فارکساخبار اقتصاد جهانتحلیل جفت ارز

تحلیل هفتگی فارکس در هفته پیش رو (۱۲ تا ۱۶ مهر)

گزارش اشتغال آمریکا و افزایش نرخ بانک مرکزی نیوزلند ممکن است بازارها را در بحبوحه آشفتگی آن تحت تاثیر قرار دهد

برعکس چیزی که که بانک‌های مرکزی تصور می‌کردند، شروع تیپرینگ و کاهش محرک‌ها سیگنال‌های هشدار را در بازارها به صدا درآورد چرا که ترس از کند شدن شدید رشد در اقتصادهای بزرگ در حال افزایش است. با این حال، انتظار می‌رود سیاست‌گذاران فعلا در مسیر سیاست‌های انقباضی باقی بمانند. آمار اشتغال ماه سپتامبر می‌تواند چراغ سبز را برای تیپرینگ فدرال رزرو نشان دهد. در همین حال بانک مرکزی نیوزلند نیز احتمالا افزایش نرخ بهره خود را انجام می‌دهد. در عین حال، هفته آینده جلسه اوپک پلاس نیز برگزار می‌شود. با رسیدن قیمت نفت به بالاترین سطح طی سه سال اخیر، این نهاد تحت فشار است تا نفت بیشتری به بازار پمپاژ کند.

بانک مرکزی نیوزلند نرخ‌ را افزایش می‌دهد اما ریسک‌های نزولی برای کیوی وجود دارد

ممکن است اقتصاد نیوزلند در حال بهبود سریع باشد، اما عدم اطمینان از چشم‌انداز در حال افزایش است. این کشور در ماه آگوست به دلیل شیوع سویه دلتا تحت قرنطینه قرار گرفت. بانک مرکزی نیوزلند در نشست ماه آگوست خود به خاطر قرنطینه از افزایش نرخ خودداری کرد اما سیاست‌گذاران به صراحت اعلام کردند که سیاست‌های انقباضی همچنان در دستور کار است.

با این حال، اگرچه در ابتدا تصور نمی‌شد که آخرین قرنطینه منجر به خسارت شدیدی در تولید ناخالص داخلی شود، اما بازگشایی کامل ممکن است هفته یا حتی ماه‌ها بعد صورت پذیرد که این موضوع به طور بالقوه چشم‌انداز انقباض اقتصادی را افزایش می‌دهد. موارد ابتلا به کرونا در روزهای اخیر دوباره افزایش یافته است و نشان می‌دهد که حتی استراتژی کرونای صفر در نیوزلند نیز در مورد سویه دلتا موفق نبوده است.

نرخ بهره نیوزلند

متعاقبا انتظارات از افزایش ۵۰ نقطه پایه‌ای نرخ بهره در جلسه روز چهارشنبه کاهش یافته است و بانک مرکزی نیوزلند احتمالا نرخ بهره را بین ۲۵ تا ۵۰ نقطه پایه افزایش می‌دهد. با این حال بعید است که این موضوع افزایش چندانی در دلار نیوزلند ایجاد کند به ویژه اینکه بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا در حال افزایش است مگر اینکه سیاست‌گذاران برنامه آتی برای افزایش نرخ بهره را تهاجمی اعلام کنند.

نگرانی‌ها برای بانک مرکزی استرالیا افزایش یافته است

در آنسوی دریای تاسمانی، بانک مرکزی استرالیا احتمالا تحرک کمتری نسبت به همتای نیوزلندی خود خواهد داشت. این بانک احتمالا در جلسه روز سه‌شنبه خود نرخ‌ها را بدون تغییر نگه می‌دارد. موارد ابتلا به کرونا در استرالیا همچنان بالا است اما با افزایش نرخ واکسیناسیون، دولت به مقامات ایالتی فشار می‌آورد تا برخی از محدودیت‌ها را کاهش دهند. اما قرنطینه تنها ریسکی نیست که اقتصاد استرالیا با آن روبرو است. کاهش شدید رشد اقتصادی چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری این کشور تاثیرات زیادی بر اقتصاد استرالیا خواهد گذاشت.

ترازنامه
ترازنامه بانک مرکزی استرالیا

به احتمال زیاد بانک مرکزی استرالیا خوش‌بینی کمتری نسبت به بهبود اقتصادی نشان خواهد داد و سرمایه‌گذاران نیز به دنبال احتیاط بیشتر در بیانیه خواهند بود. با اینحال، از آنجایی که بانک مرکزی استرالیا پیشتر اعلام کرده بود تا ماه فوریه هیچ تغییری در سیاست رخ نخواهد داد، هرگونه تغییر لحن در بیانیه احتمالا جزئی خواهد بود. اما همین میزان نیز می‌تواند موج فروش تازه‌ای در دلار استرالیا ایجاد کند.

آیا NFP ماه سپتامبر «به صورت معقولی خوب» خواهد بود؟

فدرال رزرو سرانجام دکمه تیپرینگ را فشار داد. در حال حاضر اعلام تیپرینگ در ماه نوامبر بسیار محتمل است. هرچند این تصمیم مشروط به آمار اشتغال و سایر آمار خواهد بود. پاول در آخرین جلسه FOMC اعلام کرد که «یک گزارش معقول و خوب» برای تیپرینگ کافی است.

آمار اشتغال روز جمعه ممکن است بتواند خواسته فدرال رزرو را برآورده کند. پیش‌بینی می‌شود اقتصاد آمریکا در ماه سپتامبر ۵۰۰ هزار شغل ایجاد کرده باشد که بیش از دوبرابر میزان ماه آگوست با ۲۳۵ هزار شغل است. همچنین انتظار می‌رود نرخ بیکاری با ۰.۱ درصد کاهش به ۵.۱ درصد برسد و پیش‌بینی می‌شود رشد ماهانه متوسط درآمد ساعتی از ۰.۶ درصد به ۰.۴ درصد کاهش یابد.

مزایای بیکاری فدرال در آغاز ماه سپتامبر به پایان رسیده است و انتظار می‌رود این موضوع آمریکایی‌ها را تشویق به کار کردن کند. با این حال، با توجه به اینکه سویه دلتا هنوز در بسیاری از ایالت‌ها شایع است، ممکن است افراد هنوز از ترس کرونا به کار خود بازنگشته باشند.

اما آیا گزارش اشتغال بدتر از پیش‌بینی، برنامه فدرال رزرو برای شروع تیپرینگ را تغییر می‌دهد؟ با توجه به اینکه تورم در حال تبدیل شدن به مشکلی بزرگتر از انتظار سیاست‌گذاران است، این امر محتمل نیست. مگر اینکه آمار NFP به طرز تکان‌دهنده‌ای بد باشد. در حال حاضر تقریبا مطمئن هستیم که فدرال رزرو در جلسه بعدی خود تیپرینگ را اعلام می‌کند.

همچنین داده‌های دیگری نیز در ایالات متحده منتشر می‌شود. PMI غیرتولیدی ISM روز سه‌شنبه منتشر می‌شود که می‌تواند اطلاعات بیشتری از چگونگی رشد اقتصاد آمریکا در ماه سپتامبر ارائه کند.

در صورتی که آمار اشتغال یا PMI هفته آینده بهتر از پیش‌بینی باشد، احتمالا دلار آمریکا تقویت خواهد شد. دلار آمریکا هم به خاطر شروع تیپرینگ توسط فدرال رزرو و هم به خاطر افزایش تقاضا برای دارایی امن رشد می‌کند. با این حال، هرگونه آمار بدتر از انتظار می‌تواند باعث کاهش خفیف دلار شود، مگر اینکه شاهد روحیه ریسک گریزی در بازار باشیم.

آمار اشتغال کانادا و نشست اوپک پلاس در رادار لونی

دلار کانادا از ماه ژوئن همچنان در روند نزولی قرار دارد، این موضوع در حالی است که قیمت نفت در این مدت به بالاترین سطح خود رسیده است. خاتمه برنامه خرید اوراق قرضه توسط بانک کانادا نیز نتوانسته است نیروی‌های منفی ناشی از ریسک عمومی بازار و افزایش دوباره دلار آمریکا را جبران کند.

اگر اوپک و دوستان تصمیم بگیرند در جلسه روز دوشنبه خود تولیدات نفت را بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند، احتمالا شاهد کاهش مجدد نفت و متعاقبا دلار کانادا خواهیم بود. اگرچه چنین اقدامی بعید است. افزایش قیمت در بازارهای انرژی، قیمت نفت برنت را به بالاترین سطح در سه سال گذشته رسانده است. این موضوع اوپک پلاس را تحت فشار قرار داده است تا قیمت سوخت را کاهش دهند. اگرچه برخی از تولید کنندگان تمایلی به پاسخ دادن به این خواسته‌ها ندارند.

با این حال، بسیار بعید است که کشورهایی مانند عربستان سعودی با کاهش سریع محدودیت‌های تولید علی‌رغم افزایش اخیر قیمت نفت موافق باشند. اوپک پلاس قصد دارد محدودیت‌های عرضه خود در دوران همه گیری را تا سپتامبر ۲۰۲۲ ادامه دهد. در صورتی که هیچ اشاره‌ای به کاهش محدودیت‌های عرضه نفت نشود، قیمت نفت می‌تواند افزایش خود را ادامه داده و ارزهای مرتبط با نفت مانند لونی را به بالا هدایت کند.

ممکن است روز جمعه لونی حمایت بیشتری نیز دریافت کند زیرا گزارش اشتغال ماه سپتامبر به بهبود بیشتر بازار کار کانادا اشاره خواهد کرد. با این حال، با توجه به افزایش نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز رشد جهانی، هرگونه افزایش احتمالا اندک خواهد بود.

روحیه بد در اروپا

در منطقه یورو و انگلستان هفته آرامی خواهیم داشت. روز سه‌شنبه PMI خدماتی از IHS Markit منتشر خواهد شد. روز چهارشنبه خرده فروشی منطقه یورو و روز پنجشنبه تولیدات صنعتی آلمان منتشر می‌شود. هر دو ارز اخیرا در برابر دلار آمریکا سقوط کرده‌اند. به غیر از تیپرینگ توسط فدرال رزرو، نگرانی در مورد وخامت بحران انرژی نیز بر اقتصاد اروپا سایه انداخته است. به ویژه در بریتانیا که عرضه به دلیل کمبود راننده کامیون با اختلالات قابل توجه مواجه است.

به احتمال زیاد این نگرانی‌ها به زودی برطرف نمی‌شوند و فشار بر یورو و پوند همچنان ادامه خواهد یافت.

منبع: XM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا