فارکساخبار اقتصاد جهانتحلیل جفت ارز

تحلیل بنیادی چند ارز تاثیرگذار در بازار فارکس، دوشنبه ۱۷ آذر (۷ دسامبر ۲۰۲۰)

در این مقاله که به صورت تخصصی توسط تیم تحلیلی فیماچارت تهیه شده است به تحلیل بنیادی چند ارز تاثیرگذار در بازار فارکس می پردازیم.

تحلیل بنیادی دلار استرالیا

به نظر می رسد که دلار استرالیا به سمت اوج های سالانه جدیدی نشانه رفته است. بهبود داده های اقتصادی و بازگشت شرایط به حالت عادی در استرالیا به همراه جریانات ریسک پذیری از دلار استرالیا حمایت کرده اند. عملکرد موفق دولت استرالیا در کنترل شیوع ویروس کرونا باعث شده تا بعد از چهار ماه، محدودیت های کرونایی از ۲۳ نوامبر کاهش یابند. آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استرالیا به طور قابل توجهی کاهش یافته و به همین دلیل احتمال این که شیوع گسترده ای در استرالیا به راه بیفتد پایین است.

به همین خاطر برداشته شدن محدودیت های کرونایی موجب بهبود فعالیت های اقتصادی در بخش خدماتی خواهد شد و شاید روند بهبود اقتصادی استرالیا را تقویت کند. همچنین اقتصاد استرالیا سریع ترین رشد اقتصادی از سال ۱۹۷۶ را در فصل سوم سال تجربه می کند. خبر های خوب اقتصادی می توانند احتمال تشدید سیاست های انبساطی پولی بانک رزرو استرالیا هم پایین بیاورد. لحن بانک رزرو استرالیا هم به گونه ای است که ظاهرا بانک در انتهای چرخه سیاست های انبساطی پولی قرار دارد. بانک رزرو استرالیا در ماه نوامبر به صراحت اعلام کرد که نیازی به کاهش بیشتر نرخ بهره نیست و استفاده از نرخ بهره منفی هم غیر محتمل است. همچنین بانک

بانک رزرو استرالیا گفته که داده های اقتصادی اندکی بهتر از انتظارات بانک مرکزی بوده اند.

از دید تحلیل فاندامنتال وضعیت اقتصادی استرالیا رو به بهبود است. اما تشدید تنش ها میان استرالیا و چین نگران کننده است. چین تعرفه جدیدی تا ۲۰۰ درصد را برای واردات برخی از کالا های استرالیایی اعمال کرده است. با این حال صادرات سنگ آهن به چین تغییری نکرده است. این مهمترین کالای صادراتی استرالیا به چین است.

با این وجود اگر تنش های تجاری میان استرالیا و چین تشدید شوند، صادرات سنگ آهن می تواند هدف بعدی چین باشد. مقامات چین در این رابطه گفته اند که “چین خشمگین است. اگر شما چین را دشمن فرض کنید، چین هم دشمن شما خواهد شد.” اگر چین برای واردات سنگ آهن از استرالیا تعرفه اعمال کند، شاهد سقوط شدید دلار استرالیا خواهیم بود.

تحلیل بنیادی دلار آمریکا

هفته گذشته شاخص دلار آمریکا به پایین ترین سطح در بیش از دو سال و نیم گذشته سقوط کرد. فدرال رزرو آمریکا تاکید کرده که به سیاست های انبساطی پولی ادامه خواهد داد و تا وقتی که اقتصاد آمریکا به وضعیت نرمال باز نگشته تغییری در سیاست های پولی اعمال نخواهد شد. به همین دلیل فشار ها بر دلار آمریکا روز به روز بیشتر می شود. علاوه بر این تعدادی از اقتصاد های بزرگ دنیا از هفته پیش رو واکسیناسیون کرونا را شروع می کنند و به همین دلیل جریانات ریسک پذیری هم تقاضا برای دلار آمریکا به عنوان دارایی حافظ ارزش و امن را پایین آورده است. همچنین اخباری هم منتشر شده مبنی بر این که بسته مالی و کمکی جدیدی در آمریکا معرفی خواهد شد که می تواند جریانات ریسک پذیری را بیش از این تقویت کند.

پیش بینی می شود که فدرال رزرو آمریکا در نشست روز های ۱۵ و ۱۶ دسامبر برنامه خرید اوراق قرضه را افزایش دهد. فدرال رزرو به تلاش های خود جهت پایین نگه داشتن نرخ بهره بلند مدت ادامه خواهد داد تا کسب و کار ها و مصرف کنندگان با هزینه کمتری پول استقراض کنند. به خصوص که داده های اشتغال (NFP) آمریکا هم ضعیف بوده اند و نگرانی ها از روند بهبود اقتصادی آمریکا را تشدید کرده اند.

شاخص دلار آمریکا نه تنها به حرکات نزولی ادامه می دهد، بلکه سرعت تضعیف ارزش دلار در برابر رقبا هم بیشتر شده است. با این حال در این میان عواملی هستند که می توانند حداقل در کوتاه مدت مانع از سقوط بیشتر شاخص دلار آمریکا شوند. شاخص دلار آمریکا در وضعیت اشباع فروش قرار دارد و در هفته پیش رو هم نشست تعیین نرخ بهره بانک مرکزی اروپا برگزار خواهد شد. اگر سیاست های بانک مرکزی اروپا باعث تضعیف ارزش یورو شوند، شاخص دلار آمریکا هم به خاطر تضعیف ارزش رقبا جهش صعودی را به راه خواهد انداخت.

تحلیل بنیادی یورو

هفته گذشته یورو در برابر دلار آمریکا تقویت شد و به بالای ۱٫۲۰ دلار عبور کرد. نرخ ۱٫۲۰ دلاری سطح حساسی برای بانک مرکزی اروپا محسوب می شد، اما این نرخ حساس هم شکسته شده است. انتظار می رفت که با رسیدن EURUSD به بالای این محدوده شاهد مداخله کلامی اعضای بانک مرکزی اروپا در بازار باشیم، اما تا به این جای کار این اتفاق نیفتاده است. به همین دلیل شاید در ادامه خریداران یورو با احتیاط بیشتری کار کنند.

بایستی توجه داشت که در هفته پیش رو نشست تعیین نرخ بهره بانک مرکزی اروپا و نشست رهبران اتحادیه اروپا را در پیش داریم. انتظار می رود که تغییری در نرخ های بهره اعمال نشود، اما به احتمال زیاد سایر ابزار های پولی بانک مرکزی اروپا تغییر کنند. شاید حجم بسته کمکی PEPP افزایش یابد یا برنامه TLTRO تمدید شود. حتی امکان تغییر در برنامه خرید دارایی بانک مرکزی اروپا (APP) نیز وجود دارد. تشدید سیاست های پولی انبساطی به ضرر یورو تمام خواهند شد. در تقویم اقتصادی فارکس هم این هفته شاخص مهم ZEW، داده های تورمی و شاخص تولیدات صنعتی آلمان منتشر خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا