بورساخبار بورس و اقتصاد

واکنش مجدد قالیباف به قیمت‌گذاری دستوری

با دستور معاون اول رئیس جمهوری، شیوه‌نامه قیمت‌گذاری فولاد که از سوی معاون وزیر صمت صادر شده بود، لغو شده است. شاید این اتفاق مهمترین سیگنال امروز بازار سهام باشد که مثبت شدن نماد‌های فولادی را به همراه داشته است.
همزمان با لغو قیمت‌گذاری دستوری فولاد در بورس مقامات سازمان بورس نیز نسبت به این مساله واکنش نشان داده‌اند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هیات‌مدیره شرکت‌ها، قوی‌تر از همیشه، فقط قوانین بازار سرمایه را ملاک عمل قرار دهند و از راهکارهای بورسی پیروی کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه اخیرا، در بحث قیمت‌گذاری دستوری برخی از محصولات، مسائلی مطرح شد که نهایتا، با مخالفت نهادهای ناظر و اجرایی بورس مواجه شد، تاکید کرد: هیات‌مدیره شرکت‌ها، قوی‌تر از همیشه، فقط قوانین بازار سرمایه را ملاک عمل قرار دهند و از راهکارهای بورسی پیروی کنند.

 حسن قالیباف ‌اصل افزود: اخیرا نیز با تاکید مجدد، ناشرین را ملزم کرده‌ایم، در قیمت‌گذاری عرضه محصولات، ضمن پایبندی به قانون، صرفه و صلاح سهامداران را مبنا قرار دهند و مطالبه جدی و همیشگی ما رعایت این اصل مهم است و پیگیری قضایی تخلفات را وظیفه ذاتی خود می دانیم.

وی ادامه داد: سازمان بورس بر عملکرد ناشرین نظارت کامل دارد و برای اجرای حمایت خود از جمعیت میلیونی سهامداران، مطابق مواد ۵۱ و ۵۲ قانون بازار اوراق بهادار، در برخورد با متخلفان احتمالی، حتی لحظه‌ای غفلت و مصلحت‌اندیشی را جایز و روا نمی‌داند.

قالیباف ‌اصل یادآور شد: مفاد متعدد قانون تجارت، ازجمله ماده ۱۴۲ نیز صراحتا به این موضوع می‌پردازد. رعایت اصل نمایندگی سهامداران، نه ‌فقط مطالبه به‌حق سهامداران از اعضای هیات‌مدیره، بلکه مطالبه همیشگی و قانونی سازمان بورس و اوراق بهادار از آنان نیز بوده و خواهد بود. زیرا بر اساس قانون، یکی از وظایف اصلی این سازمان، صیانت از حقوق سهامداران است.

وی گفت: وظیفه اعضای هیات‌مدیره‌ها، اتخاذ بهترین تصمیم‌ها برای پیشبرد امور و تقویت منافع شرکت‌هاست و انجام این وظیفه امکان‌پذیر نیست، جز آنکه تصمیم‌ها، برخاسته از قوانین و قواعد بورسی باشد و از فشارهای غیرقانونی بیرونی و منفعت‌جویی‌های احتمالی فردی یا گروهی، تاثیر نپذیرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: از همه نهادها و افراد خارج از بورس که با هیات‌مدیره شرکت‌ها ارتباط کاری دارند نیز انتظار داریم، خواسته‌های خود از شرکت‌ها و پیشنهادهایشان را در چارچوب قانون و وظایف تعریف‌شده برای شرکت‌ها مطرح کنند تا امکان تعامل سازنده و هم‌افزایی پایدار و روزافزون فراهم آید.

وی با اعلام اینکه طی چند سال گذشته، بازار سرمایه هم از نظر تعدد ناشرین و هم از نظر تعداد سهامداران رشد قابل‌توجهی داشته، تصریح کرد: در حال حاضر، حدود ۵۰ میلیون نفر، سهامدار ۷۰۰ شرکت پذیرفته‌شده در بازارهای مختلف بورس و فرابورس هستند و طبیعی است که همه سهامداران نتوانند در تصمیمات خرد و کلان شرکت‌ها دخالت مستقیم داشته باشند و همین واقعیت، اهمیت نمایندگان تصمیم‌گیر در شرکت‌ها را بیش‌ازپیش، نشان می‌دهد

قالیباف ‌اصل خاطرنشان کرد: تقریبا، اکثر تصمیم‌های مهم بر عهده اعضای هیات‌مدیره شرکت‌هاست. به همین دلیل در علوم مالی و حسابداری، اعضای هیات‌مدیره را امانتداران و متولیانی می‌دانند که با اتخاذ سیاست‌های درست و نظارت اخلاقی و قانونی، شرکت‌ها را به سمت آینده‌ای پایدار و سودآور، هدایت می‌کنند.
منبع:تجارت نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا