فارکستحلیل جفت ارز

بر بازارهای جهانی چه خواهد گذشت؟ + تحلیل هفتگی فارکس، ۲۲ تا ۲۶ آذر

بازارهای جهانی با هیجان فراوان به استقبال تعطیلات پایان سال می‌روند چرا که هفته پیش رو پنج جلسه بانک مرکزی و رگباری از داده‌های اقتصادی خواهیم داشت. فدرال رزرو در مرکز این نمایش بزرگ خواهد بود. این نهاد باید تصمیم بگیرد که آیا سرعت تیپرینگ را افزایش خواهد داد یا خیر. همچنین چشم‌ها به نمودار به روز شده دات پلات خواهد بود تا ببینند پیش‌بینی‌های جدید نرخ بهره چگونه است. بانک‌های مرکزی منطقه یورو، بریتانیا، ژاپن و سوئیس نیز تشکیل جلسه خواهند داد.

فدرال رزرو به سمت خروج

اقتصاد آمریکا در وضعیت خوبی قرار دارد. مصرف در رونق است، بازار کار عرضه پایینی دارد و تورم بسیار داغ شده است. مدل تخمین تولید ناخالص داخلی فدرال رزرو آتلانتا پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه پایانی سال ۸.۷ درصد باشد. بدین ترتیب، فدرال رزرو قصد دارد با سرعت بیشتری سیاست‌های اضطراری زمان همه‌گیری خود را به پایان برساند.

تیپرینگ قبلا شروع شده بود، اما اکنون فدرال رزرو در مواجهه با داده‌های چشمگیر تورم و رشد، قصد دارد این روند را تسریع کند. از نظر آنها تسریع تیپرینگ فضا را برای انعطاف‌پذیری در برابر تورم فراهم می‌کند.

شاخص هزینه استخدام آمریکا در قیاس با نرخ خروج از کار در این کشور

این یک تصمیم بسیار مهم در نشست روز چهارشنبه فدرال رزرو خواهد بود. با توجه به اینکه تعداد زیادی از مقامات فدرال رزرو حمایت خود را از این برنامه اعلام کرده‌اند، به نظر می‌رسد که احتمالی قوی برای انجام این کار وجود داشته باشد. فعالین بازار موافق هستند که تیپرینگ تسریع می‌شود چرا که احتمال ۷۰ درصدی برای افزایش نرخ بهره در ماه مه دارند که نیاز به تسریع تیپرینگ دارد.

اما مهم‌ترین متغیر برای دلار، دات پلات است. این نمودار که پیش‌بینی نرخ بهره توسط اعضای فدرال رزرو را نشان می‌دهد، در ماه سپتامبر نشان می‌داد که احتمال ۵۰ درصدی برای یکبار افزایش نرخ بهره در سال آینده وجود دارد. در حال حاضر بازارها تقریبا بر روی سه بار افزایش نرخ بهره در سال آینده قیمت‌گذاری کرده‌اند. بنابراین به روز رسانی نمودار قطعا به سمت صعودی خواهد بود، اما این که چقدر بالا، سوال اصلی است.

نرخ بهره فد و برآورد بازار در حال حاضر از نرخ‌های آتی

آیا اعضای فدرال رزرو احتمال یک یا دوبار افزایش نرخ بهره برای سال آینده را می‌دهند؟ یک افزایش نرخ بهره به احتمال زیاد برای دلار ناامید کننده خواهد بود، در حالی که دوبار افزایش نرخ بهره می‌تواند دلار را تقویت کند چرا که نشان می‌دهد نظر فدرال رزرو به بازارها نزدیک شده است. احتمال برای هر دو سناریو بسیار نزدیک است، اما با توجه به داده‌های اخیر، به نظر می‌رسد دوبار افزایش نرخ بهره معقول‌تر به نظر می‌رسد. همچنین چند ساعت پیش از انتشار بیانیه فدرال رزرو، آخرین داده‌های خرده‌فروشی این کشور منتشر خواهد شد.

بانک مرکزی اروپا: به دنبال سازش

بانک مرکزی اروپا تصمیمات سختی برای اتخاذ خواهد داشت. بهبود اقتصادی هنوز شکننده است خصوصا اینکه اخیرا محدودیت‌های جدیدی ایجاد شده است. با این حال، تورم بالا گرفته است و هاوک‌ها نگران هستند که این تورم ادامه پیدا کند.

در همین راستا، بانک مرکزی اروپا باید تصمیم بگیرد که آیا خرید دارایی‌های عادی خود را پس از پایان PEPP در ماه مارس افزایش بدهد یا خیر. عدم انجام این کار، باعث افزایش بازده اوراق قرضه اروپا می‌شود چیزی که حتی هاوک‌ها نیز اذعان می‌کنند با توجه به سطوح ترسناک بدهی در جنوب اروپا بسیار خطرناک خواهد بود.

شاخص خرده فروشی و عمده فروشی ناحیه یورو

بنابراین، یک نبرد دیگر میان هاوک‌ها و داوها شاهد خواهیم بود. داوها به دنبال آن هستند که حداکثر محرک را حفظ کنند در حالی که هاوک‌ها می‌خواهند تا حد امکان آن را کاهش دهند بدون اینکه بازار اوراق دچار شوک شود. نقطه میانه می‌تواند افزایش خرید دارایی‌های عادی باشد اما تنها با یک مقدار ثابت.

در مورد یورو، تصویر کلان همچنان تاریک به نظر می‌رسد. در حالی که تورم افزایش یافته است، رشد و فشار دستمزدها همچنان پایین است، بنابراین بانک مرکزی اروپا احتمالا برای مدت طولانی‌تری نسبت به فدرال رزرو به سرکوب بازدهی اوراق قرضه ادامه خواهد داد. بازارهای پول همچنان برای سال آینده افزایش جزئی در نرخ بهره را قیمت‌گذاری می‌کنند که حتی همین مقدار نیز غیرمنطقی است و ممکن است با رد هرگونه افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا، زمینه برای کاهش بیشتر یورو فراهم شود.

جفت ارز EURUSD در مقایسه با تفاضل بازده اوراق ۲ ساله آمریکا از آلمان

همچنین هفته آینده آخرین نظرسنجی تجاری PMI در روز پنجشنبه منتشر خواهد شد.

بانک انگلستان: بدون افزایش نرخ پیش از کریسمس

معامله‌گران ماه‌ها است با افزایش نرخ بهره توسط بانک انگلستان درگیر هستند. سیاست‌گذاران بانک انگلستان از جمله بیلی در ابتدا عنوان کردند که نرخ بهره را افزایش خواهند داد، اما زمانی که وقتش فرارسید از این کار امتناع کردند. ظهور سویه اومیکرون و محدودیت‌های اخیر در بریتانیا تقریبا عدم افزایش نرخ بهره در جلسه این هفته بانک انگلستان را تضمین می‌کند.

حتی مایکل ساندرز، که ماه گذشته به افزایش نرخ بهره رای داده بود، گفت که قبل از تصمیم‌گیری باید جزئیات بیشتری در مورد سویه جدید به دست آورد. وقتی حتی هاوک‌ها محتاط شده‌اند، برای بازار سیگنال قدرتمندی صادر می‌شود.

بر همین اساس، بازارها انتظار هیچگونه اقدامی را در جلسه سیاست‌گذاری روز پنجشنبه بانک انگلستان ندارد. در حال حاضر تنها احتمال ۲۵ درصد برای افزایش نرخ بهره وجود دارد. اگر بانک نرخ بهره را افزایش ندهد و اگر این عدم افزایش به اتفاق آرا انجام شود، می‌توان شاهد کاهش پوند بود.

تورم انگلیس در قیاس با نرخ رشد سالانه دستمزدها در این کشور

با این حال، فراتر از واکنش اولیه، افزایش پوند بیشتر به مسیر نرخ بهره بستگی دارد. در حال حاضر سرمایه‌گذاران بر روی چهار بار افزایش نرخ بهره قیمت‌گذاری کرده‌اند. مسلما این قیمت‌گذاری بیش از حد است، اقتصاد بریتانیا قوی است اما نه آنقدر.

پیش از انتشار بیانیه بانک انگلستان ما اطلاعات بیشتری در مورد انعطاف‌پذیری اقتصاد بریتانیا خواهیم داشت. آخرین آمار اشتغال، در روز سه‌شنبه، آخرین آمار تورم روز چهارشنبه و آخرین نظرسنجی تجاری PMI روز پنجشنبه منتشر خواهد شد.

در جلسه بانک ژاپن چرت بزنید، اما به جلسه بانک ملی سوئیس توجه کنید

سال‌ها است که جلسات سیاست‌گذاری بانک ژاپن بدون رویداد بوده است. فعالین بازار می‌دانند که در این جلسات تغییرات سیاستی خاصی رخ نمی‌دهد. اقتصاد ژاپن در سه ماهه سوم منقبض شده است و به سختی از تورم منفی نجات پیدا کرد. بنابراین بانک ژاپن به احتمال زیاد در جلسه روز جمعه خود همچنان به استراتژی کنترل منحنی بازده پایبند خواهد بود و احتمالا آخرین بانک مرکزی خواهد بود که شروع به افزایش نرخ بهره می‌کند.

از این رو، حرکت‌های ین در دست نیروهای جهانی باقی خواهد ماند. محرک اصلی ین سرعت افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی بزرگ و همینطور احساسات ریسک است. از این منظر خوش‌بین بودن به ین بسیار دشوار است. در بخش داده‌ها نظرسنجی تجاری Tankan برای سه ماهه چهارم روز دوشنبه منتشر می‌شود.

برخلاف نشست بانک ژاپن، بانک ملی سوئیس می‌تواند آتش به پا کند. با توجه به محدودیت‌های کرونایی که رشد اروپا را تهدید می‌کند، EURCHF به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۵ رسیده است. زمانی که بانک مرکزی سوئیس دفاع از سطح خاص ۱.۲ این جفت ارز را رها کرد.

این یک مشکل برای بانک ملی سوئیس است. بانکی که با مداخله مداوم در بازار فارکس ارزش فرانک را پایین نگه می‌دارد. در حال حاضر به نظر می‌رسد که بانک ملی سوئیس برای مقابله با قدرت‌گیری فرانک باید اسلحه بزرگتری به کار ببرد اما چیز زیادی در زرادخانه خود ندارد. بنابراین سیاستگذاران ممکن است برای جلوگیری از حرکت بیشتر EURCHF به تهدیدهای قوی‌تر برای مداخله استفاده کنند.

انتشار داده‌های کانادا و استرالیا

در پایان، روز چهارشنبه داده‌های تورم کانادا منتشر خواهد شد. اقتصاد این کشور با تمام قوا در حال حرکت است اما لونی به خاطر کاهش قیمت نفت نتوانسته است از قدرت اقتصاد داخلی خود به خوبی بهره‌مند شود.

در استرالیا نیز آمار اشتغال ماه نوامبر روز پنجشنبه منتشر می‌شود. در استرالیا نگرانی‌ها در مورد سویه اومیکرون و رشد اقتصادی چین کمی کاهش یافته است. با این حال، قیمت‌گذاری بر روی افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی استرالیا همچنان بیش از حد است.

صحبت از چین شد، خوب است بدانیم که داده‌های ماهانه خرده فروشی و تولیدات صنعتی روز چهارشنبه منتشر می‌شود.

منبع: XM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا