ارزهای دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال Orion Protocol (اوریون) چیست؟

ارز دیجیتال اوریون پروتکل (با توکن ORN) یک پروژه متن باز و مبتنی بر اقتصاد غیر متمرکز (معروف به DeFi) است که اساساً به جهت جمع‌آوری نقدینگی از ارائه‌دهندگان نقدینگی برتر بازار، یا همان صرافی‌ها، ایجاد شده است. در واقع اوریون به کاربران کمک می‌کند که بهترین سود را از سرمایه خود به دست آورند و در کنار آن ریسک کار با صرافی‌های مختلف را نیز از بین می‌برد.

در واقع سیستم خاص و جالب اوریون یک درگاه واحد و ساده به روی تمام بازار ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند. با ارز دیجیتال Orion Protocol بزرگ‌ترین مشکلات موجود در معامله‌گری در ارزهای دیجیتال مثل نقدینگی، دسترسی، مقیاس پذیری و امنیت مرتفع خواهند شد.

تاریخچه ارز دیجیتال Orion Protocol

الکسی کولوسکوف (Alexey Koloskov) مدیر عامل و هم‌بنیان‌گذار Orion Protocol این پروژه را در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد تا مشکل دستکاری قیمت توسط صرافی‌های بزرگ را در دنیای رمزارزها حل کند. از نظر تعداد و شدت مشکلات، باید گفت که هم صرافی‌های متمرکز (CEX) و هم غیر متمرکز (DEX)، هر کدام مسائل و آسیب‌پذیری‌های خود را دارند. صرافی‌های متمرکز نسبت به حملات هک آسیب‌پذیر هستند، در حالی که صرافی‌های غیر متمرکز هنوز به شدت نیاز به توسعه و رفع مشکلات نرم‌افزاری و سیستمی دارند.

از این رو به گفته یانوش علی (Yanush Ali)، رئیس بخش فناوری Orion Protocol، پروژه آنها دقیقاً همان چیزی است که دنیای امروز ارزهای دیجیتال نیاز دارد؛ یعنی یک پلتفرم کاملاً غیر متمرکز که همه نیازهای کسب‌و‌کارها و کاربران را رفع می‌کند.

ارز دیجیتال اوریون چگونه کار می‌کند؟

ارز دیجیتال اوریون پروتکل با جمع‌آوری نقدینگی ارائه‌شده در صرافی‌های مختلف بازار ارزهای دیجیتال در یک API واحد و جهانی، کار می‌کند. این API، سفارشات را از صرافی‌ها می‌گیرد و در یک سیستم واحد جمع می‌کند تا کاربران بتوانند راحت‌تر به خرید و فروش کوین‌های مختلف بپردازند. به عنوان مثال، وقتی یک کاربر یک سفارش را ایجاد می‌کند، یک API ایجاد می‌شود، اوریون آن سفارش را به طور همزمان در صرافی‌های مختلف ارسال می‌کند. این باعث می‌شود فاصله قیمت عرضه و تقاضا کاهش بیاید و در نهایت بهترین قیمت بین صرافی‌ها به کاربر نمایش داده شود.

علاوه بر این، اوریون قصد دارد مشکل دیگری را که در صرافی‌های متمرکز وجود دارد حل کند و آن خطر هک شدن است. کیف پول‌های آنلاینی که معمولاً در صرافی‌های مختلف ارائه می‌شود، نسبت به حمله هکرها آسیب‌پذیر هستند. گزارشات اخیر میزان این آسیب‌پذیری صرافی‌های متمرکز (و حتی غیر متمرکز) را نشان می‌دهد و کاربرانی که هیچ راهی به جز واریز سرمایه خود به این صرافی‌ها ندارند، به هر حال دارایی خود را در خطر قرار می‌دهند. سیستم اوریون با فراهم کردن امکان مدیریت آزادانه دارایی‌ها در پلتفرم، بدون محدودیت زمانی و مکانی و نیاز به ارائه کلید خصوصی خود، سعی کرده این مشکل را حل کند.

اوریون

با وجود کیف پول جامع کوینی اوریون، به راحتی می‌توانید وضعیت دارایی‌های دیجیتالی خود را زیر نظر بگیرید؛ چراکه همه آنها در یک برنامه و یک API ثابت به نمایش گذاشته می‌شوند. با این کار، زحمات نگهداری چند کیف پول مختلف برای کار در صرافی‌های مختلف از بین می‌رود.

در ضمن، از آنجایی که ارز دیجیتال Orion Protocol متن باز است، توسعه‌دهندگان شخص ثالث می‌توانند اپلیکیشن‌های غیر متمرکز خود را نیز در این سیستم منتشر کنند.

ویژگی‌های ارز دیجیتال Orion Protocol

سیستم متصل به ارز دیجیتال اوریون قصد دارد که به یک پلتفرم همه‌جانبه تبدیل شود، بنابراین توسعه‌دهندگان این سیستم، مجموعه بزرگی از محصولات و اکوسیستم را به معامله‌گران ارائه می‌دهند. در ادامه این قابلیت‌ها و محصولات را نام می‌بریم و به طور اجمالی معرفی می‌کنیم.

پایانه معامله‌گری اوریون

پایانه معامله‌گری اوریون (Orion Trading Terminal) پلتفرمی است که به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که در API واحد و جهانی خود به خرید و فروش کوین‌های مختلف بپردازند. تنها با یک کلیک، کاربران می‌توانند سفارشات را به طور همزمان در چندین صرافی مختلف ثبت کنند تا بهترین قیمت برای آنها پیدا شود.

اگر کاربران بخواهند روی پروژه‌های نوآورانه بلاکچینی سرمایه‌گذاری کنند یا قصد خرید توکن‌های جدید را داشته باشند، می‌توانند این گونه تراکنش‌ها را در پایانه معامله‌گری اوریون به انجام برسانند.

اپلیکیشن مدیریت پرتفوی

به جای بررسی حساب‌های مختلف در صرافی‌های مختلف به جهت نظارت بر سبد سهام (پرتفوی)، سیستم اوریون این پروسه را به وسیله جمع‌آوری همه اطلاعات مرتبط با یکدیگر در یک ابزار واحد برای کاربر، به طرز قابل توجهی تسهیل کرده است.

اپلیکیشن مدیریت پرتفوی اوریون امکان نظارت و ضبط فعالیت‌ها آنها در صرافی‌ها، تعیین زنگ هشدار برای فرصت‌های آربیتراژ (کسب سود از اختلاف قیمت بین دو صرافی) و خودکارسازی پروسه مدیریت دارایی را برای کاربر فراهم می‌کند.

لازم به ذکر است که همه این قابلیت‌ها و پروسه‌ها بدون نیاز به سپردن کلید خصوصی سرمایه‌های کاربر قابل انجام است؛ چراکه این اپلیکیشن یک قابلیت مدیریت پرتفوی را ارائه می‌کند. با این سیستم، دیگر لازم نیست که کلید خصوصی کیف پول خود را به شخص ثالث بدهید.

فروشگاه اپلیکیشن

اوریون فروشگاهی برای اپلیکیشن‌های غیر متمرکز دارد که کاربران می‌توانند برای خرید نرم‌افزارهای مبتنی بر اوریون از آنها استفاده کنند. بسیاری از این نرم‌افزارها، توسط افراد شخص ثالث و در پروتکل توسعه داده شده‌اند. برخی از اپلیکیشن‌هایی که کاربران می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند، عبارتند از:

  • اپلیکیشن‌های مخصوص آربیتراژ
  • ربات معامله‌گری الگوریتم‌دار
  • سیستم ادغام پرداخت

همکاری با شرکت‌ها

با اینکه قابلیت همکاری برای برخی از تجمیع‌کننده‌ها یک مسئله اساسی است، اوریون سیستمی را طراحی کرده که این مشکل را حل کند. اوریون افزونه مخصوص خود را دارد که شرکت‌ها و معامله‌گران می‌توانند آن را در نرم‌افزار خود به کار بگیرند تا به API اوریون دسترسی پیدا کنند.

افزونه افزایش نقدینگی برای صرافی‌ها

ارز دیجیتال Orion Protocol افزونه خاص خودش را دارد که صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز می‌توانند آن را در پلتفرم خود نصب کنند تا در تجمیع نقدینگی اوریون مشارکت داشته باشند. این قابلیت همچنین به بازارسازها نیز این امکان را می‌دهد که با کارمزد کمتری به خرید و فروش بپردازند.

استخر نقدینگی مشترک اوریون

کارگزاران در واقع ارائه‌دهندگان نقدینگی هستند که سرمایه‌ها را در صرافی‌ها نگه می‌دارند و از طرف کاربران سفارشات مختلف را ثبت می‌کنند. آنها برای ملحق شدن به استخر نقدینگی، حداقل مقداری از توکن ORN را استیک می‌کنند. هر چه توکن ORN بیشتری در اختیار داشته باشند، برای ثبت سفارشات کارمزد بیشتری دریافت می‌کنند.

راه‌اندازی صرافی غیر متمرکز

اوریون پلتفرمی است که کاربران می‌توانند با دسترسی به نقدینگی اوریون، صرافی غیر متمرکز خود را در آن راه‌اندازی کنند. این یک روش ساده برای افتتاح صرافی‌های جدید نیست، بلکه به صورت آنی برای آنها نقدینگی هم فراهم می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت رسمی اوریون مراجعه کنید.

Orion Protocol

توکن ORN

توکن داخلی استفاده‌شده در ارز دیجیتال Orion Protocol، با نماد ORN شناخته می‌شود که در واقع یک توکن ERC-20 است. تعداد کل این توکن ۱۰۰ میلیون است ولی تاکنون ۳۰ میلیون توکن از مقدار کلی در شبکه موجود است. خالقان اوریون مدعی هستند که می‌توانند ثبات قیمت توکن ORN را تضمین کنند و قصد دارند با استفاده از ابزار زیر به این هدف برسند:

  • فراهم کردن موارد استفاده برای توکن ORN
  • استیکینگ بدون تورم
  • کم کردن تعداد توکن‌ها
  • سوددهی به سرمایه‌گذاران
  • فرصت بازگشت سرمایه

موارد استفاده برای توکن ORN

توکن ORN از طریق محصولات مختلفی که در این پلتفرم ارائه شده، قابل استفاده است. از جمله این موارد استفاده برای توکن ORN عبارتند از:

  • پایانه اوریون: با پرداخت کارمزدها با استفاده از توکن ORN، کاربران مشمول تخفیفاتی می‌شوند و می‌توانند کارمزدهای تراکنش پایانه را به دست آورند و با استیک کردن این توکن‌ها سود دریافت کنند.
  • کارگزاری غیر متمرکز: کارگزاران به منظور انتخاب شدن برای ثبت معاملات، باید توکن ORN را استیک کنند. این در حالی است که غیرکارگزاران می‌توانند توکن ORN را استیک کنند تا برای انتخاب کارگزاری رأی بدهند.
  • همکاری با شرکت‌ها: همه کارمزدهای ایجادشده برای خرید خدمات با توکن ORN انجام می‌شود و از تعداد کل توکن‌های سیستم کم می‌شوند.

ارز دیجیتال Orion را از کجا بخریم و در کجا ذخیره کنیم؟

توکن ORN را می‌توان با استفاده از اتریوم (ETH) یا تتر (USDT) در صرافی‌های مختلفی همچون KuCoin یا صرافی بایننس (Binance) یا صرافی غیر متمرکز Uniswap خرید و فروش کرد. البته بیشترین فعالیت این توکن در صرافی Bilaxy است. اوریون همچنین مدعی است که از طریق یک برنامه پیش استیکینگ، می‌توان توکن ORN را در صرافی‌هایی مثل Bitmax ،KuCoin و Biki استیک کرد و تقریباً سود سالانه ۳۹ درصدی به دست آورد.

آینده ارز دیجیتال Orion Protocol

فروش توکن اوریون در ۱۴ جولای ۲۰۲۰ به اتمام رسید و این توکن تاکنون در چند صرافی بزرگ جهان لیست شده است. انتظار می‌رود که در سه ماهه آخر ۲۰۲۰، توسعه‌دهندگان این سیستم، شبکه اصلی اوریون، کارگزاری غیر متمرکز و اوراکل قیمت اوریون را راه‌اندازی کنند. نکته مهم‌تر این است که با راه‌اندازی شبکه اصلی، مدل استیک DPoB هم به کار گرفته خواهد شد.

تاریخچه قیمت Orion Protocol

ارز دیجیتال Orion Protocol با توکن ORN خود اولین بار در ۱۷ جولای ۲۰۲۰ و با قیمت حدود ۰.۷ دلار در وبسایت CoinMarketCap ثبت شد. همزمان با این اتفاق، قیمت توکن رشدی شدید را تجربه کرد و تنها در ۵ روز به ۲.۹ دلار رسید. این رشد برای چند روز متوقف شد ولی با شروع حرکت صعودی در ۶ آگوست، قیمت توکن ORN در روز ۱۰ آگوست به ۶ دلار رسید. این یعنی سود بیش از ۴۰۰ درصدی در کمتر از ۱ ماه!

بالاترین قیمت ثبت‌شده برای توکن ORN در تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۲۱ و سطح ۲۹.۲۹ دلار ثبت شده که عدد فوق‌العاده تحسین‌برانگیزی است. اگر این سطح را با پایین‌ترین قیمت ثبت‌شده برای این توکن در سطح ۰.۵۳ دلار که در اواسط جولای ۲۰۲۰ ثبت شد، مقایسه کنیم، به رشدی حدود ۵۶۰۰ درصدی خواهیم رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا