ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

ریپل یا بیت کوین؟ کدام یک برای سرمایه گذاری جذاب تر است؟

در بلاکچین، لجر توزیع شده و ارزهای رمزنگاری شده هیجان و آشفتگی زیادی وجود دارد و نامی که این روزها خیلی زیاد شنیده می شود Ripple است. در مورد تفاوت بیت کوین ( که هنوز هم بهترین ارز رمزنگاری شده مبتنی بر بلاکچین است) و ریپل بسیار سوال می شود. به همین دلیل بر آن شدیم تا در این مقاله اختصاصی از سایت فیماچارت به توضیح این مطلب بپردازیم. 

در حالی که بیت کوین ارز دیجیتالی است که به عنوان وسیله ای برای پرداخت کالا و خدمات در نظر گرفته شده است، ریپل یک سیستم تسویه حساب، مبادله ارز و حواله برای بانک ها و شبکه های پرداخت است. ایده اصلی با هدف ارائه سیستمی برای انتقال مستقیم دارایی ها (به عنوان مثال پول، طلا و غیره) شکل گرفته است که تقریبا در زمان واقعی مستقر می شود و جایگزینی ارزان تر، شفاف تر و مطمئن تر برای انتقال سیستم هایی است که امروزه توسط بانک ها استفاده می شود، مانند سیستم پرداخت SWIFT.

بیت کوین مبتنی بر فناوری بلاکچین است، در حالی که ریپل از بلاکچین استفاده نمی کند بلکه از یک لجر توزیع شده با استفاده از شبکه سرورهای معتبر و توکن هایی به نام XRP (که بعضا Ripples نیز نامیده می شود) استفاده می کند.

توکن های XRP

XRP (که ارز رمزنگاری شده واقعی است) توکنی است که در شبکه Ripple برای تسهیل انتقال پول بین ارزهای مختلف استفاده می شود. سیستم های تسویه حساب موجود معمولا از دلار آمریکا به عنوان واحد پولی مشترک برای تبدیل بین ارزهای دیگر استفاده می کنند. این کار کارمزدهای صرافی ارزی را در بر می گیرد و زمان بر است – به همین دلیل پردازش نقل و انتقالات بانکی بین حساب ها در کشورهای مختلف معمولاً تا سه روز طول می کشد.

با تبدیل دارایی قابل انتقال به XRP، به جای USD، کارمزدهای مبادله حذف شده و پردازش پرداخت ها به ثانیه کاهش می یابد. بانک هایی از جمله بانک فیدور، سانتاندر، بانک مشترک المنافع استرالیا و ائتلافی از ۶۱ بانک ژاپنی گفته اند که آنها با استفاده از سیستم پرداخت شبکه Ripple برنامه های کاربردی را آزمایش یا اجرا می کنند.

XRP توکنی ای است که برای نشان دادن انتقال دارایی در شبکه Ripple استفاده می شود. بر خلاف بیت کوین که در آن کوین های جدید ایجاد شده و به عنوان پاداش به شرکت کنندگانی که قدرت محاسباتی سیستم خود را در اختیار شبکه بلاکچین قرار می دهند، اهدا می شود، ریپل ۱۰۰ میلیارد کوین XRP در بدو تأسیس ایجاد کرد.

Ripple اخیرا ویژگی جدیدی را اضافه کرده است که به موجب آن، از طریق یک سیستم قرارداد هوشمند، شرکت هر ماه ۱ میلیارد XRP خود را برای کمک به تأمین مالی عملیات، انگیزه دادن به مشتریان و فروش به سرمایه گذاران معتبر خود آزاد می کند. هر توکن استفاده نشده مجددا در سیستم قرارداد هوشمند قرار می گیرد. طبق گزارش منابع داخلی، ماه گذشته (که اولین ماه اجرای این سیستم قرارداد هوشمند بود) ریپل فقط از ۱۰۰ میلیون توکن استفاده کرد و ۹۰۰ میلیون آن را دوباره در سیستم قرار داد.

کجا می توانیم XRPهای ریپل را خرج کنیم؟

ریپل هرگز به عنوان ارز یا روش پرداخت طراحی نشده است. با این حال، لیست کوچکی از بنگاه های تجاری وجود دارد که پرداخت را با توکن های XRP به صورت آنلاین می پذیرند. به عنوان مثال می توانید عسل، سس داغ و جواهرات بخرید. می توانید لیستی از فروشندگانی را پیدا کنید که ظاهرا مایل به قبول XRP Ripple هستند، اما اوضاع دائماً در حال تغییر است و برخی که در این لیست قرار دارند، آن را نمی پذیرند. مورد اصلی استفاده از XRP برای انتقال ارزهای دیگر (یا در واقع کالاهایی مانند طلا یا نفت) از طریق شبکه Ripple است. هر بار یک سازمان انتقال پول (یا دارایی) مانند بانک از این شبکه برای انجام انتقال و یا تسویه حساب استفاده می کند، هزینه با مقدار کمی XRP کسر می شود. این همان چیزی است که ارزش خود را به XRP می دهد و از برخی جهات می توان آنها را “سوخت” ماشین هایی دانست که این انتقال ها را انجام می دهند.

چگونه می توانم در Ripple سرمایه گذاری کنم؟

اخیر Ripple تکاپوی زیادی پیدا کرده است و لیست سازمان هایی که از آن استفاده می کنند نشان می دهد که خود توکن ها در نوع خود به کالاهای با ارزش تبدیل می شوند. در واقع، سال گذشته، افزایش ارزش یک توکن XRP بهتر از بیت کوین یا هر ارز رمزنگاری شده دیگر بود. در ابتدای سال ۲۰۱۷، یک XRP حدود ۰.۰۰۶ دلار ارزش گذاری شد. آنها در ابتدای سال جاری با ۳.۸۷ پوند به اوج خود رسیدند. XRP در صرافی های رمزنگاری مانند Binance و Poloniex معامله می شود. معمولا خرید آنها با ارزهای دولتی (فیات) موجود امکان پذیر نیست – ابتدا باید بیت کوین یا اتریوم بخرید، سپس آنها را به صرافی منتقل کنید تا با XRP معامله شوند.

منبع: bernardmarr

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا