اخبار بورس و اقتصادبورس

حاشیه‌های امروز بورس ۲۸ بهمن ۹۹

بازار بورس دیروز با فشار عرضه روبرو بود هر چند در میانه بازار با تقاضای خوبی همراه شد ولی در نهایت فشار عرضه باعث صف فروش شدن تعداد زیادی از نمادهای بازار شد. برای امروز انتظار بازاری متعادلتر را داریم و امیدواریم خبر عبور مس از سقف ۹ ساله و تقاضای خوب کامودیتی در بازارهای جهانی عامل رشد در بازار شود.
در حالی که نمادهای شاخص‌ساز در جریان معاملات امروز روندی نزولی داشتند اما نمادهای کوچک روند بهتری داشتند و شاخص هم‌وزن مثبت بود. همچنین دیروز در بازگشایی بازار جهانی غوغایی به پا بود. جایی که مس تا مرز ۸۴۰۰ دلار در هر تن صعود و نفت نیز در کانال ۶۳ دلار بر هر بشکه نوسان کرد اما این افزایش قیمت تاثیر زیادی بر روند شاخص‌سازان نداشت.

کارشناسان عقیده دارند مشکل بازار سهام تغییر دامنه نوسان نبود و مشکل اصلی بورس نبود خریدار موثر است و در این شرایط کم کردن دامنه نوسان فقط جلوی ریزش زیاد شاخص کل را خواهد گرفت. در جریان معاملات امروز با وجود افت کم شاخص کل اکثر نمادهای شاخص‌ساز با فشار فروش همراه شدند و سازمان بورس با کم کردن دامنه نوسان فقط جلوی ریزش زیاد شاخص کل را گرفته است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند اختمالا شاخص کل بعد از شکستن مقاومت خود تا محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رشد خواهد کرد.

از طرفی ریسک بازار سهام به شدت بالا رفته و سوم اسفند نیز اگر تحریم‌ها لغو نشود ایران از پروتکل الحاقی خارج می‌شود و این موضوع ریسک بورس را بیشتر می‌کند.

پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با تصمیم تغییر نامتقارن دامنه نوسان گفت: مشکل بازار سهام تغییر دامنه نوسان نبود و مشکل اصلی بورس نبود خریدار موثر است و در این شرایط کم کردن دامنه نوسان فقط جلوی ریزش زیاد شاخص کل را خواهد گرفت. در جریان معاملات امروز با وجود افت کم شاخص کل اکثر نمادهای شاخص‌ساز با فشار فروش همراه شدند و سازمان بورس با کم کردن دامنه نوسان فقط جلوی ریزش زیاد شاخص کل را گرفته است.

این کارشناس در رابطه با دلیل کمبود پول در بازار سهام گفت: آخر سال است و خریداران موثر کمتر ریسک می‌کنند همچنین نوسانات قیمت ارز باعث می‌شود تا ریسک بازار سهام بیشتر شود و از طرفی سوم اسفند قرار است در صورت لغو نشدن تحریم‌ها ایران از پروتکل الحاقی خارج شود و این موصوع نیز به ریسک بازار سهام اضافه می‌کند. اما یکی از مهم‌ترین عوامل نبود پول در بازار سهام بی‌اعتمادی است که از ماه‌ها قبل در سهامداران ریشه دوانده است.
این کارشناس در رابطه با روند شاخص کل تا پایان سال گفت: به نظر می‌رسد شاخص کل تا پایان سال در محدوده یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد تثبیت شود.

منبع:تجارت نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا