ارزهای دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

معرفی ارز دیجیتال اتریوم Ethereum

Ethereum یک پلتفرم غیرمتمرکز است که قراردادهای هوشمند را اجرا می‌کند; هیچ‌گونه احتمال از کارافتادگی، سانسور، تقلب یا دخالت افراد شخص ثالث برای برنامه‌هایی که روی اتریوم اجرا می‌شوند، وجود ندارد.
در ساده ترین جمله، اتریوم یک پلتفرم آزاد مبتنی بر فناوری بلاک چین است که توسعه دهندگان را قادر می سازد تا برنامه های غیرمتمرکز خود را روی آن پیاده سازی کنند. این برنامه‌ها تحت کنترل و نظارت هیچ سازمان و نهادی نخواهند بود و تراکنش‌ها و معاملات روی اتریوم به صورت کاملا مستقل از بانک‌ها یا نهادهای دیگر پولی انجام می‌شوند. ارز دیجیتال این شبکه هم اتر نام دارد.
هر کسی قادر است با استفاده از اتریوم برنامه غیرمتمرکز خود را توسعه دهد. همچنین توسعه دهندگان می‌توانند بدون نیاز به ساخت بلاک چین جدید، با استفاده از اتریوم برای برنامه‌های خود ارز دیجیتال مستقل بسازند که به آن‌ها توکن می‌گویند. در واقع توکن، ارز برنامه‌های غیرمتمرکزی هستند که خودشان بلاک چین خصوصی ندارند و از بلاک چین های دیگر مثل اتریوم استفاده می‌کنند.
تا قبل از پیدایش اتریوم، برنامه‌نویسان بلاک چین برای ساخت ارز دیجیتال خود از ابتدا مجبور به ساخت یک بلاک چین جداگانه بودند اما امروزه بلاک چین اتریوم میزبان هزاران هزار توکن است.
تیم اتریوم دلیل ساخت این شبکه را اینگونه عنوان می‌کنند:

اتریوم ایجاد شد تا ما برای انجام کارهایمان به هیچ بانک، شرکت و نهاد دیگری به جز خودمان نیاز نداشته باشیم.
هدف اتریوم تبدیل شدن به یک کامپیوتر جهانی است. یک کامپیوتر برای همه کارها

خالق اصلی و ایده‌پرداز اتریوم یک نابغه روسی به نام ویتالیک بوترین است. او که اکنون (سال ۲۰۱۹) حدود ۲۴ سال سن دارد، در سال ۲۰۱۳ در حالی که فقط ۱۸ الی ۱۹ سال سن داشت، وایت‌پیپر (گزارش کار شبکه) اتریوم را منتشر کرد

در ژانویه سال ۲۰۱۴، به صورت رسمی آغاز به کار توسعه پلتفرم اتریوم اعلام شد. اعضای تیم توسعه پلتفرم ویتالیک بوترین، میهای آلیسی، آنتونی دی‌لوریو و چارلز هاسکینسون هستند.

هدف نهایی اتریوم ایجاد یک شبکه بزرگ از کامپیوترهای شخصی است که بتوان با استفاده از آن همه اپلیکیشن‌ها را بدون وجود شرکت‌های واسط اجرا کرد. در واقع اتریوم می‌خواهد قدرت و کنترل را از شرکت‌های بزرگ گرفته و آنها را به دستان شما بدهد.

اتریوم

دو کاربرد اصلی Ethereum که اصلا اتریوم از ابتدا با هدف تحقق آنها ایجاد شده است، اجرای قراردادهای هوشمند و ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز بر بستر آن است که از این طریق بتوان قدرت را از شرکت‌های بزرگ گرفت و به مردم داد.
پروژه اتریوم با وجود داشتن تیم توسعه‌دهندگان قوی آن، گزینه بسیار بهتر و منطقی‌تری نسبت به سایر رقبایش است. از آنجایی که غول‌های تکنولوژی در حال استقبال از ارزهای دیجیتال هستند، از میان تمام پروژه‌ها و ارزهای دیجیتال، ترجیح قابل توجهی در انتخاب اتریوم نسبت به سایر پروژه‌ها وجود دارد. در واقع شبکه Ethereum در حال تبدیل شدن به ستون و پایه بسیاری از پروژه‌های میلیارد دلاری شده است.

از میان ۵۰ شرکت برتری که برای استفاده از تکنولوژی بلاک چین برنامه‌ریزی کرده بودند و سایت فوربز لیستی از آنها اعلام کرده بود، ۳۲ تای آنها پلتفرم اتریوم را برای این کار انتخاب کرده بودند که این خبر بسیار خوبی برای اتریوم است.

بخش داده‌های بین‌المللی فوربز تخمین می‌زند که شرکت‌ها و دولت‌های مختلف، امسال، بیش از ۲.۹ میلیارد دلار بر روی تکنولوژی بلاک چین هزینه خواهند کرد. یعنی یک افزایش ۸۹ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۸. آنها همچنین پیش‌بینی کرده‌اند، حجم این سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۲ به رقم ۱۲.۴ میلیارد دلار برسد.
اما از میان تمام همکاری‌هایی که اتریوم تاکنون داشته، سه نام بزرگ به چشم می‌خورد:
بانک بزرگ جی‌پی‌مورگان (JP Morgan) آمازون و مایکروسافت

Ethereum به عنوان ملکه ارزهای دیجیتال، بعد از بیت کوین، بیشترین حجم سرمایه موجود در بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

مارکت کپ که نشان‌دهنده کل سرمایه‌ای است که در یک بازار قرار دارد ، یکی از بهترین معیارها برای سجش ارزش یک بازار است و به همین خاطر متداول‌ترین و محبوب‌ترین روشی که برای رتبه‌بندی ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می‌شود بر اساس مارکت‌کپ آنهاست.

Ethereumدر حال حاضر تقریبا ۷.۵درصد از کل حجم سرمایه موجود در بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که سهم بیت کوین از این بازار، ۶۸.۹درصد و برای ریپل ۴.۳ درصد است. اختلاف زیاد اتریوم با پادشاه ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد اتریوم برای اینکه بتواند جایگاه بیت کوین را از آن خود کند، راه زیادی را در پیش دارد و در عین حال ریپل فاصله چندانی با اتریوم ندارد و یکبار هم نشان داده که می‌تواند اتریوم را پشت سر گذاشته و جایگاه دوم را از آن خود کند.

اتریوم به عنوان دومین ارز دیجیتال بزرگ همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران زیادی بوده است. حضور ویتالیک بوترین، تیمی از متخصصین و برنامه‌نویسان بسیار خوب، پیشگام بودن در زمینه ارائه قرارداهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکزهمکاری با شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت و آمازون، همه و همه عواملی هستند که سرمایه‌گذاران و طرفداران این ارز دیجیتال را به آینده آن امیدوار می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا