فارکساخبار اقتصاد جهان

طلا, با وجود تمامی نوسانات قیمتی, همچنان جذاب برای سرمایه گذاری!

طلا مجددا رشد خواهد کرد. طبق گزارش ها و مشاهدات کارشناسان این فلز ارزشمند دوباره در حال شکستن سطح مقاومتی مهم و قله چند سال اخیر یعنی ۱،۷۶۴ دلار است. این اتفاق بعد از کاهش ۵.۴٪ درصدی از قله ۱۸ می است. لازم به ذکر است که این افزایش قیمت فلزات گرانبها با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس منحوس کرونا در جهان همزمان شده است و از روز جمعه، هلدینگ SPDR Gold Trust رشد خالص ۲٪ درصدی را شاهد بوده است.

طلا هیچ بهره ای به سرمایه گذاران نمی پردازد و همین امر سبب شده است تا بسیاری از سرمایه گذاران به طلا به عنوان یک دارایی علاقه چندانی نداشته باشند اما با این حال امکان دارد همین سرمایه گذاران طلا این فلز گرانبها و بسیار با ارزش را جایگزین بهتری برای بسیاری از سایر دارایی ها بدانند.

بازار سهام به وضوح شور و تاب خود را از دست داده و کمرنگ می شود و انگیزه زیادی برای طولانی تر شدن بازار صعودی وجود ندارد. این امر در کنار قیمت های روز سهام در حال حاضر سبب بی تاثیر شدن اقدامات بانک های مرکزی سراسر جهان شده و احتمال ورود محرک های شدیدتر در دور دوم دور از ذهن است. با فرض اینکه سطح شاخص S&P 500 تا پایان سال در محدوده ۳,۰۰۰ تا ۳,۲۰۰ بماند، در قیمتی معامله خواهد شد که درآمد حاصل از آن در سال ۲۰۲۰، ۲۴ تا ۲۶ برابر و تا پایان سال ۲۰۲۱، ۱۹ تا ۲۰ برابر خواهد بود و از زمان حباب dot com گرانترین بازار محسوب می شود. تمامی این گفته ها به معنی درگیر شدن بازار سهام با یک روند اصلاحی شدید نیست البته به این معنا نیست اما برای ادامه روند صعودی در دو جبهه اقتصادی و درآمد به یک اتفاق غیر منتظره آن هم از نوع مثبت و اساسی نیاز است که در حال حاضر با سناریوی پایه فاصله زیادی دارد.

در روند طلا آنچه که از اهمیت بالایی برخوردار است, مقصد بعدی حرکت بازارهای درآمد ثابت است. امروز بازده واقعی اوراق ۱۰ ساله ایالات متحده با ۰.۶۱-% معامله می شود و غیر از افت یک روزه به ۰.۹۸-٪ در ۹ مارس، این پایین ترین سطح برای بازده واقعی اوراق از سال ۲۰۱۳ است. می توان چنین گفت که این همان سالی بود که فدرال رزرو قصدش برای برداشتن محرک ها را آشکار نموده و سبب وارد آمدن شوک بزرگی به بازارهای مالی گشت.

قیمت واقعی بازار  و بازدهی آن در اروپا حتی از آمریکا هم پایین تر است، مخصوصا در کشور مترقی ای همچون آلمان و این خبر هولناکی است برای افرادی که به بازنشستگی نزدیک می شوند چرا که به نظر می رسد اگر آنها اکنون از روش های پرریسک تری استفاده نکنند، مطمئنا ارزش بازنشستگی آنها پایین خواهد آمد. در این صورت است که حتی با وجود تمامی اقدامات محرک دولت ها و بانک مرکزی کشورها به ارزش هزاران دلار از زمان آغاز شیوع اپیدمی کووید-۱۹، باز هم نباید از افزایش تورم متعجب شد. مجموع این اتفاقات ضربه دیگری برای پس انداز افراد خواهد بود.

تصوری که این روزها بیشتر بدان پرداخته شده و در حال رشد است این است که بانک های مرکزی از هدف منحنی های بازده ژاپن پیروی می کنند. هرچند که تحت فشار نگه داشتن آغاز بازده کوتاه مدت و میان مدت خبر خوبی برای ریسک پذیری باشد، اما بازهم بهای آن را غول های بازار و سهام داران بزرگ تر پرداخت خواهند کرد چرا که بازدهی واقعی بیشتر در قلمرو منفی قرار می گیرد. همین امر است که می بایست از طلا در برابر بازده منفی بازار و دیگر عوامل همچون کاهش ارزش ارزها، افزایش ناگهانی تورم یا کاهش قیمتها، عملکرد اقتصادی ضعیف و یا حتی شوک در بازارهای سهام محافظت کند.

منبع: finance.yahoo

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا