فارکساخبار اقتصاد جهان

وضعیت بانک‌های مرکزی جهان قبل از تعطیلات سال نو چگونه است؟

انتظارات بانک‌های مرکزی سراسر دنیا مبنی بر گذرا بودن تورم به شدت به چالش کشیده شده‌ است. در واقع، در حالی که افزایش اولیه تورم به خاطر بازگشایی اقتصاد دنیا پس از همه‌گیری کرونا اتفاق‌افتاد، شاهد افزایش تورم در طیف وسیعی از مواد، محصولات و حتی خدمات بودیم و در حال حاضر به نظر نمی‌رسد افزایش تورم به زودی کاهش پیدا کند. در این میان فدرال رزرو لحن خود را در مورد تورم تغییر داده‌است و بانک‌های مرکزی نیوزلند، کانادا، انگلستان و ایالات متحده آمریکا زمان‌بندی خود را برای افزایش نرخ بهره جلوتر انداخته‌اند.

همچنین بازار انتظار دارد بانک‌های مرکزی نیوزلند، انگلستان و فدرال رزرو آمریکا زودتر و همچنین به مقدار بیشتری نسبت به بانک‌های مرکزی کشور‌های دیگر نرخ بهره را افزایش دهد.

فدرال رزرو آمریکا (Fed)

بازده اوراق خزانه‌داری در ماه نوامبر، شاهد رشد چشمگیری بود چرا که تورم در آمریکا به بالاترین سطع در ۳۰ سال گذشته رسیده‌است. بازار آتی نرخ بهره ایالات متحده برای سال آینده پیش بینی می‌کند که ۶۵ نقطه پایه افزایش در نرخ بهره را داشته‌باشیم که اولین آن انتظار ‌می‌رود در ماه ژوئیه رخ دهد. آمار تورم ماه اکتبر که ۰.۹ درصد نسبت به ماه پیش از آن افزایش یافته بود نشان داد که از میان ۳۷ دسته محصولات بررسی شده، تنها ۲ دسته شاهد کاهش تورم بوده است. این داده‌ها همراه با داده‌های قوی‌تر از حد انتظار خرده‌فروشی و سایر گزارش‌ها نشان می‌دهند، که اقتصاد بیش از حد گرم شده است. این موضوع در حال حاضر با نزدیک شدن به تعطیلات کریسمس احتمالا تشدید خواهد شد.

تمام این حقایق نشان می‌دهد که تورم همچنان افزایش خواهد یافت. در حال حاضر ترس از تکرار اتفاقات تورمی تاریخی مانند دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، زمانی که نرخ شاخص بهای مصرف کننده به بالای ۱۳ درصد رسید، همه را می‌ترساند. در آن زمان با اقدام پل ولکر، رئیس وقت فدرال رزرو، نرخ بهره در سال ۱۹۸۱ به ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد و سپس در سال ۱۹۸۳، نرخ تورم به ۲.۹ درصد رسید. اگرچه این موضوع منجر به رکودی عمیق در بین سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۲ شد. بنابراین به نظر می‌رسد که ترس بازار از تورم در کنار محدودیت‌های زنجیره تامین چندان هم بی‌مبنا نمی‌باشد.

نگرانی‌های تورمی مداوم و داده‌های اقتصادی قوی از ایالات‌ متحده نشان می‌دهد که ریسک هاوکیش شدن فدرال رزرو و احتمال سه بار افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ در حال افزایش است که این موضوع می‌تواند منجر به قوی‌تر شدن دلار آمریکا شود. در همین حال، انتخاب دوباره پاول به عنوان رئیس فدرال رزرو به این چشم‌انداز قدرت بیشتری داده است.

بانک مرکزی اروپا (ECB)

بانک مرکزی اروپا قصد دارد در سال آینده برنامه PEPP را متوقف کند. آنها همچنین به لحن داویش خود مبنی بر گذرا بودن تورم پایبند هستند. با این حال نظرات این هفته اعضای بانک مرکزی اروپا یک تغییر واضح در لحن قبلی خود بود که نشان از یک تغییر در تمرکز بانک مرکزی در آستانه جلسه ماه دسامبر دارد.

در حالی که لاگارد و ویلروی تلاش خود را کردند که هرگونه گمانه‌زنی مبنی بر افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ را به عقب برانند، هولزمن از بانک مرکزی اتریش گفت که می‌خواهد برنامه QE در اسرع وقت پایان بیابد. وی پیشنهاد کرد که پس از پایان PEPP در مارس سال آینده، برنامه APP نیز در اوایل سپتامبر ۲۰۲۲ متوقف‌شود. بانک مرکزی اروپا برخلاف بانک مرکزی انگلستان و فدرال رزرو که از نظر عادی‌سازی سیاست‌ها بسیار پیشتاز هستند، هنوز فاصله زیادی تا عادی سازی سیاست‌ها دارد اما انتشار یک برنامه خروج  از QE می‌تواند انتظارات تورمی را تا حدود زیادی مهار کند.

طبق گزارش بلومبرگ، مالکیت بانک مرکزی اروپا در اوراق قرضه دولتی ناحیه یورو، تقریبا ۳۳ درصد از کل اوراق است
و این نکته فضا را برای مانور بیشتر به بانک مرکزی اروپا می‌دهد زیرا بانک‌های مرکزی دیگر، درصد بالاتری از این اوراق را در کشورهای خود دارند.

با توجه به اینکه تورم در ناحیه اروپا مدت‌ها بود که در زیر منطقه هدف قرار داشت، و عملا تورم خاموشی را در این ناحیه شاهد بودیم، این مورد دست بانک مرکزی را برای صبر در وضعیت تورمی فعلی، باز می‌گذارد و به بانک مرکزی فرصت تحمل بیشتری را نسبت به دیگر بانک‌های مرکزی می‌دهد.

بانک مرکزی انگلستان (BOE)

گزارش سیاست‌های پولی بانک‌مرکزی انگلستان در ماه نوامبر شامل پیش‌بینی‌ قیمت‌گذاری بازار بر روی چشم‌انداز نرخ بهره بود. همچنین پیش‌بینی‌های نرخ تورم نشان داد که اعضا پیش‌بینی می‌کنند در پایان دوره قابل پیش‌بینی، نرخ تورم زیر هدف باقی بماند. در عین حال، پیش‌بینی بر اساس نرخ بهره ثابت، تورمی بسیار بالاتر از هدف را نشان می‌دهد. بنابراین مسیر ایده‌آل جایی بین این دو قیمت‌گذاری است. انتظار می‌رود یک افزایش نرخ بهره در ماه‌های آتی رخ دهد.

به نظر می‌رسد که بانک مرکزی انگلستان در تلاش است تا با برقراری ارتباط با بازار، افزایش یک باره نرخ بهره را مخابره کرده و سپس زمان بخرد تا وضعیت را با دقت بیشتری بررسی کند. با توجه به این که رشد اقتصادی انگلستان در سه ماهه سوم ضعیف‌تر از حد انتظار بود، اما بانک مرکزی انگلستان بیشتر از گذشته، به آینده نگاه می‌کند و این موضوع بعید‌است که بتواند استدلال بانک مرکزی انگلستان برای افزایش یک باره نرخ بهره را تضعیف کند.

در عین حال، مشکلات برگزیت در حال بازگشت است. اگرچه به نظر می‌رسد بوریس جانسون کمی نرمش نشان داده است، اما تنش‌ها در مورد توافقنامه ایرلند شمالی احتمالا در اوایل سال آینده یکبار دیگر بروز می‌کند. این وضعیت ساده‌ای برای بانک مرکزی نیست چرا که باید تهدیدات بلند مدت را نیز به چشم‌انداز رشد و اثرات تورمی ثانویه اضافه‌ کند.

همچنین در حالی که فشار بر روی بانک انگلستان برای افزایش نرخ بهره در حال افزایش است، در طرف دیگر فشارهای سیاسی نیز وجود دارد که می‌خواهند نرخ بهره تا بعد از کریسمس افزایش پیدا نکند تا بار اضافی بر دوش مصرف کنندگان گذاشته نشود. این موضوع نیز یک درجه به پیچیدگی این قضیه اضافه می‌کند. نکته دیگر افزایش قیمت انرژی است که به خاطر آن چندین شرکت انرژی در بریتانیا ورشکست شده‌اند. این موضوع به همراه افزایش مضاعف قیمت انرژی منجر به آن شده‌است که مصرف کنندگان آسیب بیشتری ببینند. این موضوع را بگذارید کنار شروع فصل خرید کریسمس، محدودیت‌های زنجیره تامین، بدهی‌های وام مسکن و سایر مسائلی که همگی شرایط را برای بانک مرکزی، مصرف کنندگان و دولت پیچیده‌تر از پیش کرده است.

بانک مرکزی کانادا (BOC)

بانک مرکزی کانادا در جلسه پیشین خود برنامه QE را به پایان رساند و وارد مرحله بازسرمایه‌گذاری شد. در این مرحله بانک مرکزی دیگر اوراق دولتی را خریداری نمی‌کند، بلکه تنها اوراقی که سررسید شده است را دوباره خریداری می‌کند. این بانک عنوان کرد که با توجه به افزایش تورم و بهبود مناسب اقتصاد، به نظر می‌رسد که زمان پایان دادن به اقدامات اضطراری تحت برنامه QE به پایان رسیده است.

در همین حال، بانک مرکزی کانادا نرخ بهره خود را در ۰.۲۵ درصد حفظ کرد و گفت که انتظار دارد اولین افزایش نرخ بهره در سه ماهه دوم یا سوم سال بعد انجام گیرد. همچنین این بانک مرکزی پیش‌بینی کرد که تولید ناخالص داخلی برای برای سال ۲۰۲۱، ۵ درصد، سال ۲۰۲۲، ۴.۲۵ درصد و برای سال ۲.۲۳، به ۳.۷۵ درصد افزایش پیدا کند. این بانک همچنین اذعان کرد که رشد ناخالص داخلی در حال حاضر، کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی در ماه ژوئیه است. در حالی که تورم با پیش‌بینی‌ها در ماه ژوئیه همخوانی دارد. بانک مرکزی همچنین گفت که قیمت‌ها پایدارتر از انتظارات هستند اما در کنار آن معتقد هستند که نرخ تورم تا اواخر سال ۲۰۲۲ به سطح ۲ درصد باز می‌گردد.

بانک مرکزی کانادا متعهد شده است که نرخ بهره را تا زمانی که میزان تولید در این کشور، به سطوح قبل از پاندمی کرونا بازنگشته‌است و تورم نیز به صورت پایدار به سطح ۲ درصد نرسیده است، در سطوح پایین حفظ کند. در حال حاضر بانک مرکزی کانادا پیش‌بینی می‌کند این اتفاق در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ رخ دهد. این در حالی است که پیش‌بینی ماه سپتامبر، این اتفاق را در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرده‌بود.

لازم به ذکر است که نوسانات شدید قیمت در بازار نفت، تمرکز بازار و بانک مرکزی را به خود مشغول کرده‌است. بهتر است برای رصد کردن روند دلار کانادا و آینده تصمیمات این بانک مرکزی، قیمت نفت را نیز زیر نظر داشته‌باشید.

منبع: Forex live

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا