ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

چگونه بیت کوین بخریم؟ + آموزش و بهترین روش خرید

در این نوشته به شما آموزش می دهیم که چگونه بیت کوین، این ارز برتر و پادشاه ارزهای دیجیتال را بخرید. پیش از هرچیز بهتر است کمی از این رمزارز بیشتر بدانید.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین (BTC) به عنوان اولین ارز دیجیتال با دارا بودن ویژگی متن باز (open-source) و همتا به همتا، توسط گروهی از برنامه نویسان مستقل و ناشناخته به نام «Satoshi Nakamoto» در سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی و منتشر شد.

این کریپتوکارنسی هیچ سرور متمرکزی برای انتشار، تراکنش‌ها و ذخیره‌سازی‌اش ندارد. چون از تکنولوژی به نام «بلاک چین» استفاده می‌کند که نیازمند امضایی الکترونیکی است. انتشار بیت کوین، از طریق فرآیند «ماینینگ» انجام می‌شود و عرضه‌ آن محدود به ۲۱ میلیون کوین است.

در حال حاضر، میزان ارزش بازار بیت کوین از ۱۷۰ میلیارد دلار فراتر رفته و درنتیجه رهبری بازار را در دست دارد. روش‌های مختلفی برای خرید بیت کوین وجود دارند. به عنوان مثال می‌توان به پلتفرم‌های تبادل بیت کوین (صرافی‌ها) و دستگاه‌های خودپرداز ATM اشاره کرد. قیمت بیت کوین بر اساس میزان مبلغی که مردم تمایل به پرداخت آن دارند، تعیین می‌شود و در حالت کلی، هزینه خرید یک بیت کوین را نشان می‌دهد. اما صرافی‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا با توجه به میزان مبلغی که قصد سرمایه گذاری دارید، بتوانید کمتر از یک بیت کوین را هم خریداری کنید.

بیت کوین یک ارز دیجیتال جهانی است که تحت‌تاثیر وضعیت یا ثبات مالی هیچ کشوری قرار ندارد. اما به‌طورکلی هرج و مرج جهانی برای قیمت بیت کوین سودمند است. چون این کریپتوکارنسی غیرسیاسی و به دور از کنترل یا نفوذ دولت ویژه‌ای است که درنتیجه باعث می‌شود سرمایه گذاران آن را یک دارایی امن در نظر بگیرند.

چگونه می‌توانیم بیت کوین بخریم؟

 

BTC

سختی خرید بیت کوین، بستگی به کشوری دارد که در آنجا سکونت می‌کنید. کشورهای توسعه یافته گزینه‌ها و نقدینگی بیشتری در اختیار دارند. مثلا صرافی «Coinbase» بزرگ‌ترین کارگزار بیت کوین در جهان است که در کشورهایی مثل ایالات متحده، انگلیس، کانادا، سنگاپور و در اکثر اروپا در دسترس است. اما برای کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، امکان خرید بیت کوین به طور مستقیم از این صرافی و دیگر صرافی‌های بزرگی مانند kraken,Poloniex Bittrex, Bitfinex, Bithumb, Coinone وجود ندارد. البته با استفاده از نرم‌افزارهای عبور از تحریم این امکان وجود دارد. اما باید بسیار احتیاط کنید و انجام چنین کاری پیشنهاد نمی‌شود.

اقدامات مهم قبل از خرید بیت کوین:

  • یک کیف پول بیت کوین آفلاین نصب کنید و رمز عبوری مطمئن برای محافظت از آن تنظیم کنید.
  • در یک صرافی معتبر عضو شوید و یک حساب باز کنید.
  • روش پرداخت موردنظر خود را انتخاب کنید.
  • اکنون می‌توانید به خرید BTC بپردازید.

کیف پولی مناسب برای معاملات و خرید بیت کوین نصب کنید

BTC

امنیت BTC شما باید در الویت اصلی‌تان باشد. اگر در خصوص سرمایه گذاری در فضای ارزهای دیجیتال، جدی هستید و قصد دارید مبلغ قابل توجهی را به خرید بیت کوین اختصاص دهید، توصیه می‌کنیم از کیف پول‌هایی استفاده کنید که امنیت بالایی دارند.

پلتفرم‌های کیف پول ارز دیجیتال از نظر ویژگی و امنیت متفاوت هستند. بنابراین بهتر است کیف پولی را انتخاب کنید که برای شما و شرایطتان مناسب باشد. سعی کنید بیت کوین‌هایتان را فقط در کیف پولی که می‌توانید آن را کنترل کنید، نگه دارید. چون ارزهای دیجیتال در بستر اینترنت قرار دارند و راحت‌تر از هر دارایی دیگری می‌توانند سرقت شوند. در صورت سرقت، ردیابی و بازگشت بیت کوین‌های شما بسیار سخت خواهد بود. البته در نظر داشته باشید که خود بیت کوین به تنهایی امن است. اما نگهداری آن به میزان امنیتی که کیف پول مورد استفاده‌تان فراهم می‌کند، بستگی دارد.

خرید بیت کوین از صرافی ایرانی

اگر ساکن ایران هستید، خرید مستقیم بیت کوین با ریال و کارت بانکی از طریق سایت‌های ایرانی یکی از بهترین گزینه‌های ممکن است. فقط کافیست کلمه «خرید بیت کوین» یا «خرید ارز دیجیتال» را در گوگل جستجو کنید تا با تعداد زیادی وب‌سایت صرافی ایرانی مواجه شوید.

معمولاً وب‌سایت‌های صفحه اول گوگل همگی معتبر هستند و فقط در قیمت و کیفیت خدمات می‌توانند متفاوت عمل کنند. مثلاً یک صرافی می‌تواند نسبت به سایرین نقدشوندگی بالاتری داشته یا از پشتیبانی بهتری برخوردار باشد. با این حال، به گوگل اتکا نکنید و حتماً قبل از ثبت‌نام در یک صرافی، از اعتبار آن مطمئن شوید. بررسی آدرس، شماره تلفن و سابقه فعالیت از جمله مهمترین مواردی هستند که باید بررسی کنید.

نوبیتکس، والکس و ارزجو سه تا از بهترین صرافی های ارز دیجیتال در حال حاضر هستند. اگر قصد استفاده از این صرافی ها را دارید، حتما قیمت ها و کارمزد ها را در هر سه صرافی بررسی کرده و مناسب ترین را انتخاب کنید.

خرید بیت کوین از صرافی خارجی

با کارت‌های اعتباری بین‌المللی (مانند مسترکارت و ویزا)، پی‌پل، وبمانی، پرفکت ‌مانی، ارزهای دیجیتال دیگر (مانند تتر یا اتر) و … می‌توان از صرافی‌های خارجی هم بیت کوین خریداری کرد. البته اگر ساکن ایران هستید، به‌دلیل تحریم‌ها امکان خرید مستقیم وجود ندارد و معمولاً باید از واسطه‌ها کمک بگیرید که هزینه تمام‌شده شما را افزایش می‌دهد.

کوین‌بیس (Coinbase.com)، بیت‌استمپ (Bitstamp.net) و بایننس (Binance.com) بزرگترین صرافی‌هایی هستند که شما می‌توانید با کارت اعتباری خود (ویزا و مسترکارت) از آنها بیت کوین بخرید. چنجلی (Changelly.com) هم یکی دیگر از سایت‌های مطرحی است که امکان خرید بیت کوین با کارت اعتباری در آن وجود دارد.

معمولاً در هر کشور یک روش خرید از دیگر روش‌ها محبوب‌تر است. به‌عنوان مثال، در استرالیا، اغلب کاربران از وب‌سایت Coinspot برای خرید ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. برای پیدا کردن روش مناسب خرید بیت کوین در کشور محل زندگی خود، فقط کافی است کلمه «Buy Bitcoin» را با نام کشور محل زندگی خود گوگل کنید؛ مثال: Buy Bitcoin in Australia.

صرافی hitbtc

بهترین صرافی خارجی برای ایرانی ها

در حال حاضر (آذر ۹۹) بهترین صرافی خارجی برای ایرانی ها صرافی HITBTC است که فعلا هیچ مشکلی با ایرانی ها ندارد و خرید و فروش در آن آسان است. صرافی hitbtc در کشور استونی تأسیس گشته است و فعالیت خویش را در اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز نموده است و در طی این سال ها توانسته است خود را به یکی از ده صرافی برتر دنیا معرفی کند. با مراجعه به مقاله آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی hitbtc می توانید به طور کامل با نحوه ثبت نام و معامله در این صرافی آشنا شوید.

تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر به بیت کوین

اگر تتر یا ارز دیجیتال دیگری داشته باشید، می‌توانید در صرافی‌های بین‌المللی مانند بایننس آن را به بیت کوین تبدیل کنید. برای این روش هم اغلب اوقات ناگزیر هستید به صرافی‌های ایرانی مراجعه کنید تا تتر بخرید و سپس آن را به بیت کوین تبدیل کنید. این روش برای زمانی به‌کار شما می‌آید که هزینه تمام‌شده کمتری داشته باشد؛ یعنی اگر قرار باشد تتر بخرید و به بیت کوین تبدیل کنید، ارزان‌تر برای شما تمام شود.

به این نکته توجه داشته باشید که صرافی‌های بین‌المللی به‌دلیل تحریم‌ها به کاربران ساکن ایران اجازه فعالیت نمی‌دهند و ریسک مسدود شدن حساب وجود دارد. با این حال، اغلب کاربران ایرانی در حال حاضر از بایننس استفاده می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این صرافی به این مطلب مراجعه کنید.

احراز هویت با مدارک شناسایی

در اغلب صرافی‌های ارز دیجیتال، به‌خصوص صرافی‌های ایرانی، پس از ثبت‌نام باید با ارسال تصویر مدارک شناسایی خود، احراز هویت کنید. احراز هویت برای این انجام می‌شود که صرافی مطمئن شود شما همان شخصی هستید که بیت کوین را خریداری کرده‌اید. این کار برای جلوگیری از کلاهبرداری‌ و پولشویی احتمالی انجام می‌شود.

در اغلب صرافی‌های ایرانی باید تصویر مدارک شناسایی خود (مثل کارت ملی و کارت بانکی) را برای صرافی بفرستید تا حساب شما را تأیید کند. برخی از صرافی‌ها برای اطمینان بیشتر از شما درخواست عکس سلفی هم می‌کنند.

در بیشتر صرافی‌های خارجی برای مبالغ پایین احراز هویت انجام نمی‌شود، اما در صورت مشکوک شدن احتمال درخوست احراز هویت وجود دارد. در این سایت‌ها معمولاً احراز هویت با پاسپورت انجام می‌شود. به‌دلیل تحریم‌ها، اغلب اوقات احراز هویت با پاسپورت ایرانی مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

نحوه انجام احراز هویت در سایتی که شما انتخاب می‌کنید، به‌طور کامل توضیح داده شده است.

انتقال پول به صرافی و خرید بیت کوین

در برخی از صرافی‌های ایرانی، خریداران و فروشندگان افراد حقیقی هستند و صرافی فقط نقش واسطه را بازی می‌کند و از هر سفارش اندکی کارمزد برای خدمات خود برمی‌دارد. در بعضی دیگر از صرافی‌ها، کاربران مستقیماً با خود صرافی معامله می‌کنند. پس از خرید بیت کوین، بعضی از سایت‌ها بیت کوین را روی کیف پول‌های موجود روی سایت ذخیره می‌کنند، اما برای امنیت بیشتر می‌توانید بیت کوین‌ خود را به کیف پول شخصی برداشت کنید.

به هنگام خرید و نگهداری از بیت کوین، نکته‌های زیر را رعایت کنید

  • آستانه‌ی تحمل زیان خود را مشخص کنید و هرگز بیشتر از آن میزان، سرمایه گذاری نکنید. بیت کوین یک سرمایه گذاری بسیار مخاطره‌آمیز است و باید همیشه این نکته را در نظر داشته باشید.
  • پس از خرید بیت کوین، مطمئن شوید که ارز خود را به کیف پول بیت کوین‌تان منتقل کرده‌اید و هرگز آن‌ها را روی وب‌سایت صرافی ذخیره نکنید. اگر قصد دارید مقادیر قابل توجهی را سرمایه گذاری کنید، توصیه می‌کنیم از یک کیف پول سخت‌افزاری استفاده کنید. اگر هم نمی‌توانید کیف پول سخت‌افزاری تهیه کنید، کیف پول کاغذی را امتحان کنید.
  • تنها از صرافی‌های معتبر برای خرید بیت کوین خود استفاده کنید. برخی اوقات پرداخت مقدار کمی هزینه‌ اضافی، ارزش کسب امنیت و امکانات بیشتر را دارد.
  • از (DCA (Dollar cost averaging استفاده کنید. این بدان معنا است که شما تمام بیت کوین‌های خود را از طریق یک معامله خریداری نمی‌کنید. بلکه در عوض، این کار را به صورت ماهانه، هفتگی یا روزانه و به مقداری ثابت انجام می‌دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا