ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

شبکه بلوزل چیست؟ آشنایی با شبکه Bluzelle و توکن BLZ

بیشتر بلاکچین‌های موجود که با قرارداد هوشمند کار می‌کنند، مشکلاتی در زمینه مقیاس‌پذیری دارند؛ به‌همین دلیل پروژه‌هایی مانند بلوزل می‌توانند نقش بزرگی در توسعه کلی وب غیرمتمرکز ایفا کنند. شبکه Bluzelle با استفاده از کیت توسعه (SDK) کازماس (Cosmos) و بر اساس فناوری تحمل خطای بیزانس تندرمینت (Tendermint) ساخته شده است. این ترکیب نرم‌افزار و مکانیسم اجماع، بلوزل را با پلتفرم‌های زنجیره‌ای متعددی سازگار می‌سازد.

در دنیای خارج از بلاکچین، کاری را که بلوزل می‌خواهد انجام دهد، فناوری‌هایی مانند اوراکل انجام می‌دهند؛ اما این فناوری‌ها و زیرساخت‌ها متمرکز هستند. برای درک بهتر ماهیت Bluzelle می‌توان به پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری خانه مانند Airbnb اشاره کرد. با‌توجه به غیرمتمرکز بودن بلوزل، شبکه آن به مشارکت‌کننده‌گان متکی و وابسته است. افراد می‌توانند فضای ذخیره‌سازی اضافی خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند. کسانی که این کار را انجام می‌دهند به‌نوعی فضای ذخیره‌سازی اجاره می‌دهند و در ازای آن، توکن BLZ که توکن بومی شبکه است، پاداش می‌گیرند.

البته بعد از مدتی، بلوزل دیگر نمی‌خواست که تنها یک پایگاه داده باشد. با گسترش حوزه دیفای، NFT و البته سانسور اطلاعات توسط نهادهای متمرکز، بلوزل با یک طراحی جدید، به سمت غیرمتمرکزتر شدن و دنیای توکن‌های یکتا و Gamefi حرکت کرد. به‌همین منظور، Bluzelle برنامه‌های تشویقی متعددی راه‌اندازی کرد که کاربران به ‌ذخیره بیشتر اطلاعات ترغیب شوند. یکی ازاین برنامه‌ها که از روی بازی ندای وظیفه (Call of Duty) الهام گرفته شد، Call of Data نام دارد. بلوزل از این تغییرات با نام Bluzelle 2.0 یاد می‌کند.

بلوزل، نسخه جدید خود را ترکیبی از مانگو دی‌بی (MongoDB)، آی پی اف اس (IPFS)، فایل کوین (Filecoin) و چین لینک (ChainLink) می‌داند. همگی موارد گفته‌شده، به نوعی دیتابیس به‌حساب می‌آیند.

شبکه Bluzelle توانایی پردازش ۱۰ هزار تراکنش را در ثانیه دارد. از برنامه‌های آتی این شبکه می‌توان به پشتیبانی از ماشین مجازی اتریوم و استارگیت شبکه کازمس و بریج میان‌زنجیره‌ای اشاره کرد. همچنین بلوزل سرویس‌های دیگری مانند سپرده‌گذاری و اوارکل بومی را به شبکه خود اضافه کرده است.

اهداف و ایده شبکه Bluzelle

ایده اصلی شبکه بلوزل از مگاترند NFT و بازی بلاکچین و به‌طور کلی متاورس پدید آمده است. این شبکه معتقد است حوزه Metaverse می‌تواند یک میلیارد کاربر را به دنیای کریپتو وارد کند. اما مشکلاتی مانند هزینه گس و مقیاس‌پذیری از جمله نقاط ضعف سیستم فعلی است.

راه‌حل‌ها و به شکلی، هدف Bluzelle رفع این مشکلات با ارائه شبکه‌ای سریع، منسجم، غیرمتمرکز و با کیفیت است. بلوزل در ثانیه ۱۰ هزار تراکنش را مدیریت می‌کند. از نظر این شبکه، تراکنش‌ها بخش مهمی از بازی‌های بلاکچینی هستند و باید از سرعت بالایی برخوردار باشند.

بلوزل در کنار ذخیره‌سازی داده، توکن‌های غیرمثلی را نیز ذخیره می‌کند و در این‌باره می‌گوید: «متاورسی که نتواند از دارایی‌های بازیکنان خود محافظت کند، دیگر متاورس نیست».

یکی دیگر از اهداف شبکه Bluzelle ایجاد بستری در دیفای است که کاربران بتوانند کسب درآمد داشته باشند. این شبکه با تجمیع محصولات در اکوسیستم Cosmos این امکان را به افراد می‌دهد که دارایی‌های بازی خود را سپرده‌گذاری (Staking) کنند، وام بدهند و کسب سود کنند. در همین راستا یعنی کسب درآمد، شبکه بلوزل امکان ساخت بازی‌های P2A یا «بازی در ازای کسب درآمد» را فراهم کرده است.

اگر بخواهیم به‌طور کلی هدف شبکه بلوزل را بیان کنیم، می‌توانیم اینگونه بگوییم که Bluzelle به فکر ساخت یک اکوسیستم گسترده برای ذخیره‌سازی و فعالیت در حوزه متاورس است. این شبکه می‌خواهد بستری برای فعالیت کسب‌وکارهای دیگر باشد. به‌عبارت دیگر می‌خواهد یک لایه از اقتصاد پدیدآورنده (Creator Economy) باشد.

شبکه بلوزل چگونه کار می‌کند؟

شبکه بلوزل از گواه اثبات سهام (Proof of Stake) برای اطمینان از یکپارچگی شبکه استفاده می‌کند. اعتبارسنج‌ها (Validators) باید یک مقدار حداقلی از کوین شبکه را استیک (Stake) کنند. قدرت آن‌ها برای مشارکت در سیستم، به میزان سپرده‌گذاری بستگی دارد. فعالیت و مشارکت ضعیف (خواسته یا ناخواسته)، شامل جریمه می‌شود و در صورت تکرار، آن‌ها از شبکه کنار گذاشته می‌شوند. بخشی از کارمزد تراکنش، به‌عنوان پاداش به اعتبارسنج‌ها پرداخت می‌شود. این مقدار هنوز مشخص نشده است.

ذخیره‌سازی در شبکه بلوزل به این صورت انجام می‌شود که عده‌ای فضای خالی سیستم خود را در اختیار کسانی که نیاز به فضای خالی دارند، قرار می‌دهند. هر بار که اطلاعات جدیدی وارد شبکه می‌شود، به قسمت‌های مختلف و میان نودهای شبکه تقسیم می‌شود. اعتبارسنجی این فرایند، توسط ولیدیتورها یا اعتبارسنج‌ها انجام می‌شود. این اطلاعت در نزدیک‌ترین یا سریع‌ترین نودها ذخیره می‌شوند که در زمان فراخوانی، به سرعت این کار انجام شود.

در زمان نیاز به فراخوانی اطلاعات، Bluzelle مانند تورنت عمل می‌کند و اطلاعات را از نودهای مختلف گردآوری می‌کند. اگر یکی از نودها خاموش یا غیرفعال باشد، مشکلی در دریافت اطلاعت به‌وجود نمی‌آید؛ زیرا هر نود یک کپی از آن را در اختیار دارد.

مشخصات سیستم تاییدکنندگان باید حداقل‌های زیر را داشته باشد:

  • ۱۶ گیگ RAM
  • اتصال اینترنت ۲۵ گیگابایتی
  • حافظه ۱ ترابایتی

معرفی محصولات و خدمات شبکه بلوزل

اکنون که آشنایی نسبی با شبکه بلوزل پیدا کرده‌ایم و دریافتیم که شبکه Bluzelle‌ چیست، بهتر است محصولات این شبکه را معرفی کنیم.

بازی Denomination

Denomination
بلوزل در حال توسعه بازی بلاکچینی خود به‌نام Denomination است. هدف از ارائه این محصول، نشان دادن توانایی این شبکه برای پشتیبانی از بازی‌های بلاکچینی و راهی برای کسب درآمد کاربران این شبکه است.

بازی Denomination‌ یک بازی نبرد کارتی و Play to Earn‌ است. در این بازی کاربران می‌توانند با یکدیگر یا با خود برنامه، مبارزه کنند. در ازای بازی، بازیکنان BLZ دریافت می‌کنند و از آن می‌توانند برای خرید توکن‌های یکتا یا شرکت در سیستم حاکمیتی شبکه، استفاده کنند.

داستان این بازی به این شکل است که در دنیای Denomination، یک منبع انرژی جدید با نام Elementi کشف شده است و به انسان‌ها این امکان را می‌دهد که به توانایی‌های جدیدی دست پیدا کنند. حاکمان این سرزمین انسان‌ها را از این کار منع می‌کنند و این منبع انرژی را برای رسید به قدرت خود استفاده می‌کنند. روند داستانی این بازی، رویارویی انسان‌ها و حاکمان است.

بلوزل بازی Denomination را با همکاری استودیوی بازی‌سازی Starloop‌ ساخته است. این استودیوی بازی‌سازی، جزء برترین توسعه‌دهندگان بازی در جهان است که سابقه همکاری با Ubisoft ، Bethesda ، Squar Enix و Disney‌ دارد.

پایگاه ذخیره‌سازی R2

این محصول، سرویسی برای نگهداری فایل‌ها، داده‌ها و توکن‌های غیرمثلی است. بلوزل معتقد است که پایگاه‌های داده غیرمتمرکز،‌ مانند بلاکچین‌ها عمل می کنند و داده‌ها را به‌طور دائمی نگه می‌دارند. این کار تنها هزینه‌های ذخیره‌سازی را افزایش می‌دهد و کارامدی لازم را ندارد. بلوزل اطلاعات را مانند دیتابیس‌های قدیمی، در پایگاه داده R2 ذخیره می‌کند. امنیت این پایگاه، توسط بلاکچین تامین می‌شود. داده‌های تنها توسط مالکان حقیقی آن‌ها تغییر می‌کنند. این فراید توسط قدرتمندترین سیستم تحمل خطای بیزانس، تندرمینت (Tendermint) انجام می‌شود. هرچه تعداد مشارکت‌کنندگان در این سرویس افزایش یابد، هزینه‌های سربار کاهش یافته و خدمات ارزان‌تری به دست کاربران می‌رسد.

سپرده‌گذاری (Staking)

همان‌طور که قبل‌تر به آن اشاره کردیم، یکی از قابلیت‌هایی که بلوزل به شبکه خود اضافه کرده است، سپرده‌گذاری یا استیکینگ است. سود سالانه‌ای که استخر‌ Bluzelle، حدود ۲۵ درصد است که به طور تقریبی روزانه معادل ۰.۰۶ درصد می‌شود. میزان سودی که به افراد تعلق می‌گیرد، به مقدار و مدت‌زمان سپرده‌گذاری ارتباط دارد.

معرفی تیم سازنده شبکه Bluzelle

تیم سازنده شبکه Bluzelle
بلوزل در سنگاپور مستقر است، اما یک تیم توسعه در ونکوور کانادا دارد. پاول بینز (Pavel Bains) و نیراج مورارکا (Neeraj Muraka) هم‌بنیان‌گذاران Bluzelle هستند. پاول بینز مدیرعامل بلوزل، بیش از ۱۸ سال تجربه در زمینه سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر (Venture Capital) و کارآفرینی دارد. او یکی از بنیان‌گذاران استارتاپ «پاندا استوریز» (Panda Stories) است. این شرکت در زمینه داستان‌ها کودکان فعالیت می‌کند. شاید تجربه کاری او از نظر تشابه زمینه فعالیت، اندکی تامل برانگیز باشد، اما عقد قرارداد او با کمپانی‌های بزرگی مانند Dreamworks ،Warner Bros و Disney، نقطه قوت سابقه کاری او به‌‌عنوان یک مدیر به‌حساب می‌آید.

نیراج مورارکا که در سمت مدیر ارشد فناوری Bluzelle‌ فعالیت می‌کند. او نیز سابقه طولانی در حوزه کسب‌وکار و شاخه مهندسی نرم‌افزار دارد. از تجارب کاری مورارکا می‌توان به فعالیت او در گوگل، IBM و HP اشاره کرد.

نقشه راه شبکه بلوزل

شبکه Bluzelle در وبلاگ خود، برنامه‌های سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ این شبکه را نوشته است. بلوزل روی سه حوزه اصلی «شبکه اصلی»، «اوراکل بلوزل» و «همکاری با پولکادات» تمرکز دارد. آن‌ها به دنبال افزودن ویژگی‌ها و نقاط قوت جدید به شبکه اصلی هستند. از سه مورد گفته شده، اوراکل بلوزل توجه زیادی حتی از داخل تیم نیز به خود جلب کرده است. این برنامه قرار است مانند یک اوراکل، اطلاعات را از بازار جمع‌آوری و Bluzelle را به یک پایگاه داده قدرتمند تبدیل کند. این شبکه قصد دارد شبکه حاکمیتی و گواه اثبات ذخیره‌سازی (Proof of Storage) را در این شبکه اجرا کند. اثبات ذخیره‌سازی مکانیسمی است که به کاربران اجازه می‌دهد، یکپارچگی داده‌های ذخیره‌شده را تایید کنند. در این استاندارد کاربر یک نسخه از داده‌های کدگذاری شده را به شبکه ارسال می‌کند؛ البته مقدار کوچکی را نزد خودش نگه می‌دارد. کاربر باید ثابت کند که یک نسخه از این اطلاعات را نزد خود دارد.

در تصویر زیر نقشه راه جالب Bluzelle‌ را برای سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ مشاهده می‌کنید. به برخی از موارد آن در ادامه اشاره خواهیم کرد.

نقشه راه شبکه بلوزل

برنامه‌های سال ۲۰۲۱

  • پشتیبانی از آپدیت Stargate کازمس
  • ارتباط درون‌زنجیره‌ای با دیگر زنجیره‌های کازمس
  • عرضه اوراکل غیرمتمرکز با آپدیت ریو (Ryu) روی شبکه آزمایشی و انتقال آن به شبکه اصلی
  • ایجاد بستر و پالت‌های مناسب برای برنامه‌های شبکه‌های پولکادات که در ابتدا تنها اطلاعات را از شبکه آزمایشی Bluzelle بخوانند و به مرور زمان بتوانند اطلاعات نیز وارد کنند.
  • پشتیبانی از زنجیره‌های خصوصی پولکادات
  • استفاده از کوین DOT برای پرداخت هزینه‌های بلوزل

برنامه‌های سال ۲۰۲۲

  • پشتیبانی از قراردادهای هوشمند اتریوم
  • پیاده‌سازی مفهوم Edge Caching. این عبارت به‌معنای این است که برای تحلیل و آنالیز داده‌ها، نیازی به جمع‌آوری و متمرکز‌سازی آن‌ها نیست و شبکه بلوزل در همان‌ جایی که داده شکل می‌گیرد، عملیات لازم را انجام می‌دهد.
  • مکانیسم پاداش و جریمه
  • گزارش حسابرسی از داده‌های تاریخی
  • پشتیبانی از کوساما و زنجیره رله (Relay) اصلی

همکاری

برای اینکه بهتر متوجه شویم یک پروژه چقدر در راستای رسیدن به اهدافش تلاش می‌کند، اطلاع از پروژه‌های مشترک و شرکایش، دید خوبی به ما خواهد داد. در این بخش درباره همکاری‌های شبکه Bluzelle با دیگر شبکه‌ها و شرکت‌ها صحبت می‌کنیم.

پولکافاندری(PolkaFoundry): پولکافاندری یک پلتفرم برای ساخت اپلیکیشن‌ها مالی غیرمتمرکز (Defi) روی شبکه پولکادات است. بلوزل پس از چند به‌روزرسانی فنی، در راستای هدفش برای تبدیل شدن به لایه ‌ذخیره‌سازی در اقتصاد سازنده (Creator Economy) با پولکادات همکاری می‌کند. هدف از این همکاری، گسترش پذیرش دیفای و افزایش کاربردهای آن است. در این همکاری بلوزل با اوراکل بومی خود به برنامه‌های غیرمتمرکز در پولکافاندری دسترسی پیدا می‌کند و منجر به گسترش بازی‌های مبتنی‌بر NFT خواهد شد. بلوزل از راه حل ذخیره‌سازی توکن‌های غیرمثلی شبکه خود نیز در این فرایند استفاده خواهد کرد.

مانترا (Mantra): مانترا یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO) است. این پلتفرم جامعه‌محور است و روی سپرده‌گذاری، وام‌دهی و سیستم حاکمیتی تمرکز دارد. مانترا در همکاری خود با Bluzelle یک نود اعتبارسنج روی این شبکه راه‌اندازی می‌کند.

گیت کوین (GitCoin): شبکه بلوزل برای اینکه بتواند فعالیت خود را گسترش دهد، نیاز به مشارکت بیشتر توسعه‌دهندگان دارد. برای محقق ساختن این هدف، Bluzelle با گیت کوین مشارکت می‌کند. گیت کوین Gitcoin پلتفرمی برای ایجاد ارتباط میان برنامه‌نویسان، توسعه‌دهندگان و پروژه‌های مختلف است. برگزاری هکاتون یا سمینارهای پژوهشی، از دیگر کارهایی است که Gitcoin انجام می‌دهد.

وسابی (Wasabi): وسابی یک پروژه جامعه‌محور است که امکان درآمدزایی میان‌زنجیره‌ای را به ‌واسطه دارایی‌های ترکیبی و صرافی غیرمتمرکز با بازارسازی خودکار (AMM) فراهم می‌کند. دارایی‌های ترکیبی، به دارایی‌هایی می‌گویند که قیمتشان مجموع چند دارایی دیگر است. برای مثلا قیمت دارایی x از ترکیب قیمت بیت کوین، طلا و سهام به‌دست می‌آید.

هدف از همکاری بلوزل و وسابی، افزایش امنیت و اطمینان در دیفای مطرح شده است. این برنامه با یکپارچه‌سازی دو پلتفرم و استفاده از سرویس ذخیره‌سازی داده Bluzelle انجام می‌شود. وسابی از اوراکل بلوزل برای مینت کردن، لیکویید شدن و تامین داده‌های مربوط به فرایند وام‌دهی و وام‌گیری استفاده می‌کند.

معرفی توکن BLZ

شبکه بلوزل دو رمز ارز دارد؛ البته هر دو به یک نام هستند و تنها تفاوت آن‌ها شبکه‌هایشان است. اولین ارز، کوین BLZ است که روی شبکه اصلی Bluzelle عرضه شده است. این رمز ارز یک توکن حاکمیتی است که هزینه‌ها و کارمزد شبکه با آن پرداخت می‌شود. علاوه‌بر این، برای دسترسی به دیتابیس یا همان پایگاه داده‌ها و خدمات اوراکل بلوزل، سپرده‌گذاری (Staking) و دریافت سود و مشارکت در سیتسم حاکمیتی شبکه Bluzelle‌، می‌توان از کوین BLZ‌ استفاده کرد.

رمز ارز دوم بلوزل، یک توکن ERC20 روی شبکه اتریوم است. این توکن به‌منظور خرید و فروش و معامله در صرافی‌ها عرضه شده است.

۵۰۰ میلیون عدد از توکن BLZ عرضه خواهد شد. از این مقدار، در حال حاضر حدود ۳۱۸ میلیون عدد عرضه شده است. در تاریخ نگارش این مقاله قیمت BLZ برابر با ۲ سنت است. این توکن با ارزش بازار ۷۷.۳ میلیون دلاری، در رتبه ۵۲۳ بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد. توکن BLZ با قیمت ۷۸ سنت در تاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ و ۰.۰۶ سنت در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸، به‌ترتیب بیشترین و کمترین قیمت تاریخ معاملات خود را ثبت کرده است. اطلاعاتی درباره توکنومیکس کوین BLZ در دسترسی نیست.

در کدام صرافی می‌توان BLZ خرید و فروش کرد؟

بلوزل در سایت خود سه درگاه که به صرافی‌های بایننس، هیوبی و یونی سواپ وصل می‌شود را، به‌عنوان راه‌های خریداری ارز BLZ معرفی کرده است. علاوه‌بر این موارد، برای خرید و فروش BLZ می‌توان از صرافی‌های کوین‌بیس و Gate.io استفاده کرد.

کیف پول مناسب برای نگهداری ارز BLZ

از آن‌جایی که یکی از توکن‌ها BLZ روی شبکه اتریوم و با استاندارد ERC20 است، برای نگهداری آن می‌توان از کیف پول‌هایی که از این شبکه پشتیبانی می‌کنند، استفاده کرد. از جمله کیف پول‌هایی که اکثر کاربران برای ذخیره توکن‌های ERC20 استفاده می‌کنند، متامسک و تراست ولت است.

برای نگهداری از کوین BLZ که روی شبکه بلوزل عرضه شده، باید از کیف پول خود شبکه که از بخش استیکینگ سایت می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید، استفاده کنید .

منبع bluzelle

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا