فارکسآموزش فارکس

آشنایی با اردر بلاک (order block) و نحوه معامله آنها

از اردر بلاک و نحوه معامله آنها چه می دانید؟ آیا می دانید که اولین بار چه کسی از این مفهوم نام برد؟ پاسخ تمامی این سوال ها را در این نوشته خواهیم داد. با ما همراه باشید.این مفهوم که توسط یک معامله‌گر یوتیوب توضیح داده شده بود، در بین معامله‌گران بسیار مورد توجه قرار‌گرفته‌است.

در تعریف آن می توان گفت اردر بلاک، رفتاری در بازار است که نشان از پر شدن سفارشات و روند حرکتی موسسات مالی و بانک‌های بزرگ که بازیگران عمده بازار هستند را در خود جای‌ داده‌ است. حرکت این موسسات در بازار، عمدتا با نمایش الگوهای خاصی اتفاق می‌افتد و منجر به روندها و حرکات بزرگ می‌شود، بنابراین معامله‌گران باید بدانند، این نهادها در بازار چطور به معامله می‌پردازند. هنگامی که اردر بلاک ایجاد می‌شود و قیمت در یک محدوده باریک نوسان می‌کند، سرمایه‌گذاران در حال پر کردن سفارشات خود در این مناطق هست و معاملات این بازیگران بازار، به صورت اردر بلاک به نمایش در‌می‌آید. پس از اتمام سفارشات و انجام این خرید و فروش‌ها، بازار مانند فنر رهاشده و حرکت سریعی به سمت بالا یا پایین انجام می‌دهد.

اردر بلاک چیست و چگونه تشکیل می‌شود؟

اردر بلاکها نوع خاصی از مناطق عرضه و تقاضا هستند و زمانی تشکیل می‌شوند که یک سری سفارشات به صورت بلوکی در آنجا قرار گرفته است. این سفارشات می‌تواند از طرف بانک‌ها یا سایر بازیگران بزرگ ایجاد شده باشد.بانک‌ها معمولا سفارشات بزرگی را در هر سری از معاملات خود انجام می‌دهند و اگر بخواهند این سفارشات را مستقیما و با تعداد کمی معامله وارد بازار کنند، حرکت‌های بزرگی در قیمت ایجاد می‌شود و قیمت‌ها، قبل از انجام سفارش به صورت کامل، به پرواز درمی‌آید و در نتیجه سود کمتری عاید آنها می‌شود. بنابراین آنها برای جلوگیری از این اتفاق سفارشات خود را به پوزیشن‌های کوچک و قابل مدیریت تقسیم می‌کنند.

در ادامه با یک مثال، نحوه کار این روش معامله‌گری را توضیح می‌دهیم

فرض کنید که جی پی مورگان می‌خواهد ۲۰۰ میلیون دلار جفت ارز EURUSD را در قیمتی مشخص خریداری کند. اگر حجم تمام سفارشات فروش معامله گران دیگر را اندازه‌گیری کنیم، تنها ۵۰ میلیون دلار از این جفت ارز، برای فروش حاضر می‌باشد. بدیهی است که این بانک نمی تواند تمام سفارش را به صورت کامل انجام دهد. چرا که فروشنده به اندازه کافی وجود ندارد. اگر آنها تمام ۲۰۰ میلیون دلار را خریداری کنند تنها ۵۰ میلیون دلار از سفارش آنها پر می‌شود و ۱۵۰ میلیون دلار دیگر باقی مانده و منجر به افزایش قیمت خواهدشد. اگر این بانک بخواهد تمام این پول را در معامله خرید وارد کند، مجبور است در قیمت‌های بالاتری اقدام به خرید نماید که این موضوع سود کلی آنها را کاهش می‌دهد.

بنابراین تصمیم می‌گیرند از یک اردر بلاک استفاده کنند تا سفارش آنها به صورت قابل کنترل و با درصد موفقیت بالاتری پر بشود. با این کار می‌توانند بدون نگرانی از افزایش بیش از حد قیمت، سفارش خود را تکمیل نمایند.به عنوان مثال، آنها اولین حجم سفارش خود را ۲۰ میلیون دلار قرار می‌دهند که بسیار کمتر از حجم فروش ۵۰ میلیون دلار گفته‌شده در مثال بالا می‌باشد.

این موضوع باعث افزایش ناگهانی قیمت و جلب توجه سایر معامله‌گران نمی‌شود. سپس منتظر می‌مانند تا به تعداد فروشندگان اضافه شود، زمانی که حجم فروش بالا رود و مجددا به ۵۰ میلیون دلار برسد، جی پی مورگان ۲۰ میلیون دلار دیگر از حجم خرید خود را، وارد بازار می‌کند و همین کار را به صورت مرحله به مرحله آنقدر ادامه میدهد تا تمام حجم خریدش وارد بازار شود. این روش باعث می‌شود که در نقطه‌ای از نمودار قیمت، یک محدوده ایجاد شود که به آن محدوده عرضه و تقاضا یا اردر بلاک یا بلوک سفارشات گفته می‌شود.

اردر بلاک 1

تصویر بالا نشانه‌ای از یک منطقه اردر بلاک است.

احتمالا تا به حال نمونه‌های زیادی از این مناطق را دیده‌اید.اردر بلاکها از نظر ساختاری، با مناطق عرضه و تقاضای عادی شباهت‌های بسیاری دارند، و زمانی که قیمت از محدوده باریک اردر بلاکها خارج می‌شود و با قدرت به سمت بالا یا پایین حرکت می‌کند، در برگشت قیمتی به آن محدوده، مجددا رفتار مشابهی از خود بروز می‌دهد و به همان سمت قبلی حرکت می‌کند. یعنی اگر نمودار قیمت، بعد از خروج از یک اردر بلاک، به سمت پایین نموارد، حرکت شارپی را انجام دهد، در اصلاح و حرکت رو به بالای بعدی، بعد از رسیدن به محدوده اردر بلاک، انتظار توقف و یک حرکت نزولی دیگر را داریم.

این مدل حرکت در روند صعودی نیز اتفاق می‌افتد.با این حال، هنگامی که قیمت در محدوده اردر بلاک قرار دارد، ما به طور دقیق نمی‌توانیم تشخیص دهیم که حرکت بعدی قیمت پس از آن به کدام سمت خواهد بود و آنالیز آن، درصد خطای بالایی به همراه دارد. در ادامه، روش درست استفاده از اردر بلاک را در معاملاتتان به شما آموزش می‌دهیم تا به صورت بهینه از آن استفاده کنید.

تفاوت اردر بلاک با مناطق عادی عرضه و تقاضا

در واقع دو تفاوت اساسی بین مناطق عرضه و تقاضای عادی و اردر بلاکها وجود دارد. اول اینکه اردر بلاکها نسبت به مناطق عرضه و تقاضای عادی، احتمال بازگشت بالاتری دارند و این موضوع به اینکه در کجا و یا در چه زمانی این الگو‌ها شکل گرفته‌اند، بستگی ندارد. یعنی اگر این بلاک‌ها حتی پس از یک افزایش یا کاهش طولانی‌مدت از لحاظ زمانی ظاهر شوند، احتمالا از همان منطقه، شاهد بازگشت قیمت خواهیم بود.

 

دلیل این اتفاق این است، که در این مناطق یا قیمت به کف رسیده است که بانک‌ها می‌خواهند خرید انجام دهند و یا به سقف قیمتی رسیده که بانک‌ها می‌خواهند دارایی خود را بفروش‌برسانند. بنابراین به احتمال زیاد، این مناطق منجر به تغییر جهت قیمت می‌شوند، زیرا بانک‌ها اقدام به گرفتن پوزیشن‌های بزرگی نمی‌کنند مگر اینکه مطمئن باشند قیمت در مسیری که می‌خواهند، حرکت خواهد کرد.تفاوت دیگر و عمده این اردر بلاک ها در شکل ظاهری آنها، با مناطق عرضه و تقاضا است. تصویر زیر را ببینید.

اردر بلاک

بر خلاف مناطق عادی عرضه و تقاضا، که تعداد معاملات و توقف قیمت در آن ناحیه باید کمتر از اردر بلاک‌ها باشد و با چند کندل در همان تایم فریم، ناحیه بیس (Base) تشکیل شود، اردر بلاک‌ها همیشه زمانی تشکیل می‌شوند که قیمت از یک محدوده قیمتی باریک دور شده است و حتی ممکن است، زمان بیشتری را هم در آن ناحیه سپری کند. این ساختار، زمانی شکل می‌گیرد که بانک‌ها از سفارشات بلوکی برای پر کردن پوزیشن‌های خود استفاده می‌کنند. در سفارشات بلوکی، ما شاهد ایجاد کف یا سقف در قیمت هستیم. بنابراین، برای تشخیص محدوده‌های نوسانی اردر بلاک، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به دنبال یک محدوده نوسانی باریک بگردید.

نحوه پیدا کردن و استفاده از اردر بلاکها در معاملات

بهترین راه برای استفاده از اردر بلاکها در معاملات، این است که در کنار استراتژی خود به دنبال پیدا کردن آنها نیز باشید. این مناطق زیاد تشکیل نمی‌شوند و شما نمی‌توانید از آن به عنوان یک استراتژی مشخص استفاده کنید. به طور مثال اگر از روش پرایس اکشن که یک روش تحلیلی است استفاده می‌کنید، می‌توانید از ترکیب موقعیت‌های پرپتانسیل تحلیلی خود، که از تحلیل پرایس اکشن استخراج کرده‌اید با نواحی اردر بلاک استفاده کنید و ضریب موفقیت بهتری را در معاملات به خود دهید.

 

اما چگونه می‌توانید از اردر بلاک‌ها در معاملات خود استفاده کنید؟ از آنجا که اردر بلاک‌ها همان محدوده‌های عرضه و تقاضا هستند، (البته از یک نوع بسیار نادر آنها) نحوه معامله به وسیله آنها نیز، مشابه همان معامله بر اساس محدوده‌های عرضه و تقاضا است.شما ابتدا در چارت ساده قیمت به دنبال این مناطق هستید و آن‌ها را علامت‌گذاری می‌کنید.

اردر بلاک

منتظر می‌مانید تا قیمت برای اولین بار، به محدوده‌ی مشخص شده نزدیک شود. منتظر بمانید که نمودار قیمت به شما تریگر ورود مناسب و سیگنال معتبر دهد. این تریگر ورود می‌تواند یک الگوی کندلی، الگوی نموداری و یا حتی واگرایی‌ها باشد.

اردر بلاک

حال بعد از اینکه سیگنال موردنظر داده شد و به معامله ورود کردید، حد ضرر را در سمت دیگر منطقه با کمی فاصله قرار داده و منتظر باشید که نمودار قیمت، حرکت خود را انجام دهد و در این حال، معامله‌ خود را مدیریت کنید.

اردر بلاک

به همین سادگی، شما در همین چند خط این سیستم معاملاتی را فرا گرفتید. اما اگرچه توضیح این نوع معامله ساده است، اما معامله بر اساس آن ممکن است کمی دشوار باشد. پیدا کردن مناطق درست و واقعی به این سادگی نخواهند بود و ممکن است به دفعات زیاد، شما را به اشتباه بیندازند، اما با کمی تمرین به این روش مسلط خواهید شد.

نکته کلیدی که در اینجا باید به خاطر بسپارید این است که، به دنبال مناطقی باشید که بسیار فشرده باشند. یعنی محدوده نوسانی، بسیار کوچک باشد (چیزی شبیه به همان مناطق عرضه و تقاضا)، زیرا هرچقدر محدوده فشرده‌تر باشد، احتمال اینکه سفارشات بزرگتری در آنجا باشد، بیشتر است.

در نمودارهای زیر، نمونه‌هایی از این استراتژی قابل مشاهده می‌باشد.

در اینجا مشاهده می‌کنیم که نمودار قیمت بعد از خروج از این ناحیه، به بالا پرتاب شده‌است. قیمت در هنگام بازگشت به این ناحیه، دوباره مورد تقاضا قرارگرفته‌است و یک بلاک اردر را تشکیل داده است.به میزان باریک بودن منطقه عرضه و تقاضا دقت کنید. این یک نوسان معمولی نیست. بلکه این نوسانات بسیار کوچک هستند و تقریبا در همان نقاط شروع، خاتمه می‌یابند. شما برای پیدا کردن بلاک اردرها باید به دنبال چنین نقاطی باشید.

اردر بلاک

در اینجا یک نمونه دیگر، در تایم فریم ۱۵ دقیقه‌ای را می‌بینید. یک مستطیل بسیار کوچک با نوسانات جزئی. چیزی که فقط در زمان‌هایی مشاهده می‌کنیم که بانک‌ها در حال پر کردن بلوک‌های سفارش‌ خود هستند. مجددا بعد از بازگشت به این ناحیه، پتانسیل زیادی برای ادامه روند نزولی وجود دارد و دیگر معامله‌گران نیز به دنبال آن حرکت می‌کنند.

اردر بلاک

در بعضی موارد نادر، ناحیه اردر بلاک پس از یک حرکت سریع نزولی یا صعودی تشکیل می‌شود. این حالت چیزی شبیه به الگوهای رالی بیس رالی (Rally-Base-Rally) یا دراپ بیس دراپ (Drop-Base-Drop) در سیستم معاملاتی عرضه و تقاضا می‌باشد. وقتی چنین چیزی را در نمودار قیمت مشاهده کردید، منطقه اردر بلاک را بین بیشترین و کمترین سطح، که قیمت در آن نوسان کرده است، رسم کنید. این موضوع باعث می‌شود منطقه شما اعتبار بیشتری پیدا کند.

این رخداد زمانی اتفاق می‌افتد که بانک‌ها پوزیشن‌های موردنظر خود را در محدوده مشخصی از قیمت گرفته‌اند، اما به علت بزرگی حجم این سفارش خرید یا فروش، باعث جهش اولیه قیمت در همان جهت شده‌اند. بانک مربوطه مجبور است ادامه سفارشات خود را در منطقه‌ای دورتر (بالاتر یا پایین‌تر) نسبت به موقعیت فعلی به پایان برساند. لازم به ذکر است، دیگر بانک‌ها و موسسات مالی نیز از این فرصت اولیه استفاده می‌کنند تا به این موج جدید حرکتی، در سطوح اولیه اضافه شوند.

اردر بلاک

همراهان عزیز فیماچارت امیدواریم مطلب آموزشی ارائه شده کارآمد بوده باشد و بتوانید از آن استفاده لام را ببرید. استراتژی اردر بلاک، در صورت استفاده درست از آن یکی از استراتژی‌های مناسب برای معامله‌گری است.

منبع: priceactionninja

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا