فارکسآموزش فارکس

شاخص GDP (تولید ناخالص داخلی) چیست و چه تاثیری در بازار فارکس دارد؟

در سال ۱۹۳۴ سیمون کوزنتس تولید ناخالص داخلی (شاخص GDP) را پدید آورد که خروجی و تولید کالاهای تمام شده در اقتصاد یک کشور را اندازه گیری می کند. معمولا GDP در سه دوره زمانی مختلف ماهانه، فصلی و سالانه اندازه گیری می شود. GDP به اقتصاددانان و معامله گران کمک می کند تا تصویر دقیقی از سلامت کلی اقتصاد در دست داشته باشند.

با اینکه روش های مختلفی برای محاسبه GDP وجود دارد، سازمان تحلیل اقتصادی آمریکا از “روش هزینه” را با استفاده از فرمول زیر به کار می برد:

(واردات(M) – صادرات(X)) + هزینه ی دولت (G) + سرمایه گذاری (I) + مصرف (C) = تولید ناخالص داخلی (GDP)

درک رابطه میان GDP و بازار فارکس

قانون سرانگشتی در بررسی داده های GDP این است که ببینیم آیا ارقام بالاتر یا پایین تر از برآوردها بوده‌اند یا خیر (نمودارهای مربوطه را در زیر ببینید):

  • انتشار ارقام پایینتر از GDP پیش‌بینی‌شده منجر به فروش ارز رایج داخلی نسبت به دیگر ارزها می شود (کاهش ارزش USD در مقابل EUR).

نمودار EUR/USD: انتشار داده های  GDP ضعیف‌تر

نمودار EUR/USD

  • انتشار ارقامی بالاتر از شاخص GDP پیش‌بینی‌شده، سبب تقویت ارز مذکور نسبت به سایر ارزها می شود (افزایش ارزش USD نسبت به EUR).

نمودار EUR/USD: انتشار داده‌های GDP قوی‌تر

نمودار

گزارشات مربوط به GDP همیشه یک تأثیر یکسان (و مطابق پیش‌بینی‌ها) روی ارزها ندارند. این مسئله پیش از انجام یک معامله باید در نظر گرفته شود. در بیشتر موارد ارقام GDP از قبل به طور کامل (یا ناقص) تاثیر خود را بر بازار می‌گذارند و این بدان معنا خواهد بود که پس از انتشار GDP، بازار آن گونه که باید به داده‌های جدید واکنش نشان نخواهد داد.

گزارشات منظم مربوطه به داده های اقتصادی این امکان را برای بازار فراهم می‌کند تا تخمین نسبتا دقیقی از GDP بعدی در اختیار داشته باشد. این داده‌ها عبارت اند از:

  • داده های ISM
  • داده های PPI

تحلیل داده های تولید ناخالص داخلی به منظور تصمیم گیری برای معامله ی ارز

شاخص GDP، تورم و نرخ بهره

انتشار داده‌های اولیه GDP چهار هفته پس از پایان هر فصل صورت می گیرد؛ این در حالی است که داده‌های نهایی سه ماه پس از پایان فصل منتشر می‌شوند. هر دو داده یادشده ازسوی سازمان تحلیل اقتصادی (BEA) در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران (۰۸:۳۰ ET) منتشر می‌شوند. معمولا سرمایه‌گذاران به دنبال این هستند که تولید ناخالص داخلی آمریکا سالیانه بین ۲.۵% تا ۳.۵% رشد کند.

معمولا در یک اقتصاد در حال رشد و عاری از چشم‌انداز تورمی، نرخ بهره در حدود ۳% حفظ می‌شود. با این حال رقم بالای ۶% تولید ناخالص داخلی برای کشوری مانند ایالات متحده به این معنا خواهد بود که کشور در معرض خطر داغ‌شدن بیش‌ازحد موتور اقتصاد قرار دارد؛ موضوعی که می‌تواند نگرانی‌های در بحث تورم را ایجاد کند.

در نتیجه ممکن است بانک مرکزی آمریکا برای مهار تورم، نرخ بهره را افزایش دهد یا به‌عبارتی برای کاهش شتاب اقتصاد از ترمز استفاده کند. حفظ ثبات قیمت یکی از مسئولیتهای بانک مرکزی آمریکا است. GDP باید در رنج طلایی باقی بماند: نه خیلی گرم و نه خیلی سرد.

GDP نه باید آنقدر بالا باشد که سبب تورم شود و نه آنقدر پایین که باعث رکود شود. رکود با دو فصل متوالی رشد GDP منفی تعریف می شود. نقطه مطلوب GDP از یک کشور به کشور دیگر متفاوت است. برای مثال چین GDP دو رقمی دارد.

معامله‌گران فارکس بیشتر به GDP علاقه دارند زیرا این داده به‌منزله گواهی سلامت کامل اقتصاد یک کشور است. پاداش هر کشور در قبال GDP بالا، افزایش ارزش وجه رایج آن کشور است. در میان اقتصاددانان معمولا این خوش‌بینی وجود دارد که نرخ بهره های آتی روند افزایشی داشته باشند. زیرا اقتصادهای قوی در خلال افزایش قدرت خود، دچار تورم‌های بالاتر می‌شوند. این موضوع سبب می‌شود تا بانک مرکزی برای کنترل این سرعت رشد، نرخ بهره را افزایش دهد و تورم را مهار کنند.

از سوی دیگر، کشوری که GDP ضعیفی دارد، از انتظارات به شدت پایینی در خصوص افزایش نرخ بهره برخوردار خواهد بود. در حقیقت بانک مرکزی کشوری که دو فصل متوالی GDP منفی داشته باشد، حتی می‌تواند با ابزار کاهش نرخ بهره، درصدد تحریک اقتصاد خود را برآید.

معامله جفت ارزها با استفاده از داده های مربوط به شاخص GDP

در روند کلی، انتشار داده‌های فصلی می‌تواند نتایج متغیری در بازار ایجاد کند– برای مثال وقتی داده‌های سالیانه (YoY) مورد توجه بازار باشد، شاید انتشار داده‌های GDP فصلی قوی‌تر از پیش‌بینی‌ها نادیده انگاشته شوند- داده‌های سالیانه  چشم انداز وسیعتری را نشان می دهند که می‌تواند حاکی از یک روند کلی‌تر باشد.

نمودار زیر یک چارچوب زمانی بالاتر را برای جفت ارز EUR/USD (نسبت به نموار شمار ۲ در بالا) نشان می‌دهد. این نمودار تفاوت‌ها در داده‌های کوتاه‌مدت فصلی را در مقابل روند بلندمدت سالیانه نشان می‌دهد.

نمودار

GDP و داده‌های اقتصادی: نکات مهم برای معامله‌گران فارکس

  • شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) هر ماه ازسوی اقتصادهای بزرگ دنیا منتشر می‌شود تا نگاهی اجمالی بهتری نسبت به رشد کنونی و سطوح تورم دشاته باشید.
  • معامله‌گران فاندامنتال انتشار داده‌های اقتصادی تحت  نظر دارند و بسیاری نیز با قصد معامله بر اساس اخبار به انجام این کار مبادرت می‌ورزند. ضروری است که معامله‌گران قوانین مدیریت ریسک را مدنظر داشته باشند زیرا پس از انتشار اخبار مهم، شاهد نوسانات شدیدی خواهیم بود.

 

منبع: DailyFX

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا