ارزهای دیجیتالکیف پول و صرافی ارزهای دیجیتال

با کیف پول Wasabi در تراکنش‌های بیت کوین ناشناس بمانید!

از آنجا که امنیت و ناشناس بودن در حوزه ارزهای دیجیتال از موارد بسیار با اهمیت هستند و برای افراد فعال در این حوزه اهمیت زیادی دارند, در این مطلب قصد داریم شما را با یکی از کیف پول‌هایی که مدعی سطح بالایی است ناشناسی است، یعنی کیف پول واسابی (Wasabi)  آشنا کنیم و نحوه نصب و کار با این کیف پول را باهم مرور کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

این کیف پول در حال حاضر فقط نسخه دستکتاپ دارد و موفق شده است با ارائه امکاناتی که مورد علاقه کاربران است، توجه بسیاری از آنها را به خود جلب کند.

کیف پول Wasabi چطور ساخته شد؟

کیف پول واسابی از آن دسته کیف پول‌هایی است که بیتکوینرهای حرفه‌ای از مدت‌ها قبل آرزوی به وجود آمدنش را داشتند. امنیت بخش جدایی ناپذیر این کیف پول است و پشتیبانی آن از توکن‌های تعویض‌ناپذیر، نکته مثبت دیگری درباره امنیت دارایی‌های است که در این کیف پول نگهداری می‌شوند. کیف پول Wasabi توسط گروهی به نام ZKSnacks ساخته شده که اعضای آن را توسعه‌دهندگان متمرکز روی امنیت تشکیل داده‌اند. این تیم متوجه مشکلی در پروتکل بیت کوین شد و تصمیم گرفت با ایجاد یک نرم‌ افزار متن‌باز که روی دغدغه‌های امنیت بیتکوینرها متمرکز است، به مقابله با این مشکل برود. درواقع این کیف پول می‌تواند نیازهای کاربران بیت کوین که حساسیت خیلی زیادی نسبت به امنیت دارند را برآورده کند. البته بهترین نکته درباره کیف پول Wasabi این است که فرقی ندارد یک کاربر تازه کار هستید یا چندین سال خاک سر و کله زدن با بیت کوین را خورده‌اید؛ در هر صورت، این کیف پول با طرز استفاده ساده و قابلیت‌های پیشرفته، می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

کیف پول Wasabi چه ویژگی‌هایی دارد؟

وقت آن رسیده که به بررسی ویژگی‌ها و قابلیت‌های کیف پول واسابی بپردازیم و ببینیم کدام کاربران می‌توانند بیشترین استفاده را از این کیف پول داشته باشند. بهتر است همین جا دوباره تکرار کنیم که این کیف پول، یک کیف پول دستکتاپ است. یعنی اگر قصد دارید مقادیر زیادی بیت کوین در کیف پول خود ذخیره کنید، بهتر است سراغ کیف پول‌های سخت افزاری مانند لجر و ترزور بروید. ویژگی‌های کیف پول واسابی به شرح زیر هستند:

قابلیت CoinJoin

یکی از بهترین نکات مربوط به کیف پول Wasabi که باعث افزایش امنیت آن شده، استفاده از قابلیت CoinJoin است. کیف پول واسابی فقط تراکنش‌ها را ارسال و دریافت نمی‌کند؛ بلکه می‌تواند کوین‌های شما را با دیگر تراکنش‌ها ترکیب کند تا به این صورت، سطح تعویض ناپذیر بودن بیت کوین شما را افزایش بدهد. اجازه بدهید کمی بیشتر درباره این قابلیت توضیح دهیم. ایرادی که به تراکنش‌های بیت کوین گرفته می‌شود، وجود زنجیره‌ای از امضاهای دیجیتالی از اولین پاداش اهدا شده در زنجیره تا آخرین خروجی خرج نشده است. این سابقه تراکنش می‌تواند اطلاعات حساسی از الگوهای پرداخت افراد فاش کند. دریافت کننده یک کوین می‌تواند سابقه تراکنش‌های گذشته ارسال کننده را مشاهده کند و ارسال کننده هم می‌تواند پرداخت‌های آینده فرد دریافت کننده کوین را ببیند.

راه حلی که کیف پول Wasabi برای مبهم کردن ارتباط بین ورودی‌ها و خروجی‌ها ارائه داده، قابلیت CoinJoin است. هماهنگ‌کننده مرکزی واسابی نه توانایی دزدیدن کوین‌ها را دارد و نه قابلیت جاسوسی کردن. این هماهنگ‌کننده فقط به جفت‌های زیادی کمک می‌کند که یک تراکنش عظیم بسازند که دارای ورودی‌ها و خروجی‌های زیادی است. ورودی‌های غیرخصوصی می‌توانند به سابقه تراکنش قبلی خود متصل شوند. با این حال، خروجی‌های CoinJoin با مقدار برابر با ترتیبی از ناشناسی که در آنها وجود دارد، نمی‌توانند به ورودی‌ها متصل شوند. یعنی به هنگام ارسال یک کوین ناشناس، دریافت کننده چیزی درباره سابقه تراکنش قبل از CoinJoin نمی‌داند و وقتی خود دریافت کننده هم یک CoinJoin انجام می‌دهد، ارسال کننده بعدا نمی‌تواند درباره الگوهای ارسال جاسوسی کند.

ادغام شبکه Tor

یکی از ایراداتی که به پروتکل بیت کوین گرفته می‌شود از این قرار است: وقتی ارتباطات در شبکه‌ای که به طور عمومی برای همه قابل دسترس است رمزگذاری نشده باشند، ارتباط ساده‌ای بین تراکنش‌های بیت کوین و آدرس IP ارسال کننده ایجاد می‌شود. از این آدرس IP حتی می‌توان برای مشخص کردن موقعیت مکانی ارسال کننده تراکنش هم استفاده کرد. یک نود کامل بیت کوین نه تنها تراکنش‌های کاربر خود را منتشر می‌کند، بلکه تمام تراکنش‌های دیگری که از جفت‌های خود دریافت می‌کند را هم آشکار می‌کند. به همین خاطر فهمیدن اینکه کدام تراکنش از کدام نود کامل سرچشمه گرفته، کار خیلی سختی است. با این حال، وقتی یک نود یا یک کیف پول اطلاعات تمام تراکنش‌ها را فاش نکند و فقط اطلاعات تراکنش‌های کاربر خود را فاش کند، فهمیدن اینکه کدام نود آن تراکنش‌های خاص را ارسال کرده تبدیل به کار راحت‌تری می‌شود.

راه حلی که کیف پول واسابی برای این مشکل ارائه داده، استفاده از شبکه Tor است. واسابی بررسی می‌کند که آیا Tor نصب شده است یا نه و در صورتی که Tor نصب باشد، از آن برای مسیریابی پیازی (Onion Route) تمام ترافیک ورودی و خروجی شبکه استفاده می‌کند. در صورتی که Tor از قبل روی سیستم نصب نباشد، دسترسی به آن از طریق خود واسابی امکان‌پذیر است. یعنی به طور پیش فرض، تمام ارتباطات شبکه در برابر جاسوسی از بیرون محافظت می‌شوند و آدرس IP هم پنهان شده است.

قابلیت‌های کنترل کوین

بیت کوین یک مدل بررسی حساب‌ها به نام UTXO یا همان خروجی خرج نشده تراکنش دارد. یک تراکنش دارای ورودی‌هایی است؛ یعنی همان کوین‌هایی که در حال خرج شدن هستند. دارای خروجی‌هایی است؛ یعنی همان کوین‌های متناظر جدید که هنوز خرج نشده‌اند. ورودی یک تراکنش باید خروجی خرج نشده تراکنش قبلی باشد. هر UTXO در واقع سر زنجیره‌ای است از لینک‌های بین ورودی‌‌ها و خروجی‌ها و این مسیر همینطور تا اولین تراکنش زنجیره ادامه دارد که با استفاده از آن پاداش ماینرها پرداخت می‌شود.

ایرادی که به این مسئله وارد می‌شود از این قرار است: خروجی‌های خرج نشده تراکنش تعویض پذیر نیستند. هر UTXO یک دیتابیس چندبعدی است به همراه یک سابقه عمومی تراکنش. برای مثال، وقتی آلیس یک کوین برای باب ارسال می‌کند، باب فقط یک UTXO تصادفی ندارد؛ بلکه دقیقا کوینی را دارد که آلیس برای او فرستاده است. وقتی باب این کوین را برای چارلی ارسال کند، چارلی می‌تواند سابقه کوین را چک کرده و تراکنش آلیس به باب را ببیند. ولی به خاطر ناشناس بودن بیت کوین، او لزوما متوجه نمی‌شود که آلیس در این ماجرا بوده است. علاوه بر این، وقتی آلیس یک کوین غیرخصوصی و یک کوین خصوصی دارد و هر دوی آنها را به عنوان ورودی تراکنش انتخاب می‌کند، ارتباط بین این دو کوین به این موضوع اشاره می‌کند که کوین خصوصی هم به آلیس تعلق دارد. یعنی ادغام کوین، مخصوصا وقتی یک الگوریتم اتوماتیک انتخاب کوین مورد استفاده است، می‌تواند منجر به یک کاهش عمومی امنیت شود.

راه حلی که کیف پول Wasabi برای این مسئله ارائه می‌دهد از این قرار است: بر خلاف بسیاری کیف پول‌های دیگر، واسابی فقط مقدار کل بیت کوین موجود در کیف پول را نشان نمی‌دهد. بلکه در هر دو منوی Send و CoinJoin، لیستی از تمام UTXOهای شخصی وجود دارد. از آنجایی که واسابی از کاربران می‌خواهد تا تمام آدرس‌های دریافتی را برچسب بزنند، سابقه هر کوین با یک نگاه کاملا آشکار می‌شود. برای خرج کردن یک کوین به خصوص، آن کوین باید به طور دستی انتخاب شود؛ این کار از وارد کردن کوین اشتباهی به یک تراکنش جلوگیری می‌کند.

چطور کیف پول Wasabi را نصب کنیم؟

همانطور که گفته شد، کیف پول واسابی فقط نسخه دسکتاپ دارد و برای سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک قابل دانلود است. برای دانلود این کیف پول به سایت رسمی واسابی مراجعه کنید و با انتخاب سیستم عامل مورد نظر، کیف پول را دانلود و نصب کنید. در ادامه طریقه کار با نسخه ویندوز این کیف پول را بررسی می‌کنیم.

بعد از پشت سر گذاشتن مراحل نصب کیف پول واسابی که کمتر از یک دقیقه زمان می‌برد، با این صفحه مواجه می‌شویم:

در اولین مرحله برای ساخت کیف پول واسابی باید یک اسم برای کیف پول خود انتخاب کنید و یک کلمه عبور تعیین کنید. سپس با رفتن به مرحله بعد، ۱۲ کلمه بازیابی برای شما به نمایش درمی‌آید که باید آنها را در جای مطمئنی یادداشت کنید. شما می‌توانید کیف پول خود را روی هر سیستم دیگری به کمک این کلمات بازیابی و کلمه عبور خود، بازیابی کنید.

همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، در منوی سمت چپ گزینه Recovery Wallet وجود دارد که با استفاده از آن و داشتن عبارات بازیابی و کلمه عبور، می‌توانید کیف پول خود را روی هر سیستمی بازیابی کنید.

گزینه بعدی Load Wallet است که با کلیک بر روی آن می‌توانید لیست کیف پول‌های خود را مشاهده کنید.

گزینه بعدی Test Password است. با کلیک بر روی آن می‌توانید امن بودن پسورد هر کدام از کیف پول‌های خود را تست کنید.

آخرین گزینه هم Hardware Wallet است. در این گزینه توضیح داده شده که در حال حاضر هیچکدام از کیف پول‌های سخت‌افزاری با قابلیت CoinJoin سازگاری ندارند. همچنین گفته شده که کیف پول‌های سخت افزاری Coldcard, Ledger Nano S, Trezor One و Trezor T توسط کیف پول Wasabi پشتیبانی می‌شوند.

جمع بندی نهایی

شاید نکاتی که در مورد کیف پول Wasabi گفته شد، کمی برای افراد تازه‌کار پیچیده به نظر بیاید. شاید بهتر باشد بگوییم این کیف پول دقیقا همان کیف پولی است که بیتکوینرهای حرفه‌ای از کار با آن و قابلیت‌هایش لذت می‌برند. البته در نظر داشته باشید توضیحاتی که درباره ویژگی‌های امنیتی کیف پول واسابی ارائه شد، هیچ تعارضی با ساده بودن کار کردن با این کیف پول ندارد. اگر تازه پا به حوزه ارزهای دیجیتال گذاشته‌اید، قبل از انجام هر کار دیگری دانش و اطلاعات خود در این زمینه را بالا ببرید و سپس، کیف پولی را انتخاب کنید که بهترین تناسب با نیازهای شما را داشته باشد. فراموش نکنید نظرات خود درباره استفاده از کیف پول Wasabi را با ما درمیان بگذارید.

 منبع: WasabiWallet

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا