ارزهای دیجیتالآموزش ارز دیجیتال

Dead cat bounce یا جهش گربه مرده چیست؟

جهش گربه مرده یک ریکاوری موقت و کوتاه‌مدت قیمت دارایی‌ها بعد از کاهش طولانی‌مدت قیمت یا بازار خرسی‌ است که با ادامه روند نزولی دنبال می‌شود.

اغلب، روندهای نزولی با دوره‌های کوتاه ریکاوری – یا رشدهای قیمتی کوچک – که طی آن قیمت‌ها به طور موقت افزایش می‌یابد، همراه می‌شود. نام “جهش گربه مرده” بر اساس این تصور است که یک گربه مرده اگر به‌اندازه کافی خیلی سریع بیفتد، جهش می‌کند.

جهش گربه مرده به شما چه می‌گوید؟

جهش گربه مرده یک الگوی قیمتی است که توسط تحلیلگران تکنیکالیست استفاده می‌شود. این یک الگوی ادامه‌دهنده در نظر گرفته می‌شود، جایی که در ابتدا جهش ممکن است معکوس‌کننده روند به نظر برسد اما به‌سرعت با ادامه حرکت نزولی قیمت دنبال می‌شود. پس از اینکه قیمت به پایین‌تر از پایین‌ترین سطح قبلی خود رسید، تبدیل به یک جهش گربه مرده (و نه بازگشت) می‌شود.

اغلب، زمانی که قیمت‌ها به طور موقت افزایش می‌یابد، روند نزولی با دوره‌های کوتاه بهبود یا افزایش‌های کوچک مقطعی همراه می‌شود. این می‌تواند نتیجه بسته‌شدن پوزیشن‌های شورت معامله گران یا سرمایه‌گذاران باشد یا خرید با این فرض که آن دارایی به کف رسیده است.

جهش گربه مرده یک الگوی قیمتی است که معمولاً درگذشته تشخیص داده می‌شود. تحلیلگران ممکن است سعی کنند با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکی و بنیادی خاصی پیش‌بینی کنند که بهبودی موقتی خواهد بود. جهش گربه مرده را می‌توان در اقتصاد مشاهده کرد، همانند دوران رکود اقتصادی، یا می‌توان آن را در قیمت هر دارایی یا گروهی از دارایی‌ها مشاهده کرد.

جهش گربه مرده

مهم: معامله گران کوتاه‌مدت ممکن است سعی کنند از این رالی کوچک سود ببرند و معامله گران و سرمایه‌گذاران ممکن است سعی کنند از برگشت موقت به‌عنوان فرصت خوبی برای شروع یک موقعیت فروش استفاده کنند.

مشابه شناسایی یک قله یا دره در بازار، تشخیص جهش گربه مرده پیش از موعد، حتی برای سرمایه‌گذاران ماهر نیز با مشکل همراه است. برای مثال، در مارس ۲۰۰۹، نوریل روبینی، اقتصاددان از دانشگاه نیویورک، به بهبود اولیه بازار سهام به‌عنوان جهش گربه مرده اشاره کرد. او پیش‌بینی کرد که بازار در کوتاه‌مدت مسیر خود را معکوس کرده و به پایین‌ترین حد خود سقوط خواهد کرد. در عوض، مارس ۲۰۰۹ آغاز یک بازار صعودی طولانی‌مدت بود که در نهایت از بالاترین سطح قبل از رکود پیشی گرفت.

مثالی از جهش گربه مرده

بیایید یک مثال تاریخی را در نظر بگیریم. قیمت سهام سیسکو سیستمز در مارس ۲۰۰۰ به ۸۲ دلار در هر سهم رسید و در مارس ۲۰۰۱ در بحبوحه سقوط دات‌کام به ۱۵٫۸۱ دلار سقوط کرد.

سیسکو در سال‌های بعد شاهد بسیاری از جهش‌های گربه مرده بود. سهام تا نوامبر ۲۰۰۱ به ۲۰٫۴۴ دلار بهبود یافت و تا سپتامبر ۲۰۰۲ به ۱۰٫۴۸ دلار رسید. به‌سرعت تا ژوئن ۲۰۱۶ و سیسکو با ۲۸٫۴۷ دلار به‌ازای هر سهم معامله شد که به‌ زحمت یک‌سوم قیمت اوج خود در طول حباب فناوری در سال ۲۰۰۰ بود.

محدودیت در شناسایی جهش گربه مرده

همان‌طور که در بالا ذکر شد، اغلب اوقات جهش گربه مرده تنها پس از اتفاق قابل‌شناسایی است. این بدان معنی است که معامله گرانی که پس از کاهش شدید متوجه افزایش قیمت می‌شوند، ممکن است فکر کنند که این یک جهش گربه مرده است، درحالی‌که در واقعیت یک‌روند معکوس است که نشان‌دهنده یک صعود طولانی‌مدت است.

چگونه سرمایه‌گذاران می‌توانند تعیین کنند که آیا حرکت روبه‌رشد فعلی یک جهش گربه مرده است یا یک معکوس بازار؟ اگر می‌توانستیم همیشه به این پاسخ درست پاسخ دهیم، می‌توانستیم پول زیادی به دست آوریم. واقعیت این است که هیچ پاسخ ساده‌ای برای تشخیص کف بازار وجود ندارد.

منبع: Investopedia

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا