فارکسآموزش و دانلود اندیکاتور

آشنایی با امواج الیوت + آموزش تصویری

امواج الیوت از جمله ابزارهای مهم برای بررسی وضعیت یک چارت و موفقیت تحلیل گران در بازار مالی به شمار می آید. البته یکی از مهم‌ترین کارهایی که تحلیلگران بازارهای مالی برای پیش‌بینی قیمت‌ها در آینده انجام می‌دهند، نگاه دقیق به گذشته قیمت در چارت است. این سبک تحلیلی بر هر سه مولفه قیمت، زمان و الگوها تمرکز دارد و می‌تواند دید خوبی را از نمودارها را در اختیار تحلیل گران قرار می دهد.

رالف نلسون الیوت (Ralph Nelson Elliott), یک حسابدار و نویسنده آمریکایی است که در دهه ۱۹۳۰ نظریه امواج الیوت را توسعه داد. وی تحت تاثیر تئوری DOW و مشاهده دقیق طبیعت به این نتیجه رسید که حرکت بازار مالی با مشاهده و تشخیص یک سری امواج تکرار‌پذیر قابل پیش‌بینی است. سرمایه‌گذاران در تلاش برای سودآوری از روند بازار به نوعی «سوار بر موج» هستند.

«الیوت وِیو اینترنشنال» (Elliott Wave International) بزرگترین شرکت مستقل تجزیه و تحلیل مالی و پیش‌بینی بازار در جهان است که تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی بازار در آن، بر اساس مدل الیوت انجام می‌شود.

طبق نظریه الیوت، یک موج انگیزشی (Motive Wave)، که در کل در جهت روند بزرگ‌تر حرکت می‌کند، همیشه در الگوی خود پنج موج دارد. از سوی دیگر، موج اصلاحی (Corrective Wave) در جهت مخالف روند اصلی است و سه موج دارد. همچنین، الگوها خود را در مقیاس‌های همیشه کوچک‌تری به نام اینفینیتوم (Infinitum) تکرار می‌کنند.

امواج الیوت

الگوی امواج الیوت

نظریه امواج الیوت به صورت زیر تبیین می‌شود:

پنج موج در جهت روند اصلی حرکت می‌کنند و به دنبال آن سه موج در یک اصلاح رخ می‌دهند. این حرکت پنج-سه یا ۵-۳ سپس به دو زیربخش از حرکت موج بالاتر بعدی تبدیل می‌شود.

الگوی زیرین ۵-۳ ثابت است، اگرچه طول هر موج ممکن است متغیر باشد.

امواج ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ انگیزش را تشکیل می‌دهند و امواج B ،A و C تشکیل دهنده اصلاح هستند. پنج موج مربوط فاز انگیزشی، به نوبه خود، موج ۱ را درجه بعدی بزرگ‌تر شکل می‌دهند و سه موج اصلاحی نیز تشکیل دهنده موج ۲ درجه بزرگ‌تر بعدی هستند.

موج اصلاحی به طور معمول دارای سه حرکت مشخص است: دو حرکت در جهت اصلاح اصلی (A و C) و دیگری در مقابل آن (B). امواج ۲ و ۴ در تصویر بالا اصلاح هستند. ساختار امواج اصلاحی به طور معمول به صورت شکل زیر است.

امواج الیوت

توجه داشته باشید که در تصویر بالا، امواج A و C در جهت روند در یک درجه بزرگ‌تر حرکت می‌کنند و بنابراین، انگیزشی هستند و از پنج موج تشکیل شده‌اند. در مقابل، موج B مخالف روند اصلی است و بنابراین اصلاحی است و از سه موج تشکیل شده است. تشکیل موج انگیزشی، و به دنبال آن موج اصلاحی، درجه موج الیوت را تشکیل می‌دهد که از روندها و تقابل‌ها تشکیل شده است.

همان‌طور که از الگوهای تصویر بالا مشاهده می‌کنید، پنج موج همیشه به سمت بالا حرکت نمی‌کنند و به طور مشابه، سه موج همیشه به سمت پایین حرکت نخواهند کرد. این روند اصلی صعودی یا نزولی است که جهت امواج را مشخص می‌کند.

درجه امواج الیوت

طبق نظریه امواج الیوت، امواج را می‌توان در ۹ درجه و از بزرگ‌ترین به کوچک‌ترین، به صورت زیر دسته‌بندی نمود:

۱- اَبَرچرخه بزرگ (Grand Supercycle)

۲- ابرچرخه (Supercycle)

۳- چرخه (Cycle)

۴- اصلی یا اولیه (Primary)

۵- متوسط (Intermediate)

۶- کوچک (Minor)

۷- ریز (Minute)

۸- بسیار ریز (Minuette)

۹- کوچک‌تر از بسیار ریز (Sub-Minuette)

قوانین

در هر زمان، ممکن است بازار در الگوی اصلی پنج موج قرار داشته باشد و از آنجا که الگوی پنج موج شکل اصلی روند بازار است، تمام الگوهای دیگر را نیز تحت تأثیر خود قرار می دهد. قوانین خاصی وجود دارد که حاکم بر الگوی پنج موج است. این سه قانون به شرح زیر هستند:

قانون اول: موج ۲ نمی‌تواند بیش از ۱۰۰ درصد موج ۱ تغییر کند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است موج ۲ موج اصلاحی قابل انتظار نباشد و در واقع می‌تواند در جهت یک موج انگیزشی با درجه بزرگ‌تر قرار گیرد.

قانون دوم: موج ۳، که اغلب نمایانگر قوی‌ترین قسمت چرخه است، نمی‌تواند از موج ۱ و موج ۵ کوتاه‌تر باشد.

قانون سوم: موج ۴ نمی‌تواند از سقف موج ۱ عبور کند. اگر این اتفاق بیفتد، آخرین حرکت بازار باید بخشی از یک موج انگیزشی بزرگ‌تر باشد که می‌تواند به بالاتر یا پایین‌تر پیشرفت کند.

در ساده‌ترین شکل، نمودار زیر نمونه‌ای از الگوی پنج موج است.

امواج-الیوت

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. من مشتاق آموزش در بورس هستم. لکن صفر صفر نیستم و پکیج های آموزشی خریداری و مطالعه کرده ام. دوست دارم در مورد الگوها، اندیکاتورها و روش های تحلیل تکنیکالی سطح بالا مطالعه داشته د آموزش ببینم. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا