادامه یافتن روند مذاکرات استقبال و تاکید کرد:

بدترین سناریویی که بتوان در این باره تصور کرد سقوط بدون توافق در ابتدای سال آتی میلادی خواهد بود.

گفت‌وگوها اکنون در بروکسل ادامه خواهد یافت و انتظار می‌رود که انگلیس در آینده به قوانین اقتصادی اتحادیه اروپا نزدیک‌تر شود. همزمان اتحادیه اروپا مصمم است تا ضمن تعیین استاندارد خاص محصولات خود، حقوق کارگران و تعرفه‌های تجاری، مزایای غیرمنصفانه دسترسی بدون تعرفه به بازارهای خود و عدم پرداخت مالیات برای کالاهای وارداتی و صادراتی اتحادیه اروپا برای انگلیس را محدود کند.

حقوق و قوانین ماهیگیری یکی دیگر از موارد مناقشه دو طرف عنوان شده است، اتحادیه اروپا در این باره هشدار داده است که بدون دسترسی ناوگان‌های اتحادیه اروپا به آبهای انگلیس، ماهیگیران انگلیسی دیگر برای فروش محصولات خود به بازارهای اتحادیه اروپا دسترسی ویژه نخواهند داشت. اما انگلستان استدلال می‌کند که آنچه در آب‌های تحت نظارت این کشور می‌گذرد و قوانین تجارت گسترده‌تر آن، باید تحت کنترل یک کشور مستقل باشد.

این در حالی است که اتحادیه ملی کشاورزان انگلیس هم هشدار داده است که اگر این کشور نتواند به یک توافق تجاری با اتحادیه اروپا دست یابد، «اخلال جدی» در روند کارهای این بخش ایجاد خواهد شد. کنسرسیوم خرده فروشان این کشور نیز تاکید کرده است که در شرایط عدم توافق مردم این کشور با «بیش از ۳ میلیارد پوند تعرفه مواد غذایی» روبرو خواهند شد.

برای خواندن دیگر اخبار و تحلیل های دنیای اقتصاد اینجا را کلیک کنید.

منبع: اقتصاد آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا