فارکسآموزش فارکس

استاپ هانتینگ + استراتژی معامله با آن

یکی از تئوری‌های توطئه‌ که به صورت گسترده‌ای در فارکس دیده‌ می‌شود، استاپ هانتینگ است. اکثر معامله‌گران فارکس حداقل یکبار تصور کرده‌اند که حد ضرر آنها توسط کارگزار یا سایر معامله‌گران حرفه‌ای یا نیروهای دیگر بازار زده شده‌است. برای کسانی که ممکن است با مفهوم استاپ هانتینگ آشنا نباشند، بهتر است اول این مفهوم را توضیح دهیم.

پدیده استاپ هانتیگ زمانی رخ می‌دهد که شما وارد معامله‌ای شده‌اید و حد ضرر خود را تعیین کرده‌اید. پس از مدتی، قیمت به حد ضرر شما رسیده و بازار شما را از معامله خارج می‌کند. سپس بعد از این اتفاق بلافاصله حرکت قیمت معکوس شده و در جهت مورد نظر شما حرکت می‌کند.

افرادی که چنین تجربه‌ای را داشته‌اند، می‌دانند که چقدر تجربه ناامید کننده‌ای است و بدترین قسمت آن نیز این است که این اتفاق به طور مداوم در بازارهای مالی به ویژه در فارکس رخ می‌دهد.

این تداوم در رخ دادن این اتفاق باعث می‌شود که معامله‌گران از خود بپرسند که آیا تنها قربانی بدشانسی خود شده‌اند یا نیروهای شروری در بازار علیه آنها فعالیت می‌کنند؟ یکی از تصورات رایج در بین معامله‌گران فارکس این است که استاپ‌ هانتینگ توسط بروکرهای فارکس رخ می‌دهد. چرا که ممکن است آنها در طرف دیگر معامله‌ قرار داشته باشند. در ادامه ما بررسی می‌کنیم که آیا این نگرانی منطقی است یا صرفا یک توهم در بازار فارکس است.

چرا فعالان بازار خود را درگیر استاپ هانتینگ می‌کنند؟ اگر مفهوم نقدینگی در بازار را درک کنید، می‌‌توانید به راحتی دلیل وقوع این حوادث را بیابید. برخلاف بسیاری از معامله‌گران خرد که معاملات نسبتا کوچکی انجام می‌دهند، معامله‌گران کلان مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری، موسسات و میزهای معاملاتی اختصاصی برای ورود و خروج موثر در بازار به دارندگان نقدینگی اعتماد می‌کنند.

این بازیکنان با «پول هوشمند»  خود به طور معمول به دنبال نقاطی در بازار هستند که نقدینگی بالایی داشته و می‌توانند معاملات خود را تکمیل کنند. این معامله‌گران به خوبی می‌دانند که سرمایه‌گذاران خرد حد ضرر خود را در چه نقطه‌ای قرار می‌دهند. به همین خاطر تلاش می‌کنند تا قیمت را به سمت نقطه‌ای که اکثر این حد ضررها قرار دارد هدایت کنند تا در آنجا به نقدینگی کافی دست پیدا کنند.

بسیاری از افراد این نوع فعالیت را دستکاری در بازار می‌دانند. با این حال، باید بدانید که هیچکس تلاش نمی‌کند نقطه‌ای که شما حد ضرر خود را قرار داده‌اید را پیدا کند. پس می‌توانید با ایجاد درک عمیق‌تر از پویایی این حرکت‌ها در بازار، معاملات خود را بهبود ببخشید.

اگر خود را جای بازیگران بزرگ بازار که توانایی حرکت دادن بازار را دارند، قرار دهید مسلما بهتر حرکت قیمت‌ها را درک می‌کنید. و مهمتر از همه، یاد می‌گیرید که چگونه از قربانی شدن توسط استاپ هانتینگ‌ها جلوگیری کنید.

stop-loss-hunting

آیا بروکرها حد ضررهای ما را فعال می‌کنند؟

اکثر قریب به اتفاق بروکرها استاپ هانتینگ نمی‌کنند و در فعال شدن حد ضرر شما نقشی ندارند. البته ممکن است برخی بروکرهای غیر استاندارد وجود داشته باشند که به طور ناعادلانه اقدام به فعال کردن حد ضرر شما کنند. به همین خاطر ضروری است که با یک بروکر معتبر فارکس کار کنید و مطمئن شوید آنها توسط نهاد‌های دولتی رگوله شده باشند. این کار بهترین راه برای محافظت شما در برابر شیوه‌های غیراخلاقی معامله گری است.

اما تعداد زیادی از بروکرها که تحت نظارت نهادهای دولتی هستند، به راحتی نمی‌توانند اقدام به چنین کارهایی بکنند. چرا که این کار می‌تواند منجر به جریمه‌های سنگین و حتی از دست دادن مجوز آنها شود. لازم به ذکر نیست که این ضربه به شهرت آنها غیرقابل جبران است. بنابراین پاسخ کوتاه به این سوال که آیا بروکر شما عمدا حد ضرر شما را فعال می‌کند، این است که در اکثر قریب به اتفاق موارد خیر.

اما با این وجود گاه‌گداری ممکن است این احساس به شما دست بدهد که بروکر شما عمدا حد ضرر شما را فعال کرده است یا سودهای شما را دستکاری می‌کند. این احساس دلیل قابل قبولی دارد. اما عده‌ای تصور می‌کنند که توطئه‌ای بزرگ علیه آنها در جریان است و فورا انگشت اتهام خود را به سمت بروکر فارکس خود نشانه می‌روند.

همانطور که قبلا اشاره کردیم، آنچه که شما به عنوان دستکاری در بازار یا استاپ هانتینگ مشاهده می‌کنید، در واقع تلاش پول هوشمند برای پر کردن سفارش‌های خود است. این سناریویی است که باید به جای سناریوی عوام فریبانه‌ی دخالت بروکر فارکس برای زدن حد ضرر شما بر روی آن تمرکز کنید.

بدیهی است که کسی دوست ندارد قربانی شکار استاپ هانتینگ توسط پول هوشمند شود اما در کنار آن باید مسئولیت اقدامات خود در بازار را نیز بپذیریم. در بسیاری از اوقات،‌ سرزنش کردن دیگران از جمله بروکر، بازیگران دیگر بازار یا نیروهای مرموز و شرور،‌ بسیار آسان است. اما اگر بخواهید برای طولانی مدت در این بازار معامله کنید باید به دنبال مقصر گشتن را تمام کرده و چارچوبی برای قرار دادن حد ضرر خود در معاملات تعیین کنید.

برای افزایش دانش در هر موضوعی، در ابتدا باید منطق اساسی و پایه آن را درک کنید. فقط هنگامی که این کار را انجام دهید، می‌توانید به سمت استفاده از آن دانش حرکت کنید. اکنون که فهمیدید تهدید واقعی شما بروکر نیست بلکه فعالیت فعالان بازار و نحوه قراردادن استاپ لاس (حد ضرر) است، بیایید ببینیم چگونه می‌توان در برابر این فعالیت‌ها از خود محافظت کنیم.

چگونه می‌توان از استاپ هانتینگ جلوگیری کرد؟

به عنوان یک معامله‌گر، می‌دانیم که یکی از بهترین روش‌ها برای مدیریت ریسک قرار دادن حد ضرر است. اما چگونه می‌توان حد ضرر قرار داد بدون اینکه در دام استاپ هانتینگ گرفتار شویم؟ در ادامه برخی از روش‌هایی که به شما کمک می‌کند تا کمتر گرفتار استاپ هانتینگ شوید را می‌آوریم:

  • از اندیکاتور ATR استفاده کنید: این اندیکاتور که مخفف (Average True Range) است، یک اندیکاتور مبتنی بر نوسانات بازار است که به شما کمک می کند تا نوسانات موجود در بازار را بسنجید. شما می‌توانید با استفاده از این اندیکاتور حد ضرر خود را در نقطه بهینه‌تری قرار دهید. این اندیکاتور، میانگین حرکت قیمت در بازه انتخاب شده را نشان می‌دهد.

اندیکاتور ATR به ما متوسط دامنه قیمت معاملات بازار را نشان می‌دهد. ما می‌توانیم از چند روش برای قرار دادن حد ضرر با استفاده از ATR استفاده کنیم. به عنوان مثال، اگر میزان فعلی ATR در نمودار روزانه جفت ارز EURUSD برابر با ۱۰۰ پیپ باشد، می‌توانید حد ضرر خود را ۱.۵ برابر این محدوده تنظیم کنید. به این ترتیب حد ضرر شما ۱۵۰ پیپ دورتر از نقطه ورود قرار می‌گیرد.

در زیر نمونه‌ای از اندیکاتور ATR را در نمودار قیمت AUDUSD مشاهده می‌کنید.

استفاده از اندیکاتور ATR و به دست آوردن میزان پیپ
  • در استفاده از مناطق بسیار واضح احتیاط کنید: هرچه سطح حمایت و یا مقاومت در نمودار آشکارتر باشد، احتمال استفاده از آن به عنوان منطقه‌ای با نقدشوندگی بالا، بیشتر است. به خاطر داشته باشید، اگر منطقه‌ای را مشاهده می‌کنید که برای قرار دادن حد ضرر مناسب است، قطعا سایر معامله‌گران نیز چنین تصوری می‌کنند. به همین خاطر بهتر است حد ضرر خود را در آن نقطه قرار ندهید و فاصله مناسبی از آن داشته باشید.

قرار دادن حد ضرر در این مناطق منجر به آن می‌شود که تجمع نقدینگی در آن مناطق بالا رفته و در نهایت بازیگران بزرگ برای استفاده از آن، قیمت‌ها را به آن سمت حرکت دهند. بنابراین مهم است که حد ضرر خود را در این مناطق قرار ندهید. شما می‌توانید با قرار دادن حد ضرر خود کمی‌ بالاتر از سطوح حمایت و مقاومت آشکار، ایمنی نسبی برای خود فراهم کنید.

  • از حد ضررهای متعدد و حجم‌های ورودی متفاوت استفاده کنید: مقیاس‌گذاری در پوزیشن‌های معاملاتی روشی است که بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند. اما اکثر معامله‌گران خرد استراتژی‌های یک ورود و خروج از معامله با تمام حجم صورت گرفته دارند. اگرچه این استراتژی در بسیاری موارد خوب عمل می‌کند، اما شما می‌توانید با ورود به صورت چند مرحله‌ای در معامله و با قرار دادن حد ضررهای متعدد، هنگامی که یکی از معاملات شما بسته شد، در صورت بازگشت قیمت، از سایر معاملات خود سود کسب کنید.
  • مراقب بریک‌اوت‌های کاذب باشید: گاهی در یک روند صعودی مشاهده می‌کنیم که قیمت مقاومت را شکسته اما پس از مدتی قیمت روند معکوس را در پیش گرفته و باز می‌گردد. همینطور در روند نزولی مشاهده می‌کنیم که قیمت سطح حمایتی را شکسته اما روند ادامه پیدا نمی‌کند. بهتر است که مراقب فالس بریک اوت ها باشیم.

در الگوهای شمع ژاپنی، الگوهایی مانند ستاره دنباله دار یا اینگالف نزولی در بریک‌اوت‌های کاذب در روند صعودی، و الگوی چکش یا اینگالف صعودی در بریک‌اوت‌های کاذب در روند‌های نزولی مشاهده می‌شود. مهم است که مراقب این نوع الگوهای شمعی باشید چرا که می‌توانند نشانه بالقوه‌ای از دستکاری فعالان در بازار و تغییر روند باشد.

استراتژی استاپ هانت در فارکس

اکنون که روانشناسی استاپ هانتینگ را درک کردید، می‌توانید به راحتی از خود در برابر اقدامات بازیگران بزرگ محافظت کنید. همچنین اگر شما بدانید الگوی استاپ هانتینگ در نمودارها چگونه ظاهر می‌شود، می‌توانید چارچوبی برای پیوستن به پول هوشمند ایجاد کرده و از این نوسانات استفاده کنید. در این صورت دیگر لازم نیست تلاش داشته باشید که حد ضرر خود را در جایی قرار دهید که از استاپ هانتینگ حفظ شود در عوض می‌توانید از این حرکت سود نیز ببرید.

شما باید پای خود را در کفش موسسات بزرگ و بازیگران با پول کلان قرار دهید. این موسسات به دنبال نقاطی هستند که نقدشوندگی بالایی دارد و قصد دارند با استفاده از آن حجم معاملات خود را پر کنند. همانطور که گفته شد این نقاط به وسیله خطوط حمایت و مقاومت به خوبی مشاهده می‌شوند.

حال بیایید به دنبال استراتژی مشخصی برای استفاده از استاپ هانتینگ باشیم. در این روش سطوح حمایت و مقاومت به همراه چند کندل معکوس کننده استفاده می‌شود. این استراتژی در تایم فریم روزانه بهترین عملکرد را دارد.

در زیر قوانین و شرایط ورود و خروج در حرکت صعودی آورده شده است:

  • در یک الگوی رنج مستطیلی به دنبال سطح حمایتی واضح باشید.
  • منتظر شوید که که قیمت با بریک اوت به زیر سطح حمایتی رفته و کندل بسته شود.
  • اگر کندلی که حمایت را شکسته شبیه الگوی چکش ظاهر شود و سایه کندل بلند باشد برای خرید آماده خواهیم شد.
  • ورود در یک پیپ بالاتر از کندل چکش انجام می‌شود.
  • حد ضرر در زیر کندل چکش قرار می‌گیرد.
  • حد سود در نزدیکی حد بالایی مستطیل قرار خواهد گرفت.

همچنین برای شرایط نزولی:

  • در یک الگوی رنج مستطیلی به دنبال سطح مقاومتی واضحی باشید.
  • منتظر شوید که که با بریک اوت به بالای سطح مقاومتی رفته و کندل بسته شود.
  • اگر کندلی که مقاومت را شکسته شبیه الگوی ستاره دنباله‌دار ظاهر شود و سایه کندل بلند باشد برای فروش آماده خواهیم شد.
  • ورود در یک پیپ پایین‌تر از کندل ستاره دنباله‌دار انجام می‌شود.
  • حد ضرر در زیر کندل ستاره دنباله‌دار قرار می‌گیرد.
  • حد سود در نزدیکی حد پایینی مستطیل قرار خواهد گرفت.

یک مثال از معامله بر اساس استاپ هانتینگ

حال بیایید این استراتژی را با استفاده از یک مثال توضیح دهیم. در زیر نمودار جفت ارز NZDUSD را در تایم فریم روزانه مشاهده می‌کنید.

معامله فروش جفت ارز NZDUSD بر اساس استراتژی استاپ هانت

اولین چیزی که  باید به دنبال آن باشیم یک حرکت رنج داخل یک الگوی مستطیل است. یک الگوی مستطیل دارای دو سقف و دو کف در امتداد خطوط مستطیل است. همانطور که در نمودار بالا می‌بینید، دو سقف تقریبا در یک سطح وجود دارد که خط مقاومت بالایی را تشکیل می‌دهد و دو کف نیز وجود دارد که سطح حمایت پایین را نمایان می‌کند.

در اینجا ما منتظر یک بریک‌اوت از خط مقاومت یا حمایت خواهیم بود. در این حالت می‌توان به وضوح مشاهده کرد که قیمت پس از یک بریک‌اوت کاذب و تشکیل الگوی ستاره دنباله‌دار معکوس شده و به سمت پایین حرکت می‌کند.

هنگامی که قیمت به سطح مقاومت بالایی نزدیک می‌شود، پرایس اکشن را به دقت زیر نظر می‌گیریم تا علائم احتمالی فعالیت‌های نهادی را که برای استاپ هانت کردن پوزیشن‌ها انجام می‌شود پیدا کنیم.

در اینجا صبر می‌کنیم تا بریک‌اوت صعودی رخ بدهد. هنگامی که این اتفاق افتاد همچنان بر پرایس اکشن نظارت می‌کنیم و در نهایت قبل از ارزیابی بیشتر منتظر می‌مانیم تا کندل بریک‌اوت بسته شود. اگر کندل بریک‌اوت الگوی ستاره دنباله‌دار ایجاد کرد می توانیم آماده فروش شویم.

همانطور که در تصویر با دایره زرد رنگ نشان داده شده است، ما در اینجا شاهد یک الگوی ستاره دنباله‌دار هستیم. به خاطر داشته باشید که الگوی برگشتی ستاره دنباله دار الگویی است که سایه بالایی حداقل به اندازه دو سوم کل شمع (کندل) است و قیمت نزدیک به انتهای پایینی دامنه بسته می‌شود. علاوه‌بر این، سایه پایین در تشکیل ستاره دنباله‌دار در مقایسه با سایه بالا بسیار ناچیز است.

اکنون که همه شرایط برای موقعیت فروش فراهم شده است، سفارش فروش را در کجا ثبت کنیم؟ طبق قوانین، باید سفارش فروش یک پیپ پایین‌تر از ستاره دنباله‌دار باشد.

حد ضرر در انتهای بالایی ستاره دنباله‌دار قرار می‌گیرد. و حد سود در پایین ساختار مستطیل قرار خواهد گرفت. توجه کنید که بهتر است حد سود کمی بالاتر از سطح حمایتی قرار گیرد. در این مثال سود معاملاتی تقریبا پس از ۲ هفته به دست می‌آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا