ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

از آلت کوین ها (Altcoins) چه می دانید؟ + معرفی انواع آلت کوین

اگر از فعالان بازار کریپتوکارنسی یا همان ارزهای دیجیتال هستید حتما تا به حال واژه آلت کوین به گوشتان خورده است. در این نوشته می خواهیم شما را بیشتر با این مفهوم آشنا کنیم و انواع مختلف آلت کوین را به شما بشناسانیم. .

اصطلاح آلت کوین (Altcoin) به کلیه ارزهای دیجیتال به غیر از بیت کوین گفته می شود. بر اساس تخمین ها در اوایل سال ۲۰۲۰ بیش از ۵،۰۰۰ ارز دیجیتال وجود دارد. طبق داده های Coinmarketcap آلت کوین ها ۳۴ درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال را در فوریه ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده اند.

اما واقعا آلت کوین چیست و چرا این نام انتخاب انتخاب شده است؟ کلمه آلت کوین ترکیبی از دو کلمه “آلت” و “کوین” می باشد و در واقع شامل همه گزین های جایگزین بیت کوین می شود. موفقیت بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال نظیر به نظیر راه را هموار کرد. بسیاری از Altcoin ها در تلاش هستند تا محدودیت های بیت کوین را شناسایی کنند و آن ها را پوشش دهند. زیرا آلت کوین ها برای موفقیت در برابر بیت کوین باید یک مزیت رقابتی داشته باشند.

بسیاری از Altcoin ها بر اساس چارچوب اساسی تهیه شده توسط بیت کوین ساخته شده اند. بنابراین بیشتر Altcoin ها نظیر به نظیر هستند. آنها سعی می کنند راه های کارآمد و ارزان برای انجام معاملات در اینترنت ارائه دهند. حتی با وجود بسیاری  ویژگی های مشترک و همپوشان، آلت کوین ها بسیار متفاوت از یکدیگر هستند.

  • اصطلاح آلت کوین به هر ارز دیجیتالی به جز بیت کوین اطلاق می شود.
  • برخی از انواع Altcoin ها عبارتند از: ارزهای دیجیتال مبتنی بر ماینینگ، توکن های امنیتی، توکن های سودمند و stablecoin.
  • ممکن است علاوه بر بیت کوین، آلت کوین ها نیز در آینده قابل استخراج شوند زیرا با استفاده از فناوری به پیشرفت خود ادامه خواهند داد.
  • اتریوم و ریپل بزرگترین Altcoin ها در بازار سرمایه گذاری در فوریه سال ۲۰۲۰ بودند.

 آلت کوین

انواع آلت کوین ها

با تکامل آلت کوین ها دسته های مجزا پدیدار شدند. برخی از انواع اصلی Altcoin ها عبارتند از: ارزهای دیجیتال مبتنی بر ماینینگ، توکن های امنیتی (security tokens)، توکن های کمکی (utility tokens) و stablecoin. البته مفاهیم مربوط به انواع آلت کوین ها در حال جداشدن می باشند. اگر این روند ادامه یابد، ممکن است آلت کوین ها فقط به ارزهای دیجیتال مبتنی بر ماینینگ به غیر از بیت کوین در آینده اشاره کنند.

آلت کوین های مبتنی بر ماینینگ

این altcoin ها دارای فرآیند استخراج هستند که با استفاده از آن ، سکه های جدید با حل مشکلات چالش برانگیز برای باز کردن قفل بلوک ها تولید می شوند. آنها بیشتر از بیت کوین ها شبیه به سایر Altcoin ها هستند. برترین Altcoin های سال ۲۰۲۰ در این گروه قرار دارند. اتریوم از فوریه ۲۰۲۰ تاکنون به عنوان بهترین  آلتکوین مبتنی بر ماینینگ شناخته شده است.

Stablecoin

Stablecoin به دنبال بهبود در بیت کوین با کاهش نوسانات است. در عمل واقعی ، این بهبود با اتصال ارزش کوین ها به ارزهای موجود حاصل می شود. گزینه های رایج برای پشتیبانی از آلت کوین ها دلار آمریکا ، یورو و طلا می باشد. Libra Facebook، تا به امروز مشهورترین stablecoin است.

توکن های امنیتی (security tokens)

این آلتکوین ها به یک معامله مرتبط هستند و آنها اغلب با ارائه کوین اولیه (ICO) راه اندازی می شوند. توکن های امنیتی شبیه استوک های سنتی است و اغلب نوعی سود سهام مانند پرداخت یا مالکیت در یک معامله را نوید می دهند.

توکن های کمکی (utility tokens)

توکن های کمکی به عنوان نوعی از خدمات ادعا می کنند، و بعضی مواقع به عنوان بخشی از ICO به فروش می رسند. Filecoin یک نمونه عالی از توکن های کمکی ارائه شده در ICO است. Filecoin ها به گونه ای طراحی شده اند که می توانند در فضای ذخیره سازی غیرمتمرکز فایل ها قابل تعویض باشند.

نمونه های اولیه Altcoin ها

اولین Altcoin قابل توجه، Namecoin است که بر اساس کد بیت کوین بود و از همان الگوریتم اثبات کار استفاده می کرد. مانند بیت کوین Namecoin نیز به ۲۱ میلیون سکه محدود است. در آوریل ۲۰۱۱ معرفی شد Namecoin با مشاهده کمتر دامنه های کاربران از بیت کوین منحرف شد.  Namecoin به کاربران اجازه می دهد تا با استفاده از دامنه های .bit خود، ثبت نام کرده و مایننیگ انجام دهند که هدف آن افزایش ناشناس ماندن و مقاومت در برابر سانسور بود.

در اکتبر ۲۰۱۱ معرفی شد ، Litecoin به عنوان “نقره برای طلای بیت کوین” شناخته شد. در حالی که اساساً از نظر کد و کارایی با بیت کوین مشابه است. Litecoin از چند طریق اساسی با بیت کوین تفاوت دارد. این امکان را می دهد که معاملات ماینینگ به دفعات تأیید شود. همچنین ۸۴ میلیون کوین یعنی دقیقا چهار برابر کوین های بیت کوین ارائه می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا