ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

معاملات ارزهای دیجیتال از چه ساعتی شروع می شود؟

اخیرا بحث زمان در معاملات ارزهای دیجیتال به موضوع مهمی تبدیل شده است و متاسفانه در کلاس های آموزشی کمتر به آن اشاره می شود. ساعت معاملات ارز دیجیتال مشخص نیست و معامه گران در هر ساعت ۲۴ ساعت شبانه روز می توانند خرید و فروش ارز دیجیتال انجام دهند. در ایران نیز به همین نحو است و زمان مشخصی ندارد و هیچ گاه متوقف نمی شود.

به عبارت دیگر ساعت معامله ارز دیجیتال ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته است. همین موضوع باعث شده است تا نوسانات بازار ارز دیجیتال بیشتر باشد. اغلب تحلیلگران بازار به عنصر قیمت توجه زیادی معطوف می دارند اما به مساله زمان اهمیت خاصی نمی دهند. این مساله در زمینه معاملات ارز دیجیتال نیز صادق است. بر اساس مطالعات انجام شده آغاز ساعت کاری بورس نیویورک، نسبت به دیگر بازارهای بورس، تأثیر بیشتری بر نوسانات قیمت بیت کوین دارد.

زمان های مهم در معاملات ارز دیجیتال

داده‌های تازه نشان می‌دهد که همبستگی نوسانات ارزهای عمده دیجیتال و نوسانات بازارهای سهام آمریکا در ساعات اولیه آغاز به کار آنها، بالا می باشد. با مقایسه داده‌های زمان بازگشایی بازارهای آسیا و لندن، می‌توان فهمید که تأثیر آنها بر نوسانات قیمت بیت کوین کمتر بوده است.

یکی از معامله‌گران مطرح بازار ارزهای دیجیتال به نام ساکا (saka)، با انتشار داده‌هایی از نوسانات قیمت بیت کوین در صرافی کوین بیس، نوشت:

داده‌های درون زنجیره‌ای اسکیو (Skew) نیز این روند را تأیید می‌کند.

در حال حاضر، ساعت ۴ به‌وقت گرینویچ (۸:۳۰ به‌وقت تهران) پر نوسان‌ترین ساعات معامله بیت کوین است.

اسکیو با بررسی داده‌های بایننس و کوین بیس به این نتیجه رسیده است که اواسط هفته، نوسانات بازار به‌ نسبت روزهای پایانی هفته بیشتر است. طی روزهای تعطیل آخر هفته، وضعیت بازار از ثبات بیشتری برخوردار است.

به عنوان مثال، طی ۳۰ روز گذشته، میانگین حجم معاملات کوین بیس در ساعات بین ۳ تا ۴ بعد از ظهر به‌وقت گرینویچ (۷:۳۰ تا ۸:۳۰ عصر به‌وقت تهران) ۶.۵ میلیون دلار بوده است. ۹ صبح به‌وقت گرینویچ (۱۳:۳۰ به‌وقت تهران) نیز با میانگین حجم معاملاتی ۲ میلیون دلار، کمترین حجم معاملاتی کوین بیس ثبت شده است.

این داده‌ها ممکن است نشان‌دهنده تغییر در تمایلات معامله‌گران بیت کوین باشد که آن هم احتمالا به‌دلیل نفوذ روزافزون مؤسسات مختلف در این بازار ایجاد شده است. طبق گزارشی که سال گذشته منتشر شد، ساعت ۱ بامداد به‌وقت گرینویچ (۵:۳۰)، شاهد بیشترین حجم معاملات بیت کوین هستیم.

با در نظر گرفتن میانگین‌ سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، محققان عنوان می‌کنند که در این زمان، معامله‌گران آسیایی تأثیر بسزایی دارند. از آن زمان تا کنون، با ورود سرمایه‌گذاران و معامله‌گران دانه‌درشت به بازار، شاهد سخت‌تر شدن رقابت میان آنها بودیم. گفته می‌شود که حجم معاملات در بازارهای مشتقه بیت کوین در سال ۲۰۲۱، رکورد جدیدی ثبت می‌کند.

تفاوت ساعت معاملات ارز دیجیتال با بازار بورس

به استثنای وقفه‌‌هایی برای تعمیرات در صرافی‌ها، معاملات ارزهای دیجیتال در تمام طول روز انجام شده و قیمت‌ها در هر ثانیه بالا و پایین می‌شوند. ولی بازار بورس اینگونه نیست.

معاملات بورس تهران و دیگر نقاط جهان معمولا از ساعت ۹:۳۰ صبح آغاز می‌شود و نهایتا تا ساعت ۴ ادامه می‌یابد. در این ساعات، معامله‌گران می‌توانند روی استراتژ‌ی‌های علمی و پیچیده‌ کار کنند تا در روز آینده از آن‌ها بهره ببرند. از سوی دیگر، در بازار ارز دیجیتال معامله‌گران باید در هر ثانیه از قیمت ارزها مطلع باشند که این موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی در تصمیم‌گیری آنها در معاملاتشان داشته باشد.

از طرف دیگر معامله کنندگان سهام می توانند با برنامه های معاملاتی خودشان پیش بروند و کم‌تر نسبت به نوسانات قیمت احتیاط به خرج بدهند. در واقع بازار ارز های دیجیتال، ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته فعال است در حالی که بازار بورس ساعت ۹:۳۰ باز و ساعت ۴ تعطیل خواهد شد. بورس در آخر هفته و تعطیلات رسمی هم تعطیل است. زمانی که بازار بورس بسته شود دیگر قیمت‌ها تکان نخواهند خورد، اما قیمت ارزهای دیجیتال هر ثانیه تغییر می‌کند. به این ترتیب نوسانات قیمت در بازار ارز های دیجیتال بیش تر از بازار بورس است.

بهترین ساعت برای انجام معاملات و نوسان گیری در بازار‌های جهان و بازار کریپتو چه ساعتی است؟

این سوالی است که برای بسیاری از سرمایه گذاران در این بازار‌ها پیش می‌آید و افراد می خواهند بدانند در کدام ساعت به وقت تهران مناسب است که ما بتوانیم معاملات و نوسان گیری با حجم خوب داشته باشیم. با توجه به اینکه بیت کوین این روز‌ها خیلی مورد توجه قرار گرفه شاید بخواهید بدانید بهترین ساعت برای معامله بیت کوین چه زمانی است.

توجه داشته باشید که به ساعت تهران از ساعت ۴-۴:۳۰ الی ۸:۳۰-۹ شب (در ایران با توجه به تغییر ساعت در شش ماه دوم معادل ۷:۳۰-۸ می‌باشد)، زمان بسیار مناسبی است که شما می توانید به همراه معامله گران بزرگ و حرفه‌ای بازار، چه در بازار‌های کریپتو و چه در بازار‌های مالی دیگر معاملات خوبی را داشته باشید. اگر شما یک نوسان گیر روزانه یا به اصطلاح دیلی ترید هستید، اصلی‌ترین دلیل اینکه این ساعات برای شما ساعات مناسب معامله به حساب می‌آید. این است که این زمان، زمان اشتراک بازار نیویورک و بازار لندن می‌باشد.

بهترین ساعت برای معامله بیت کوین

بر اساس داده‌ها همبستگی نوسانات بیت کوین و نوسانات بازار‌های سهام آمریکا در ساعات اولیه آغاز به کار آنها، خیلی بالا و نوسانات بیت کوین در زمان بازگشایی بازار‌های آسیا و لندن بسیار کمتر است. طبق داده‌های درون زنجیره‌ای اسکیو (Skew) ساعت ۴ به‌وقت گرینویچ یعنی ۸:۳۰ به‌وقت تهران پر نوسان‌ترین ساعات معامله بیت کوین می‌باشد.

بهترین ساعت نوسان گیری در ارز‌های دیجیتال

اسکیو با توجه به بررسی‌هایی که برروی معاملات بایننس و کوین بیس انجام داده نتیجه گیری کرده که نوسانات بازار در اواسط هفته به‌نسبت روز‌های پایانی هفته بیشتر می‌باشد و روز‌های تعطیل آخر هفته بازار ثبات بیشتری دارد.

برای مثال از اواسط خرداد تا اواسط تیر امسال در ساعات بین ۳ تا ۴ بعد از ظهر به‌وقت گرینویچ و ۷:۳۰ تا ۸:۳۰ عصر به‌وقت تهران میانگین حجم معاملات کوین بیس ۶.۵ میلیون دلار بوده است. کمترین حجم معاملات هم مربوط به ساعت ۹ صبح به‌وقت گرینویچ و ۱۳:۳۰ به‌وقت تهران می‌باشد که برابر با ۲ میلیون دلار در کوین بیس است. بر اساس گزارشات منتشر شده سال قبل بیشترین حجم معاملات بیت کوین مربوط به ساعت ۱ بامداد به‌وقت گرینویچ و ۵:۳۰ به وقت تهران بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا