فارکساخبار اقتصاد جهان

تحلیل فاندامنتال بازار فارکس (اقتصاد نیوزیلند)، پنج شنبه ۲۷ آذر ۹۹

در این نوشته از فیماچارت تحلیل بنیادی بازار فارکس و به طور ویژه اقتصاد نیوزیلند را می خوانید. با ما همراه باشید.

تولید ناخالص داخلی GDP عبارت است از تغییر در ارزش تعدیل شده تورم کلیه کالاها و خدمات تولید شده که در نیوزیلند به صورت فصلی یا سه ماهه تهیه و منتشر می شود. این وسیع ترین معیار فعالیت اقتصادی و شاخص اصلی سلامت اقتصاد است.

اقتصاد نیوزیلند در سه ماهه سوم به سرعت از رکود اقتصادی برگشت زیرا محرک های مالی گسترده باعث بهبود هزینه های مصرف کننده شد. آمار نیوزلند روز پنجشنبه در ولینگتون اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی نسبت به سه ماهه دوم ۱۴٪ افزایش یافته است، در حالی که ۱۱٪ اصلاح نیز داشته است. اقتصاددانان رشد ۱۲.۹ درصدی را پیش بینی کرده اند. از سال گذشته، اقتصاد ۰.۴٪ رشد کرد و پیش بینی رشد ۱.۸٪ را محقق نکرد. نیوزیلندی ها از زمانی که توانستند زنجیره انتقال کرونا را تا حدودی کنترل کنند، در هزینه های مصرفی خود زیاده روی کرده اند. با این حال، مرز این کشور برای خارجی ها بسته است و می توان گفت صنعت گردشگری فلج شده است و بسیاری از مشاغل طرح های سرمایه گذاری و استخدام را متوقف کرده اند. پیش بینی می شود نرخ بیکاری در سال ۲۰۲۱ بالاتر رود. نیوزیلند ۱۷۴۴ مورد تأیید شده Covid-19 و فقط ۲۵ مورد مرگ را ثبت کرده است.

دولت برای کمک به احیای تقاضای داخلی و محافظت از مشاغل، متعهد شد ۶۲ میلیارد دلار (NZ 44 میلیارد دلار) به عنوان حمایت مالی پرداخت کند، در حالی که بانک مرکزی برای کاهش بیشتر هزینه ها، نرخ بهره را کاهش داده و برنامه های تسهیل کمی و اعطای وام را آغاز کرده است. هنوز هم بانک رزرو و برخی از اقتصاددانان هشدار داده اند که ممکن است اقتصاد در سه ماهه چهارم کوچکتر شود و حتی در اوایل سال آینده با رکود مضاعف روبرو شود و دلیل این امر کاهش رشد جهانی و احتمال بسته بودن مرز برای توریست ها تا حداقل نیمه دوم سال ۲۰۲۱ است.

بزرگترین رشد سه ماهه اقتصاد نیوزیلند ثبت شده است. فعالیت اقتصادی، همانطور که با تولید ناخالص داخلی (GDP) اندازه گیری می شود، در سه ماهه سپتامبر ۲۰۲۰، ۱۴.۰ درصد افزایش یافته است. این بزرگترین افزایش سه ماهه تولید ناخالص داخلی است که ثبت شده است. به صورت سالانه، تولید ناخالص داخلی ۲.۲ درصد نسبت به سال منتهی به سپتامبر ۲۰۲۰ کاهش یافت. این نشان می دهد که رشد شدید سه ماهه سپتامبر ۲۰۲۰ برای جبران کامل تأثیر اقتصادی COVID-19 و اقدامات انجام شده برای مهار آن کافی نبود. صنایع خدماتی که حدود دو سوم اقتصاد را تشکیل می دهند، ۱۱.۱ درصد رشد کردند. صنایع تولیدکننده کالاها که حدود یک پنجم اقتصاد را تشکیل می دهند، ۲۶.۰ درصد افزایش یافت، در حالی که صنایع اولیه ۴.۶ درصد رشد داشتند.

در سطح جهانی، همه گیری کرونا ادامه یافته و بر روند تجارت و سفر تأثیر گذاشته است. مرز نیوزلند در ۱۹ مارس ۲۰۲۰ به روی مسافران خارجی بسته شد و در کل سه ماه سپتامبر ۲۰۲۰ بسته بود.

طرح اولیه یارانه دستمزد در ژوئن سال ۲۰۲۰ به پایان رسید. پرداخت هشت ماهه تمدید یارانه دستمزد در اختیار کارفرمایانی قرار گرفت که همچنان تحت تأثیر بیماری کرونا قرار گرفتند و همچنین پرداخت کمک های مالی دو هفته ای برای کارفرمایان ممکن بود. اما با تغییر در سطح هشدار در سه ماهه سپتامبر ۲۰۲۰، هر دو طرح در اوایل سپتامبر بسته شد.

صنایع تولیدی و خدماتی باعث افزایش تولید ناخالص داخلی شد. صنایع خدماتی ۱۱.۱ درصد رشد کردند و عامل اصلی افزایش تولید ناخالص داخلی بودند. ۱۱ صنعت خدماتی در طی این سه ماه رشد کردند. خرده فروشی، هتل ها و رستوران عامل اصلی رشد ۴۲.۸ درصدی بودند. هر دو زیرشاخه صنعت رشد چشمگیری را نشان دادند، اسکان و خدمات غذایی ۱۰۷.۴ درصد و تجارت خرده فروشی ۲۴.۸ درصد رشد کردند. طی سال منتهی به سپتامبر ۲۰۲۰، خرده فروشی ، اسکان و رستوران ها ۲.۶ درصد کاهش درآمد داشتند.

سایر صنایع خدماتی که به رشد این سه ماهه کمک کردند شامل خدمات بازرگانی با رشد ۸.۴ درصدی است. خدمات اجاره، استخدام و املاک و مستغلات، که ۵.۰ درصد افزایش یافته است. هنرها، تفریحات و سایر خدمات که ۲۶.۸ درصد افزایش یافته اند. به صورت سالانه، صنایع خدماتی ۱.۴ درصد کاهش نسبت به سال منتهی به سپتامبر ۲۰۲۰، با ۶ صنعت از ۱۱ صنعت خدماتی در طول سال کاهش یافته است. صنعت حمل و نقل، پست و انبارداری پیشرو در این صنعت بودند که در مقایسه با سال منتهی به سپتامبر ۲۰۲۰، ۱۹.۳ درصد کاهش یافتند. این صنعت مستقیماً تحت تأثیر بسته شدن مرزها و کاهش سفرهای بین المللی و همچنین کمتر شدن سفرهای داخلی در طول سال قرار گرفته است.

هر سه صنعت تولید کننده کالا افزایش یافته اند که منجر به افزایش ۵۲.۴ درصدی در ساخت و ساز و افزایش ۱۷.۲ درصدی در تولید شده است. ساخت و ساز بزرگترین عامل در رشد تولید ناخالص داخلی در این سه ماه بود، که ناشی از فعالیت شدید در خدمات ساختمانی و ساخت و سازهای مسکونی است. با این حال، به صورت سالانه، ساخت و ساز ۵.۱ درصد کاهش یافته است.

صنایع اولیه ۴.۶ درصد رشد کردند و در مقایسه با سایر موارد رشد کمتری داشتند. این صنایع در سه ماهه ژوئن ۲۰۲۰ به این میزان افت نکردند. معدن، جنگلداری و قطع چوب، به ترتیب ۱۶.۱ و ۲۳.۲ درصد بیشترین مشارکت را داشتند – بر خلاف کشاورزی، این صنایع در زمان قرنطینه سطح هشدار ۴، خدمات اساسی محسوب نمی شدند. هزینه های تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سپتامبر ۲۰۲۰، ۱۵.۶ درصد افزایش یافته است. عامل اصلی این امر هزینه مصرف خانوار و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بود که به ترتیب ۱۴.۸ و ۲۷.۱ درصد افزایش داشت.

هزینه های خانوارها در سه ماهه سپتامبر ۲۰۲۰، با افزایش در تمام گروه های هزینه ای، ۱۴.۸ درصد افزایش داشته است، اما برای سال منتهی به سپتامبر ۲۰۲۰، ۱.۴ درصد کاهش را نشان می دهد.

واردات کالاها و خدمات در سه ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰، ۱۰.۶ درصد افزایش را نشان می دهد که ناشی از افزایش ۱۶.۲ درصدی واردات کالا است. این به دلیل افزایش تقاضا برای کالاهای واسطه ای مانند سوخت های اولیه بود. واردات کالاهای سرمایه ای و کالاهای مصرفی نیز افزایش یافت که در درجه اول به ترتیب افزایش در ماشین آلات و کارخانه و کالاهای بادوام به وجود آمد. صادرات کالاها و خدمات ۴.۹ درصد افزایش یافته که ناشی از افزایش ۶.۴ درصدی صادرات کالا است. مشارکت کنندگان در این افزایش شامل محصولات فلزی، ماشین آلات و تجهیزات بودند. محصولات اصلی کشاورزی و ماهیگیری؛ محصولات گوشتی و محصولات اصلی جنگلداری.

سطح پایین محدودیت های COVID-19 همچنین به توانایی نیوزیلند در خرید کالاها و خدمات از درآمد خود در سه ماهه سپتامبر ۲۰۲۰ کمک کرد. درآمد یکبار مصرف ناخالص ملی واقعی (RGNDI)، که قدرت خرید واقعی را اندازه گیری می کند، در سه ماهه گذشته ۱۳.۹ درصد رشد کرده است. فعالیت اقتصادی افزایش یافت، شرایط تجارت کاهش یافت و درآمد خالص سرمایه گذاری در مجامع بین المللی کاهش یافت.

در حالی که میزان صادرات و واردات در این سه ماه کاهش یافته، با نرخ صادرات بیش از واردات، شرایط تجارت نیوزیلند ۴.۷ درصد کاهش یافته است. شرایط تجارت، نسبت نرخ صادرات به نرخ واردات است. کاهش شرایط تجارت منجر به صادرات بیشتری می شود که برای حجم معینی از واردات پرداخت می شود. این بدان معنی است که ساکنان می توانند از طریق درآمد حاصل از سطح معینی از تولید داخلی، کالاها و خدمات کمتری را خریداری کنند.

از طرفی پایین نگه داشتن kiwi (دلار نیوزیلند) سخت است. البته، به احتمال زیاد سیاست گذاران ممکن است در ماه های آینده برنامه خرید دارایی های گسترده خود را تقویت و تلاش کنند بازده اوراق قرضه دولتی نیوزلند و به نوبه خود دلار محلی را حفظ کنند. اما در کوتاه مدت، خطرات افزایش پیدا می کند.اگر این ارز یک مسیر صعودی را حفظ کند، سطح ۰.۷۲ مقاومت اصلی بعدی است.

منبع: itbfx

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا