ارزهای دیجیتالکیف پول و صرافی ارزهای دیجیتال

آموزش نحوه کار با سوشی سواپ در دیفای

سوشی سواپ SushiSwap یک صرافی کریپتو غیر متمرکز متعلق و تحت مدیریت این جامعه است که بر روی شبکه دیفای اتریوم ایجاد شده است.

در این صرافی به جای استفاده از کتابچه سفارشات از مکانیسم بازاریابی خودکار (AMM) استفاده می شود. این مکانیزم برای ایجاد و مدیریت نقدینگی توکن ها مورد استفاده قرار می گیرد. کاربران می توانند به منظور سواپ دارایی های کریپتوکارنسی از آن استفاده کنند.

مدل بازارسازی خودکار به کاربران اجازه می دهد تا بدون تکیه بر اپراتور پلتفرم متمرکز ، ارزهای دیجیتال را معامله کنند. همچنین، در قالب کارمزد معاملات و توکن های سوشی، سود کسب کنند.

رمزارز بومی سوشی سواپ با علامت Sushi به عنوان یک توکن حاکمیتی عمل می کند . بطور کلی سرنوشت سوشی سواپ در دستان هولدرهای سوشی قرار دارد. نگهداری از توکن سوشی SUSHI به کاربران اجازه می دهد تا در مورد پیشنهادات مختلف برای بهبود پروتکل رأی دهند. ساختار هزینه ها را تعیین کنند، در رأی گیری حوضچه های نقدینگی جدید شرکت کنند. بطور کلی کمک های مالی برای پروژه های مرتبط با سوشی را تأمین کنند.

توکن های حاکمیتی توکن هایی هستند که توسعه دهندگان، آن را طوری طراحی می کنند تا صاحبان توکن بتوانند برای آینده یک پروتکل تصمیم بگیرند.

سوشی سواپ چگونه ایجاد شد ؟

سوشی سواپ همزمان با شکوفایی دیفای در تابستان ۲۰۲۰ به عنوان فورک یکی از بزرگترین و مشهورترین صرافی های غیرمتمرکز در این فضا، یعنی یونی سواپ Uniswap، ظاهر شد.

این پروژه در ابتدا توسط فردی با نام مستعار سرآشپز نومی راه اندازی شد. وی پس از مدتی به فرد دیگری با نام مستعار 0xMaki پیوست. تیم مؤسس، با کپی کردن کد منبع باز یونی سواپ ،  سوشی سواپ را راه اندازی کرد . نقدینگی اولیه این پلتفرم از طریق یونی سواپ با استفاده از روشی بسیار خلاقانه، بدیع و تا حدودی مشکوک به نام حمله خون آشام، منتقل شد.

این استراتژی به منظور راه اندازی بازارسازهای خودکار و تأمین نقدینگی، حمله خون آشام نامیده می شود. زیرا نقدینگی اولیه از یک پلتفرم خارج و به پلتفرم دیگری وارد می شود. سوشی سواپ فراهم آورندگان نقدینگی در یونی سواپ را تشویق میکند تا با استیکینگ توکن‌های نقدینگی یا LP خود، پاداش دریافت کنند.

هنگامیکه حدود یک میلیارد دلار توکن نقدینگی روی این پلتفرم استیک شود، تیم سوشی‌سواپ حمله خون آشام را آغاز میکند. در تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۲۰ در مجموع ۸۴۰ میلیون دلار نقدینگی از یونی سواپ منتقل شد.

انتقال وجه به پلتفرم سوشی

نکته جالبی که باید در اینجا به آن توجه کرد این است که، فقط چند روز قبل از انتقال نهایی، زمانیکه توکن SUSHI در بالاترین سطح قیمت خود قرار داشت، سرآشپز نومی، که هنوز تنها مدیر این پروژه بود ، تصمیم گرفت تمام رمزارزهای SUSHI خود را به ارزش حدود ۱۴ میلیون دلار بفروشد. این امر به تنهایی موجب شد قیمت این توکن تقریباً ۵۰ سقوط کند.

حدود ۱۰ درصد از توکن های ایجاد شده به صندوق بودجه تأمین استارت آپ ها devfund، اختصاص داده شده است. سرآشپز نومی در آن زمان کنترل کامل را بر عهده داشت. تمام توکن ها به او تعلق داشتند. بنابراین، وی تصمیم گرفت همه را یکجا بفروشد. با این اقدام، قیمت را پایین کشید و موجب ناراحتی جامعه سوشی شد.

پس از تلاش‌هایی که برای توجیه اقدامات خود انجام داد، جامعه اعتقاد خود را به سرآشپز نومی از دست داد. سرآشپز نومی را مجبور کرد از پروژه خارج شود. پیش از ترک پروژه، نومی کنترل پروژه را به سام بانکمن فرید، مدیرعامل صرافی کریپتو FTX و صندوق تحقیقاتی Alameda  واگذار کرد. پس از نهایی شدن انتقال نقدینگی، سام کلید کنترل را به مدیریت کیف پول چند امضائی منتقل کرد که توسط نه نفر به انتخاب جامعه مدیریت می شد.

چند روز پس از انتقال موفقیت آمیز، سرآشپز نومی بازگشت. همان مقدار توکن سوشی SUSHI را که فروخته بود خرید. همه آنها را در devfund قرار داد و از جامعه عذرخواهی کرد.

با وجود خشم اولیه نسبت به این پروژه، امروزه سوشی سواپ دومین صرافی بزرگ غیرمتمرکز در بازار است. نقدینگی قفل شده آن در کل تقریباً ۴.۸ میلیارد دلار است.

نحوه عملکرد در دیفای

سوشی سواپ چگونه عمل میکند ؟

عملکرد اصلی سوشی سواپ تسهیل معاملات کریپتوکارنسی است. برای این منظور، سوشی سواپ به بازار سازان خودکار (AMMs) که شامل قراردادهای هوشمندی که حوضچه های نقدینگی توکن ایجاد و مدیریت می کنند و بر اساس الگوریتم ها یا فرمول های ریاضی قیمت این توکن ها را تعیین می نمایند، متکی است.

کارمزد سوشی سواپ

لازم به ذکر است هر زمان که تصمیم به سواپ نمودن سوشی سواپ می گیرید باید کارمزد پرداخت کنید. مقداری از این کارمزد به ارائه دهندگان نقدینگی در استخر انتخاب شده و بخشی دیگر از آن به دارندگان توکن سوشی که توکن خود را در سوشی بار Sushi Bar استیک کرده اند، تعلق می گیرد.

سواپ به مبادله یک رمزارز با رمزارزدیگر بدون استفاده از ارز فیات گفته می شود.   

اگر قصد دارید در صرافی سوشی سواپ در آمد غیرفعال داشته باشید ، می توانید توکن های سوشی را خریداری و در سوشی بار استیک نمایید . همچنین ، می توانید نقدینگی برخی از استخرهای ذکر شده در مزرعه Sushi را فراهم کنید.

بازده سوشی سواپ

درصد بازده سالیانه (APY) در برخی از مزارع ۲۱۷ درصد و بیشتر است.

عملکرد رمزارز سوشی‌سواپ چگونه است ؟

توکن حاکمیتی سوشی سواپ به عنوان یک فورک مستقیم از یونی سواپ فعالیت خود را آغاز کرد، با این تفاوت که توکن سوشی بود . هدف این پروژه و نیاز به صدور توکن سوشی، ایجاد یک یونی سواپ بهتر و متمرکزتر برای همین جامعه بود.

یونی سواپ توسط هایدن آدامز تأسیس شد. فردیکه رهبری یک تیم کوچک با بودجه و راهنمایی سرمایه گذاری ریسک پذیر را بر عهده داشت. گذشته از هزینه های موجود برای تامین نقدینگی، کاربران در آن زمان هیچ کنترلی بر روی این پلتفرم نداشتند. بعلاوه، هیچ چیز دیگری از این پلتفرم به دست نمی آوردند. سوشی سواپ با تشخیص نیاز صرافی غیر متمرکز تحت مالکیت جامعه و رهبری جامعه، این مشکل را بر طرف کرد. سوشی سواپ، از طریق توکن سوشی به کاربران اجازه کنترل پلتفرم و برداشت سود از مبادله را می دهد.

دارندگان توکن سوشی می توانند به پروپوزال های ارتقا پروتکل، به روز رسانی UI/UX، تعیین میزان هزینه های عملکرد، تعیین نحوه استفاده از تسهیلات خزانه (صندوق های توسعه)، پیشنهاد بهبودهای آینده و غیره رأی دهند.

چرا توکن های سوشی با ارزش هستند ؟

ارزش دهی توکن SUSHI نسبتاً ساده است. توکن سوشی به دلیل اینکه به کاربران اجازه می دهد بخشی از سودهای ایجاد شده توسط صرافی سوشی سواپ را از آن خود کنند، با ارزش است.

اگر شما صاحب توکن سوشی هستید، می توانید توکن های خود را در سوشی بار استیک کنید و درصدی سود متناسب با سهم خود در استخر دریافت کنید. درآمدهای این مجموعه در قالب توکن xSUSHI توزیع می شود که نشانگر توکن های SUSHI است که با استفاده از سودهای مبادله در بازار آزاد خریداری شده است.

گذشته از ایجاد درآمد غیرفعال برای استیکرهای SUSHI، عملکرد این بازار آزاد فشار خرید مداوم را برای توکن ایجاد می کند. با توجه به اینکه حجم معاملات روزانه سوشی سواپ به طور متوسط ​​حدود ۰.۵ میلیارد دلار است، سود حاصل از هزینه ۰.۰۵ درصد که در تمام استخرها محاسبه می شود، تقریباً معادل ۲۵۰،۰۰۰ دلار در روز است.

آیا سوشی سواپ معتبر است ؟

سوشی سواپ یکی از جدیدترین محصولات دیفای در بازار است و توسط برخی از معتبرترین توسعه دهندگان قرارداد هوشمند در این فضا هدایت می شود. این امر اعتبار این پلتفرم را نشان می دهد.

همچنین، محصولات آن توسط برخی از معتبرترین شرکتهای بازرسی قرارداد هوشمند در این فضا مانند پک شیلد PeckShield و کوانت استمپ Quantstamp مورد بررسی قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا