فارکسآموزش و دانلود اندیکاتور

آموزش کامل moving averages (مووینگ اوریج ها)

اندیکاتورها کلا در سه گروه طبقه بندی می شوند:

۱-Trend (روند نماها یا تعقیب کننده های قیمت):

این نوع اندیکاتور ها معمولا روی چارت قیمت نمایان می شوند مانند مووینگ اوریجها، بولینگر باند، ایچی موکو، سار و …..

۲-Oscillator (نوسان نماها):

این نوع اندیکاتور در زیر نمودار قیمت بصورت هیستوگرام و نوسانگر نمایان می شوند مانند: مک دی، RSI، استوکاستیک و ….

۳-Volumes (حجمی):

اندیکاتور های حجمی نیز در زیر گراف قیمت نمایان می شوند و اگر چه دقیق نیستند ولی در بیانگر حجم معاملات هستند مانند: MFI ، OBV و ….

توضیحات کامل تر درباره اندیکاتورها و تفاوت آن ها با اسیلاتور را در این مطلب می توانید بخوانید.

مووینگ اوریج ها (MA) جزو اندیکاتورهای تعقیب کننده قیمت هستند و به علت اینکه در فرمول داخلی اکثر اندیکاتورها به نوعی و با تقدم و تاخر خاصی از فرمول مووینگ اوریج ها استفاده شده به مووینگ اوریج ها مادر اندیکاتور ها را نیز اطلاق می شود.

فرمول تهیه مووینگ اوریج ها از ساده ترین تا پیچیده ترین آنها بر یک مبنای کلی استوار است و آن میانگین گیری و معدل گیری از قیمت است به این صورت که اگر یک مووینگ اوریج را بر روی چارت بیندازید یک گراف و یک نموداری را در کنار قیمت مشاهده می کنید که تا حد زیادی نوسانات قیمت را فیلتر کرده و دنبال قیمت در حرکت است.

میانگین متحرک، میانگینی از داده های بازار در بازه زمانی خاص می باشد. میانگین متحرک عموما به عنوان یک اندیکاتور تکنیکال برای یکدست کردن داده های بازار برای تشخیص روند شناخته می شود.

مانند شکل زیر:

نمونه ای از یک مووینگ اوریج

در حالت ساده فرمول ساخت یک مووینگ اوریج از این فرمول است SUM(CLOSE, N)/N که SUM به معنای مجموع و N به معنای تعداد دوره و Close قیمت پایانی قیمت در آن دوره است. به جدول زیر نگاه کنید تا موضوع برایتان بهتر جا بیافتد.

نکته : وقتی ما یک مووینگ اوریج با پریود زمانی ۱۰۰ را روی تایم فریم روزانه قرار می دهیم به معنای این است که یک مووینگ اوریج ۱۰۰ روزه روی چارت داریم و هنگامی که همین مووینگ اوریج را در تایم پنج دقیقه قرار می دهیم به این معناست که ما یک مووینگ اوریج صد تا پنج دقیقه روی چارت انداختیم. پس در کل مووینگ اوریجی که در چارت استفاده می شود با تایم فریم آن نسبت مستقیم دارد.

انواع مووینگ اوریج ها بر اساس فرمول داخلی آنها :

شماره نام کامل نام مخفف
۱ Simple Moving Average SMA
۲ Exponential Moving Average EMA
۳ Smoothed Moving Average SMMA
۴ Linear Weighted Moving Average LWMA or WMA

تفاوت این مووینگ اوریج ها به دو نکته اساسی بر میگردد، اول اینکه در EMA و WMA به قیمت های جدید و لحاظ کردن دوره در فرمول خود بها و وزن بیشتری می دهند و EMA حساس تر عمل می کند.

کاربردهای مووینگ اوریج ها:

به عنوان حمایت و مقاومت داینامیک (پویا):

این به این صورت است که شما یک مووینگ اوریج با پریود زمانی خاص را روی چارت می اندازید و به واکنش قیمت در گذشته توجه می کنید مثلا یک سهم به موونیگ ۵۵ در تایم روزانه حساس است. هر سهامی یک مووینگ دارد که به آن حساس است و وظیفه شما این است که آن را پیدا کنید.

سطوح مقاومت در قیمت دقیقا بر روی مووینگ تشکیل شده است.

سطوح حمایت در قیمت دقیقا بر روی مووینگ تشکیل شده است.

از کراس و برخورد مووینگ با هم می توان سیگنال خرید و فروش گرفت:

در این روش به حداقل دو مووینگ اوریج نیاز است، یکی با پریود زمانی بالا یعنی کند تر و دیگری با پریود زمانی کوچک یعنی تند تر. هر زمان مووینگ تند تر به زیر مووینگ کندتر آمدف سیگنال فروش صادر می شود و هر وقت مووینگ تند تر بر روی مووینگ کند تر قرار گرفت، سیگنال خرید صادر می شود که البته ضعف این روش در بازارهای رنج است که دائم مووینگ ها در هم پیچیده و تنیده می شوند ولی در بازارهای روند دار عالی عمل می کنند.

عملکرد ضعیف مووینگ اوریج ها در بازار رنج

استفاده از خاصیت دافعه و جاذیه در میان مووینگ اوریج ها:

در این روش شما به حدودا ۱۰ عدد مووینگ اوریج با پریودهای زمانی مناسب نیاز دارید. مبحثی که در اینجا وجود دارد یک اصل جالب است و آن این است که وقتی همه ی این ده مووینگ اوریج به هم فشرده می شوند به مانند یک فنر فشرده شده عمل می کنند و قدرت زیادی در آنها ذخیره می شود که این انرژِی می تواند در جهتی خاص آزاد شده و منجر به افرایش یا کاهش شدید قیمت شود. که در این حالت مووینگ ها به تدریج از هم دور می شوند (دفع می شوند).

ما برای راحتی کار شما برای این قسمت یک تمپلیت برای متاتریدر قرار می دهیم که تنظیمات این مووینگ ها در آن انجام شده است. (لینک دانلود)

قانون فشردگی قیمت را به بالا پرتاب کرده است.

قانون فشردگی قیمت را به پایین پرتاب کرده است.

قانون فشردگی باعث رشد شدید قیمت شده است.

امیدواریم این مطلب آموزشی برای شما مفید بوده باشد. از اینکه فیماچارت را دنبال می کنید سپاسگزاریم.

منبع: فراچارت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا