فارکساخبار اقتصاد جهان

اوپک صادرات نفت را افزایش می‌دهد!

در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا بود که قیمت نفت بعد از قرنطینه شدن کشورها و به تبع آن کاهش شدید مبادلات بسیار افت کرد. این روند نزولی اما چندان دوامی نداشت و رفته رفته رو به بهبود رفت. همین روال بود که سبب شد تا گروه کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و متحدانش محدودیت های سابق که در دوران کرونا وضع شده بود را تا حدی بردارند.

فوریز در تازه ترین گزارشش از این بازار چنین اظهار داشته که پس از سقوط تقاضا برای نفت به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا در ماه مه، گروه کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و متحدانش توافق کردند تولید نفت خود را ۹.۷ میلیون بشکه در روز پایین بیاورند که برابر با حدود ۱۰ درصد تولید نفت جهان است.

اوضاع اما در هفته های اخیر متفاوت شده است و حالا اوپک و متحدانش به رهبری روسیه بر سر مسائل دیگری به توافق رسیده اند. آنها توافق کرده‌اند با توجه به آغاز روند بهبود تقاضا برای نفت، برخی از این محدودیت های تولید را از آغاز ماه آگوست برداشته و کاهش تولید خود را از ۹.۷ میلیون بشکه به ۷.۷ میلیون بشکه در روز برسانند. این گروه در نظر دارد کاهش تولید خود را بین ژانویه ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ به میزان ۵.۸ میلیون بشکه در روز پایین بیاورد.

عربستان, قطب نفتی جهان نیز در این باره واکنش نشان داده و عبدالعزیز بن سلمان وزیر نفت عربستان عنوان کرده اقتصاد ها در سراسر جهان در حال بازگشایی هستند بنابراین رشد تقاضا این بشکه های اضافی نفت را در بر خواهد گرفت.

وی همچنین ادعا کرده اگر عربستان و نیجریه که معمولا به تعهدات خود نسبت به قراردادهای اوپک پایبند نبوده اند، این بار به درخواست کاهش تولید عمل کنند، کاهش تولید ائتلاف اوپک احتمالا به ۸ میلیون بشکه در روز می رسد. ولی اقتصاد های وابسته به نفت این کشورها انگیزه چندانی برای کاهش تولید به آنها نمی دهد.

با پایین آوردن مقدار کاهش تولید، این خطر وجود دارد که اوپک سرعت رشد تقاضا را بیش از حد در نظر گرفته باشد و بازار را قبل از آن که ظرفیت جذب بشکه های اضافی را داشته باشد، پر کند. از طرف دیگر، اگر رشد اقتصادی افزایش یابد و عرضه نفت نتواند همگام با آن بالا برود، قیمت نفت صعود می کند و این به نفع تولید کنندگان شیل آمریکا یعنی رقبای اوپک است.

صندوق بین المللی پول پیش بینی خود از رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ را ۰.۴ درصد در ماه ژوئن کاهش داد و ۵.۴ درصد اعلام کرد. ستاد انرژی اخیرا پیش بینی کرده موج دوم همه گیری ویروس کرونا تقاضای جهانی برای نفت را بیش از پیش کاهش داده و از ۸۹ میلیون بشکه در روز به ۸۶.۵ میلیون بشکه در روز می رساند.

با تمام این تفاسیر, کرونا نشان داده است که کاملا غیر قابل پیش بینی رفتار می کند و زمزمه هایی از بازگشت مجدد و موج دوم این بیماری به گوش می رسد. همین امر سبب گشته تا فعالیت های اقتصادی در سراسر دنیا تحت تاثیر مجدد قرار بگیرند. در بازار نفت نیز خطر توقف روند بهبودی تقاضا وجود دارد. بنابراین فعلا همه چیز در مورد بهبود اقتصاد جهان و تقاضای سوخت نامشخص است و نمی توان خیلی به رشد صادرات این طلای سیاه امیدوار بود.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا