ارزهای دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

معرفی ارز دیجیتال کامپاند دای (Compound Dai)

کامپاند (Compound)، یک پروتکل بازار پول است که به شما امکان می‌دهد در ازای تأمین نقدینگی توکن‌هایی که سایر کاربران می‌توانند وام بگیرند، سود دریافت کنید. نسخه دوم این پروتکل شامل پیشرفت‌های بزرگی است که از جمله آنها می‌توان به افزودن توکن‌های کامپاند یا سی توکن‌ها (cTokens)، مانند cDai، cETH و موارد دیگر، اشاره کرد.

کامپاند در ابتدا از یک قرارداد هوشمند واحد برای تمامی دارایی‌ها استفاده می‌کرد. بعد از به‌روزرسانی این پروتکل به نسخه دوم، هر توکن در کامپاند قرارداد خاص خود را دارد که دروازه دارایی (Asset gateway) نامیده می‌شود. به عبارت دیگر، زمانی که شما توکنی را به استخر کامپاند واریز ‌کنید، سی توکن معادل آن را دریافت خواهید کرد؛ توکن‌های ERC20 که نشان‌دهنده مقدار وام داده‌شده، موجودی حساب یا سودی هستند که به شما تعلق می‌گیرد.

سی توکن‌ها چگونه کار می‌کنند؟

پیش از این و در نسخه یک کامپاند، سود متعلق به شما به سادگی به موجودی حسابتان اضافه می‌شد و در کامپاند باقی می‌ماند. با این حال، در نسخه دوم این پروتکل، زمانی که شما به عنوان مثال، توکن ارز دیجیتال Dai را به استخر کامپاند واریز می‌کنید، در ازای آن ارز دیجیتال cDai دریافت خواهید کرد. نرخ تبدیل ارز به این صورت است که به ازای هر ۱ Dai، معادل ۵۰ cDai پرداخت می‌شود و با توجه به سود تعلق‌یافته در بازار، هر cDai ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد. به این ترتیب، همان‌طور که سود شما افزایش می‌یابد، برای بازخرید دارایی‌های اصلی خود به سی توکن‌های کمتری نیاز خواهید داشت. به عبارت دیگر، نرخ تبدیل ارز بین Dai و cDai متناسب با نرخ سود رشد می‌کند.

چه چیزی ارز دیجیتال cDai را منحصربه‌فرد می‌کند؟

کامپاند با طراحی سی توکن‌ها به عنوان توکن‌های ERC20، دنیای جدیدی از عملکردها و نقدینگی را ایجاد کرده است. تمام دارایی‌هایی که قبلاً در کامپاند قفل می‌شدند، اکنون می‌توانند در کل اکوسیستم جابه‌جا شوند و برای اهداف دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

شما می‌توانید سی توکن‌ها را مانند سایر توکن‌های اتریوم منتقل کنید، مبادله نمایید یا به کیف پول‌های سرد انتقال دهید. علاوه بر این، شما حتی می‌توانید این توکن‌ها را در پروتکل‌های دیگر ادغام کنید. به این ترتیب، علاوه بر بهره‌مندی از مزایای پروتکل مورد نظر، سود نیز دریافت خواهید کرد.

به عنوان یک مثال برای این قابلیت، می‌توان به استخر نقدینگی Dai به cDai در صرافی یونی سواپ (Uniswap) اشاره کرد. کاربران (و قراردادهای هوشمند) می‌توانند Dai یا هر توکن دیگر مرتبط با سی توکن‌ها را در این صرافی مبادله کنند. به این ترتیب، در مقایسه با نگهداری ساده Dai، شما با واریز cDaiها به استخر یونی سواپ علاوه بر کسب سود، کارمزد کمتری نیز برای انجام تراکنش‌ها در این صرافی پرداخت خواهید کرد.

کیف پول‌های توکن cDai

از آنجایی که توکن cDai یک توکن ERC-20 است و روی بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود، این توکن را می‌توان در هر کیف پولی که از توکن‌های مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می‌کنند، ذخیره کرد؛ مانند کیف پول‌های تراست (Trust) و متامسک (MetaMask).

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال cDai

ارز دیجیتال cDai در ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی عرضه شد. در آن زمان، هر واحد توکن CDAI با قیمت ۰٫۰۲ دلار معامله می‌شد. این توکن در سه ماه ابتدایی خود، روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و در این میان، توانست سطح قیمتی ۰٫۰۲۴ دلار را ثبت کند. پس از آن، قیمت ارز دیجیتال cDai دوباره کاهش یافت و تا چند ماه، با در پیش گرفتن یک روند خنثی در محدوده ۰٫۰۲ دلار قرار داشت.

اواخر سال ۲۰۲۰ نیز برای توکن cDai بسیار پرنوسان بود. این بار cDai با تجربه یک روند صعودی، در ۲۹ سپتامبر توانست بالاترین رکورد قیمتی خود را در ۰٫۰۸۸ دلار به ثبت برساند. با این حال، پس از آن قیمت کامپاند دای (CDAI) به ناگهان سقوط کرد و دوباره وارد یک روند خنثی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا