ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

آشنایی با نسبت MVRV و نحوه محاسبه آن

مفهوم نسبت ارزش بازار به ارزش واقعی یا Market Value/Realized Value (به‌اختصار MVRV) در سال ۲۰۱۸ توسط مراد محموداف و دیوید پوئل ابداع شد. اما نسبت MVRV چیست و چطور کار می‌کند.
در این مفهوم ۲ مشخصه وجود دارد:
  1. ارزش کل بازار (Market Value) که به آن مارکت کپ (Market Cap) هم گفته می‌شود.
  2. ارزش واقعی یا تحقق‌یافته بازار (Realized Value)

در واقع مقایسه ارزش واقعی و مارکت کپ بازار به ما کمک می‌کند که متوجه شویم در یک زمان مشخص، ارزش کل بازار در چه وضعیتی قرار دارد.

ارزش بازار یا مارکت کپ چیست؟

یکی از رایج‌ترین اصطلاحات در بازار رمزارزهاارزش بازار یا Market Value  است که با عنوان مارکت کپ یا Market Capitalization هم شناخته می‌شود. محاسبه ارزش بازار بسیار ساده است؛ قیمت کنونی ارز را در تعداد کل در گردش آن رمزارز ضرب کنیم. برای مثال، ارزش بازار بیت کوین از ضرب تعداد بیت کوین‌های عرضه شده تا این لحظه در قیمت لحظه‌ای بیت کوین بدست می‌آید. براساس اطلاعات درون زنجیره‌ای، تاکنون حدود ۱۸.۸ میلیون رمز ارز بیت کوین عرضه شده است و قیمت آن در زمان نگارش مقاله معادل ۴۳,۸۰۰ دلار است؛ ارزش بازار بیت کوین از ضرب ۱۸.۸ میلیون در ۴۳,۸۰۰ بدست می‌آید؛ در نتیجه ارزش بازار بیت کوین در این لحظه معادل ۸۲۳ میلیارد دلار است.

به همین طریق می‌توان ارزش بازار تک تک رمزارزها را محاسبه کرد. در انتها با جمع کردن مارکت کپ تمام رمزارزها، مارکت کپ کل بازار ارزهای دیجیتال بدست می‌آید. این روشی شناخته شده برای بیان میزان سرمایه وارد شده به یک بازار مالی است. البته این روش، دقت کافی برای بیان ارزش دلاری یک بازار را ندارد و مفهوم ارزش واقعی به عنوان جایگزین برای این روش مطرح شده است. یکی دیگر از ابزارهایی که احتمالا در بازار رمز ارزها با آن مواجه شده‌اید که برآمده از ارزش بازار هر ارز و مقایسه آن با ارزش کل بازار است، شاخص سلطه یا دامیننس رمز ارزهاست. از تقسیم ارزش بازار هر یک از رمز ارزها بر ارزش کل بازار، شاخص سلطه آن ارز بدست می‌آید. برای مثال شاخص سلطه یا Dominance بیت کوین در این لحظه ۴۲ درصد است.

ارزش واقعی چیست؟

ارزش واقعی یا Realized Value، بیان دقیق‌تری از میزان هزینه صرف شده برای خرید رمزارزهای در گردش است. در محاسبه ارزش واقعی، رمزارزهای از دست رفته لحاظ نمی‌شوند. برای اینکه متوجه شوید ارزش واقعی یک رمزارز چطور محاسبه می‌شود به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید در یک کیف پول ۳۰ عدد بیت کوین وجود دارد که از ۳ تراکنش مختلف به این کیف پول ارسال شده‌اند:

۱۰ عدد بیت کوین که به قیمت ۵,۰۰۰ دلار خریده شده
۵ عدد بیت کوین که به قیمت ۱۵,۰۰۰ دلار خریداری شده
۱۵ عدد بیت کوین که با قیمت ۱۰,۰۰۰ دلار خریداری شده
ارزش واقعی از طریق محاسبه مجموع قیمت خرید همه بیت کوین‌های موجود در کیف پول محاسبه می‌شود. در این مثال ارزش واقعی بیت کوین به صورت زیر حساب می‌شود:

دلار ۲۷۵,۰۰۰ =(۱۵x۱۰,۰۰۰)+ (۵x۱۵۰۰)+(۱۰x۵,۰۰۰)

برای اینکه میانگین قیمت خرید ۳۰ بیت کوین را محاسبه کنیم باید ارزش واقعی را بر تعداد کل بیت کوین‌های موجود در کیف پول تقسیم کنیم:

دلار ۹۱۶۶.۶۶= ۳۰ /۲۷۵,۰۰۰

به عبارتی صاحب کیف پول به ازای هر بیت کوین به‌طور میانگین ۹۱۶۶.۶۶ دلار پرداخت کرده است. آیا این خریدار سود کرده یا ضرر؟ در جواب باید بگوییم که بستگی به قیمت کنونی بیت کوین دارد. اگر قیمت کنونی بیت کوین کمتر از ۹۱۶۶.۶۶ دلار باشد، بنابراین خریدار با توجه به قیمت کنونی آن ارز، بیشتر از ارزش کنونی این رمزارز بابت آن هزینه کرده است. اما اگر قیمت کنونی بیت کوین بیشتر از ۹۱۶۶.۶۶ دلار باشد، خریدار در مقایسه با قیمت کنونی بیت کوین، آن را در قیمت کمتری خریداری کرده و برای او هرچه قیمت بالاتر رود، بازار بالاتر از ارزش واقعی خود معامله شده است.

می‌توانیم ارزش واقعی همه رمزارزها را به این طریق محاسبه کنیم. عدد به‌دست آمده تخمینی از کل هزینه‌ای که کاربران برای خرید رمزارز صرف کرده‌اند را در اختیار ما قرار می‌دهد که به آن ارزش واقعی کل بازار، Realized Cap یا Realized Value گفته می‌شود.

نحوه محاسبه نسبت MVRV چگونه است؟

نسبت ارزش بازار به ارزش واقعی را می‌توان با تقسیم ارزش بازار یک رمزارز (Market Cap) بر ارزش واقعی بازار (Realized Value) آن رمزارز به دست آورد.

MVRVاز محاسبه نسبت MVRV بیشتر برای تحلیل قیمت بیت کوین استفاده می‌شود. برای استفاده از این نسبت در معاملات بیت کوین باید ۲ حد آستانه زیر را در نظر بگیرید:

حد بالا (Upper limit) که ۳.۷ است. در صورتی که MVRV به‌دست آمده بالاتر از این سطح باشد، یعنی قیمت بیت کوین بیش از قیمت واقعی آن ارزش‌گذاری شده است (براساس تاریخچه قیمتی بیت کوین).

حد پایین (Lower limit) که ۱ است. اگر MVRV کمتر از این سطح بیاید، نماینگر این است که قیمت بیت کوین کمتر از ارزش واقعی آن ارزش‌گذاری شده است.

عدد ۱ نقطه مهمی در تفسیر نسبت MVRV بیت کوین محسوب می‌شود. اگر MVRV بیشتر از ۱ باشد نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران که اخیرا بیت کوین خریداری کرده‌اند ارزش بازار را تعیین می‌کنند، نه هولدرهای بیت کوین. در صورتی که عدد MVRV کمتر از یک باشد، نشان می‌دهد که هولدرها ارز بازار را تعیین می‌کنند و نه سرمایه‌گذاران کوتاه مدت بیت کوین.

داده‌های تاریخی (Historical Data) نشانگر این است که زمانی که MVRV بیت کوین کمتر از ۱ بوده، احتمال کمتری وجود داشته که هولدرها بیت کوین‌های خود را بفروشند و نشان‌دهنده فاز انباشت (Accumulation phase) در بازار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا