ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

توکن های لوریج شده چه هستند؟

در این مطلب از فیماچارت که برگرفته از مقاله منتشر شده در سایت صرافی بایننس است، به بررسی توکن های لوریج شده، مزایا و معایب آنها می پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

توکن های لوریج شده (leveraged tokens) نوعی دارایی جدید هستند که افراد را در جهان ارز دیجیتال در معرض لوریج قرار می‌دهند و افراد برای برخورداری از لوریج نیازی به ایجاد پوزیشن (position) و مدیریت آن ندارند. توکن های لوریج شده اغلب توکن‌های ERC-20 هستند و بر روی بلاک چین ارز دیجیتال اتریوم (Ethereum) صادر می‌شوند. این توکن‌ها برای اولین بار توسط صرافی اوراق مشتقه FTX معرفی شدند و از آن به بعد، توسط بسیاری از صرافی‌های دیگر مانند بایننس (Binance) لیست شدند.

ایده پشت توکن های لوریج شده این است که افراد بدون نگرانی در مورد مارجین (margin)، نقد شدن دارایی و غیره وارد پوزیشن لوریج می‌شوند. البته توجه داشته باشید که این توکن‌ها در بازار‌های بدون روند ممکن است مقدار زیادی از ارزش خود را از دست دهند؛ پس باید قبل از ریسک کردن، درک درستی از آنها داشته باشید.

از آنجا که این توکن‌ها بر روی بلاک چین قرار دارند، عملکردی شبیه توکن‌های دیگر دارند و می‌توان به خرید، ذخیره و انتقال آنها مانند توکن‌های دیگر پرداخت. در عین حال می‌توان از موقعیت لوریج هم به نسبت این دارایی‌ها برخوردار بود.

به عنوان مثال، توکن BULL یکی از این توکن‌هاست که دارای لوریج ۳ است و اگر قیمت بیت کوین (bitcoin) یک درصد بالا برود، قیمت این توکن ۳ درصد بالا می‌رود. عکس قضیه نیز صادق است و اگر قیمت بیت کوین ۱ درصد پایین برود، قیمت این توکن با ۳ درصد افت مواجه خواهد شد. این توکن ارائه دهنده پوزیشن لانگ (long) با لوریج ۳ است.

توکن BEAR عکس توکن بالا عمل می‌کند و ارائه دهنده پوزیشن شورت (short) با لوریج ۳ است. این یعنی هر زمان قیمت بیت کوین ۱ درصد بالا برود، قیمت این توکن ۳ درصد افت خواهد کرد و برعکس، هر زمان قیمت بیت کوین ۱ درصد پایین برود، قیمت این توکن ۳ درصد بالا خواهد رفت.

توکن های لوریج شده چگونه کار می‌کنند؟

این توکن‌ها، افراد را در معرض لوریج قرار می‌دهند و مانند دیگر توکن‌های ERC-20 در بازار‌های مختلف معامله می‌شوند. فرض کنید شما می‌خواهید به ارزش ۱۰۰ دلار توکن ETHBULL صادر کنید. برای این کار ۱۰۰ دلار می‌فرستید و اکانتی  که ارائه دهنده توکن است، یک پوزیشن لانگ ۳۰۰ دلاری را در بازار آتی دائمی جفت ارز اتریوم/دلار برای شما باز می‌کند. می‌توان این اکانت را مانند یک بات ترید (trading bot) در نظر گرفت که از پوزیشن لوریج شما محافظت می‌کند.

این فرایند در مورد نقد شدن این توکن‌ها هم اعمال می‌شود. این توکن‌ها هم می‌توانند مانند یک استیبل کوین (stablecoin) با توجه به ارزش تئوری خود نقد شوند. در این حالت، اگر شما بخواهید سرمایه‌گذاری ۱۰۰ دلاری خود را لغو کنید، اکانت ایجاد شده پوزیشن شما را می‌بندد و ۱۰۰ دلار شما پس داده می‌شود.

البته اگر شما بخواهید که تنها به ترید توکن های لوریج شده بپردازید، لازم نیست در مورد فرآیند‌های صدور و نقد شدن آنها نگران باشید. شما می‌توانید خرید و فروش آنها را به سادگی و مانند توکن‌های دیگر انجام دهید. فرایند صدور و نقد شدن این توکن‌ها تنها برای تریدر‌های سطح بالا خیلی اهمیت دارد، البته تریدر‌های دیگر هم برای عملکرد موثر لازم است که درکی مختصر از این فرآیند‌ها پیدا کنند.

راه اندازی توکن های لوریج دار بایننس (BLVT) و لیست های BTCUP و BTCDOWN

اولین جفت توکن های لوریج دار بایننس  BTCUP و BTCDOWN هستند. در واقع، BTCUP به شما امکان می دهد تا با بالا رفتن بیت کوین، سودهای اهرمی ایجاد کنید. از طرف دیگر، BTCDOWN به شما اجازه می‌دهد تا وقتی بیت کوین پایین می‌رود دستاوردهای لوریج دار داشته باشید. هر نشانه اهرمی، نشان‌دهنده یک سبد از موقعیت‌های قراردادی دائمی است. برای مثال، یک سبد از توکن های لوریج شده BTCUP شامل قراردادهای ۱۲۳۴۵۶.۷۸ در آینده BTCUSDT است.

توکن های لوریج دار بایننس (BLVT) توسط بایننس پس از بررسی دقیق درخواست های کاربر و ارزیابی پروداکس های اهرمی موجود، به تازگی طراحی شده اند.

توکن های لوریج دار بایننس خطرات و هزینه های کمتری را در مقایسه با مشتقات و سایر نشانه های اهرمی معمولی (که توسط بایننس صادر نشده است) فراهم کرده و از این طریق محافظت بهتری در اختیار کاربران قرار می دهد. قبل از شروع توکن های لوریج بایننس، شما باید با شرایط و ضوابط مرتبط با آن آشنا شوید و در صورت بررسی کامل با آن موافقت کنید.

درباره توکن های لوریج دار بایننس  (BLVT)

توکن های لوریج دار بایننس دارایی های قابل معامله (توکن های غیر زنجیره ای) در بازار spot  بایننس هستند که به کاربران امکان ریسک لوریج دارایی پایه را می دهند. هر توکن لوریج، نشان‌دهنده یک سبد از موقعیت‌های قراردادی دائمی است. دنباله ی تغییر قیمت توکن ها اندازه مفهومی موقعیت های قرارداد دائمی و تغییرات در ضربات سطح لوریج را نشان می دهد.

  • BTCUP: اجازه می دهد تا با افزایش قیمت بیت کوین، سودهای اهرمی ایجاد کنید.
  • BTCDOWN: به شما اجازه می‌دهد تا سود های اهرمی را هنگامی که قیمت بیت کوین کاهش می‌یابد، بالاتر ببرید.

چگونه توکن های لوریج شده موازنه دوباره می‌شوند؟

اکنون می‌خواهیم بدانیم که این توکن‌ها چگونه به لوریج هدف می‌رسند. هر روز در ساعت ۲ دقیقه بامداد به وقت جهانی، اکانت‌های ارائه دهنده این توکن‌ها به موازنه و ایجاد تعادل مجدد می‌پردازند. این یعنی که آنها به خرید و فروش دارایی‌ها در بازار‌های آتی دائمی می‌پردازند تا به لوریج هدف آن روز دست یابند. اگر آنها سود کردند، سود را نیز سرمایه‌گذاری خواهند کرد و لوریج خود را بالا خواهند برد. اما اگر ضرر کردند، مقداری از پوزیشن خود را می‌فروشند و لوریج را پایین می‌آورند.

علاوه بر این، اگر لوریج هدف به طور قابل ملاحظه‌ای بالاتر از لوریج مورد انتظار باشد، توکن‌ها به طور خودکار به موازنه مجدد می‌پردازند و بنابراین ریسک نقد شدن دارایی‌ها بسیار پایین است. این باعث می‌شود که از دارایی‌ها در برابر نوسانات شدید محافظت شود.

پس در حالت عادی این توکن‌ها یکبار در روز به حسابرسی و موازنه مجدد می‌پردازند، اما در مواقع نوسانات شدید برای جلوگیری از نقد شدن دارایی‌ها، تعداد دفعات حسابرسی و موازنه مجدد بالا می‌رود. پس ساز و کار این توکن‌ها مخصوصا در هنگام نوسانات شدید بسیار متفاوت از توکن‌های دیگر است.

آیا شما در معرض ریسک نقد شدن دارایی‌ها قرار دارید؟ 

این موازنه مجدد که در بالا مورد بحث قرار گرفت، قادر نیست که پاسخگوی تمام سناریو‌های موجود باشد. فرض کنید که بازار به طور آنی ۵۰ درصد نوسان پیدا کند، در این حالت توکن‌ها فرصتی برای موازنه مجدد نخواهند داشت و اگرچه شما توکن‌های خود را از دست نمی‌دهید، اما طبیعتا ارزش آنها بسیار فرق خواهد کرد. برای مثال در مارس ۲۰۲۰ بود که قیمت اتریوم در تقریبا یک روز حدود ۵۰ درصد افت کرد و این باعث شد که توکن ETHBULL حدود ۹۵ درصد از ارزش خود را از دست دهد.

چگونه توکن های لوریج شده را خریداری کنیم؟ 

این توکن‌ها را مانند هر توکن دیگر در بایننس می‌توان خریداری کرد. برای این کار لازم است که وارد اکانت خود شوید و از قسمت بازار‌ها، FIAT را انتخاب کنید و به جستجوی توکن مورد نظر بپردازید.

مزایای توکن های لوریج شده

مدیریت پوزیشن‌های دارای لوریج بسیار مشکل است و کاری پر‌مخاطره است، اما با استفاده از این توکن‌ها دیگر افراد در این زمینه نگرانی نخواهند داشت و همه کار‌ها برای آنها انجام خواهد شد.

یک مزیت دیگر این است که این توکن‌ها بر روی بلاک چین موجود هستند و در نتیجه می‌توان آنها را به صرافی‌های دیگر انتقال داد و یا در کیف پول خود نگهداری کرد.

توکن های جدید لوریج دار بایننس (BLVT) ویژگی های زیر را دارند:

  1. لوریج (Leverage): توکن های لوریج اهرم ثابت را حفظ نمی کنند. در عوض ، توکن های لوریج دار بایننس یک دامنه هدف اصلی ثابت را در بازه۵x و ۳x حفظ می کنند. از آنجایی که توکن های لوریج دار بایننس مجبور نیستند تا سطح مشخصی از اهرم را حفظ کنند ، باز هم توازن توکن های لوریج دار را بر اساس نیاز، بازتاب می دهند.
  2. مکانیسم تعادل هوشمند (Intelligent rebalancing mechanism): موقعیت های توکن های لوریج دار بایننس فقط در صورت لزوم مجدداً تعادل می یابند که در صورت مطلوب بودن بازار، سود را کاهش می دهد و در هنگام نامساعد بودن بازار ضرر را پایین می آورد تا از کاهش سود جلوگیری شود.
  3. هزینه کم (Low fees): هزینه های مربوط به توکن های لوریج دار بایننس عبارتند از هزینه های معاملاتی ، بازپرداخت هزینه ها ، هزینه های مدیریت و هزینه های بودجه. هزینه مدیریت روزانه توکن های لوریج دار بایننس به اندازه۰۱٪ کم است که باعث می شود هزینه های کاربران را کاهش دهد.

مخاطرات و ریسک‌های این توکن‌ها

توکن های لوریج شده در نگاه اول عالی به نظر می‌رسند، اما این توکن‌ها محصولاتی نسبتا آزمایشی هستند و مخاطرات بسیاری را با خود به همراه دارند. این توکن‌ها به دلیل سیاست موازنه مجدد ممکن است خیلی برای بلند مدت مناسب نباشند. ممکن است این توکن‌ها در کوتاه مدت به هدف خود برسند اما در بلند مدت نتوانند به هدف مورد نظر دسترسی پیدا کنند.

این توکن‌ها در زمان‌هایی که حرکت بازار زیاد است، ممکن است بسیار قابل پیش‌بینی باشند، اما این توکن‌ها در مرحله تحکیم بازار بسیار بی‌ثبات هستند. پس لازم است افرادی که قصد معامله این توکن‌ها را دارند به تحقیقاتی جامع و مفصل در مورد آنها بپردازند. نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که این توکن‌ها با حجم و نقدینگی پایین‌تری نسبت به بازار‌های مارجین دیگر معامله می‌شوند.

 منبع: binance.vision

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا