ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

تاثیر تورم در بازار ارز دیجیتال

آیا می دانید تاثیر تورم در بازار ارز دیجیتال به چه صورت است؟

منظور از تورم، نرخی است که به واسطه آن قیمت کالا و خدمات افزایش پیدا می کند و اغلب در یک دوره زمانی تورم شکل می گیرد اما تورم در بازار ارز دیجیتال به دو صورت وجود دارد: رمز ارز تورمی یا ضد تورمی. منظور از ارز دیجیتال تورمی، کوین های جدیدی است که از طریق استخراج یا استیکینگ ایجاد می شوند. حالت دوم مشابه ارز دیجیتال بیت کوین است که می تواند حالت ضد تورمی داشته باشد که از نظر بسیاری از مردم یک مشکل محسوب می شود.

منظور از رمزارز تورمی و ضد تورمی چیست؟

تمامی ارزهای سنتی شناخته شده، تورمی هستند؛ به گونه ای که برای تولید دلار، یورو و پوند انگلیس هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد. بانک های مرکزی با استفاده از روشی به نام«پول هلیکوپتری» اسکناس و سکه های بیشتری را به اکوسیستم اقتصادی خود اضافه کنند. از این طریق بانک های مرکزی امیدوارند شرایط اقتصادی منطقه مورد نظر خود را بهبود بخشند.

از آنجایی که تورم، مشکلی نیست که بتوان به راحتی از آن چشم پوشی کرد؛ با افزایش موجودی در گردش یک رمزارز، ارزش موجودی آن رمزارز به مرور بی ارزش تر خواهد شد. به صورت کلی دو نوع تورم در بازار ارز دیجیتال وجود دارد:

گواه اثبات کار(POW): در این حالت بیت کوین به یک ارز ضدتورمی تبدیل می شود تا تمام ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج شود.

گواه اثبات سهام(POS): در این حالت موجودی کوین تقریبا نامحدود می شود.

در حالت کلی هیچ نکته منفی در مورد رمزارزهای تورمی وجود ندارد به غیر از زمانی که ارزش یک کوین بررسی می شود. از آنجایی که تعداد ارزهای دیجیتال هر روز افزایش می یابد، نمی توان رمزارزها را به عنوان ذخیره ارزش در نظر گرفت. در این میان ارزهای دیجیتالی همچون اتریوم تصمیم گرفته اند که رویکرد تورمی داشته باشند و به همین خاطر است که در آینده نه چندان دور این ارز دیجیتال، به گواه اثبات سهام تغییر خواهد کرد.

دیگر ارزهای دیجیتال یا همان آلت کوین ها تصمیم گرفته اند که مدلی مشابه با بیت کوین داشته باشند و موجودی خود را محدود کنند. در صورتی که بخواهیم در مورد ذخیره ارزش رمزارزها صحبت کنیم، ارزهای دیجیتالی که ضد تورمی هستند، پیشنهاد بهتری هستند.

این نکته را در نظر داشته باشید که هم تورم و هم ضد تورم بر قیمت بیت کوین اثرگذار است. افزایش تورم موجب افزایش بیت کوین می شود و در مقابل با منفی شدن نرخ تورم، قیمت بیت کوین کاهش می یابد. با شروع بحران کرونا، وضعیت اقتصادی در سرتاسر جهان دچار رکود و بحران شدیدی شده است. به همین خاطر بانک های مرکزی در تلاش هستند تا با چاپ پول بیشتر، نیروی محرکه ای را برای اقتصاد ایجاد کنند. چاپ پول بیشتر نیز بر قیمت بیت کوین اثرگذار بوده است.

از آنجایی که موجودی ارز دیجیتال بیت کوین محدود بوده و بخش بزرگی از این موجودی در دسترس است؛ این انتظار وجود دارد که بخش عمده ای از این موجودی در سال ۲۱۴۰ استخراج شود. برخی از متخصصان این حوزه بر این باور هستند که موجودی محدود، بزرگترین مشکل ارز دیجیتال محسوب می شود چرا که بر این باور هستند که ارز دیجیتال بیت کوین، یک ارز ضدتورمی است.

بنابراین با استخراج تمامی بیت کوین ها، دیگر هیچ کوینی به موجودی آن اضافه نمی شود و در نهایت تورمی برای بیت کوین وجود نخواهد داشت. اما مساله ای که باید در نظر داشت این است که در شرایط نامساعد اقتصادی، مشتریان به سمت ارزهایی هجوم می آورند که دارای نقدینگی هستند. در مورد بیت کوین این مساله می تواند تاثیر خوبی داشته باشد و منجر به رشد و شکوفایی این ارز دیجیتال شود.

تورم در بازار ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟

عوامل بسیاری در این ارتباط وجود دارد که اقتصاد کشور در حال تورم است و به صورت کلی تورم به دلیل افزایش قیمت کالاها و خدمات در یک اقتصاد و در یک دوره زمانی مشخص ایجاد می شود. به همین دلیل تورم را به کاهش قدرت خرید رمزارز مورد نظر گفته می شود و در حال حاضر عوامل بسیاری وجود دارد که تورم قیمت را مشخص می کنند. اولین نکته ای که باید در نظر گرفت این است که افزایش قیمت ها باید دوام داشته باشد و نباید موقت باشد. چرا که افزایش ناگهانی قیمت نمی تواند دلیل تورم باشد و اغلب به دلیل مشکل در عرضه و تقاضای یک کالای خاص ایجاد می شود.

زمانی که عرضه با تقاضا برابر باشد، قیمت تثبیت خواهد شد و از طرف دیگر با افزایش قیمت ها بدون تثبیت شدن افزایش قیمت ها ادامه خواهد داشت. تورم شامل افزایش عمومی در قیمت کالاها و خدمات است در صورتی که تغییر مربوط به قیمت معمولا مربوط به افزایش قیمت یک کالا یا دو کالا است. تورم مربوط به افزایش قیمت تمامی کالا در یک اقتصاد اشاره دارد. تورم یک رویداد طولانی مدت است که افزایش عمومی قیمت ها برای یک دوره طولانی مدت ادامه پیدا می کند و اغلب کشورهای مدرن اندازه گیری سالیانه نرخ تورم را انجام می دهند.

علت های تورم در بازار ارز دیجیتال

دو دلیل اصلی برای تورم در بازار ارز دیجیتال وجود دارد که شامل: افزایش سریع در مقدار ارز دیجیتال در حال گردش است. مثالی که در این زمینه می توان زد مربوط به زمانی است که فاتحان اروپایی نیمکره غربی را در قرن پازدهم مطیع خود کردند که در آن شرایط شمش های طلا و نقره به اروپا سرازیر شد و تورم شکل گرفت.

دلیل دومی که می توان بابت تورم در بازار ارز دیجیتال بیان کرد، کمبود عرضه در کالایی است که تقاضای آن بالا باشد. در این حالت افزایش تقاضا می تواند منجر به افزایش قیمت یک کالا شود. در نهایت تمامی این شرایط می تواند منجر به افزایش عمومی قیمت شود.

اندازه گیری تورم در بازار ارز دیجیتال

برای اندازه گیری تورم، روش های مختلفی وجود دارد که معمولی ترین روش می تواند اندازه گیری قیمت های مرتبط ترین کالاها و خدمات باشد. برای انجام این اندازه گیری برخی از دولت ها از بررسی های خانگی استفاده می کنند تا از این طریق اقلام خریداری شده رایج در کشور را شناسایی کنند. قیمت های این کالاها به مرور زمان پیگیری می شوند و به عنوان یک مبنایی برای محاسبات استفاده می شوند.

تاثیر تورم در بازار ارز دیجیتال 

از آنجایی که دولت ها در تلاش هستند که تورم را در کشور خود کنترل کنند، بسیاری از افراد بیت کوین را به عنوان یک حفاظ خوبی در برابر تورم در نظر می گیرند. دلیل این کار نیز می تواند عرضه ثابتی باشد که در مورد ارز دیجیتال بیت کوین وجود دارد که در حدود ۲۱ میلیون بیت کوین است. برخلاف مباحثی که در این زمینه وجود دارد، برخی بر این باور هستند که این ویژگی بیت کوین را تبدیل به ارز تقلیل قیمتی کرده است و می تواند در برابر تورم مقاومت کند. به همین دلیل است که کشورهایی همچون ونزوئلا شروع به استفاده از بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال کرده اند تا با تورم در این کشور مقابله کنند.

با افزایش تورم، کدام ارزهای دیجیتال می توانند بهترین پوشش را ارائه دهند؟

با توجه به نگرانی هایی که در مورد تورم وجود دارد، سوال این است که آیا ارزهای دیجیتال می توانند نقش موثری در کنترل تورم در بازار ارز دیجیتال داشته باشند. اگر جواب مثبت باشد، سوال این است که کدام یک از ارزهای دیجیتال نقش مثبتی در کنترل تورم خواهند داشت؟ برای پاسخ به این سوال، باید در ابتدا کاربردهای دلار آمریکا را در نظر گرفت. شاید این سوال مسخره باشد، اما همه می دانند که دلار برای چه استفاده می شود. زمانی که در مورد ارزهای دیجیتال صحبت می شود متوجه می شویم که ارزهایی همچون بیت کوین و دوج کوین برای ارائه خدمات خاصی راه اندازی شده اند.

پس دلار آمریکا نیز برای تورم زا بودن طراحی شده است و برای چاپ و خرج کردن توسط دولت ایالات متحده و کاهش ارزش در صورت نگهداری طراحی شده است. چرا که هزینه ها محرک مثبت اقتصاد هستند و چرخه های کاهش تورم بی نهایت بدتر از فشار تورمی هستند. اما سوال مهم این است که بیت کوین برای چه استفاده ای طراحی شده است؟ در اولین بلاکی که توسط خود ساتوشی بر روی بلاک چین بیت کوین ساخته شد، عبارت زیر قرار داده شد: «بیت کوین صدراعظم، در آستانه دومین کمک مالی برای بانک ها.»

بدیهی است که طراحان بیت کوین با چاپ نامحدود فیات مخالف بودند و به دنبال ایجاد دارایی کاهش تورم بودند. ارزش تکرار این را دارد که بیت کوین یک پدیده نوظهور مانند پول کاغذی و سیستم های اعتباری اولیه تمپلار نبود. این سیستم طراحی شده مجموعه ای از کنترل و تعادل ها بود که به صورت طولانی مدت مورد بحث قرار گرفت. شاید این ایده احمقانه به نظر برسد، بیت کوین برای آربیتراژ الکتریسته به یک دارایی کاهش تورم طراحی شده است که گذشت زمان ثابت کرده است که این تلاش بسیار فوق العاده عمل کرده است.

قبل از پرداختن به دیگر ارزهای رمزنگاری شده و جزئیات نحوه قرار دادن آن ها در سبد خود، یک نکته مهم وجود دارد. آیا باید درست همان طور که مدیران صندوق و افراد، به سمت واگذاری حرکت کرده اند، آیا باید در مورد ارز دیجیتال نیز باید به همین صورت عمل کرد؟ نکته ای که در مورد ارزهای دیجیتالی وجود دارد مساله اقتصاد برق است. شاید این مساله غیر قابل تصور باشد، ارزهای دیجیتال شروع به ذخیره انرژی کرده اند. به همین خاطر بیت کوین برای تبدیل دارایی برق به دارایی کاهش تورم طراحی شده است.

آیا بیت کوین وسیله ای برای مبادله یا ذخیره ارزش است؟

آیا سازوکار بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش به گونه ای است که بتواند به عنوان یک واسطه مبادلاتی نیز عمل کند؟ در حالت کلی ارزهایی می توانند به عنوان واسطه مبادلاتی مورد استفاده قرار بگیرند که دارای ثبات هستند؛ زیرا کاربران ارزها نمی خواهند با ریسک نوسان قیمت در تراکنش ها مواجه شوند. در صورتی که در حال حاضر قیمت بیت کوین به شدت در حال نوسان است و نمی توان از این ارز دیجیتال به عنوان مبادله و یا خرید روزانه استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا