ارزهای دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

بیسیک اتنشن (Basic Attention Token) تا کجا رشد خواهد کرد؟ + بررسی توکن BAT

بیسیک اتنشن توکن (BAT) در سال ۲۰۱۵ به دست برندن ایش (Brendan Eich)، برنامه‌نویس آمریکایی و مؤسس موزیلا و جاوااسکرپت ساخته شد. درست هنگامی که جوّ کلی جهان رمزارزها به سوی توکن NFT و پروژه‌های دیفای (DeFi) متمرکز شده بود، بیسیک اتنشن توکن (BAT) برای ذخیره‌سازی داده‌ها، مدیریت و انجام تراکنش طراحی شد. BAT اولین توکنی است که به تبلیغات دیجیتال می‌پردازد.

بیسیک اتنشن توکن یا همان BAT توکنی است کاربردی بر بستر اتریوم که به اشتراک‌گذاری تبلیغات می‌پردازد. BAT توکن اختصاصی مرورگر بریو (Brave) است که با توکن کاربردی منبع‌باز و غیرمتمرکزی تحت استاندارد ERC20 ادغام شده است.

BAT موتور محرکه شبکه تبلیغاتی دیجیتال جدیدی است مبتنی بر بلاکچین که در نظر دارد به مشتری‌های خود بابت تماشای تبلیغات پادش بدهد و در عین حال برای تبلیغ‌کنندگان نیز صرفه بیشتری خواهد داشت. تیم طراح قصد دارند این پروژه را به یک مرورگر تجاری کارآمد توسعه دهد.

Brave عملاً توکن بت را با سامانۀ پرداخت و سیستم تبلیغاتی یکپارچه کرده و علاوه بر اینکه منبع‌باز است رعایت حریم خصوصی کاربران را هم تضمین می‌کند. بیسیک اتنشن توکن علایق مشتریان و مقدار زمانی را که در وبسایت‌ها می‌گذرانند، از طریق مرورگر Brave پیگیری می‌کند و موضوعات مورد علاقه میلیون‌ها نفر را در نظر می‌گیرد. کاربران می‌توانند با تماشای تبلیغات، توکن BAT دریافت کنند. از طرفی دیگر، هم شبکه BAT و هم تبلیغ‌کنندگان سهمی از درآمد به اشتراک‌گذاری تبلیغات خواهند داشت.

ایده اصلی بیسیک اتنشن توکن در این است که کاربران تبلیغات کمتر اما مرتبط‌تری به حوزه علایقشان ببینند و در عین حال حریم خصوصیشان هم محفوظ بماند. تبلیغ‌کنندگان برای به دست آوردن فضای تبلیغاتی و بازاریابی محصولاتشان لازم است توکن BAT را بخرند. ۷۰ % درآمدی که به دست می‌آید به کاربران، ۱۵ % به تبلیغ‌کنندگان و صاحبان محتوا و ۱۵ % آن هم به شبکه Brave تعلق خواهد گرفت.

بررسی پتانسیل رشد و آینده بیسیک اتنشن توکن (BAT)

سرمایه‌گذاران BAT می‌کوشند شیوۀ تبلیغات دیجیتال را دگرگون کنند. در شیوه رایج تبلیغات، مخاطبان با تبلیغاتی بمباران می‌شوند که ممکن است حاوی بدافزار هم باشند. سازندگان BAT می‌خواهند تجربه اینترنت را برای تبلیغ‌کنندگان و کاربران بهبود بدهند. شیوه جدید BAT برای تبلیغات می‌تواند به تجربۀ آزاردهنده تبلیغات بی‌ربط، که می‌تواند در اصل ضد‌تبلیغ باشد، پایان بدهد و هر کس با توجه به علایق شخصی خود تبلیغ ببیند.

مزیت دیگر بیسیک اتنشن توکن در این نکته نهفته که پاداش فقط مختص کاربران عضو شبکه نیست و کاربران غیر‌عضو هم می‌توانند پاداش بگیرند، اما برای جمع‌آوری ریوارد خود لازم است ثبت‌نام کنند. البته ناگفته نماند که چندان روشن نیست که چگونه مرورگر Brave توانسته بدون نقض حریم خصوصی اطلاعات خصوصی کاربران را جمع‌آوری کند! حجم سرمایه‌ای که به صنعت تبلیغات اختصاص یافته بسیار هنگفت است و دیگر شیوه‌های سنتی تبلیغات رونقی ندارد. لذا به نظر می‌رسد عرصۀ تبلیغات دیجیتال پتانسیل بالایی برای رشد داشته باشد و زیر سایه چنین رشدی آینده بیسیک اتنشن توکن روشن باشد.

بررسی پیشینه و تغییرات قیمت توکن BAT

برای پیش بینی قیمت توکن BAT ابتدا باید درکی از پیشینه بیسیک اتنشن داشته باشیم. بیسیک اتنشن توکن توانست در عرضه اولیه خود، در می ۲۰۱۷، تنها در نیم‌ ساعت ۳۳ میلیون دلار سرمایه جذب کند. قیمت توکن BAT بعد از رشد محدودی افت کرد و در ۱۶ جولای ۲۰۱۷ قعر قیمت خود را به ثبت رساند. بعد از آن در بازه قیمتی ۰.۱_۰.۲ دلار در نوسان بود. با شروع سال ۲۰۱۸ و آغاز اولین دوره طلایی جهان ارزهای دیجیتال، قیمت بیسیک اتنشن با روند قدرتمندی شتاب گرفت و بالا رفت و در سطح ۰.۸۹ دلار رکورد قیمت زد.

bat

با فروکش کردن بازار و سقوط سهمگین رمزارزها، قیمت بت هم به سطح قیمتی پیشین خود فروکش کرد و در نوسان بود. اما در سال ۲۰۱۹ اتفاق خوبی برای بت رخ داد: در ژانویه مرورگر Brave موفق شد حدود ۵.۵ میلیون کاربر فعال ماهانه و ۲۸ هزار ناشر محتوا جذب کند. در پی کسب این موفقیت قیمت بت تا ۰.۴ بالا رفت، اما پس از گذشت چند ماه مجدداً به سطح مقاومت تاریخی خود، یعنی ۰.۱ دلار بازگشت. نوسانات بیسیک اتنشن توکن همچنان ادامه داشت تا اینکه عصر طلایی دوم رمزارزها در انتهای سال ۲۰۲۰ شروع شد و بت نیز به تبعیت از بازار عزم صعود کرده بود.

در اولین حرکت صعودی خود در اواخر ژانویه ۲۰۲۱، ابتدا از مرز ۱ دلار گذشت و در ادامه در سطح ۱.۵ دلار متوقف شد. قیمت بت با همان آهنگ صعودی پیشین تا ۰.۵ دلار سقوط کرد و در حرکت دوم خود، یعنی در انتهای سال ۲۰۲۱ با روندی قدرتمند تا ۱.۹ دلار بالا رفت و اوج قیمت ثبت کرد. بخشی از توفیق بت در سال ۲۰۲۱ مدیون ادغام Brave با شبکه معروف سولانا بود.

پیش ‌بینی قیمت توکن BAT

والت اینوستر (Wallet Investor) که ابزار پیش‌بینی قیمت الگوریتمی است، تخمین می‌زند روند قیمت توکن بت صعودی باشد و پیش‌ بینی می‌کند میانگین قیمت بت تا انتهای سال ۲۰۲۱ به ۱.۲۹ دلار برسد. همچنین انتظار می رود تا انتهای سال ۲۰۲۲ میانگین قیمت تا ۱.۶۸ دلار و تا انتهای سال ۲۰۲۳ به ۲.۱ دلار برسد. در ادامه یعنی تا سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ هم پیش بینی می‌شود قیمت توکن بتواند به ترتیب تا ۳.۰۱ دلار و ۳.۴۱ دلار بالا برود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا