ارزهای دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

معرفی ارز دیجیتال مینا (Mina Protocol)، سبک‌ترین بلاکچین جهان

ارز دیجیتال Mina Protocol اولین پروژه‌ای است که بلاکچینی سبک و با اندازه ثابت دارد. در واقع این دو، اصلی‌ترین ویژگی‌های کد منبع پروژه مینا هستند. این پروژه شامل کدهای وبسایت و کیف پول پروتکل OCaml می‌شود. ارز دیجیتال مینا جزو معدود کوین‌هایی بود که در عرضه اولیه کوین (ICO) با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و توانست سرمایه خوبی جذب کند. سرمایه‌گذارانی که موفق به خرید توکن MINA شدند، همین حالا هم سودی ۱۰ تا ۲۰ برابری را کسب کرده‌اند. ولی سود و پول تنها چیزهایی نیستند که باعث معروفیت و محبوبیت Mina Protocol شده‌اند.

در این مقاله قصد داریم همه اطلاعات لازم پیرامون سبک‌ترین بلاکچین جهان را در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه راجع به نحوه خرید و ذخیره ارز دیجیتال Mina Protocol، دلیل اهمیت آن و تکنولوژی بلاکچین این ارز دیجیتال صحبت خواهیم کرد.

ارز دیجیتال Mina Protocol چیست؟

مینا اولین پروتکل ارز دیجیتال با بلاکچین فشرده است. رمزارزهای کنونی مثل بیت کوین و اتریوم، صدها گیگابایت داده را ذخیره می‌کنند و با گذشت زمان حجم بلاکچین آنها نیز بزرگ‌تر می‌شود. اما در ارز دیجیتال مینا، با گذشت زمان حجم بلاکچین تغییر نمی‌کند و حوالی ۲۰ کیلو بایت (به اندازه یک فایل متنی کوچک) می‌ماند. این یعنی بلاکچین Mina Protocol بدون نیاز به اعتمادسازی و با هر دستگاهی مثل گوشی هوشمند یا مرورگر لپتاپ قابل دسترس است و این یکپارچگی بی‌نقص ارز دیجیتال، برای استفاده توسعه‌دهندگان هم ارائه شده است.

این موفقیت به خاطر zk-SNARKs، نوعی اثبات رمزنگاری فشرده، ممکن شده است. هر بار که یک نود Mina، یک بلاک جدید تولید می‌کند، یک اثبات SNARK هم تولید می‌شود که اعتبار بلاک را تأیید می‌کند. سپس همه نودهای شبکه می‌توانند فقط این اثبات را ذخیره کنند و نیازی به ذخیره‌سازی داده‌های خام بلاک نخواهند داشت. ارز دیجیتال Mina Protocol با حذف مسئله حجم بلاک‌ها، توان عملیاتی بسیار بالاتری را در شبکه ارائه می‌دهد و بلاکچینی را ایجاد می‌کند که در مقیاس واقعی غیرمتمرکز است.

ارز دیجیتال Mina Protocol چگونه کار می‌کند؟

ارز دیجیتال مینا به دست دو دانشمند علوم کامپیوتر، ایوان شاپیرو (Evan Shapiro) و آیزک مکلر (Izaac Meckler) خلق شده است. این دو دانشمند از دوران دبیرستان با هم دوست بوده‌اند و از سال ۲۰۱۱ مطالعه و تحقیق روی دنیای ارزهای دیجیتال را شروع کرده‌اند.

همان‌طور که می‌دانید، همه ارزهای دیجیتال یک بلاکچین دارند که تاریخچه تراکنش‌های خود را در آن ذخیره می‌کنند. هر یک از بلاک‌های آن زنجیره، نشانه‌های استاندارد خود را دارند و بلاک‌های جدید هم به طور مداوم به این زنجیره اضافه می‌شوند.

به عنوان مثال، اندازه بلاک بیت کوین حدود ۱ مگابایت است و هر ۱۰ دقیقه هم یک بلاک به زنجیره اضافه می‌شود. این یعنی هر زمان که یک بلاک به بلاکچین بیت کوین اضافه می‌شود، حجم آن هم ۱ مگابایت افزایش می‌یابد. ماینرهای بیت کوین برای اطمینان از پردازش صحیح تراکنش‌ها و به دست آوردن BTC، باید کل بلاکچین بیت کوین را در خود ذخیره کنند.

مینا

با بزرگ‌تر شدن حجم بلاکچین بیت کوین، ذخیره تاریخچه تراکنش‌ها برای ماینرهای بیت کوین و نودهای آن سخت‌تر می‌شود. امروزه حجم کل بلاکچین بیت کوین حدود ۳۵۰ گیگابایت است که این حجم روی عملکرد ماینر و توان عملیاتی آن تأثیر می‌گذارد.

افزایش بی‌رویه حجم بلاکچین بیت کوین باعث می‌شود که در سال‌های آینده، تعداد معدودی از ماینرها بتوانند تاریخچه تراکنش‌ها را ذخیره کنند. این معدودیت ماینرها و مرکزیت تدریجی باعث می‌شود که ارزهای دیجیتال رفته‌رفته قابل دستکاری و آسیب‌پذیر شوند؛ حتی ممکن است به حدی متمرکز شوند که با سیستم مالی کنونی تفاوتی نداشته باشند.

در این بین آیزک که در حال اخذ دکترای خود در حوزه رمزنگاری اطلاعات بود، متوجه شد که با تکنولوژی zero-Knowledge یا zk می‌توان حجم بلاکچین ارزهای دیجیتال را به اندازه چند توییت رساند و آن را ثابت نگه داشت.

بعد از کشف این موضوع، آیزک و ایوان توانستند یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ارزهای دیجیتال را حل کنند و برای به رسمیت رساندن آن، در سال ۲۰۱۷ در شهر سانفرانسیسکو، کمپانی نرم افزاری O(1) Labs را تأسیس کردند تا Coda Protocol را خلق کنند.

با اینکه Coda Protocol بعد از ادعای حقوقی یک کمپانی‌ دیگر حوزه کریپتو به Mina Protocol تغییر نام داد و O(1) Labs این سیستم را توسعه و حفظ می‌کند، ولی ارز دیجیتال مینا در ابتدا در اختیار Mina Foundation بود. Mina Foundation یک شرکت غیرانتفاعی در جزایر کیمن است که در سال ۲۰۱۹ با O(1) Labs ادغام شد.

سازوکار Mina Protocol

در یک جمله می‌توان گفت که ارز دیجیتال Mina Protocol یک بلاکچین سازگار با قرارداد هوشمند اثبات سهام (PoS) است. طراحی این بلاکچین به صورتی است که حجم بلاکچین آن همواره ۲۲ کیلو بایت باقی بماند. این قابلیت به لطف استفاده مینا از سیستم اثباتی به نام zero-knowledge که توسط پروفسور دانشگاه MIT و مؤسس Algorand، سیلویو میکالی (Silvio Micali) خلق شده، محقق شده است.

اثبات zk امکان اثبات یک چیز بدون ارائه اطلاعات اولیه برای پشتیبانی از آن اثبات را فراهم می‌کند.

ممکن است این تکنولوژی در نگاه اول کمی ‌گیج‌کننده به نظر برسد ولی با این مثال به راحتی آن را درک خواهید کرد:

تصور کنید که در حیاط خانه خود یک صندوق بزرگ پر از سکه طلا پیدا کرده‌اید و می‌خواهید این خبر را به دوستان خود بدهید. می‌دانید که آنها به صحت این خبر شک خواهند کرد، بنابراین به فکر ارائه مدرکی هستید تا حرف خود را اثبات کنید.

برای اثبات ادعای خود می‌توانید دو کار کنید: یکی اینکه کل آن صندوق را با خود حمل کنید و به هر یک از دوستانتان نشان دهید یا عکسی از این صندوق بگیرید و به دوستان خود نشان دهید. در این مثال، حمل صندوق طلا مشابه دانلود تاریخچه تراکنش‌های بلاکچین یک ارز دیجیتال است.

گرفتن عکس از صندوق طلا، مصداق یک تصویر کلی (Snapshot) از تاریخچه تراکنش‌های بلاکچین یک ارز دیجیتال است که راهی ساده و کارآمد و همچنین بسیار مقیاس‌پذیر است. به جای حمل یک صندوق بزرگ و سنگین، تنها تصویری از آن را حمل می‌کنید و به دوستان خود نشان می‌دهید و کار اثبات سریع‌تر به انجام می‌رسد!

Mina Protocol هم این ایده را با چیزی به اسم «اثبات دانش صفر بازگشتی» یا Recursive Zero-Knowledge Proof عملی کرده است.

به جای تبدیل هر تراکنش و بلاک به یک تصویر کلی ۲۲ کیلو بایتی، هر تراکنش یا بلاک اضافه به بخشی از یک تصویر کلی ۲۲ کیلو بایتی واحد تبدیل می‌شود.

حال بیاید فرضیه قبلی را ادامه دهیم. تصور کنید که بعد از یافتن آن صندوق طلا، متقاعد می‌شوید که زیر خانه شما جواهرات بیشتری وجود دارد و با کندن حیاط پشتی یک جعبه کوچک الماس هم پیدا می‌کنید. بدیهی است که می‌خواهید این الماس‌ها را نیز به دوستان خود نشان دهید ولی صندوق طلا آنقدر بزرگ است که الماس‌ها در تصویر قابل دیدن نیستند. برای حل این مسئله، تصویر صندوق طلا را در کنار تصویر الماس قرار می‌دهید و از این دو یک عکس می‌گیرید و این عکس را به دوستان خود نشان می‌دهید.

این دقیقاً همان کاری است که تکنولوژی Recursive Zero-Knowledge Proof می‌کند؛ یعنی تصویری شامل تصاویر دیگر!

البته نکته مهم این است که اثبات zero-knowledge در ارزهای دیجیتال صرفاً عکس و تصاویر نیستند؛ زیرا به طور معمول هیچ داده قابل فهمی را افشا نمی‌کنند. به همین خاطر است که این نوع از اثبات در کوین‌های خصوصی مثل زی کش (ZEC) مورد استفاده قرار می‌گیرند و بلاکچین مینا هم با حجم ۲۲ کیلو بایت باقی می‌ماند.

mina

عرضه اولیه رمزارز Mina Protocol

بعد از سه سال توسعه و تحقیق و حمایت مالی از طرف چند شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ و اصلی صنعت رمزارزها مثل Multicoin Capital، Polychain Capital و Coinbase Ventures شبکه اصلی ارز دیجیتال مینا در اواسط مارس ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد.

توکن MINA در آپریل همان سال عرضه اولیه کوین یا ICO را انجام داد و معاملات توکن MINA هم از پایان ماه مِی آغاز شد. این توکن برای استیکینگ در شبکه به کار می‌رود و برای حاکمیت در بلاکچین Mina Protocol استفاده می‌شود. شروع به کار MINA از ۱ میلیارد توکن بود و حداکثر میزان توکن هم برای آن تعریف نشده است.

در ابتدا تورم سالانه توکن MINA حوالی ۱۲ درصد محاسبه شده بود که بعد از ۲ سال به ۷ درصد کاهش یافت. البته زمان‌بندی تورم این توکن با رأی جامعه این ارز دیجیتال قابل تنظیم و تغییر است. در طول سه دوره جذب سرمایه، ۲۰ درصد از کوین MINA به سرمایه‌گذاران خصوصی فروخته شد که باعث جذب سرمایه حدود ۳۰ میلیون دلاری شد.

در این بین ۶ درصد از آن به شرکت Mina Foundation اختصاص پیدا کرد؛ ۷.۵ درصد به شرکت O(1) Labs رسید و ۲۳ درصد هم به مؤسسین و تیم توسعه‌دهندگان تخصیص یافت. ۳۴ درصد از توکن‌های اولیه MINA هم برای تصمیمات مختلف در بین جامعه نشانه‌گذاری شد و در ICO این توکن تنها ۷.۵ درصد از توکن‌های اولیه فروخته شد که با قیمت ۲۵ سنتی توانست سرمایه‌ای ۱۸.۷ میلیون دلاری فراهم کند.

پیشینه قیمت ارز دیجیتال Mina Protocol

توکن MINA اولین بار در ۱ ژوئن ۲۰۲۱ به وبسایت CoinMarketCap آمد و اولین قیمت ثبت‌شده برای آن در این وبسایت ۸.۰۹ دلار بود. البته تنها در چند ساعت، قیمت آن به ۲.۷ دلار سقوط کرد و بعد از دو روز، به سطح ۵.۴ دلار رسید. بعد از ثبت این سطح، روند نزولی این کوین شروع شد و سرانجام در ۲۱ جولای ۲۰۲۱، کمترین قیمت ۰.۹۲ دلاری برای ارز دیجیتال مینا ثبت گردید.

ارز دیجیتال مینا را از کجا بخریم و در کجا ذخیره کنیم؟

لازم به ذکر است که توکن MINA در صرافی بایننس (Binance) لیست شده است، همچنین صرافی‌های مهم دیگری مثل Kraken، Gate.io و OKEx امکان خرید و فروش این توکن را فراهم کرده‌اند. با توجه به این موضوع، در ابتدا باید از صرافی‌های داخلی تتر (USD) یا بیت کوین (BTC) خریداری کنید و آن را به یکی از صرافی‌های ذکرشده انتقال دهید.

بدیهی است که قبل از این کار باید در یکی از این صرافی‌ها، مثل صرافی بایننس یا Gate.io ثبت نام کنید و مراحل احراز هویت آن را پشت سر بگذارید. اگر قصد دارید برای بلندمدت در ارز دیجیتال مینا سرمایه‌گذاری کنید، بهتر است آن را به یک کیف پول سخت‌ افزاری انتقال دهید ولی کیف پول‌های نرم‌افزاری هم می‌توانند گزینه خوبی برای شما باشند. یکی از این کیف پول‌های نرم‌افزاری امنی که از توکن MINA پشتیبانی می‌کند، Auro Wallet نام دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا