ارزهای دیجیتالاستخراج ارزهای دیجیتال

آموزش استخراج پولکادات (Polkadot)

پولکادات (Polkadot) یک آلت کوین است که بی‌شباهت به ملکه رمزارز‌ها یعنی اتریوم نیست. پولکادات در اصل نام یک شبکه ارزی است و کوین اختصاصی آن دات (DOT) نام دارد. سرعت بالای تراکنش‌های این رمزارز، باعث تثبیت آن در بین ۱۰ ارز برتر بازار کریپتو گردیده است. اکنون زمان آن است که به سراغ شیوه استخراج این ارز پر‌ارزش برویم و در مورد آن صحبت کنیم.

همان‌طور که می‌دانید، استخراج ارزهای دیجیتال از طریق شیوه‌های مختلفی امکان‌پذیر است. با هم برخی از شیوه‌های استخراج را مرور می‌کنیم.

استخراج از طریق ASIC

دستگاه‌های ایسیک (ASIC) که در میان عامه مردم به ماینر معروف است، یکی از رایج‌ترین شیوه‌های استخراج است. ماینرها با تکیه بر تراشه‌های قدرتمند خود، اقدام به رمزگشایی و حل معادلات پیچیده ریاضی می‌کنند. نتیجه این رمزگشایی‌ها نیز چیزی جز تکمیل بلاک و دریافت پاداش نیست.

البته استفاده از این شیوه چندان هم کم‌هزینه نیست. علاوه بر هزینه خرید دستگاه، هزینه‌هایی مانند خرید لوازم جانبی و البته هزینه برق مصرفی را نیز باید در نظر بگیرید. ایجاد گرما و سروصدای زیاد آن هم از عیوب این شیوه استخراج به شمار می‌روند.

استخراج از طریق ریگ استخراج

ریگ استخراج به مجموعه‌ای از تجهیزات استخراج گفته می‌شود که از کارت گرافیک (GPU) برای این امر استفاده می‌کنند. بد نیست بدانید که زمانی برای استخراج بیت کوین از کارت گرافیک‌های بسیار معمولی استفاده می‌شد. اما اکنون بدون استفاده از دستگاه‌های ایزیک این امر ممکن نیست. البته فراموش نکنید که استخراج سایر ارزهای دیجیتال قابل‌استخراج ممکن است از این طریق صورت بپذیرد.

استخراج رمزارز با CPU

این شیوه استخراج نیز هنوز برای برخی از رمزارزها ممکن است جوابگو باشد. اینکه کدام شیوه برای استخراج دات (DOT) و سایر ارزها مناسب است، نیاز به یک تحقیق کوچک دارد. شما برای اطمینان از سودآوری استخراج خود می‌توانید از ماشین حساب استخراج رمزارز کمک بگیرید.

برای استفاده از این ماشین‌حساب نیاز است که با برخی از اصطلاحات موجود در این زمینه آشنا باشید. البته همه اصطلاحاتی که در قسمت بعد برای شما بیان می‌کنیم، برای این موضوع نیاز نیست. اما دانستن آنها اطلاعات خوبی به دانسته‌های شما اضافه می‌کند.

پولکادات

۳ اصطلاح مهم حوزه ارزهای دیجیتال

هش ریت (Hash Rate)

گفتیم که وظیفه ماینرها حل مسائل پیچیده ریاضی برای کشف بلاک‌های جدید است. هر چه هش ریت دستگاه شما بیشتر باشد، احتمال رسیدن به پاسخ مدنظر شما افزایش می‌یابد. هش ریت یا نرخ هش در اصل تعداد تخمین‌هایی است که ماینر می‌تواند برای کشف پاسخ صحیح انجام دهد. به‌ عنوان ‌مثال زمانی که هش ریت یک دستگاه ماینر ۲۱ TH/s بر ثانیه و دستگاه دیگر ۵۷ TH/s است، شانس موفقیت دستگاه دوم بیشتر از دستگاه اول است. همچنین در انتخاب بهترین دستگاه استخراج، هش ریت یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها محسوب می‌شود. البته این موضوع در مورد دیگر رمزارزها نیز صدق می‌کند.

استخراج هم ‌زمان

استخراج هم‌زمان ۲ ارز دیجیتال متفاوت، یکی از انگیزشی‌ترین شیوه‌های استخراج است. این نوع استخراج مصداق ضرب‌المثل «با یک دست دو هندوانه برداشتن» است. در این نوع استخراج، همه چیز برای استخراج ۲ ارز مشابه فراهم می‌شود. به ‌عنوان‌ مثال زمانی که شما دستگاه خود را روی اتریوم تنظیم می‌کنید، می‌توانید از استخراج دیکرد (Decred) نیز لذت ببرید. اینکه در کنار ارز اصلی چه ارزی را استخراج کنید، بستگی زیادی به قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال و صدالبته تاکتیک شما دارد.

استیکینگ

استیکینگ یا استیک کردن را می‌توان نوعی سرمایه‌گذاری تلقی کرد. در این شیوه که به ‌جای استخراج پولکادات نیز می‌توان از آن استفاده کرد، شما ارز خود را در یک کیف پول نرم‌ افزاری نگهداری می‌کنید و در ازای آن سود دریافت می‌کنید.

بهترین شیوه استخراج

اکنون‌که با شیوه‌های استخراج ارزهای دیجیتال آشنا شدید، شاید یک سؤال مهم در ذهن شما به وجود بیاید. واقعاً بهترین شیوه استخراج پولکادات چیست؟ برای پاسخ به این سؤال همراه ما بمانید.

واقعیت این است که امکان استخراج پولکادات از طریق ماینر‌ها و ریگ‌های استخراج وجود ندارد. به عبارت دیگر اصلاً استخراج این ارز محبوب امکان‌پذیر نیست.

این امر به این دلیل است که پولکا از گواهی اثبات کار (PoW) تبعیت نمی‌کند. این ارز به جای PoW از سیستم PoS یا همان گواهی اثبات سهام استفاده می‌کند. بهترین نمونه PoW بیت کوین است و آشناترین نمونه PoS هم اتریوم ۲.۰ است. اما ببینیم که گواهی اثبات سهام چیست؟

برای پاسخ کافی است به قسمت قبلی مطلب رجوع کنیم. استیکینگ یا همان نگهداری ارز dot بخشی از مکانیسم گواهی اثبات سهام است. به عبارتی با استیکینگ پولکادات، شما مشمول دریافت پولکادات بیشتری می‌شوید.

چقدر زمان برای استیکینگ پولکادات نیاز است؟

زمان تکمیل بلاک‌های پولکادات، بستگی مستقیمی به میزان Dot های استیک شده شما دارد. هر چه میزان بیشتری سرمایه‌گذاری کنید، مدت دریافت جایزه خود را کاهش می‌دهید. در ضمن با این کار درصد پاداش بیشتری دریافت می‌کنید.

یک نکته مهم در زمینه استیکینگ ارزهای دیجیتال، توجه به امنیت والت یا همان کیف پول مورد استفاده شما است. بنابراین حتماً قبل از شروع به خرید ارز مدنظر خود، از امنیت کیف‌ پول خود اطمینان حاصل کنید. به نظر می‌رسد نیازی به بیان اهمیت این موضوع وجود ندارد. چراکه همه می‌دانند که از دست رفتن کیف‌ پول در اکثر مواقع به معنای از دست رفتن دارایی کریپتویی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا