اخبار کسب و کارها

مقایسه کاردانو و متیک

Cardano و Polygon، از شناخته‌شده‌ترین پروژه‌های ارزهای دیجیتال هستند. رشد سریع و رقابت تنگاتنگ این دو پروژه، توجه بسیاری از علاقه‌مندان و فعالان بازار کریپتو را به خود جلب کرده است. از این رو مقایسه کاردانو و متیک، می‌تواند کمک خوبی برای سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌تر باشد.

در میان سیل عظیم ارزهای دیجیتال و علی‌رغم انتقاد‌های بسیار زیاد از پذیرش آنها، ADA و MATIC ارزهای بومی شبکه کاردانو و پلیگان، با نمایش عملکردی مطلوب، جایگاه خود را در میان فعالان بازار تثبیت کرده و روند رو به رشدی را در پیش گرفته اند.

نوشته های مشابه

پالیگان و کاردانو، پروژه‌هایی مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم هستند و در کنار ویژگی‌های مشابه، تفاوت‌هایی با هم دارند. عمده‌ترین تفاوت کاردانو و متیک به هدف راه‌اندازی آنها بر‌می‌گردد. کاردانو بلاک چین نسل سومی است که با هدف مغلوب کردن اتریوم از نظر هزینه، سرعت و اثرات زیست محیطی، راه‌اندازی شد. مقابل کاردانو، پالیگان قرار دارد و با هدف کمک به اتریوم برای دستیابی به اهدافی مشابه، ارائه شده است. در این مقاله با این دو پروژه معروف بلاک چین اتریوم، کاردانو و پالیگان، بیشتر آشنا شده و به بررسی ویژگی‌های آنها می‌پردازیم.

کاردانو و پلیگان

کاردانو و پلیگان، هر دو شبکه‌های بلاک چین منبع بازو غیرمتمرکز هستند و از مکانیزم اجماع اثبات سهام (POS) استفاده می‌کنند. این دو پروژه از منطق قراردادهای هوشمند برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کنند. هر دو بلاک چین امکان اجرای تراکنش‌های سریع با کارمزد پایین را برای کاربران فراهم می‌کنند. اما علی‌رغم ویژگی‌های مشابه، تفاوت‌هایی از لحاظ فنی و مفهومی با هم دارند.

کاردانو (Cardano )

کاردانو چیست؟ کاردانو، بلاک چین لایه یک اتریوم و دارای مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) قدرتمند به نام Ouroboros است. این مکانیزم قدرتمند برای مقیاس‌پذیری و امنیت بیشتر طراحی شده است. عرضه کاردانو به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود و در حال حاضر در مرحله سوم از پنج مرحله عرضه، قرار دارد. معماری لایه‌ای کاردانو، لایه‌های پردازش و محاسبات را از هم جدا می‌کند و پردازش کارآمد تراکنش‌ها را بدون به‌خطر انداختن ویژگی تمرکززدایی، امکان‌پذیر می‌کند. این مزیت مقیاس‌پذیری باعث ثبت جایگاه ویژه Cardano برای برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) شده است.

ادا (ADA) به‌عنوان ارز بومی کاردانو معرفی شد. کاردانو با هدف گسترش در اقتصاد جهانی و تحول صنایع مختلف راه‌اندازی شد. از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به درجه بالای تمرکز‌زدایی اشاره کرد، زیرا دارندگان توکن ADA می‌توانند در Ouroboros به‌عنوان یک تایید کننده یا ولیدیتور عمل کند. به‌علاوه کاربران می‌توانند توکن ADA را به سرعت و با هزینه پایین معامله کنند. مشخصه اصلی کاردانو این است که به‌عنوان رقیب سرسخت اتریوم معرفی شده است.

پالیگان (Polygon )

پالیگان یک بلاک چین لایه دوم ساخته شده روی اتریوم است. Polygon دارای یک شبکه اصلی POS است و در عین حال بر اساس یک چارچوب نرم‌افزاری به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا شبکه‌های لایه دو جدید ایجاد کنند. این پروژه در ابتدا به‌عنوان راه‌حلی برای تقویت اتریوم معرفی شد. شبکه‌های جانبی POS پالیگان تراکنش‌هایی با سرعت فوق‌العاده و کارمزد‌های ناچیز را امکان‌پذیر می‌کنند و از این جهت مورد توجه بسیاری از پروژه‌های DeFi و NFT قرار گرفته است.

در شبکه پالیگان توکن متیک ارائه می‌شود. متیک چیست؟ MATIC توکن ERC -20 و ارز بومی بلاک چین Polygon است. توکن‌های متیک قدرت بلاک چین را تامین می‌کنند و برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها و پاداش به مشارکت کنندگان شبکه استفاده می‌شود. پالیگان با ماشین مجازی اتریوم سازگار است. تراکنش‌ها در این بلاک چین انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

مقایسه کاردانو و متیک

در ادامه بررسی تفاوت کاردانو با متیک، برخی نقاط قوت و ضعف دو پروژه پر مخاطب را بررسی می‌کنیم.

نقاط قوت

 

کاردانو (ADA)

 

پالیگان (MATIC )

 

فناوری غیرمتمرکز همتا به همتا

 

بلاک چین سازگار با EVM اثبات سهام

 

مقیاس‌پذیری بالا و قابلیت همکاری

 

توسعه‌دهندگان اتریوم، می‌توانند با سایر dApp‌های اتریوم با هزینه‌های کم در مقایسه با هزینه‌های گاز اتریوم، فعالیت کنند.

 

به‌دلیل پیشرفت‌های بسیار، مورد توجه قرار گرفته است.

 

MATIC هنوز در مرحله توسعه خود است، اما به دلیل فناوری “Plasma” و ZK رول آپ مورد توجه قرار گرفت.

 

کاردانو در پروژهای بسیاری استفاده شده و بیش از ۱۰۰۰ dApp در حال اجرا دارد.

 

موارد استفاده از MATIC به بیش از ۱۹۰۰۰ dApp در حال اجرا در شبکه رسیده است.

نقاط ضعف

 

کاردانو (ADA)

 

پالیگان (MATIC )

 

کاردانو هنوز به‌طور کامل توسعه نیافته است.

 

ROI کلی MATIC در dApps ساخته شده نسبتا پایین است.

 

نرخ پذیرش پایین دارد (۱۰۰۰ dApps)

 

یک بلاک چین مستقل نیست. روی اتریوم به‌عنوان لایه ۲ کار می‌کند.

 عملکرد Cardano و Polygon

در این بخش از مقایسه کاردانو و متیک، به تفاوت‌های فنی این دو پروژه اشاره می‌کنیم. علی‌رغم اینکه هر دو پروژه از مکانیزم اجماع POS استفاده می‌کنند، اما هر کدام مکانیزم POS متفاوتی داشته و از فناوری‌های متفاوت برای ایجاد بلاک چین مخصوص به خود استفاده می‌کنند.

مشخصات فنی Cardano

کاردانو از مکانیزم اجماع Ouroboros POS استفاده می‌کند. Ouroboros نماد باستانی مارهایی است که دم خود را می‌خورد. Ouroboros POS یک Oracle تصادفی جهانی (GRO) را پیاده‌سازی می‌کند و بر اساس یک الگوریتم تصادفی، با گذر زمان تغییر می‌کند.

GRO به‌طور تصادفی از داده‌های بلوک قبلی برای تولید هر حلقه تکرار جدید استفاده می‌کند. در نهایت، GRO برای انتخاب امن ولیدیتورهای بلوک‌های Cardano استفاده می‌شود. این الگوریتم به‌دلیل پیچیدگی بسیار در پیش‌بینی تایید کننده‌های بلوک بعدی، سطح امنیت بهتری را فراهم می‌کند.

بلاک چین کاردانو به دوره‌های ۴ روزه و اسلات‌های ۲۰ ثانیه‌ای تقسیم می‌شود. اسلات‌ها طی هر دوره رخ می‌دهند. گره‌ها به ‌طور تصادفی توسط Ouroboros برای تایید بلوک‌های جدید در هر اسلات، انتخاب می‌شود (شانس‌های انتخاب بر‌اساس میزان سپرده است). در یک دوره ۴۳۲۰۰۰ اسلات وجود دارد، بر این اساس کاردانو در هر ثانیه می‌تواند تقریبا ۲۵ تراکنش را پردازش کند.

کاردانو در دو لایه تسویه و محاسبات عمل می‌کند. لایه تسویه کاردانو تمام تراکنش‌های ADA را پردازش و ثبت می‌کند. در لایه محاسباتی کاردانو منطق قرارداد هوشمند برای عملکرد برنامه‌های غیر‌متمرکز شبکه پردازش می‌شود.

مشخصات فنی Polygon

شبکه غیرمتمرکز پالیگان از ۱۰۰ ولیدیتور برای ایمن سازی شبکه استفاده می‌کند. هر کس بر اساس مجموعه‌ای از قراردادهای مدیریت سهام که روی اتریوم مستقر شده است، می‌تواند با به اشتراک گذاشتن توکن‌های متیک خود به جمع تایید کنندگان اضافه شود. برای پیوستن به ۱۰۰ اعتبار دهنده برتر لازم است حدود ۲۰ هزار دلار متیک در پروژه سهام داشته باشید و به‌همین دلیل ورود به پروژه سخت است.

لایه‌های دوم برای بهبود مقیاس‌پذیری و کارایی لایه اصلی (L1) ساخته می‌شوند. Polygon برای کاهش هزینه گاز و افزایش تعداد تراکنش‌ها در هر ثانیه در شبکه اتریوم، معاملات را پس از پردازش در شبکه پالیگان، داده‌های انبوه تراکنش‌های ساخته شده را به‌صورت گروهی روی شبکه اتریوم دسته‌بندی می‌کند.

توسعه دهندگان در بستر پالیگان می‌توانند شبکه‌های فرعی سازگار با اتریوم و برنامه‌های dApps را ایجاد کنند به‌طوری که به شبکه اصلی Polygon و شبکه اتریوم پشت آن متصل شوند. این امر بر اساس قابلیت توسعه نرم افزار SDK پالیگان امکان‌پذیر شده است.

کاردانو یا متیک

همان‌طور که در بررسی تفاوت کاردانو و متیک اشاره شد، هر دو پروژه‌های فنی پیچیده‌ای هستند. کاردانو به‌عنوان رقیب اتریوم شناخته شده است در حالی که هدف اصلی پالیگان حمایت مستقیم از اتریوم است.

شبکه‌های کاردانو و پالیگان پیشرفت‌های فنی قابل توجهی داشته و تاثیر‌گذاری و نرخ پذیرش آنها در حال رشد است. از این رو احتمال افزایش ارزش توکن‌های ادا و متیک، توکن‌های بومی دو شبکه پر‌طرفدار، وجود دارد. به‌همین دلیل هر دو دارایی می‌توانند گزینه ایده‌الی برای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت باشند.

سخن پایانی

کاردانو و پالیگان، دو پروژه شناخته شده در شبکه بلاک چین اتریوم هستند. ADA و MATIC به عنوان توکن‌های بومی این دو شبکه در بازار کریپتو معرفی شده اند. هر دو پروژه به‌دلیل رفع نقاط ضعف شبکه اتریوم راه‌اندازی شده‌اند. کاردانو با هدف غلبه بر اتریوم، در تلاش برای افزایش سرعت تراکنش‌ها و کاهش هزینه‌ها است. در مقابل پالیگان با هدف حمایت و تقویت اتریوم به بازار کریپتو وارد شد. سرمایه‌گذاران با توجه به قابلیت‌ها و عملکرد دو پروژه، چشم‌انداز مثبتی برای دو دارایی دیجیتال متصور هستند. از این رو مقایسه کاردانو و متیک می‌تواند کمک موثری در تصمیمات آتی سرمایه‌گذاران باشد. در این مقاله پس از شرح مختصری از دو شبکه کاردانو و متیک، با مرور نقاط ضعف و قوت، تفاوت کاردانو و متیک را مورد بررسی قرار دادیم.

سوالات متداول

  1. تفاوت کاردانو و متیک چیست؟

کاردانو شبکه لایه ۱ اتریوم است که با هدف افزایش سرعت و کاهش هزینه تراکنش‌ها با اتریوم رقابت می‌کند. اما پالیگان (MATIC ) شبکه لایه ۲ اتریوم است و با هدف مشابه در تلاش برای تقویت شبکه اتریوم است.

  1. کاردانو بهتر است یا پالیگان؟

هر پروژه ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد و می‌توان روند صعودی را برای هر دو دارایی متصور بود. به این دلیل سرمایه‌گذاری بلند مدت در هر دو دارایی می‌تواند نتیجه مطلوبی به همراه داشته باشد.

منبع: https://hamtapay.net/learn/what-is-cardano/

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا