ارزهای دیجیتالکیف پول و صرافی ارزهای دیجیتال

معرفی بهترین کیف پول های رمزارز کاردانو (ADA)

کوین بلاک چین کاردانو، آدا (ADA) در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ با توجه به ارزش بازار، در جایگاه سوم بازار رمزارزها قرار دارد. آدا در صرافی‌های ارز دیجیتال مختلفی لیست شده است و بسیاری از همین صرافی‌ها امکان ذخیره و نگهداری آن و دیگر ارزهای دیجیتال را فراهم کرده‌اند؛ اما انتخاب صرافی برای نگهداری از دارایی‌ها، روش مناسب و امنی نیست. اگر بخواهیم دسته‌بندی کلی برای کیف پول‌ها در نظر بگیریم، می‌توانیم آن‌ها را به دو دسته حضانتی و غیر حضانتی تقسیم کنیم.

کیف پول‌های حضانتی: حضانتی بودن کیف پول به این معنا است که شما تسلط کامل بر کیف پول و در نتیجه دارایی‌هایتان ندارید و یک نفر سومی (که عمدتا خود صرافی است) به دارایی‌های شما تسلط دارد. کلید خصوصی در این کیف پول‌ها، نزد طرف سوم باقی می‌ماند و کاربر به آن دسترسی ندارد. در این حالت صرافی هر زمان که بخواهد اقداماتی مانند فریز کردن را علیه حساب شما انجام می‌دهد.

کیف پول غیرحضانتی: در مقابل کیف پول‌های حضانتی، کیف پول‌های غیرحضانتی قرار دارد و کاربران در این نوع از کیف پول با داشتن کلید خصوصی یا عبارات بازیابی، تسلط کامل به دارایی خود دارند. داشتن کلید خصوصی کیف پول در عین اینکه بسیار ضروری است، ریسک بالایی نیز به‌همراه دارد. اگر کاربر کلید خصوصی خود را فراموش کند و همچنین عبارات بازیابی ۱۲ یا ۲۴ کلمه‌ای را گم کرده یاشد، دارایی‌هایش از دست خواهد رفت.

زمانی که شما کیف پولی برای نگهداری کوین‌های خود انتخاب و در آن حساب ایجاد می‌کنید، دو کلید خصوصی و عمومی به شما داده می‌شود. کلید عمومی برای ارسال و دریافت کوین و توکن استفاده می‌شود؛ به‌عبارت دیگر آدرس کیف پول شما از کلید عمومی به‌دست می‌آید و آن را در اختیار دیگران قرار می‌دهید. زمانی که می‌خواهید رمز ارزی به کیف پول دیگری ارسال کنید، کلید خصوصی به‌عنوان امضای دیجیتالی شما استفاده می‌شود.

دسته‌بندی دیگر از نظر اتصال به اینترنت است و کیف پول‌ها را به دو دسته سرد و گرم تقسیم می‌کند. کیف پول‌های گرم مبتنی بر اینترنت بوده و شامل نرم‌افزارها و افزونه‌های مرورگرها هستند. کیف پول‌های سرد نیز به مدل‌های سخت افزاری و کاغذی گفته می‌شود.

تمام نرم‌افزارها و کامپیوترها، مستعد هک و حمله بدافزارها هستند. انتقال دارایی‌ها به سخت افزاری که به اینترنت متصل نیست، می‌تواند به طرز قابل توجهی امنیت دارایی‌ها را افزایش دهد.

با توجه به موارد گفته شده بالا بهترین کیف پول‌های کاردانو برای نگهداری از کوین آدا را معرفی می‌کنیم.

بهترین کیف پول‌های سخت افزاری کاردانو

کیف پول‌های سخت‌افزاری یکی از مناسب‌ترین روش‌ها برای نگهداری ارزهای دیجیتال هستند. ویژگی این نوع کیف پول‌ها،‌ عدم اتصال به اینترنت و در اختیار گذاشتن کلید خصوصی به کاربر است که امنیت دارایی‌ها را به‌شدت بالا می‌برد. کلید خصوصی هرگز در معرض دید دیگران قرار نمی‌گیرد و تمام فرایندهای انجام تراکنش مانند امضا، به‌صورت داخلی و درون دستگاه انجام می‌شود. تایید نهایی در کیف پول‌های سخت‌افزاری به‌صورت دستی انجام می‌شود.

کیف پول لجر (Ledger)

یکی از بهترین کیف‌پول‌های سخت‌افزاری که از رمزارزهای متنوع از جمله کوین آدا پشتیبانی می‌کند، کیف پول لجر در دو مدل نانو اکس (Nano X) و نانو اس (Nano S) است. مدل اکس قابلیت اتصال به کامپیوترهای شخصی را با سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک دارد. این نسخه به تلفن‌های همراه اندروید و آی او اس نیز متصل می‌شود. مدل اس نیز از کامپیوترهای شخصی پشتیبانی می‌کند؛ اما تنها به دستگاه‌های اندرویدی متصل می‌شود. این کیف پول دو ابزار به نام‌های استوانه کریپتو استیل (Cryptosteel) و صفحه فلزی بیل فولد (Billfold)، برای نگهداری عبارت‌های بازیابی دارند.
کاردانو را نمی‌توان به‌صورت مستقیم به برنامه لجر لایو اضافه کرد. برای این کار می‌بایست از اپلیکیشن‌های مخصوص استفاده کرد.

کیف پول ترزور

کیف پول سخت افزاری بعدی که بین فعالان بازار رمزارزها محبوبیت خوبی دارد، کیف پول ترزور است. این کیف پول دو مدل تی و وان (One) دارد که فقط مدل T از کوین کاردانو یعنی آدا، پشتیبانی می‌کند. از جمله مزیت‌های این کیف پول، پشتیبانی از ۱۲۰۰ رمز ارز است که خیال کاربران را برای داشتن یک کیف پول با پشتیبانی از کوین و توکن‌های متعدد، راحت می‌کند.

هر دو کیف پول سخت‌افزار عنوان‌شده، قابلیت اتصال به کیف‌پول‌های یوروی (Yoroi) و ددالوس (Deadalus) را دارند. همچنین از این کیف پول‌های برای استیکینگ آدا نیز می‌توان استفاده کرد.

بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری کاردانو

یکی از معیارهای مهم برای انتخاب کیف پول که کاربران به آن توجه زیادی می‌کنند، راحتی در استفاده و دسترسی به کیف پول است. کیف پول‌های نرم‌افزاری به‌راحتی دانلود می‌شوند و تا زمانی که شما کامپیوتر شخصی یا موبایل‌تان همراهتان باشد و به شبکه اینترنت متصل باشید، بدون هیچ مشکلی به آن‌ها دسترسی خواهید داشت؛ به‌همین خاطر مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارند.

توصیه: اگر سرمایه و دارایی زیادی دارید، توصیه می‌کنیم از نگهداری تمام آن در کیف پول نرم‌افزاری خودداری کنید. این کیف پول‌ها مستعد هک شدن هستند و ریسک بالایی به همراه دارند.

در ادامه به معرفی بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری کاردانو می‌پردازیم.

کیف پول ددالوس (Deadalus)

کیف پول ددالوس (Deadalus)

ددالوس (Deadalus) کیف پول رسمی کاردانو، از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. این کیف پول که توسط IOG توسعه داده شده است، روی ویندوز (نسخه‌های ۸/۱ و ۱۰) مک و لینوکس قابل نصب است.

ددالوس یک کیف پول فول نود و متن باز است که یک نسخه کامل از بلاک چین کاردانو را کپی و نگهداری می‌کند.  این کار باعث سنگینی این کیف پول می‌شود؛ زیرا علاوه بر نگهداری یک نسخه کامل از بلاکچین شبکه، به‌طور مستقل تمام تراکنش‌های را در تاریخچه‌اش تایید می‌کند.

کیف پول ددالوس از ارسال و دریافت توکن‌های بومی شبکه کاردانو پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این با توجه هارد فورک شبکه کاردانو، نسخه ۴.۳.۱ این کیف پول، اولین نسخه این ولت نرم‌افزاری است که از آلونزو (هاردفورک کاردانو) پشتیبانی می‌کند.

کیف پول یوروی (Yoroi)

کیف پول یوروی (Yoroi)

یکی دیگر از کیف پول‌هایی که به‌طور اختصاصی از آدا پشتیبانی می‌کند، کیف پول یوروی است. این کیف پول توسط تیم IOHK طراحی شده است و برخلاف ددالوس، نیازی به دانلود بلاک چین کاردانو ندارد؛ بنابراین این کیف پول فول نود نبوده و نسبت به ددالوس از امنیت کمتری برخوردار است.

راه‌اندازی اولیه یک کیف پول یوروی بسیار سریع‌تر از Deadalus است و برای کاربرانی که به‌صورت روزانه با این شبکه کار می‌کنند، مناسب‌تر است.

یوروی را می‌توانید به صورت افزونه برای مرورگرهای کروم، ادج و فایرفاکس استفاده کنید. علاوه بر نسخه وب، Yoroi  برای دو سیستم عامل اندروید و iOS عرضه شده است.

کیف پول گواردا (Guarda)

کیف پول گواردا (Guarda)

کیف پول گواردا یک پول غیرحضانتی است که از کوین آدا و بیش از ۴۰ رمز ارز دیگر پشتیبانی می کند. کاربران می‌توانند از اطلاعات کیف پول خود فایل پشتیبانی (Backup) به‌صورت رمزگذاری شده، بگیرند و با هر دستگاهی که به اینترنت متصل می‌شود، به کیف پول خود دسترسی داشته باشند. گواردا قابلیت تبدیل (Swap) کردن رمز ارزها را در کیف پول خود دارد.

گواردا در نسخه‌های دسکتاپ (ویندوز، مک و لینوکس)، موبایل (اندروید و آی او اس) و افزونه مرورگر کروم عرضه شده است. کاربرانی که قصد سپرده‌گذاری (استیکینگ) آدا را دارند، می‌توانند از نسخه دسکتاپ و وب گواردا استفاده کنند.

کیف پول اتمیک (Atomic)

کیف پول اتمیک یکی از گزینه‌های مناسب در بین کیف پول‌های نرم‌افزاری است که امکاناتی مانند سپرده‌گذاری در بیش از ۱۰ رمز ارز از جمله آدا، خریدوفروش و تبدیل رمز ارزها در اختیار کاربران خود  قرار می‌دهد. این کیف پول غیرحضانتی، رمز عبور و اطلاعات کاربران را در هیچ سروری نگه نمی‌دارد و از ۳۰۰ ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

منبع: میهن بلاکچین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا