بورساخبار بورس و اقتصاد

بورس تا پایان سال چگونه است؟

 شاخص کل بورس در یک ساعت ابتدایی معاملات امروز _یکشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۰‌_ با افت ۱۲۹۵۲.۳۴ و احدی به ۱,۳۳۱,۴۸۸.۶۳ واحد رسید.روند امروز معاملات بازار سرمایه به گونه ای رقم خورد که حجم معاملات مجددا کاهشی و چرخه خروج پول از بورس ادامه پیدا کرد.

شاخص کل بورس تهران امروز ۲۱ آذرماه ۱۴۰۰، با افت حدود ۲۴هزار واحدی در محدوده یک میلیون و ۳۲۰هزار واحد قرار گرفت و حدود ۵۲۰میلیارد تومان، خروج پول حقیقی در بازار به ثبت رسید. این در حالی است که، اغلب نمادهای بازار سرخپوش بودند و تنها ۲۲نماد، با رشد بیش از سه درصدی همراه شدند.

علی طباطبایی، کارشناس و فعال بازار سرمایه با توجه به روند بازار گفت: در معاملات دیروز و همچنین روز جاری، به‌نظر می‌رسد به علت برگزاری نشست‌های خبری یا تغییر و تحولات در مجلس، به نظر می رسد که تعمدی برای فروش حقوقی‌ها و لیدرهای بازار وجود در کار باشد.وی افزود: بازار در دو روز گذشته، کاملا سیاسی بوده و عده‌ای منافع خود را در درجا زدن بازار کسب می‌کنند. تا زمانی‌که این تضاد برطرف نشود؛ اوضاع بازار بهبود نخواهد یافت.

این کارشناس بازار سرمایه، محدوده یک میلیون و ۳۱۰هزار واحد تا یک میلیون و ۳۲۰هزار واحد در شاخص کل، محدوده مناسبی برای بازگشت بازار دانست و گفت: بازار، در ارزنده‌ترین حالت خود، نسبت به دو سال گذشته قرار دارد و بیش از ۸۰درصد صنایع، ارزندگی دارند. همچنین اولین صنایع مستعد صعود، صنایعی هستند که از بند ارز ۴۲۰۰تومانی و قیمت‌گذاری دستوری رها شوند.

طباطبایی، با اشاره بر خبر منتشر شده مبنی بر ثابت بودن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها گفت: این خبر تاثیرگذار بود اما در سال‌های گذشته نیز نرخ خوراک به صورتی تنظیم می‌شد که آسیبی به صنعت نمی‌رساند. وضعیت پتروشیمی‌ها، بیشتر تابعی از بحث نفت و قیمت دلار بوده و به‌راحتی نمی‌توانند نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را بالا ببرند.

وی در پایان افزود: اگر مذاکرات تمام شود، امیدوارم بازگشت بازار در محدوده یک میلیون و ۳۱۰هزار واحد تا یک میلیون و ۳۲۰هزار واحد شاخص کل اتفاق افتد. در این صورت در یک سال و نیم آینده بازاری متعادل و نیمه صعودی خواهیم داشت.
منبع:گسترش نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا