ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتالتحلیل ارز دیجیتال

ارتباط بین تعداد مبتلایان به کرونا در جهان و قیمت بیت کوین!

در آغازین روزهای همه‌گیری ویروس کرونا، بعضی از فعالان بازار ارزهای دیجیتال معتقد بودند که وضعیت موجود بیماری می‌تواند برای بیت کوین خوب باشد. آنها اعتقاد داشتند که پول کاغذی می‌تواند منبع ویروس کرونا باشد و از همین جهت کرونا و قیمت بیت کوین می‌توانند رابطه‌ای معکوس با هم داشته باشند. حالا بعد از گذشت نزدیک به دو سال از این همه گیری می خواهیم به بررسی ارتباط کرونا و قیمت بیت کوین و تأثیراتی که این ویروس بر بازار ارزهای دیجیتال داشته بپردازیم. با فیماچارت همراه باشید.

روزهای ابتدایی شیوع کرونا

اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم، در آن روزها حتی سازمان بهداشت جهانی هم این احتمال را که پول‌های کاغذی می‌توانند باعث همه‌گیری این ویروس شوند، تأیید کرده بود و حتی همزمان با آن توصیه می‌کرد که افراد ماسک نزنند! حالا اما اثبات شده که انتشار ویروس کرونا از طریق پول یا سطوح بسیار بعید است. با اینکه اسکناس یک دلیل مهم در این اتفاق بود، ولی مطمئن نیستیم که «پول آلوده» عامل افزایش قیمت بیت کوین شد؛ زیرا همین حالا هم بخش عظیمی از تراکنش‌ها به صورت دیجیتالی انجام می‌گیرند. حال سؤال اینجا است که وقتی می‌توانید تراکنش‌ها را به شکل دیجیتالی و با پول فیات انجام دهید، چه نیازی به بیت کوین، ریپل یا هر کوین دیگری دارید؟

کرونا و بیت کوین

با این حال، به دلایلی هواداران رمزارزها، در مورد ارتباط ویروس کرونا و قیمت بیت کوین اشتباه نمی‌کردند. در حدود ۱۸ ماه بعد از اپیدمی اعلام شدن ویروس کرونا، قیمت بیت کوین رشدی ۵۲۵ درصدی را تجربه کرد و از زیر ۸,۰۰۰ دلار در حدود ۳ ماه به قیمت ۵۰,۰۰۰ دلار رسید. قیمت ریپل (XRP) هم رشدی مشابه را تجربه کرد و به سطح ۱.۲۵ دلار رسید.

ارتباط بین کرونا و قیمت بیت کوین

کمی بعد، یک ارتباط بسیار جالب بین کرونا و قیمت بیت کوین و سایر کوین‌ها شکل گرفت. وقتی اتریوم (با نماد ETH) توانست قله تاریخی خود را در اوایل ماه می زیر ۴۲۰۰ دلار ثبت کند، نمودار مبتلایان جدید به کرونا از آپریل ۲۰۲۰، شروع به سقوط کرده بود. زمانی هم که بیت کوین چند هفته قبل از آن توانست قله تاریخی ۶۳۰۰۰ دلار را ثبت کند، جدول مبتلایان جدید کرونا سقوط بسیار شدیدی را تجربه کرده بود.

به همین صورت، در ماه ژانویه و همزمان با اوج گرفتن دوباره آمار مبتلایان جدید کرونا، بیت کوین شدیدترین سقوط خود در هشت ماه اخیر را تجربه کرد!

کرونا و بیت کوین

به نظر می‌رسد که بین قیمت ارزهای دیجیتال با موارد جدید کرونا  ارتباط مستقیمی وجود ندارد، درست است. (در چند روز اخیر هم قیمت کوین‌های مختلف رشد نسبتاً خوبی را تجربه کرده‌اند، در حالی که آمار مبتلایان جدید هم رشد داشته است. بنابراین با قطعیت نمی‌توان رابط معکوس هم بین این دو وجود دارد.)

این نکته هم حائز اهمیت است که قیمت ارزهای دیجیتال زمانی که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا شکست خورد هم رشد سریعی را تجربه کرد.

بنابر این استدلال، باید این فرضیه را هم مطرح کنیم که ترامپ همان ساتوشی است و با کنار رفتن از مسند قدرت بهتر می‌تواند روی پامپ کردن قیمت بیت کوین تمرکز کند.

قبول داریم که این احتمال کمی دور از ذهن است! ولی پس دلیل اصلی افزایش قیمت دیوانه‌وار قیمت کوین‌ها در ۱۸ ماه اخیر چیست؟ نمی‌خواهیم بگوییم که اپیدمی کرونا در این جهش نقشی نداشته، چون تأثیر خود را داشته است؛ ولی نه به آن صورتی که برخی از هواداران تعصبی کریپتو می‌گویند. به بیان دیگر، دلیل ارتباط کرونا و قیمت بیت کوین این است که وقتی سرمایه‌گذاران از افزایش آمار مبتلایان جدید کرونا نگران می‌شوند، به دنبال یک ذخیره ارزش دارایی هستند و این باعث افزایش قیمت کوین‌ها می‌شود.

دلیل اصلی افزایش قیمت چیست؟

به خاطر عدم شفافیت کامل بازار رمزارزها و همچنین وجود نهنگ‌های سرمایه‌دار در این بازار، نمی‌توان دلیل افزایش قیمت بازار را به طور دقیق بیان کرد، ولی ما فکر می‌کنیم دلیل آن مشابه همان چیزی است که باعث شد قیمت سهام GameStop سر به فلک بکشد. دلیل دیگر هم می‌تواند علاقه مردم به جایگزین کردن پول صادر‌شده توسط بانک مرکزی به خاطر نگرانی آنها از نحوه مدیریت ارزش آن و همچنین تأیید افراد برجسته حوزه تکنولوژی مثل مدیران شرکت‌هایی مثل PayPal ،Tesla و Twitter/Square باشد.

همچنین لازم به ذکر است که در نمودار بالا عبارت Daily Covid Cases اشاره به مبتلایان جدید کشف‌شده در کشور آمریکا دارد؛ چون با وجود اینکه نمودار مبتلایان جدید آمریکایی دقیقاً مثل تصویر بالا است، نمودار مبتلایان جدید در جهان شباهت چندانی با آن ندارد. به جای آن، نموداری که گوگل منتشر کرده به شکل زیر است:

کرونا و بیت کوین

شاید کمی عجیب باشد که قیمت کوین‌های مختلف را به جای نمودار مبتلایان جدید در جهان، در برابر مبتلایان جدید آمریکایی قرار دادیم؛ زیرا ارزهای دیجیتال در تمام جهان خرید و فروش می‌شوند.

به طور کلی در دنیای رمزارزها هیچ کس نمی‌تواند از همه چیز مطمئن باشد، ولی ما فکر می‌کنیم که در کنار عوامل مختلفی که محرک یا مانع افزایش قیمت ارزهای دیجیتال شده‌اند، ارتباط کرونا و قیمت بیت کوین به صورتی نیست که بتوان بر اساس آن تصمیمات مهم مالی گرفت. عامل مهم‌تر برای افزایش قیمت‌ها، اخبار مثبتی مثل همکاری شرکت‌های بزرگ با پروژه‌های مختلف کریپتویی یا پشتیبانی فردی خاص از یک کوین است.

منبع: رمزارز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا