فارکسآموزش فارکس

پاسخ به سوال شما…تفاوت NYSE، NASDAQ، S&P 500 و Dow Jones

اگر در بازارهای مالی ترید می کنید حتما این اسامی را شنیده اید، NYSE، NASDAQ، S&P 500 و Dow Jones. در این مطلب از فیماچارت می خواهیم در چند پاراگراف و به صورت خیلی ساده و مختصر تفاوت این چند واژه را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

NYSE که خلاصه عبارت New York Stock Exchange Euronext است، در واقع بزرگترین بورس سهام در دنیاست. یک بازار واقعی است که در آن سهام خرید و فروش می شوند. من معتقدم این اولین بورس کالا در ایالات متحده بود.  سهام NYSE تعداد زیادی از بزرگترین و تثبیت شده ترین شرکت ها از جمله راه های تجارت بسیاری از سهام خارجی مشابه است.

NASDAQ که سابقا به عنوان “انجمن ملی بورس اوراق بهادار بصورت خودکار” نامیده می شد و یک بازار بورس سهام در آمریکا است. این بازار در فهرست بورس‌های سهام از نظر ارزش بازار دومین رتبه را در بازار معاملهٔ الکترونیک سهام؛ پس از بورس نیویورک، داراست. نزدک با حضور بیش از ۳۳۲۱ شرکت در آن، بیشترین میانگین تعداد سهام فروخته شده در روز را در میان سایر بورس‌های ایالات متحده نسبت به هر بازار بورس دیگری در جهان دارد.

S&P مخفف Standard and Poors، یک شرکت خدمات مالی دیگر است. آنها همچنین دارای شاخص هایی هستند که به سرمایه گذاران کمک می کند تا حرکت کلی بازار سهام را ارزیابی کنند. مشهورترین شاخص آنها S&P500 است که همانطور که حدس می زنید از ۵۰۰ شرکت بزرگ در ایالات متحده تشکیل شده است. S&P 500 مخفف عبارت Standard and Poor’s Index فهرستی است از ۵۰۰ سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و نزدک. از این فهرست جهت قیاس در معاملات، خرید و فروش سهام و نیز جهت ارزیابی عملکرد شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شود و از این لحاظ با فهرست Fortune 500 تفاوت دارد.

Dow Jones یک شاخص اقتصادی بازار بورس بازار بورس اوراق بهادار در ایالات متحده آمریکا است، که توسط وال استریت ژورنال، منتشر و به‌روزرسانی می‌شود. این شاخص نخستین بار در تاریخ ۲۶ مه ۱۸۹۶ توسط چارلز هنری داو؛ سردبیر وال‌استریت ژورنال و بنیانگذار شرکت داو جونز، همچنین با مشارکت ادوارد جونز؛ کارشناس آمار و نیز همکار تجاری جونز، ارائه و منتشر گردید.

امروزه میانگین صنعتی داو جونز، به‌همراه شاخص‌های S&P500، نزدک-۱۰۰ و راسل ۲۰۰۰، یکی از ۴ شاخص اصلی بورس در ایالات متحده محسوب می‌شود و فهرستی از سهامِ ۳۰ شرکت برترِ فعال، در بازار بورس نیویورک و نیز بورس نزدک را در بر می‌گیرد. از این فهرست جهت قیاس در معاملات و مبادلات سهام و نیز جهت ارزیابی عملکرد شرکت‌های بزرگ صنعتی نیز استفاده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا