ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

عرضه اولیه بازی (IGO) چیست؟

عرضه اولیه بازی مفهوم جدیدی در دنیای ارزهای دیجیتال است. همزمان با رسیدن دنیای بازی به بستر بلاک چین‌، پدیده IGO به یکی از موضوعات اصلی در فضای رمزارز‌ها تبدیل شده است. در این فرآیند سرمایه گذاران قبل از آغاز یک پروژه بازی، روی آن سرمایه گذاری می کنند و از ارز درون بازی به عنوان پاداش بهره مند می شوند. سوالی که اینجا پیش می آید این است که چرا باید روی IGO سرمایه گذاری کنید؟ در این مطلب سعی داریم تا مفهوم عرضه اولیه بازی (IGO) را مورد بررسی قرار دهیم و با آن بیشتر آشنا شویم.

عرضه اولیه بازی (IGO)

لانچ پدهای عرضه اولیه بازی (IGO) جدیدترین روند در دنیای ارزهای دیجیتال هستند و مفهوم آن شبیه به عرضه اولیه کوین یا (ICO) است. تنها تفاوت این است که IGO ها پلتفرم میزبان پروژه های بازی است که بر اساس NFTها یا توکن ها به عنوان ارز درون بازی و پاداش آنها ایجاد می شوند. در واقع تفاوت بزرگ این دو در این است که شما روی یک بازی مبتنی بر بلاک چین سرمایه گذاری می کنید. شما قبل از شروع پروژه‌ های بازی در آنها سرمایه‌ گذاری انجام می دهید.

در IGO، سرمایه‌ گذاران می ‌توانند سرمایه خود را در پروژه‌ های بازی ارائه شده توسط لانچ ‌پدهای IGO بگذارند و پس از راه‌ اندازی و لیست شدن پروژه بازی در صرافی‌ های بزرگ ارز دیجیتال یا محبوبیت روزافزون در جامعه بازی ‌سازان، انتظار بازگشت سرمایه قابل توجهی داشته باشند.

هدف از پیشنهادات اولیه بازی، جمع آوری سرمایه برای مراحل بعدی بازی از جمله توسعه، بازاریابی و غیره است. این به معنای سرمایه گذاری در مراحل اولیه است و البته قبول این پیشنهادات، خطراتی نیز به همراه دارد زیرا هیچ تضمینی برای تکمیل پروژه وجود ندارد.

اما این نکته را در نظر داشته باشید که مزیت اصلی سرمایه ‌گذاری زودتر در بازی این است که شما توکن آن را با کمترین قیمت ممکن بخرید و در نتیجه، می ‌توانید انتظار داشته باشید که ارزش توکن به میزان قابل توجهی افزایش یابد. قانون اصلی کسب سودهای بزرگ (از نظر درصدی) در ارزهای دیجیتال این است که زودتر شروع به کار کنید قبل از پامپ قیمت و شما نمی‌ توانید زودتر از این وارد پروژه شوید، مگر اینکه یکی از توسعه دهندگان باشید.

لانچ پد: لانچ پدها پلتفرم هایی هستند که برای راه اندازی پروژه های جدید طراحی شده اند. آنها می توانند در بلاک چین های مختلف مانند اتریوم، BSC، کاردانو و غیره باشند.

عرضه اولیه بازی چگونه کار می کند؟

همه IGOها دارای یک صفحه فرود اختصاصی خواهند بود تا کاربران بتوانند در مورد بازی به طور کامل تحقیق کنند. در واقع، شما می‌ توانید مانند هر دراپ دیگری در NFT به این صفحات دسترسی داشته باشید. در این صفحات، اطلاعاتی مانند معرفی کوتاه بازی، نقشه راه توسعه، پیش نمایش های درون بازی، NFT های موجود برای فروش و موارد دیگر را خواهید یافت.

نمونه هایی از عرضه اولیه بازی (IGO)

با ظهور بازی های بلاک چین، IGO ها در حال تبدیل شدن به پروژه های بزرگ بعدی در فضای کریپتو هستند. بازی هایی مانند Axie Infinity (AXS)، CryptoBlades (SKILL) و Alien Worlds (TLM) روزانه هزاران کاربر فعال دارند.

Axie Infinity در حال حاضر با بیش از ۱.۱ میلیارد دلار فروش در سال ۲۰۲۱ پیشتاز این موضوع است. به دلیل محبوبیت عظیم این IGO، چندین لانچ پد در زمینه IGO از جمله Gamefi (GAFI)، Enjinstarter (ENJINSTARTER)، Gamestarter (GAME)، Seedify.fund (SFUND) و غیره ظاهر شده اند.

GameFi یکی از اولین لانچ پدهایی است که دارای پیشنهادات اولیه بازی (IGO) است. در حال حاضر، دو IGO به صورت زنده بر روی پلتفرم GameFi وجود دارد، یعنی $KABY Pool و Deathroad IGO . هر دو بازی توکن‌ های اولیه خود را به گیمرهایی ارائه می ‌کنند که می ‌توانند آن‌ ها را ذخیره کنند و منتظر افزایش قیمت باشند یا از توکن‌ ها برای بهبود تجربه بازی‌ محور بلاک چین خود استفاده کنند.

Enjinstarter یکی دیگر از لانچ پدهای IGO است که پروژه ها و ویژگی های منحصر به فردی را ارائه می دهد که شامل ییلد فارمینگ، پلتفرم های مبتنی بر NFT و پلتفرم های DeFi می شود. این پروژه بر روی Enjin’s Jumpnet ساخته شده است که یک پلتفرم برای توسعه دهندگان بازی به منظور ایجاد جوامع و اجرای کمپین های بازاریابی برای تقویت پروژه های بازی به شمار می رود.

تفاوت عرضه اولیه بازی (IGO) با عرضه اولیه ارز دیجیتال (ICO)

همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم عرضه اولیه بازی شبیه به عرضه اولیه یک ارز دیجیتال است اما تفاوت در پلتفرمی است که روی آن سرمایه گذاری می شود. IGO پلتفرم سرمایه گذاری بازی های بلاک چینی است اما ICO معادل عرضه اولیه عمومی است. شرکتی که به دنبال جمع آوری پول برای ایجاد رمزارز، برنامه یا سرویس جدید است، ICO را به عنوان راهی برای جمع آوری سرمایه راه اندازی می کند.

سرمایه گذاری در IGO

هدف اصلی از ارائه IGOها فراهم کردن دسترسی زود هنگام به دارایی ‌های بازی است که سرمایه ‌گذاران اولیه بتوانند روی آن سرمایه ‌گذاری کنند و انتظار بازگشت قابل توجهی از سرمایه‌ گذاری در آینده داشته باشند. IGO ها ممکن است سرمایه گذاری خوبی به نظر برسند، با این حال، قبل از سرمایه گذاری در هر پلتفرم IGO یا پروژه هایی که در مرحله عرضه اولیه بازی (IGO) هستند، چند نکته باید در نظر گرفته شود:

  • الزامات یا ردیف‌های برگزاری لانچ‌ پد. این مهم است زیرا بر هزینه مشارکت IGO و تعداد توکن های موجود برای خرید تأثیر می گذارد. دو نوع الزامات نگهداری Launchpad وجود دارد:

۱- توکن ثابت: برای شرکت در IGO باید تعداد معینی توکن داشته باشید.

 ۲- لانچ پد لایه ‌ای: سیستم لایه‌ ها بر اساس تعداد توکن‌ های نگهداری شده است. با نگه داشتن توکن های بیشتر، تعداد توکن هایی که می توانید خریداری کنید افزایش می یابد.

  • مزایای دارنده توکن های بومی را ببینید. درصد مزایا را بررسی کنید و آنها را با سایر IGOها مقایسه کنید.
  • شرکت ‌کنندگانی که توکن‌های بومی لانچ پد خود را قفل می ‌کنند، از طریق مکانیسم قرعه‌ کشی در قرعه کشی راه‌اندازی IGO انتخاب می‌شوند. در این مورد، شانس نقش دارد. برخی از لانچ پدهای IGO تضمین تخصیص داده شده را ارائه می دهند. بنابراین بررسی کنید که آیا لانچ پد IGO مزبور، این تضمین را ارائه می دهد یا خیر. چراکه اگر اینگونه نباشد، این موضوع ممکن است بیشتر از IGO که از مکانیزم قرعه کشی استفاده می کند، هزینه داشته باشد.
  • ارزیابی بازده سرمایه گذاری ها (ROI) برای سیستم های IGO که در حال حاضر عملیاتی هستند بسیار مهم است. نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در IGOهای فعال ارائه شده در پلتفرم را ارزیابی کنید. یک لانچ پد با سابقه در پروژه های خوب احتمالاً بازدهی عمده ای را در اکثر پروژه های آینده خود ارائه می دهد.
  • ارزیابی مزایای دارنده را بررسی کنید. شرکت‌کنندگان IGO برای شرکت در تخصیص توکن باید توکن‌های بومی لانچ پد IGO خود را قفل کنند. در حالی که برخی از لانچ پدهای IGO بلیط های بخت آزمایی را به عنوان وسیله ای برای قفل کردن توکن ها در اختیار کاربران قرار می دهند، برخی دیگر هم بلیط های بخت آزمایی و هم شانس شرط بندی توکن ها را فراهم می کنند. این بدان معنی است که در حالی که توکن های کاربران قفل هستند، شرکت کنندگان می توانند از آنها سود ببرند.
  • بودجه جمع آوری شده و تعداد رویدادهای تولید توکن: بسیار مهم است که بدانید پلتفرم لانچ ‌پد IGO چقدر افزایش داشته است و چه تعداد رویداد تولید توکن در طول مدت خود در آنجا برگزار شده است. این آمار، آمار بسیار مهمی برای تشخیص اینکه آیا این پلتفرم ابتکارات با کیفیتی را برای جذب اعضای IGO به ارمغان می آورد یا خیر است. بنابراین تعداد رویدادهای تولید توکن یک لانچ پد IGO را بررسی کنید. تعداد بیشتر رویدادها حاکی از تلاش پلتفرم برای میزبانی ابتکارات با کیفیت برای افزایش ارزش گذاری کلی آن است.
  • ارزیابی ارزش دارنده/ بازگشت سرمایه (افزایش سرمایه/تعداد رویداد تولید توکن): لانچ پد یک معیار عملکردی است که برای رتبه‌ بندی استفاده می‌ شود. هر چه ارزش نگهداری بالاتر باشد، IGOهای سودآورتری در لانچ پد وجود دارد. از سوی دیگر، مهم است که بگوییم اگر یک لانچ ‌پد ارزش توکن بالایی داشته باشد، به این معنی است که ارزش نگهداری بالایی در مقایسه با اندازه بازار توکن آن دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا