ارزهای دیجیتالاخبار ارز دیجیتال

میزان مصرف برق استخراج بیت کوین چقدر است؟

شبکه بیت کوین تکنولوژی تازه‌ای به‌حساب می‌آید و نمی‌توان به‌درستی بیت کوین را جایگزین سیستم‌های قدیمی مالی خواند. بیت کوین مثل بانک تنها برای تسویه‌حساب و پرداخت نیست و مانند طلا فقط برای ذخیره ارزش استفاده نمی‌شود.

در این صورت باید به میزان انرژی مصرفی صنعت بانکداری و طلا نیز توجه کنیم. به علت نبود اطلاعات لازم، محاسبه این عدد کار دشواری است. اگر می‌خواهیم درباره مصرف انرژی بیت کوین صادقانه به نتیجه برسیم پس باید به طور دقیق و صحیح با صنایع دیگر مقایسه و همگی با هم بررسی شوند.

هرچند این تحلیل زمینه خوبی برای محاسبات و بررسی‌های آینده فراهم می‌کند اما به علت ناقص بودن داده‌های موجود، کامل نیست. روش‌های محاسبتی استفاده شده در این مطالعه، برای عموم افراد در دسترس قرار دارد. (مشاهده روش‌ها).

مصرف برق برای استخراج شبکه بیت کوین

یکی از ویژگی‌های بیت کوین شفافیت است و همین خصیصه باعث می‌شود انرژی مصرف شده و به طور مشخص مصرف برق بیت کوین، به‌آسانی قابل اندازه‌گیری باشد. بارهاوبارها به این شبکه انتقاد کرده‌اند؛ درحالی‌که درباره صنایعی مانند سیستم سنتی بانکی (پرداخت، پس‌انداز و تسویه‌حساب) و طلا (ذخیره ارزش) که بعضا بیت کوین را جایگزین آن‌ها می‌دانند، به‌ندرت صحبتی شنیده می‌شود.
بیشترین میزان مصرف برق بیت کوین مربوط به سه قسمت اصلی مصرف می‌شود: گره‌ها (نود) ها که معاملات را تایید و اجرا می‌کنند، استخرهایی که فعالیت ماینرها را در سراسر جهان هماهنگ می‌کنند و در آخر دستگاه‌های استخراج. تقریبا ۹۹/۸ درصد از انرژی این شبکه برای فعالیت دستگاه‌های ماینینگ که ASIC نام دارند، مصرف می‌شود.

اسیک‌ها در چارچوب مشخصی به نام گواه اثبات کار (PoW) اقدام به ساخت بلاک‌های تازه و پردازش معاملات شبکه می‌کنند. این فرایند انرژی بسیار بالایی مصرف می‌کند اما باید توجه داشت این کار است که باعث افزایش امنیت و قدرت شبکه می‌شود.

تقاضای ماینرها (GW) مصرف ماینرها (kWh/yr) مصرف استخرها (kWh/yr) مصرف نودها (kWh/yr) مصرف کل (kWh/yr) مصرف کل (TWh/yr)
۱۵/۸۷ ۱۱۳,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰ ۸,۶۰۹,۳۲۸ ۵,۳۵۸,۰۸۹ ۱۱۳,۸۹۳,۹۶۷,۴۱۷ ۱۱۳/۸۹
مصرف برق شبکه بیت کوین در یک سال

در زمان نگارش این مقاله، شبکه بیت کوین به طور تقریبی سالانه ۱۱۳/۸۹ تراوات – ساعت برق مصرف می‌کند. برای درک بهتر این عدد به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • عرضه جهانی انرژی در سال تقریبا ۱۶۶ هزار و ۷۱ تراوات – ساعت است. این عدد ۱۴۵۸/۲ بار بیشتر از رقم برق مورد نیاز شبکه بیت کوین است.
  • تولید جهانی برق در سال نزدیک به ۲۶ هزار و ۷۳۰ تراوات – ساعت است که ۲۳۴/۷ بار بیشتر از نیاز شبکه بیت کوین است.
  • بنابر گزارش بانک جهانی و آژانس بین‌المللی انرژی، مقدار برق هدر رفته در شبکه توزیع، سالانه حدود ۲۲۰۵ تراوات – ساعت است. این عدد ۱۹/۴ برابر مصرف کل شبکه بیت کوین است.
  • در میان خانوارهای آمریکایی انرژی مصرفی و هدر رفته دستگاه‌های دائما روشن، تقریبا ۱۳۵۷ تراوات – ساعت محاسبه شده که ۱۲/۱ برابر مصرف کل برق شبکه بیت کوین است.

    با بررسی اعداد و ارقام بالا متوجه می‌شویم، بهتر است به‌جای طرح این سوال که «آیا بیت کوین انرژی زیادی مصرف می‌کند؟» بپرسیم «بیت کوین در مقایسه با چه چیزی انرژی زیادی مصرف می‌کند؟»

    همان‌طور که قبل‌تر هم گفتیم، برای رسیدن به جوابی صادقانه و مطمئن، به بررسی انرژی مصرفی در دو صنعت طلا و بانکداری خواهیم پرداخت و آن‌ها را با میزان مصرف برق شبکه بیت کوین مقایسه خواهیم کرد.

مصرف برق در صنعت طلا چقدر است؟

مصرف-صنعت-طلا
فرایند تولید و مصرف در صنعت طلا

برای محاسبه انرژی مصرفی صنعت طلا، از گزارش شورای جهانی طلا استفاده شده است. این گزارش گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط فعالان صنعت طلا در سال ۲۰۱۸ را تخمین زده است.

دو دسته فعالیت در صنعت طلا در نظر گرفته شده است. دسته اول استخراج و فرآوری طلا و دسته دوم ساخت، توزیع، سرمایه‌گذاری و استفاده در کالاهای الکترونیکی به‌عنوان کالای واسطه‌ای. این دو دسته از نظر تولید گازهای گلخانه‌ای به سه بخش آلایندگی مستقیم گازهای گلخانه‌ای، نشت غیرمستقیم برق و هدررفت غیرمستقیم دیگر چیزها تقسیم می‌شوند.

با بررسی انجام شده، بیشترین گاز گلخانه‌ای تولیدی مربوط به دسته اول یعنی استخراج و فرآوری است. همچنین کل گازهای گلخانه‌ای منتشر شده در یک سال برای هر سه بخش، ۱۲۶ میلیون ۳۵۹ هزار تن دی‌اکسیدکربن است.

برای مقایسه مصرف انرژی بیت کوین و طلا در تولید مستقیم گازهای گلخانه‌ای، نشت غیرمستقیم برق و هرگونه آلایندگی مرتبط با تصفیه و بازیافت طلا در نظر گرفته شده است. میزان تولید گازهای گلخانه‌ای این بخش‌ها سالانه به ۱۰۰ میلیون و ۴۰۸ هزار تن CO2 می‌رسد.

گروه بندی توضیحات مجموع تولید گازهای گلخانه‌ای (CO2e)
تولید مستقیم گازهای گلخانه‌ای احتراق در کوره‌ها
فعالیت ماشین‌آلات
فرایندهای شیمیایی در تجهیزات
۴۵ میلیون ۴۹۰ هزار تن
آلایندگی غیرمستقیم برق فعالیت موتورها یا وسایل تولیدکننده برق ۵۴ میلیون و ۹۱۴ هزار تن
تصفیه و بازیافت طلا فعالیت‌های مرتبط با تصفیه و بازیافت ۴,۲۲۸ تن
جمع ۱۰۰ میلیون و ۴۰۸ هزار تن
میزان تولید گازهای گلخانه‌ای صنعت طلا در یک سال

با فرض همسو بودن این صنعت با معیارهای جهانی، ضرب عدد به‌دست‌آمده در ضریب جهانی آلایندگی کربن، مصرف برق صنعت طلا در یک سال برابر ۲۴۰/۶ تراوات – ساعت خواهد شد.

مصرف برق در سیستم بانکداری چقدر است؟

صنعت بانکداری داده‌های مصرف برق را به طور دقیق گزارش نمی‌دهد. با درنظرگرفتن مفروضاتی، محاسبات لازم انجام شده است. چهار حوزه اصلی در سیستم بانکی به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی برق انتخاب شده‌اند که اطلاعات کافی برای بررسی آن‌ها را می‌توان به‌دست آورد.
۱- دیتا سنترها
۲- شعب
۳- دستگاه‌های خودپرداز
۴- دیتا سنترهای کارت

مصرف برق دیتا سنترها

سیستم بانکی اطلاعات مربوط به برق مصرفی دیتاسنترهای خود را منتشر نمی‌کند. تنها بانکی که تعداد آن‌ها را اعلام کرده”Bank of America” است. باتوجه‌به مساحت لازم برای قرارگیری سرورها و فعالیت بدون وقفه آن‌ها در طول سال، میزان برق مصرفی سالانه‌شان ۶/۰۴ تراوات – ساعت برآورد شده است.

طبق محاسبه سازمان ” S&P Capital IQ” رابطه مستقیمی بین میزان سپرده‌گذاری و برق مصرفی دیتاسنترها وجود دارد. برای محاسبه میزان برق مصرفی دیتاسنترها در سطح جهان، سپرده‌گذاری در ۱۰۰ بانک برتر دنیا و”Bank of America” را مقایسه می‌کنیم. هفتاد هزار و ۹۷۲ میلیارد دلار در برابر ۱۷۹۵ میلیارد دلار. این دو عدد در کنار هم به ما می‌گویند میزان مصرف جهانی برق در دیتاسنترها به طور تقریبی برابر ۲۳۸ تراوات – ساعت است.

مصرف برق شعب

برای تخمین برق مصرفی، متوسط برق مصرفی بنگاه‌های کوچک در سراسر جهان و تعداد کل شعب را در نظر گرفتیم (زیرا اطلاعات برق مصرفی خود شعب در دسترس نیست). این بررسی به مصرف گاز شعب توجهی ندارد و حتی برق یا گاز مصرف شده در سایر موسسات مالی لحاظ نشده است.

باتوجه‌به ساعات فعالیت یک شعبه بانک در طول سال (در حدود ۲۲۵۰ ساعت)، میزان برق مصرفی شعب بانک‌ها در سراسر جهان، ۱۹/۸ تراوات – ساعت محاسبه شده است.

مصرف برق خودپردازها

سه فاکتور تعداد دستگاه‌ها، میزان استاندارد استفاده از یک دستگاه و ساعات فعالیت ATM برای سنجش برق مصرفی آن‌ها انتخاب شده است. ساعات فعال بودن این دستگاه‌ها ۸۷۶۰ ساعت در سال است و هر بار استفاده از آن‌ها ۱۴۵ وات برق مصرف می‌کند. به طور تقریبی برق مصرفی دستگاه‌های خودپرداز در سال، عددی معادل ۳ تراوات – ساعت می‌شود.

مصرف برق دیتا سنتر کارت‌ها

تنها شرکت ویزا کارت (VISA) اطلاعات محدودی در این باره منتشر کرده است. آن‌ها تعداد دیتاسنترها و متراژشان را گزارش کرده‌اند. برق مصرفی شرکت “VISA” باتوجه‌به معاملات پردازش شده و دو عامل سهم بازار و متراژ، در سال ۲۰۱۹ اندازه‌گیری شده. عدد برآورد شده در حدود ۰/۸ تراوات – ساعت در سال بوده و برای کل شبکه کارت‌های پرداخت، عددی به میزان دو تراوات – ساعت به دست خواهد آمد.

مقایسه مصرف برق بیت کوین، طلا و بانک

آمار و ارقام به‌دست‌آمده و مقایسه‌های انجام شده چگونه ما را در رسیدن به پاسخ سوال اصلی کمک خواهند کرد؟ آیا میزان مصرف برق بیت کوین، دلیل قابل قبولی دارد؟

مقایسه مصرف برق بیت کوین و صنایع رقیب

این پرسش به پاسخ‌های بنیادی‌تری نیاز دارد؛ یعنی می‌بایست از منظر میزان ارزش و کارایی شبکه بیت کوین برای جامعه، به این سوالات نگاه کنیم.

ارزش و کارایی در دید هرکسی متفاوت است

ارزشْ موضوعی ذهنی است و نظرات متفاوتی در این زمینه وجود دارد. گروهی از افراد بیت کوین را بدون فایده می‌دانند و معتقدند این ارز دیجیتال وسیله‌ای برای سفته‌بازی و قاچاق به شبکه‌ای غیرمفید و هزینه‌بر برای محیط زیست متصل شده است. در طرف مقابل طرفداران این رمزارز محبوب بر این باورند بیت کوین نعمتی برای بشریت است و انقلابی در سیاست‌های پولی به وجود آورده.

در حال حاضر سه دیدگاه برای بیت کوین در اقتصاد وجود دارد. گروه اول هیچ جایگاهی برای آن در اقتصاد جهانی قائل نیستند. گروه دوم بیت کوین را به‌موازات سیستم مالی فعلی در نظر می‌گیرند و در آخر گروه سوم رمزارزها و به طور مشخص بیت کوین را معیار و استانداردی برای سیستم پولی آینده می‌دانند.

“Galaxy Digital Mining” این سه دیدگاه را نقد می‌کند.

گروه اول: بیت کوین جایگاهی در اقتصاد جهانی نخواهد داشت

این باور که بیت کوین برای افراد و جوامع ثروتمند کارایی دارد و باعث ثروتمندتر شدن آن‌ها می‌شود اشتباه است. مردم در کشورهای توسعه‌یافته زیرساخت‌های مالی مشخص و قابل اتکایی دارند و بیشتر مواقع نگران تورم نیستند. اما در بیشتر کشورهای جهان این‌گونه نیست. شهروندان کشورهایی مانند ونزوئلا، زیمباوه، میانمار، آرژانتین و… از تورم رنج می‌برند و همیشه به دنبال پول جایگزینی هستند. افزایش حجم معاملات بازارهایی مثل “Paxful”‌یا “LocalBitcoin” در کشورهای نام‌برده، این ادعا را تایید می‌کنند.

تغییر سالیانه حجم معاملات بازارهای “Paxful”‌و “LocalBitcoin” – منبع: usefultulips

بنابراین نمی‌توانیم بگوییم برای این افراد، بیت کوین راهی برای ثروتمند شدن است بلکه مانند قایق نجاتی عمل می‌کند که منابع مالی خانواده‌شان را از افت سریع ارزش حفظ کنند.

الکس گلدشتاین (فعال در بنیاد حقوق بشر) بیان می‌کند: حدود ۴/۲ میلیارد نفر در حکومت‌هایی زندگی می‌کنند که از پول به‌عنوان ابزاری برای کنترل و نظارت استفاده می‌کنند. ارزش پول این کشورها بسیار ضعیف بوده و در اغلب موارد ارتباطشان با سیستم مالی بین‌المللی قطع شده است.

به طور مثال در بلاروس حدود سه میلیون دلار پول غیر قابل توقیف برای کارگران معترض ارسال شد که با تبدیل آن به پول محلیِ، در عین ادامه اعتراضات، زندگی خانواده خود را بگذرانند.

نمونه دیگر، در ائتلافی فمینیستی در نیجریه برای خرید ماسک‌های ضد گاز و تجهیزات لازم برای اعتراضات، معادل ۱۰ هزار دلار بیت کوین جمع شد. یا می‌توان به مورد روسیه اشاره کرد. جایی که حکومت کنترل کامل سیستم سنتی مالی را در دست دارد؛ میلیون‌ها دلار (بابیت کوین) برای مخالف حکومت، الکسی ناوالنی جمع شد.

طبق گزارش سالانه “FDIC” در سال ۲۰۱۹ حدود ۷/۱ میلیون خانوار در آمریکا از سیستم بانکی استفاده نمی‌کنند. ۴۸/۹ درصد از این افراد نداشتن پول کافی برای تامین حداقل‌های نیاز بانکی را به‌عنوان عامل اصلی عدم استفاده از نظام بانکی بیان کردند.

بیت کوین این امکان را به همه می‌دهد، صرف‌نظر از میزان درآمد یا موقعیت اجتماعی – اقتصادی، بدون هیچ حداقلی و در هر جای دنیا تنها با داشتن اینترنت، ارزش دارایی‌شان را حفظ کنند.

گروه دوم: بیت کوین در کنار سیستم مالی فعلی

افراد این گروه معتقدند بیت کوین در آینده نقشی در نظام اقتصادی جهانی خواهد داشت اما تنها نگرانی آن‌ها میزان مصرف انرژی بیت کوین است. آن‌ها ارزش ماینینگ بیت کوین را نادیده می‌گیرند.

باتوجه‌به گزارش بانک جهانی در حدود ۸/۲۵ درصد از برق در انتقال هدر می‌رود. اگر این عدد را با گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۱۸ که برآورد کرده است حدود ۲۶ هزار و ۷۳۰ تراوات – ساعت برق تولید شده، ترکیب کنیم، دو هزار و ۲۰۵ تراوات – ساعت برق در انتقال نشت کرده است. این عدد ۱۹/۳۶ برابر میزان مصرف سالیانه شبکه بیت کوین است.

منتقدان می‌گویند برق مصرفی شبکه بیت کوین یا از بخش‌های مولد دیگر دزدیده شده یا در اثر افزایش مصرف انرژی است. باتوجه‌به وضعیت بازار انرژی، ماینرها بیشتر به دنبال انرژی‌های جایگزین می‌روند. درحالی‌که بعضا این منابع بلااستفاده فرض می‌شوند، باتوجه‌به ارزان‌تر بودن آن‌ها و همچنین منعطف بودن شبکه بیت کوین برای راه‌اندازی در هر نقطه‌ای، ماینرها به سمت این انرژی‌ها سوق داده می‌شوند.

استخراج بیت کوین و کاهش گازهای گل‌خانه‌ای

فعالین حوزه نفت متوجه شده‌اند ماینرها می‌توانند برای درآمدزایی از محصولات مشتقه حین استخراج نفت به آن‌ها کمک کنند. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ۴۰ درصد از انرژی فعلی دنیا از نفت به دست می‌آید. چاه‌های نفت در سراسر جهان به‌وفور یافت می‌شوند و شرکت‌ها به دنبال استخراج آن‌ها هستند. یکی از محصولات جانبی که در حین استخراج نفت به دست می‌آید، «متان» است. متان سوختی کاربردی است و بدون استفاده از لوله‌کشی نمی‌توان آن را جابه‌جا کرد. در بیشتر مواقع یا متان در جَو رها می‌شود یا در بالای چاه‌های نفت سوزانده می‌شود.

نمودار
عرضه کل انرژی به تفکیک منبع

شرکت‌های بزرگی مانند “Great American Mining”، “Upstream Data” و “Crusoe Energy Systems” در حال راه‌اندازی زیرساخت‌های ذخیره گاز متان تولید شده در چاه‌های نفت و استفاده از آن به‌عنوان انرژی جایگزین برای ماینینگ بیت کوین هستند. برخلاف سوزاندن، ژنراتورهای تبدیلی می‌توانند با کارایی ۹۹ درصدی، گازهای متان را بدون انتشار در اتمسفر، در خود بسوزانند. این کار ۲۴ برابر آلودگی ناشی از گاز متان را کاهش خواهد داد.

علاوه بر نفت و محصولات مشتقه، منابعی مانند باد و خورشید هم قابلیت استفاده شدن به‌عنوان انرژی مورد نیاز بیت کوین را دارند.

استخراج بیت کوین با استفاده انرژی‌های تجدیدپذیر

تمام کسانی که در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی فعال هستند کاملا از مساله تولید بیش از حد یا بعضا تولید کمتر از میزان تقاضا در این بخش آگاه‌اند. تولید کم برای بیشتر افراد شناخته شده است اما موضوع تولید بیش از حد، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

در بیشتر مواقع نمی‌توانیم الگوی تولیدمان را با میزان مصرف منطبق کنیم. اگر بخواهیم از انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی خود قرار دهیم، در بهترین حالت باید کمترین سطح تولید برابر یا بیشتر از میزان تقاضا باشد. این به معنی تولید بیش از حد است که در صورت نداشتن هیچ خریداری، توجیه اقتصادی نیز نخواهد داشت.

یکی از چیزهایی که درباره سیستم استخراج بیت کوین در نظر گرفته نمی‌شود، قابلیت جابه‌جایی دستگاه‌های ماینینگ است. می‌توان دستگاه‌ها را در نزدیکی منابع تولید انرژی تجدیدپذیر (حتی با تغییر فصول) قرار داد. این کار هم به درآمدزایی صنایع برق کمک می‌کند هم به فعالان حوزه رمزارزها اجازه دسترسی به انرژی ارزان‌تر را می‌دهد.

برای مثال ماینرها چنین کاری را در “ERCOT” تگزاس انجام می‌دهند و در حال طرح‌ریزی برنامه‌های بیشتری هستند.
درست در آن طرف دنیا، بیش از ۲۰ سال است که چین بزرگ‌ترین خط تولید نیروی برق – آبی در جهان را راه‌اندازی کرده است. این زیرساخت برای تبدیل چین به بزرگ‌ترین قطب صنعت آلومینیوم ساخته شد. علاوه بر رسیدن به هدف مورد انتظار، استان‌های مختلف چین توانستند مقداری از انرژی‌های تولید را ذخیره کنند. این ذخایر باعث می‌شد تولیدکنندگان انرژی نتوانند از فصول بارانی و دریای مواج برای تولید بیشتر انرژی استفاده کنند. ماینرها با قابلیت جابه‌جایی خود، به داخل و بیرون از این استان‌ها نقل‌مکان می‌کردند و از منابع مورد نیاز بهره‌مند شدند.

طبق مطالعات اخیر، در سال ۲۰۱۸ انرژی تولیدی در شیلی، چین، آلمان و مناطق کلیدی ایالات متحده آمریکا به میزان ۶/۵ تراوات – ساعت کمتر شده است. در مطالعه‌ای دیگر برای سال ۲۰۱۳ میزان انرژی بادی ۲۱/۵ تراوات – ساعت کاهش پیدا کرد. بیت کوین به‌عنوان صنعتی که نیاز به برق و انرژی دارد می‌تواند با ایجاد درآمد برای این منابع، از آن‌ها در سیستم خود استفاده کند و آن‌ها را برای تولید بیشتر انرژی آماده کند.

گروه سوم: بیت کوین آینده اقتصاد دنیا است

برای این افراد، مصرف انرژی به منزله تامین امنیت در شبکه است. شبکه دقیقا به میزان مورد نیاز برق مصرف می‌کند زیرا ماینرها از نظر علم اقتصاد، «عقلانی» رفتار می‌کنند.

مصرف انرژی لازمه توسعه است

هر اقدام انسان در مسیر توسعه و بهبود تکنولوژی، نیازمند مصرف انرژی بیشتر است. مصرف انرژی برای کارهای مفید، اساس تمدن مدرن است. در مثالی خیلی ساده، اسب از خودرو بسیار انرژی کمتری مصرف می‌کند اما کسی نمی‌گوید برای جلوگیری از آلایندگی و مصرف انرژی، فناوری اتومبیل‌ها را رها کنیم و به عقب برگردیم.
مشکل میزان مصرف انرژی نیست. مصرف انرژی باتوجه به معیارهایی مانند «کارداشف» باعث افزایش پیشرفت می‌شود. مساله اصلی نحوه تولید آن است.

یکی از دلایل اصلی بالا بودن مصرف انرژی در شبکه بیت کوین، سازوکار «گواه کار» است که به طور مستقیم به افزایش قدرت و امنیت شبکه مربوط است. این دو عامل باعث گسترش و رشد شبکه می‌شوند. به‌عنوان‌مثال هرچه هش ریت بالاتر برود، خطر «متمرکز شدن» و «حمله ۵۱ درصدی» کمتر می‌شود.

خطر تمرکز جغرافیایی کم‌رنگ شده است. تنها در شمال آمریکا، شرکت‌های عمومی ماینینگ اعلام کرده‌اند تقریبا توان شبکه تا پایان سال ۲۰۲۱، چهل اگزاهش افزایش خواهد یافت. این اتفاق باعث افزایش ۲۸ درصدی هش ریت فعلی شبکه خواهد شد.

با توجه به رشد مستمر شبکه، احتمال حمله موفق همواره در حال کاهش است. برای یک حمله ۵۱ درصدی موفق نیاز است ۸ گیگاوات از ظرفیت موجود شبکه یا ۱۶ گیگاوات از توان ماینرهای جدید را در کنترل داشته باشیم (این عدد در زمان نگارش مقاله اصلی برآورد شده است). با درنظرگرفتن هزینه برق مورد نیاز دستگاه‌ها، حمله یک کار بسیار عظیم است. باید توجه داشته باشیم که حمله و هدف ثابت نخواهد بود زیرا در زمان حمله، هش ریت شبکه نیز در حال افزایش خواهد بود.

ماینرها عقلانی رفتار می‌کنند

فعالان هر حوزه با انگیزه اقتصادی شروع به فعالیت می‌کنند. ماینرها نیز از این اصل مستثنی نیستند. آن‌ها به دنبال برق ارزان‌قیمت هستند که سود خود را بیشتر کنند. تمام استخراج‌کنندگان شبکه در حال رقابت هستند، بنابراین به دنبال کاهش هزینه عملیاتی هستند (حتی اگر نیاز باشد از یک منطقه غنی از منابع انرژی به جایی دیگر بروند). این یعنی ماینرها به دنبال منابع انرژی با پایین‌ترین هزینه نهایی هستند.

اغلب ماینرها در ماینینگ به دنبال کسب سود هستند و توجهی به بازارهای صعودی بیت کوین ندارند. البته در مقابل فعالانی وجود دارند که با توجه به شرایط، ماین کردن را متوقف می‌کنند. به طور مثال با توجه به هاوینگ می ۲۰۲۰، هش ریت شبکه ۲۳ درصد افت کرد.

استخراج بیت کوین برق نیاز دارد!

این مقاله رویکردی عددی به مقایسه مصرف انرژی بیت کوین و صنایع دیگر دارد. در قسمت‌های مختلف نویسنده و گروه “Galaxy Digital” به این روش بسنده نکرده‌اند و درباره اینکه چرا ارزش بیت کوین تنها مقداری نیست، صحبت کرده‌اند.
ویژگی‌های شبکه بیت کوین می‌تواند آزادی مالی را برای تمام مردم جهان به همراه داشته باشد. استفاده از انرژی‌های متناوب و مازاد می‌تواند برای بخش انرژی بسیار سودمند باشد.
استفاده از انرژی لزوما ایراد نیست. همان‌طور که اِسمیل می‌نویسد: انرژی تنها واحد پول جهانی است. انسان‌ها به یافتن فناوری‌های جدید که انرژی بیشتر نیاز خواهد داشت، ادامه خواهند داد و این شرایط فعلی را به چالش خواهد کشید. بیت کوین تنها یکی از این فناوری‌ها است.
اگر بخواهیم دوباره سوال اصلی را تکرار کنیم که «آیا مصرف برق بیت کوین قابل قبول است؟»، جواب این بار به طور قطع «بله!» خواهد بود.

استخراج بیت کوین در ایران چقدر برق مصرف می‌کند؟

از هفته دوم تابستان ۱۴۰۰، خاموشی‌های سراسری در ایران شروع مجددا شد و عده‌ای آن را به همانند قبل به ماینینگ بیت کوین ربط دادند. برای این که بتوانیم این مساله را حل کنیم باید سهم مصرف برق این صنعت و میزان برق تولیدی در کشور مشخص کنیم. طبق محاسبات دانشگاه کمبریج، ماینرهایی که در ایران فعالیت می‌کنند، به طور میانگین ماهیانه ۳/۸۲ درصد از هش ریت شبکه بیت کوین را تامین می‌کنند. (منبع)

از طرف دیگر بنابر اظهار نظر سخنگوی صنعت برق، در اوایل زمستان سال ۹۹ مجموع برق مصرفی ماینرهای قانونی و غیرقانونی در کل کشور برابر ۶۰۰ مگاوات و تولید برق در کشور برابر با ۴۰ هزار مگاوات بوده است. با یک حساب ساده، متوجه می‌شویم که میزان مصرف دستگاه‌های استخراج ۱/۵ درصد از کل برق تولید است. بنابراین ۹۸/۵ درصد از مابقی برق تولید در محل‌های دیگر مصرف می‌شود.

بنابراین دلیل خاموشی‌های اخیر را نمی‌توان استخراج و مصرف برق بالای بیت کوین دانست. علامت سوالی که در اینجا باقی می‌ماند، میزان مصرف برق صنایع دیگر مانند سیستم بانکی و صنعت طلا در ایران برای مقایسه با نمونه جهانی است. آیا در صنایع دیگر مصرف برق بهینه است؟

 منبع:
Medium
Coinshare

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا