فارکساخبار اقتصاد جهانتحلیل جفت ارز

تحلیل هفتگی فارکس، ۱۵ تا ۱۹ آذر ۱۴۰۰

از زمانی که سویه اومیکرون وارد معادلات شده است، دارایی‌های پرریسک تحت فشار قرار گرفته‌اند. فعالین بازار می‌ترسند که بانک‌های مرکزی این بار نتوانند به کمک اقتصاد بیایند چرا که تورم در حال حاضر بسیار داغ است. این امر می‌تواند داده‌های تورم ایالات متحده را برجسته‌تر کند. انتظار می‌رود آمار سالانه تورم در ایالات متحده به ۷ درصد برسد. بانک مرکزی کانادا و استرالیا نیز جلسات سیاست‌گذاری خود را برگزار می‌کنند.

فدرال رزرو دکمه وحشت را زد!

رئیس فدرال رزرو این هفته با ارائه سیگنال مبنی بر این که او به دنبال تسریع تیپرینگ است، نارنجک را در میان بازارهای مالی رها کرد. او سویه اومیکرون را کم اهمیت جلوه داد و بارها بر تشدید ریسک‌های تورمی تاکید کرد.

با توجه به تورم بالا و در حال افزایش، بهبود سریع بازار کار، افزایش رشد دستمزدها و رونق مصرف، فدرال رزرو به وضوح آماده شده است تا برای جلوگیری از گرم‌تر شدن اقتصاد، ترمز را فشار دهد. پاول پیشنهاد داد که خرید دارایی‌ها را «چند ماه» زودتر پایان دهند تا راه بری افزایش زودهنگام نرخ بهره باز شود.

شاخص خرده‌فروشی آمریکا

حال سوال این است که آیا فدرال رزرو این موضوع را در جلسه بعدی در اواسط دسامبر اعلام خواهد کرد یا خیر، و اگر چنین است، تسریع خرید دارایی‌ها به چه سرعتی انجام می شود. برای پاسخ به این سوالات سرمایه گذاران داده‌های تورمی که روز چهارشنبه هفته آینده منتشر می‌شود، تحت نظر دارند.

هنوز پیش‌بینی‌های رسمی در دسترس نیست، اما آخرین نظرسنجی‌های PMI برای ماه نوامبر نشان داد که شرکت‌ها قیمت‌های فروش خود را با سرعتی که «با اوج ماه اکتبر مطابقت دارد» افزایش دادند. تورم ماهانه در اکتبر ۰.۹ درصد افزایش یافت، بنابراین اگر افزایش مشابهی را در ماه نوامبر مشاهده کنیم، نرخ سالانه CPI از ۶.۲ درصد فعلی به ۷ درصد افزایش خواهد یافت.

این می‌تواند توافق برای تسریع تیپرینگ را در نشست آتی فدرال رزرو را ایجاد کند. همچنین علاوه‌بر جرومی پاول، چند عضو دیگر فدرال رزرو نیز گفته‌اند که آماده تسریع تیپرینگ هستند. از این جمله می‌توان به کلاریدا، والر، کوارلس، دالی، مستر، بولارد و بوستیک اشاره کرد.

تغییرات سالانه شاخص CPI آمریکا

در مورد دلار، چشم‌انداز مثبت باقی می‌ماند و تسریع تیپرینگ می‌تواند روند صعودی آن را دوباره شعله‌ور کند. بازارها در حال حاضر بر روی دوبار افزایش نرخ بهره برای سال ۲۰۲۲ قیمت‌گذاری کرده‌اند و یک احتمال ۵۰ درصدی نیز برای سومین افزایش نرخ بهره قائل هستند. بنابراین هنوز فضا برای قیمت‌گذاری هاوکیش‌تر وجود دارد. در طرف مقابل، یورو همچنان با محدودیت‌های کرونا که می‌تواند رشد اقتصادی را مختل کند، دست و پنجه نرم می‌کند.

بانک مرکزی استرالیا به جلسه می‌رود

بانک مرکزی استرالیا جلسه سیاست‌گذاری خود را در روز سه‌شنبه به پایان می‌رساند. انتظار نمی‌رود هیچ تغییری در سیاست‌های این بانک صورت بگیرد، بنابراین واکنش آزی احتمالا وابسته به هرگونه سیگنال در مورد حرکت‌های آتی بانک خواهد بود. در آخرین جلسه بانک مرکزی استرالیا، این بانک هم خبرهای خوب و هم خبرهای بد به بازار داد.

از طرف دیگر، قرنطینه‌ها در سه ماهه سوم، آنقدر که انتظار می‌رفت ضربه سنگینی به رشد اقتصادی نزد. مصرف در ماه اکتبر قوی بود و آخرین نظرسنجی‌های تجاری PMI نیز دلگرم کننده بود. با این حال، بازار کار در ماه اکتبر ضربه خود و نرخ بیکاری به طرز قابل توجهی افزایش یافت که نشان می‌دهد مشاغل زیادی از بین رفته است.

تغییرات ماهانه اشتغال استرالیا در مقایسه با نرخ بیکاری این کشور

همچنین با توجه به کاهش رشد اقتصادی چین، که برای استرالیا به خاطر روابط تجاری بسیار نزدیک آنها بسیار مهم است، بانک مرکزی استرالیا احتمالا محتاط باقی خواهد ماند. بازارهای پول برای سال آینده سه بار افزایش نرخ بهره پیش‌بینی می‌کنند، این در حالی است که بانک مرکزی اصرار دارد که در این سال هیچ افزایشی نخواهد داشت. تکرار این ادعا ضربه دیگری به دلار استرالیا وارد خواهد کرد. در تصویر کلان نیز، این ارز با رشد اقتصاد جهانی و قیمت سنگ آهن حرکت می‌کند.

بانک کانادا، روزهای خوب فراخواهد رسید

در کانادا داستان کاملا متفاوت است. اقتصاد در این کشور در رونق به سر می‌برد، تورم بسیار داغ است، بازار کار تقریبا به طور کامل بهبود پیدا کرده است، کسب و کارها خوشبین هستند و بازار مسکن نیز به شدت پررونق است. تنها نقطه سیاه در مورد دلار کانادا، سقوط اخیر قیمت نفت است. اما این سقوط پس از یک رالی بسیار قدرتمند انجام شد بنابراین نباید خیلی نگران کننده باشد.

بانک مرکزی کانادا در آخرین نشست خود بازارها را غافلگیر کرد و برنامه خرید دارایی خود را زودتر از موعد پایان داد و گفت که افزایش نرخ بهره می‌تواند در سه ماهه میانی سال انجام شود. این موضوع در ابتدا لونی را بسیار بالاتر برد، اما کاهش قیمت نفت در ادامه بالهای این ارز را چید.

نرخ تورم سالانه کانادا: تغییرات سالانه شاخص CPI

بعید به نظر می‌رسد که در این جلسه شاهد تغییرات زیادی باشیم. بازارها در حال حاضر برای پنج بار افزایش نرخ بهره در سال آینده قیمت‌گذاری کرده‌اند که با توجه به قدرت اقتصاد کانادا منصفانه به نظر می‌رسد. سویه اومیکرون اما همه چیز را پیچیده کرده است. با این حال اگر داده‌های اقتصادی بدتر نشوند و محدودیت‌های جدید اعمال نشود، بعید است که روش بانک مرکزی تغییر کند.

همبستگی ارزش دلار کانادا با قیمت نفت

به عبارت دیگر، بسیار سخت است که به دلار کانادا بدبین باشیم. این ارز اگرچه در ماه گذشته ضربه شدیدی خورده است، اما این موضوع به خاطر عوامل خارجی بود. در نهایت با تثبیت قیمت نفت، فاندامنتال‌های مثبت اقتصاد در کانادا این ارز را به بالا می‌کشد.

تولید ناخالص داخلی بریتانیا در حال افزایش است

پوند انگلیس نیز از زمان ظهور سویه اومیکرون آسیب دیده است. این موضوع احتمالا به خاطر همبستگی قوی آن با سنتیمنت ریسک جهانی است. برخی سیگنال‌ها مبنی بر اینکه بانک انگلستان عجله‌ای برای افزایش نرخ بهره ندارد، کمکی به این ارز نکرده است.

تاثیرات متقابل شاخص PMI و GDP انگلیس

داده‌های رشد اقتصادی ماهانه برای ماه اکتبر روز جمعه منتشر می‌شود و می‌تواند برای معامله‌گران بسیار مفید باشد چرا که آنها به دنبال آن هستند که ببینند آیا قیمت‌گذاری فعلی برای ۴ بار افزایش نرخ بهره در سال آینده منطقی است یا خیر.

در پایان نیز آمار تجاری چین در روز سه‌شنبه پیش از انتشار گزارش تورم این کشور در روز پنجشنبه منتشر خواهد شد.

منبع: XM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا