ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

بزودی از شبکه Ampleforth و توکن AMPL بیشتر خواهید شنید! + آشنایی با این شبکه

شبکه Ampleforth انقلابی در عرصه DeFi تلقی می‌شود و پتانسیل این را دارد که در آینده رشد خوبی داشته باشد. شبکه Ampleforth به نوعی پول هوشمند است و در زنجیره های مختلف کار می کند و با بیت کوین و دیگر دارایی های دیجیتال متفاوت است.

شبکه Ampleforth چیست ؟

Ampleforth

ایده Ampleforth از دو چیزی به وجود آمده، که ارزهای رمزنگاری شده در پی متحول کردن آنها هستند؛ پول و بانکداری. بنیانگذار این پروژه (که در ادامه با او آشنا می‌شوید)، استدلال می‌کند که از این دو مورد، بازسازی پول راحت‌تر از بازسازی سیستم بانکداری است.

ارزش ارزهای فیات مثل دلار آمریکا وابسته به تقاضا برای آن است؛ با توجه به تقاضای بین المللی که برای پول‌های فیات وجود دارد، چاپ آنها باعث تنظیم عرضه می‌شود. اما دو مشکل در اینجا وجود دارد: عرضه پول می‌تواند با چاپ بیشتر، افزایش یابد. این باعث کاهش ارزش آن ارز می‌شود. از طرف دیگر، چون که انسان پول را چاپ می‌کند، ممکن است این کار را اشتباه انجام دهد و یا دچار فساد شود.

تقاضا برای یک پول خاص، به منزله ایجاد نوسان برای آن است. تقاضا برای پول‌های مختلف به مرور زمان تغییر می‌کند و تحت تاثیر عواملی مانند رکود اقتصادی، پیشرفت فناوری و غیره قرار دارد. این تغییر تقاضا برای دارایی‌هایی که عرضه آنها تقریبا ثابت است، تماما خود را در ارزش آن دارایی بازتاب می‌دهد؛ بیت کوین، طلا و نقره از جمله این دارایی‌ها هستند؛ هرچه این دارایی با عرضه ثابت سیستم پیچیده‌تری داشته باشد، احتمال شکست آن از دیدگاه بنیان‌گذاران شبکه Ampleforth بیشتر خواهد بود؛ پروژه امپلفورت نگاهی جدید به پول دارد و در این زمینه بسیار نوآورانه ظاهر شده است.

این شبکه بر روی بلاک چین اتریوم پیاده‌سازی شده است و AMPL توکن بومی آن است که با استاندارد ERC20 ساخته شده است. توکن AMPL برای حل این مشکل پدید آمده است و به طور خودکار، عرضه را نسبت به تقاضا تنظیم می‌کند و در این میان، نیازی به بانک و یا یک مقام متمرکز نیست. توکن بومی شبکه امپلفورت، به عنوان ساده‌ترین راه‌حل برای مشکل انعطاف‌ناپذیری عرضه ایجاد شده است. شبکه Ampleforth به صورت روزانه اقدام به تنظیم عرضه در ارتباط با شرایط بازار می‌کند.

پروتکل امپلفورت به گونه‌ای طراحی شده که زمانی که قیمت AMPL از یک دلار بیشتر می‌شود، عرضه این توکن را بیشتر می‌کند و زمانی هم که قیمت این توکن از یک دلار کمتر می‌شود، عرضه AMPL را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه، موجودی شما نیز تغییر می‌کند. اگر شما ۱۰۰ AMPL داشته باشید و ۱ درصد نیز اصلاح عرضه داشته باشید، پس شما ۱۰۱ توکن دارید و بالعکس.

این پروژه بر روی ترکیبی از اوراکل چین لینک و سیستم دیفای کامپوند بنا شده، که باعث می‌شود پتانسیل‌های زیادی داشته باشد. به هر حال، هر دوی این‌ها به امپلفورت کمک کرده‌اند که هایپ را در ۱ سال گذشته تجربه کند. این پروژه به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا با استفاده از ویژگی منحصر به فرد تنظیم عرضه برای ایجاد تعادل، سود کنند.

AMPL ارز دیجیتالی بود که در اولین عرضه اولیه صرافی بیتفینکس (Bitfinex) راه‌اندازی و توزیع شد. فروش این توکن در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۹ شروع شد و سقف ۵ میلیون دلار برای آن تعیین شد، که این سقف در ۱۱ ثانیه به طور کامل پر شد. عرضه اولیه توکن AMPL برابر با ۵۰ میلیون بود که این ۵۰ میلیون توکن به صورت زیر توزیع شد:

  • ۲۵ درصد از این توکن‌ها به تیم و مشاوران این پروژه تعلق گرفت.
  • ۲۳.۲ درصد آن به رشد و توسعه این اکوسیستم اختصاص یافت.
  • ۲۰ درصد به عنوان خزانه توکن تعیین شد.
  • ۱۸.۵ درصد برای فروش اولیه تخصیص داده شد.
  • ۱۰ درصد در جریان عرضه صرافی بیتفینکس در اختیار خریداران قرار گرفت.
  • ۳ درصد نیز برای فروش خصوصی مورد استفاده قرار گرفت.

Ampleforth چگونه کار می‌کند؟

پروتکل شبکه Ampleforth همواره در جستجوی یک معادله قیمت به عرضه است و به صورت خودکار وارد یک حالت ناآرامی می‌شود و نهایتا به این توازن می‌رسد. این فرآیند به صورت روزانه انجام می‌گیرد و پروتکل Ampleforth به تناسب تعداد توکن‌های نگهداری شده توسط افراد، قیمت را تغییر می‌دهد.

ایده این است که هم خرید و هم فروش تشویق شوند که قیمت را در حد تعادل نگه دارند. اگر شما ۱۰۰۰ توکن را با قیمت ۱ دلار نگهداری می‌کنید، پس ۱۰۰۰ دلار دارید و اگر دو هفته بعد قیمت توکن دو برابر شود، شما ۲۰۰۰ توکن خواهید داشت که هر کدام ۲ دلار قیمت دارند؛ پس کل سبد سهام شما ۴۰۰۰ دلار ارزش خواهد داشت. این فرد را تشویق می‌کند که توکن خود را با سودی چشمگیر بفروشد و قیمت را پایین‌تر تنظیم کند و آن را به ۱ دلار نزدیک‌تر کند. این ایده باعث ترغیب خرید و فروش می‌شود و این خرید و فروش هم در نهایت، تعادل را به قیمت بازمی‌گرداند. این مکانیزم جالبی است که تا به حال در جهان ارز دیجیتال موجود نبوده است.

کاربرد‌های شبکه Ampleforth

امپلفورت

Ampleforth در برابر سانسور مقاوم است و نوسانات منحصر به فرد خود را دارد. این دارایی تا حدود زیادی مستقل عمل می‌کند و نوسانات آن تحت تاثیر بیت کوین، بازار سهام و غیره نیست. این دارایی موقعیتی جدید را برای متنوع‌سازی در سبد سهام افراد خلق کرده است.

Ampleforth را می‌توان به عنوان یک دارایی تلقی کرد. افراد با داشتن توکن AMPL، دارای درصد تقریبا ثابتی از مالکیت و سهام این شبکه خواهند بود. AMPL دارای قیمتی ثابت است، اما استیبل کوین نیست و این باعث می‌شود که در بلندمدت بیشتر به عنوان پول مورد استفاده قرار گیرد. توکن بومی شبکه امپلفورت پولی جهانی و مستقل است که تحت تاثیر وثیقه‌گذاری محدود نشده است. این‌ها همگی ویژگی‌هایی منحصر به فرد هستند که در شبکه Ampleforth جمع شده‌اند و آن را متمایز از دیگر پروژه‌ها کرده‌اند.

درست مانند فلزات گرانبها، امروزه ارزهای رمزنگاری شده‌ای که دارای میزان عرضه ثابت هستند، این ریسک را دارند که شوک‌های ناگهانی از طرف میزان تقاضا به آنها وارد شود و نتوانند پاسخگوی قراردادهای پیچیده باشند. در نتیجه، اقتصادهای پیچیده نمی‌توانند بر روی بلاک چین این رمز ارزها سوار شوند. AMPL ساده‌ترین راه حل را برای این مشکل ارائه می‌کند؛ تنظیم عرضه به نسبت میزان تقاضا.

اولین مورد استفاده AMPL به عنوان یک رمز ارز، عدم وابستگی آن به بیت کوین است و دومی، ذخیره ثابت ارزش در داخل برنامه‌های دیفای است. پشتوانه امپلفورت هیچ چیزی نیست، که این باعث می‌شود جایگزین بهتری برای استیبل کوین‌های با پشتوانه کریپتو مثل DAI و حتی استیبل کوین‌هایی با پشتوانه فیات مثل تتر (USDT) در بلندمدت باشد. آخرین کاربرد Ampleforth نیز آربیتراژ است. تریدرهایی که واکنش سریع دارند، فرصت این را دارند که سودهای جدی در کوتاه مدت داشته باشند؛ یعنی قبل از این که عرضه کاهش یابد و قیمت افزایش پیدا کند، AMPL را بفروشند و زمانی که درصد عرضه کل بالا رفت و قیمت کاهش یافت، توکن‌های بیشتری را خریداری کنند.

  • کوتاه مدت: برای متنوع سازی سبد سهام رمز ارزها (امپلفورت یک دارایی رقیق نشونده است که وابسته به بیت کوین و دیگر دارایی‌های سنتی نیست). (سهام رقیق نشونده به معنی سهامی است که حقوق محافظتی دارند؛ یعنی اگر سهام موجود در دست سهامداران افزایش پیدا کند، موقعیت‌های سهامداران پیشین محافظت می‌شوند و درصد مالکیت آنها در شرکت همچنان ثابت می‌ماند).
  • میان مدت: می‌تواند به عنوان وصیقه در بانک‌های غیرمتمرکز استفاده شود (AMPL می‌تواند در دیفای به کار رود؛ مثلا پلتفرم‌هایی مثل کامپوند که از AMPL به عنوان وثیقه استفاده می‌کنند).
  • بلندمدت: جایگزینی برای پول بانک مرکزی (مثل بیت کوین، اما سازگارتر برای اقتصاد کلان).

نقشه راه پروژه امپلفورت

شبکه Ampleforth توکن‌هایی انعطاف‌پذیر را به جامعه دی‌فای معرفی کرده است. این پروژه قصد دارد که در آینده، امور مالی انطاف‌پذیر را نیز ایجاد کند که نسل بعدی پلتفرم‌های مالی خواهد بود و از دارایی‌هایی مانند AMPL در این پلتفرم‌ها استفاده خواهد شد. AMPL یک ابتکار در زمینه پول و واحدی ساختاری برای آینده امور مالی است، که قصد دارد به عنوان یک روزنه بین زنجیره‌ای عملکرد داشته باشد. نقشه راه این پروژه به صورت زیر تا به امروز انجام شده است:

  • راه‌اندازی شبکه آزمایشی Ampleforth در سپتامبر ۲۰۱۸
  • انتشار وایت پیپر این پروژه در می ۲۰۱۹
  • برگزاری IEO در صرافی بیتفینکس در ژوئن ۲۰۱۹
  • پایه گذاری مجدد تنظیم واکنش Lag در اکتبر ۲۰۱۹
  • راه اندازی برنامه استخراج نقدینگی Geyser در جولای ۲۰۲۰
  • به روز رسانی وضعیت شبکه در آگوست ۲۰۲۰
  • راه اندازی شبکه Gauntlet در آگوست ۲۰۲۰
  • حذف عملکرد Pause در آگوست ۲۰۲۰
  • انتشار نقشه راه E-Fi در آگوست ۲۰۲۰
  • راه اندازی برنامه Geyser Enceladus در Mooniswap در آگوست ۲۰۲۰
  • راه اندازی برنامه Geyser Beehive 2 در Uniswap در سپتامبر ۲۰۲۰
  • راه اندازی استخر هوشمند در Balancer در اکتبر ۲۰۲۰

تیم Ampleforth

Evan Kuo

شبکه Ampleforth توسط ایوان کو (Evan Kuo) و براندون ایلز (Brandon Iles) بنیان‌گذاری شده است. ایده Ampleforth و شبکه آزمایشی آن در فوریه ۲۰۱۸ به ذهن آنها رسید و سرانجام در می ماه ۲۰۱۹، وایت پیپر این پروژه منتشر شد. کو مدیر عامل و مهندس تولید Ampleforth است و ایلز نیز مهندس معمار این شبکه است.

کو دارای مدرک لیسانس از دانشگاه Berkeley است و قبلا مدیر عامل Pythagoras Pizza بوده است. او دارای تجربه زیادی در زمینه توسعه محصولات بازار‌های پیش‌بینی است. ایلز دارای لیسانس و فوق لیسانس علوم کامپیوتر از دانشگاه Rice است. او دارای تجربه بالای ۵ سال در گروه‌های هوش ماشینی و رتبه‌بندی جستجوی گوگل و همچنین رتبه بندی Uber و ارتباط با مشتریان این شرکت است. همچنان که می‌بینید این دو کارآفرین دارای سابقه و پیشینه‌ای درخشان هستند. در کنار این دو کارآفرین بزرگ، تیمی حدودا شش نفره قرار دارد که افرادی باتجربه و متخصص هستند و در شرکت‌های بزرگ و مهمی مانند گوگل و ویزا کار کرده‌اند و دارای تحصیلات عالیه از دانشگاه‌های ییل و UCLA هستند. علاوه بر این، شبکه Ampleforth دارای مشاورینی بسیار قوی است که این مشاور‌ها از دانشگاه‌های معتبری مانند هاروارد، استنفورد و Hoover انتخاب شده‌اند.

امپلفورت همچنین دارای سرمایه گذاران درخشانی نیز هست:

  • برایان آرمسترانگ (بنیانگذار و مدیرعامل صرافی Coinbase)
  • True Ventures
  • Pantera Capital
  • Founder Collective
  • Slow Ventures
  • FBG Capital
  • Huobi Capital
  • Spartan Group
  • Nima Capital
  • Skunk Capital

وضعیت حال حاضر توکن AMPL

قیمت این توکن در لحظه این نوشتار و بنا به گزارش سایت CoinMarketCap حدود ۱.۰۹ دلار است. حجم بازار این توکن در حال حاضر حدود ۲۵۱ میلیون دلار است و حجم معاملات این توکن در ۲۴ ساعت گذشته، حدود ۱۹ میلیون دلار بوده است. تعداد توکن‌های در حال گردش AMPL در لحظه این نوشتار برابر با ۲۳۵.۰۴۹.۴۹۸ است.  این توکن اینک از لحاظ حجم بازار، در جایگاه ۶۳ بازار ارز‌های دیجیتال قرار دارد.

AMPL توکنی برای تریدرهاست؛ اگر بتوانید اقتصاد آن را درک کنید، می‌توانید سود چشمگیری از آن دریافت کنید. تنهای چیزی که Ampleforth نیاز دارد، نقدینگی است. نقدینگی به خریداران اطمینان می‌دهد که وارد بازار شوند و بدون ترس از هایپ قیمتی به خرید بپردازند و بدون ترس از دامپ قیمت آنها را بفروشند. به همین منظور، تیم سازنده امپلفورت، تا ۲۳ درصد از عرضه توکن‌ها را به صورت تامین کننده نقدینگی (Liquidity Provider) در یونی سواپ و دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز به کاربران ارائه می‌دهند. با افزایش نقدینگی در این پلتفرم دیفای، بازار AMPL به بلوغ می‌رسد و نوسانات کمتری را تجربه می‌کند؛ این بدین معناست که AMPL می‌تواند به دیگر پروتکل‌های Defi متصل شود و این باعث افزایش بیشتر نقدینگی، کاربرد و اطمینان می‌شود.

رقبای امپلفورت، استیبل کوین‌هایی مانند DAI هستند. البته با وجود این که این توکن‌ها هدف قیمتی متوازن شده دارند، به عنوان استیبل کوین در نظر گرفته نمی‌شوند؛ زیرا قیمت‌ها می‌تواند در طول روز به بالاتر یا پایین‌تر از یک دلار حرکت کنند.

کیف پول‌های AMPL

این توکن را می‌توان در هر کیف پولی که از توکن‌های ERC20 پشتیبانی می‌کند، ذخیره کرد. برخی از معروف‌ترین و بهترین این کیف پول‌ها موارد زیر هستند:

  • مای اتر ولت (MyEtherWallet)
  • لجر
  • متامسک

صرافی‌هایی که AMPL را خرید و فروش می‌کنند

این توکن در صرافی‌های غیرمتمرکزی چون ۱inch.exchange و Uniswap قابل خرید و فروش است. همچنین در این صرافی‌ها نیز می‌توان آن را خرید و فروش کرد:

  • کوکوین (Kucoin)
  • بیتفینکس
  • بیلاکسی (Bilaxy)
  • هو (Hoo)
  • شبکه کایبر (Kyber Network)
  • FatBTC

شبکه Ampleforth منحصر به فرد است

عملکرد Ampleforth به نسبت همتا‌هایش بسیار متفاوت است. تقریبا می‌توانیم بگوییم که چیزی شبیه Ampleforth در فضای ارز دیجیتال وجود ندارد، اما این بدین معنی نیست که هیچ گونه رقابتی برای این پروژه مطرح نیست. با توجه به اهدافی که شبکه Ampleforth در سر دارد، به راحتی می‌توان متوجه شد که استیبل کوین‌ها از رقبای جدی این پروژه هستند. همان طور که گفته شد، Ampleforth استیبل کوین نیست و قیمت آن تغییر می‌کند و فرد دارنده توکن AMPL می‌تواند با توجه به شرایط بازار سود یا ضرر کند. البته همان طور که گفته شد، موازنه‌ای در اینجا در کار است و همواره سعی می‌شود که عرضه در ارتباط با قیمت تنظیم شود.

در کوتاه مدت ممکن است نوسانات AMPL زیاد باشد زیرا این پروژه هنوز فاقد نقدینگی لازم است. طبیعتا در آینده نقدینگی این توکن افزایش پیدا می‌کند و از نوسانات آن کاسته می‌شود. در آینده می‌توان از این توکن به عنوان وثیقه در پلتفرم‌های مختلف از جمله پلتفرم‌های وامدهی استفاده کرد.

منبع:
coinmarketcap
publish0x
ampleforth

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا