بورساخبار بورس و اقتصاد

وام سهام عدالت پرداخت می‌شود؟

هفت ماهی می‌شود که قرار است به سهامداران سهام عدالت به پشتوانه سهامشان وام پرداخت شود، با این که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام آمادگی کرده اما بانک مرکزی ابلاغیه اجرای این طرح را برای بانک‌ها صادر نکرده است.

مسئولان به پشتوانه سهام عدالت طرح‌های بسیاری را مطرح کردند از خرید خودرو تا ضمانت‌نامه وام ودیعه مسکن، اما هیچ کدام اجرا نشده است.

اولین بار در روز ۹ خرداد ماه حسین سلاح‌ورزی، عضو شورای عالی بورس از تبدیل سهام عدالت به کارت اعتباری خبر داد. قرار بود با این طرح سهامداران تا سقف ۵۰ تا ۶۰ درصد ارزش ‌دارایی سهام ‌عدالتشان اعتبار خرید کالا از فروشگاه‌ها دریافت کنند.

به جز او در ماه‌های اخیر مسئولان بارها از اعطای کارت اعتباری یا وام سهام عدالت گفته‌اند اما هنوز که هنوز است خبری نیست و وام سهام عدالت هنوز اجرایی نشده است.

حالا در این هفته هم خبری منتشر شد که وام سهام عدالت از روز اول دی ماه پرداخت می‌شود اما این موضوع توسط شرکت سرمایه‌گذاری مرکزی تکذیب شد.

شرکت سرمایه‌گذاری استانی اعلام کرده که آماده ارائه سرویس‌های لازم به بانک‌ها برای اعطای کارت‌های اعتباری به سهامداران سهام عدالت است و بانک‌ها می‌توانند بر مبنای ارزش روز دارایی افراد برای اعطای اعتبار بر اساس مکانیزم‌های اعتباری خود اقدام نمایند.

بنابراین برای این که سهامداران به بانک‌ها مراجعه کنند از نظر زیرساختی و سرویس‌های اطلاعاتی مشکلی نیست و اگر بانک‌ها بخواهند پرداخت وام را آغاز کنند مشکلی سیستمی در شناسایی و تخصیص وام به سهامداران وجود ندارد.

اما چرا با این که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام آمادگی کرده بانک‌ها فرایند پرداخت وام را آغاز نمی‌کنند؟ بانک‌ها در پاسخ به این پرسش می‌گویند که برای اجرای این طرح، بانک مرکزی باید ابلاغیه‌ای را برای بانک‌ها بفرستد که هنوز این کار را انجام نداده است.

علاوه بر این ممکن است بانک‌ها برای اجرای این طرح با مشکل کمبود نقدینگی مواجه باشند که هنوز آن را عملیاتی نکرده‌اند.

منبع:تجارت نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا