ارزهای دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

آشنایی با سی توکن (cToken) و نحوه کسب درآمد از آن

سی توکن (cToken) یک واحد حساب بک‌اند برای پروتکل کامپاند (Compound) است. برای پاسخ دقیق‌تر به سؤال «سی توکن چیست؟»، بهتر است ابتدا کمی در مورد پروتکل Compound و نحوه عملکرد آن صحبت کنیم. پروتکل کامپاند یک پلتفرم و در واقع یک استخر، برای وام دهی و وام گیری از کاربران بلاکچین است. این پلتفرم از بلاکچین اتریوم و قراردادهای هوشمند آن استفاده می‌کند. اما احتمالاً این سؤال برای شما مطرح می‌شود که سی توکن چیست و چه نقشی در این پلتفرم ایفا می‌کند؟

زمانی که کاربران بلاکچین، مقداری از دارایی خود را به استخر Compound واریز می‌کنند، مقداری سود به آنها تعلق می‌گیرد. کلیه دارایی کاربران، که به عنوان مثال به شکل توکن اتریوم یا توکن ERC20 است، به cToken تبدیل می‌شود. در واقع هر دارایی، cToken خاص خود را دارد. به عنوان مثال، اگر کاربری DAI را به پروتکل قرض دهد، توکن cDAI مربوطه را دریافت می‌کند. cToken ها، توکن‌های ERC20 هستند؛ به این معنی که می‌‌توان آنها را در هر زمان در Etherscan مشاهده کرد و همچنین در کیف پول های اتریوم مانند Coinbase Wallet یا متامسک (Metamask) ذخیره کرد.

بعد از آن، کاربران برای پیگیری سرمایه اولیه و سودی که به آن تعلق گرفته است، فقط با سی توکن سروکار دارند. بنابراین هر زمان که کاربر، وجهی را در اختیار پروتکل وام دهی قرار دهد، مقدار موجودی سی توکن تغییر می‌کند و به‌روز می‌شود.

سی توکن (cToken) چگونه کار می‌کند؟

سود تعلق‌گرفته به دارایی کاربران، به صورت سالانه و برای هر بلاک، محاسبه می‌شود. بنابراین، هرچه مقدار سی توکن‌های شما بیشتر باشد، سود تعلق‌گرفته به دارایی شما هم بیشتر خواهد بود. برای درک بهتر نحوه عملکرد سی توکن، به مثال زیر توجه کنید:

تصور کنید که شما ۱۰۰۰ دلار دای را با نرخ ۰.۰۲۰۰۷۰، در اختیار پروتکل Compound قرار می‌دهید. شما ۴۹،۸۲۵.۶۱ cDAI (1000 / 0.020070) دریافت خواهید کرد. بعد از مدتی، اگر بخواهید دارایی خود را از این پروتکل خارج کنید، با نرخ ارز تغییریافته به ۰.۰۲۱۵۹۱، سرمایه شما به صورت زیر محاسبه می‌شود:

۴۹،۸۲۵.۶۱ cDAI اولیه شما اکنون برابر با ۱۰۷۵.۷۸ DAI (49،۸۲۵.۶۱ * ۰.۰۲۱۵۹۱) است.

شما می‌توانید هم تمام دارایی و هم بخشی از آن را از پروتکل خارج کنید و مجدداً به دلار تبدیل نمایید.

لازم به ذکر است که نرخ سود هر نوع دارایی، به ارزش خود دارایی و مدت‌زمانی که در پروتکل Compound سپرده می‌شود، بستگی دارد.

نحوه برداشت سی توکن چگونه است؟

هنگامی‌ که دارایی از پروتکل خارج می‌شود، cTokens در پشت صحنه به مقدار دارایی اولیه به همراه سود آن، تبدیل می‌شود. پس از یک دوره وام دهی، ارزش هر cToken افزایش خواهد یافت؛ چراکه مقدار سود سرمایه اولیه هم به آن اضافه شده است.

یکی از مزایای اصلی این پروتکل این است که هیچ گونه نگرانی در مورد تغییر نرخ ارز وجود ندارد؛ زیرا پروتکل به طور خودکار نرخ تبدیل را در نظر گرفته و محاسبه می‌کند و در هر زمان قیمت cToken با توکن معادل آن برابر است.

آیا می‌‌توان cToken را خارج از پروتکل Compound تبادل کرد؟

بله، قطعاً. cToken را می‌‌توان مشابه با سایر روش‌های تبادل توکن‌های ERC20، تبادل کرد. اما در نظر داشته باشید که همزمان با تبادل cToken، میزان سهام شما در پروتکل کامپوند تغییر خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا