فارکساخبار اقتصاد جهان

اقتصاد جهانی در روزی که گذشت

در این نوشته از فیماچارت قصد داریم تا تغییرات اقتصاد جهانی را در روزی که گذشت بررسی کنیم. امروز پنج شنبه ۲۳ ژولای قیمت نفت به دلیل کاهش میزان تقاضا تا حدی افزایش پیدا کرد. اگرچه با افزایش غافلگیرکننده در ذخایر نفت خام ایالات متحده را شاهد بودیم اما به دلیل همه گیری ویروس کرونا افزایش قیمت محدود شده است.

اداره اطلاعات انرژی در روز چهارشنبه اعلام کرد موجودی های نفت خام ایالات متحده به طور غیر منتظره ای افزایش یافته و تقاضای سوخت در هفته اخیر با کاهش مواجه شده است. نفت خام ایالات متحده آمریکا با ۶ سنت یا ۰.۱٪ افزایش به بشکه ۴۱.۹۶ دلار رسید. در حالی که نفت خام برنت ۲ سنت یا ۰.۱٪ افزایش داشت و به ارزش ۴۴.۳۱ دلار در هر بشکه رسید. خبرهای امیدوارکننده در مورد واکسن ویروس کرونا از آغاز شیوع سبب شده تا قیمت ها نیز در این هفته دچار تغییر شوند.

با وجود نظرسنجی رویترز مبنی بر کاهش ۲.۱ میلیون بشکه, داده ها نشان می دهد موجودی های نفت خام با ۴.۹ میلیون بشکه در هفته با افزایش همراه بوده و در ۱۷ ژوئیه به ۵۳۶.۶ میلیون بشکه رسید. تولید روزانه نیز به ۱۱.۱ میلیون بشکه افزایش یافته است.

تنش های اخیر بین واشنگتن و پکن سبب شده تا فشار بیشتری بر بازار و اقتصاد جهانی وارد شود و قیمت ها را دچار نوسان کند. ایالات متحده به اتهام جاسوسی خواستار بسته شدن کنسولگری چین در هوستون طی ۷۲ ساعت آینده شد. این امر باعث وخامت چشمگیر روابط میان دو اقتصاد بزرگ جهان شده است.

گزارش های اقتصادی منتشر شده ژاپن نیز بر روی قیمت ها تاثیر داشت. فعالیت کارخانه ها در ماه ژوئیه بسیار کمتر شده است که می تواند نشانه ای برای تعطیلی ادامه دار اقتصاد جهانی که متاثر از ویروس کرونا است, باشد.

نفت

با افزایش میان تنش های کنسولگری چین و ایالت متحده، طرفداران سهام آسیا کاهش پیدا کرده اند. با غلبه نگرانی سرمایه گذاران از افزایش تنش بین واشنگتن و پکن، بر امید به محرک های اقتصادی بیشتر, سهام آسیا روز پنجشنبه با کاهش همراه بودند.

چین گفته که این دستور تعطیلی از سوی واشنگتن بی سابقه و بسیار توهین آمیز است و طبق شنیده ها پکن در نظر دارد به جهت تلافی این بی احترامی, کنسولگری ایالات متحده در ووهان را تعطیل کند.

در معاملات امروز صبح گسترده ترین شاخص سهام MSCI در آسیا ۰.۳٪ کاهش یافت و سهام چینی افت کردند. بنچمارک شانگهای پس از چهار روز روند مثبت امروز ۱.۶۷٪ کاهش داشت. سهام استرالیا تغییری نکرده و ثابت ماند و شاخص Hang Seng در هنگ کنگ برای بازگشت ۰.۰۸٪ از سود قبلی دچار مشکل شد. معاملات آتی Nikkei با ۰.۱۳٪ افزایش به ۲۲.۷۵۵ رسید و بازارهای ژاپن برای تعطیلات بسته شدند. این در حالی بود که معاملات آتی S&P با افت ۰.۰۸٪ روبرو شدند. میانگین صنعتی داو جونز ۰.۶۲٪، S&P 500 0.57٪ و کامپوزیت Nasdaq 0.24٪ افزایش یافتند.

از سوی دیگر در بازارهای کالا, طلا ۰.۳٪ کاهش یافت و به ۱۸۶۵.۸۴ دلار در هر اونس رسید.

طلا

با نگاهی اجمالی به اقتصاد کره جنوبی درمی یابیم که این کشور از سال ۱۹۶۳ تاکنون واردات بیشتری به نسبت صادرات داشته و در نتیجه در رکود اقتصادی بزرگی قرار گرفته است. این کشور همچنین در سه ماهه دوم بدترین سقوط اقتصادی خود را در این دو دهه رکود تجربه کرده است. بانک کره در روز پنجشنبه اعلام کرد که چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا در سه ماهه ژوئن نسبت به  سه ماه قبل به نسبت ۳.۳ درصد تعدیل و کاهش یافته است. این شدیدترین رکود از سه ماهه اول سال ۱۹۹۸ است و حتی از پیش بینی سقوط ۲.۳٪ رویترز نیز شدیدتر است.

کره جنوبی از نظر رکود به کشورهایی همچون ژاپن، تایلند و سنگاپور می پیوندد که در حدود دو چهارم سقوط داشته اند. تمام اینها را می توان از اثرات ویروس کرونا دانست. با این حال، تحلیلگران و سیاستگذاران به دنبال چشم اندازی جهت بهبودی اوضاع هستند.

تولید ناخالص کره جنوبی در مقایسه با سال قبل ۲.۹٪ سقوط کرد. صادرات که نزدیک به ۴۰٪ از اقتصاد را تشکیل می دهد، بزرگترین کاهش را به خود اختصاص داده است و به میزان ۱۶.۶٪ در سه ماه کاهش یافته و بدترین میزان را از سال ۱۹۶۳ داشته است. در عین حال, سرمایه گذاری ساخت و ساز نیز در سه ماهه اول سال ۱.۳ درصد کاهش یافته اند و سرمایه گذاری ۲.۹ درصد کاهش یافته است. آمارها نشان از کاهش تولید در بخش تولید و خدمات به مقدار به ترتیب ۰.۹٪ و ۱.۱٪ دارد.

دولت تاکنون حدود ۲۷۷ تریلیون وون (۲۳۱ میلیارد دلار) محرک برای مبارزه با عواقب اقتصادی بیماری همه گیر کرونا در نظر گرفته است.

منبع: itbfx

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا